Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Cabrion sähkökatto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3813
    • Nokia

    E30 Cabrion sähkökatto

    Tuollainen facelift E30 Cabrio olisi mahdollisesti kiikarissa. Eräs yksilö tuli vastaan jossa on ollut sähkökatto, mutta siitä otettu myyjän mukaan moottori pois.

    Onkohan tuo ihan niin suoraviivaista saada toimimaan että vain moottori kiinni? Jotenkin tuntuu oudolta että toimisi manuaalina pelkästään moottorin irroittamalla. Kenelläkään tietoa tuollaisen moottorin hinnoista?
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

    ex. 53*BMW
  • Bemaristi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 240
    • Kaarina

    #2
    E30 cabrion sähkökatossa on kaksi moottoria. Toinen laskostaa/nostaa rätin ja toinen nostaa ja laskee lippaa, jonka alle rätti laskostuu. Mekanismi on todella surkeasti suunniteltu ja toteutettu. Tämä tarkoittaa synkkausongelmia kahden moottorin välillä plus vääntyneitä tankoja ja muita liikkuvia osia. Yleinen vika on myös, että mekaniikka murtuu irti rättimoottorista. Itsellä kävi juuri näin ja voisi kuvitella että mainitsemassasi autossa on vastaava tilanne. Suosittu "korjaus" on vapauttaa rättimoottori ja käyttää pelkkää lippamoottoria, jolloin kattoa käytetään semimanuaalisesti. Oma cabrio on tässä modessa tällä hetkellä. Painan kojelaudan napista lipan ylös - nousen autosta ja nakkaan rätin koteloon - menen takaisin autoon ja lasken lipan napista kiinni. Ja suurinpiirtein päinvastoin kun rätti laitetaan ylös. Näin toimien sekä lasku, että nosto sujuu alle 30:ssa sekunnissa, täysin toimivan sähkökaton mukavuus tietysti uupuu kun joutuu hyppimään edestakaisin.

    Omassa autossa tilanne on se, että rättimoottori toimii, mutta se vaatisi korjaussarjan koska mekaniikka on murtunut irti. Niitä myydään ainakin ebayssä, alla linkki yhteen esimerkkiin. Myös käytettyjä moottoreita näkee ebayssä myytävän. Tosiasia on kuitenkin se, että E30:n sähkökatolle ei voi luvata kovin pitkää ikää, vaikka kaikki näyttäisi toimivan moitteettomasti. Minulla kaikki vaivat alkoivat pienen ruuvin löystymisestä. Tällä hetkellä olen tyytyväinen kun saan pienellä vaivalla ja nopeasti katon ylös ja alas, ainoa epäkohta on autosta nouseminen. Koska rättiä liikuttavakin moottori pelittää, harkitsen korjaussarjan hankintaa.

    Jos selitys tuntui epäselvältä, kysy ihmeessä lisää, sen verran olen nyt kattoa syynännyt että sen toiminta on hallussa. Kivana lisänä on takaluukusta löytyvien moottoreiden kytkentä/vapautus, siinä kun ei varsinaisesti ole mitään logiikkaa .

    Anyway, pelkän lippamoottorinkin kanssa katto on nopeakäyttöinen. Uuden rättimoottorin ostaminen voi olla turhan kallis homma, mitään takuuta kun sen huolettomasta toiminnasta ei ole. Ainakin se kannattaa vahvistaa tuolla korjaussarjalla jo heti kättelyssä!

    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...e=STRK:MEWA:IT

    http://autos.groups.yahoo.com/group/...ub/message/420
    Last edited by Bemaristi; 20-02-2005, 00:40.

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3813
      • Nokia

      #3
      Kiitos erinomaisesta vastauksesta!

      Eipä ole pahan suuri homma tuo kyllä. Kun ei sitä rättiä kuitenkaan kokoaikaa tarvi väännellä edestakaisin jos on talli jossa säilyttää autoa.
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

      ex. 53*BMW

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        #4
        niitä mekanismeja on useanlaisia, tai minä olen nähnyt kahdenlaisia.
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • Bemaristi
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 240
          • Kaarina

          #5
          Originally posted by Convertible
          niitä mekanismeja on useanlaisia, tai minä olen nähnyt kahdenlaisia.
          Minkälainen se toinen näkemäsi on? Itse en ole törmännyt kuin yhteen enkä ETK:stakaan muita löytänyt.

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #6
            Meillä oli Janmannin kanssa samaan aikaan M3 E30 cabriot ja niissä oli erilaiset kattomekanismit. Janmann alkoi siitä puhua ja kertoi asiasta. Erot liittyvät vivustoihin ja hydrauliikkaan. Ilmeisesti ne on päivitetty jossakin vaiheessa. Mun on M3 valmistettu 1998 ja se Janmannin ex M3 oli uudempi, eli uudemmissa on varmaankin sitten erilainen systeemi.
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • seidltuning
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1941
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by Convertible
              Meillä oli Janmannin kanssa samaan aikaan M3 E30 cabriot ja niissä oli erilaiset kattomekanismit. Janmann alkoi siitä puhua ja kertoi asiasta. Erot liittyvät vivustoihin ja hydrauliikkaan. Ilmeisesti ne on päivitetty jossakin vaiheessa. Mun on M3 valmistettu 1998 ja se Janmannin ex M3 oli uudempi, eli uudemmissa on varmaankin sitten erilainen systeemi.
              onpas teillä uudet jos e30 -98 ja uudempi
              itse luotan tuohon käsikäyttöiseen ku noissa tuntuu olevan vaan vikoja noissa sähköisissä
              G30 530e Sedan
              E30 325i Cabriolet

              Comment

              • Convertible
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2638
                • Turku

                #8
                Niin -88 ja -91 niissä toimii molemmissa.
                F25 X3 35d
                E87 118i
                E46 330ti
                E46 M3
                E30 M3
                E30 M3 Convertible
                Z3 Roadster

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎