Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 m20b25 jäähdytysneste vuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jimbo25
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 37
    • suomi

    e30 m20b25 jäähdytysneste vuoto

    tekniikka vaihdettiin ja iloisena poikana laitettiin litkut sisään ja kone päälle ---> its a life its a life ilon kiljahdukset. Käytii hallin takapihalla 20m lenkki ja takas talliin. Tässä kohtaan ilo loppui lyhyeen, jäähdytin nesteet tihuttaa ulos pumpun juurelta (tai jostain sieltä suunnalta. Kylmällä koneella tippoja mutta kun lämmöt nousee keskelle niin vanana. Sitten aloin miettii jakoremontin jälkeen laitoinko kaikki kiinni kunnolla (ehkä) mutta sitten muistin tohkeissani unohtaneeni ilmata jäähdytys järjestelmän.
    Mitä sieltä pamahti??
    halkesiko jotain?
    kärvähtikö vesipumpun tiiviste (jos semmonen on, ei ainakaa erikseen ole löytynyt myynnistä).

    tänään mittaristo kiinni ja ei tihuttanut yhtään kylmällä. Lämpöjen noustessa tihutus kasvoi vanaksi ja lämpömittari alkoi lähestyä punaista osioa.

    kokeneet konkarit mikä siellä pamahti?
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 888
    • Valkeakoski

    #2
    Onko vesipumppu uusi vai joku kauan kuivana ollut 300tkm ajettu vanha? Jos se pumppu on vanha ja ollut kauan kuivana, niin luulisin että se vuotaa akselistaan. Eikö sen vuotokohdan pystyisi paikallistamaan vaikka flektin ja flektin ympärillä olevan muovin irroittamalla jolloin näkisi hieman paremmin sinne pumpun juureen.

    Kyllähän siellä myös tiiviste löytyy, jonka pitämisen olen itse varmistanut myös ohuella kerroksella tarkoitukseen sopivaa tiivisteliimaa. Täältä näet "räjäytyskuvan" ja varaosanumerot http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...em_water_pump/
    Last edited by Samee; 06-11-2014, 13:31.
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • jimbo25
      BTCF Member
      • Jan 2014
      • 37
      • suomi

      #3
      Pumppu oli noin 2-3 viikkoa kuivana ja kyllähän mittarissa se 250tkm.
      Tutkin vuotoa ens viikon alussa ja katsotaan tarkemmin mistä vuotaa.
      kyl mä sen pumpun vaihdan joka tapauksessa.

      Comment

      • Samee
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 888
        • Valkeakoski

        #4
        Originally posted by jimbo25 View Post
        Pumppu oli noin 2-3 viikkoa kuivana ja kyllähän mittarissa se 250tkm.
        Tutkin vuotoa ens viikon alussa ja katsotaan tarkemmin mistä vuotaa.
        kyl mä sen pumpun vaihdan joka tapauksessa.
        Noniin, eiköhän vuoto sitten häviä kun uuden pumpun asentaa ja kiristää tasaisesti ja ajatuksella. Kannattaa varmaan termostaatti ja sen kopan tiiviste uusia samalla kun nesteet kerran joutuu pois laskemaan. Ja huolellinen ilmaus siten esimerkiksi pukkien päällä tai johkin luiskaan ajettuna että keula on "korkealla".
        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
        E30 316 4d '89
        E36 M3 Coupe '93
        F30 318d '13

        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16364
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Samee View Post
          Ja huolellinen ilmaus siten esimerkiksi pukkien päällä tai johkin luiskaan ajettuna että keula on "korkealla".
          M20 ei tarvitse tuota kikkailua.

          Comment

          • Peksu_M20
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 2125
            • Lahti

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            M20 ei tarvitse tuota kikkailua.
            Eikä mikään muukaan bmw moottori
            Mahtiala kustom - No connection
            Bmw E21 320A -81 "330i"
            Bmw e30 318is

            Comment

            • jimbo25
              BTCF Member
              • Jan 2014
              • 37
              • suomi

              #7
              vuodot saatiin loppumaan. Vaihettiin vesipumppu ja termari 80c niinkin vanhakin oli.
              moottorin ilmaaminen, siis mitä teen väärin kun oon nyt semmosen 30h tapellu ton ilmaamis homman kanssa.
              -etupää pukeilla
              -muoviplo syylärissä pohja veistetty pois ja on tiiviisti teipattuna.
              - vettä loroteltu sitä mukaa kun imeny sisää.
              - painellu alaletkua ja yläletkua 100000krt auton ollessa käynnissä. Ylä letku ja letku joka menee pumpulle termari kopasta lämpeää ja sitte on lämpömittari keskiviivasta yksi eteen päin ja kone kiinni.
              - sillo tällöin availen ilmaruuvi ja päästän ilmoja pois kunnes tulee vettä vaan.
              - kabiini on ihan kuuma puhaltaa kuumaa ja lämmöt on täysillä ja kovuuden säätönuppi täysillä.
              ilmakuplia ei tule pulloon kun pullo on yli puolen välin sit ku alkaa vajota puolen välin alle joka johtuu kun syylärin "ylivuotoletkusta" tulee vettä pois silloin kuplia alkaa tulee.

              vesi on ruskeen paskan väristä.

              3-4krt tyhjentäny alaletkusta vedet pois ja täyttäny ylä letkusta.

              hauis kasvanu 10sent ku puristellu letkuja.

              neuvoja kaivataan viesti kirjoitettu 6h puristelun jälkeen.
              kiiitos

              Comment

              • Peksu_M20
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 2125
                • Lahti

                #8
                Mitäs jos vaan täyttäisit sen jäähdytys järjestelmän kylmänä. Sitten kun ei mene enään yhtää nestettä niin korkki kiinni ja auto käyntii. Käytä lämpöiseksi. Jäähdyttelet koneen rauhassa ja lisäät nestettä jos tarvii. Siinä kaikki mitä tuoho hommaan tarvitset
                Mahtiala kustom - No connection
                Bmw E21 320A -81 "330i"
                Bmw e30 318is

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #9
                  Tuohon pumppaamiseen myös auttaa kun painat letkun lyttyyn ja sit avaat/suljet (en muista kummin päin piti) ilmausruuvin ja päästät letkusta irti, sit taas avaat/suljet (kummin päin nyt sitten olikin, selvii ku kokeilet) ilmausruuvin ja letkusta uus ote. Näin saa ainaki "lypsettyä" vettä koneeseen aluks muistaakseni...

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16364
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Make H. View Post
                    Tuohon pumppaamiseen myös auttaa kun painat letkun lyttyyn ja sit avaat/suljet (en muista kummin päin piti) ilmausruuvin ja päästät letkusta irti, sit taas avaat/suljet (kummin päin nyt sitten olikin, selvii ku kokeilet) ilmausruuvin ja letkusta uus ote. Näin saa ainaki "lypsettyä" vettä koneeseen aluks muistaakseni...
                    M20 ei edelleenkään tarvi mitään kikkoja ilmaamiseen...

                    Comment

                    • Dre-
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2013
                      • 238
                      • Lahti

                      #11
                      Ihan normaalisti tuo m20 on ilmaantunut kun lyönyt nesteet sisään ja käyntiin samalla tarkkaillen pintaa ettei ime tyhjäksi. Hommaan ei kauaa mene
                      Vikakoodin luku ja livedata Päijät-Hämeessä!
                      ///

                      Ex.
                      E34 525i (M50B25) Sterlingsilber
                      E34 530i (M60B30) Diamantschwartz
                      E32 730i (M60B30) Diamantschwartz
                      E38 740i (M62B44) Biarritzblau
                      E39 530D (M57D30) Individual 490
                      F10 520D (B47D20) Jatoba
                      E30 316i (M20B25) Schwartz
                      F30 330e (B48B20) Melbourne Red

                      Comment

                      • Make H.
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1278
                        • Kokkola

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        M20 ei edelleenkään tarvi mitään kikkoja ilmaamiseen...
                        Ei tarvitse ei mutta tuossa kysyttiinki ohjeita jos haluaa kikkailla?

                        Eipä taida tarvita mitkään muutkaan bmw-moottorit, esim. paljo parjattu m50 ilmaantunu aina hyvin ilman mitään kikkailuja...

                        Comment

                        • jimbo25
                          BTCF Member
                          • Jan 2014
                          • 37
                          • suomi

                          #13
                          vika löytyi, aloittelevan ja yliinnostuneen koti roparin moka letkut laitettu väärin. Pumpulta tuleva letku ja yläletku väärissä reijissä.

                          Ilmaaminen onnistui heti ekalla, lämmöt täysille ja kuumalle, illalla vedet sisään hissukseen n. 30 puristusta per letku, kone päälle ja pidin kierrokset n. 1500 minuutin ajan, varmuuden vuoksi availin ilmaruuvia rättiä vasten kunnes oli lämmöt normaalissa, kone kiinni ja aamulla ajelemaan ja lämmöt pysyi normaalissa.
                          Nyt pääsee pohjahommiin kun tekniikka pelittää.

                          yks kyssäri heräsi mieleen: Onko normaalia että letkut paineen kasvaessa tulevat koviksi. Jos on liikaa painetta tai syylärin korkkirikki mistä sen tietää muutenkin odottamalla että letkut paukahtaa?

                          toinen vielä puhdistin jäähdytysjärjestelmän niin hyvin kun pystyin ja vaihdoin vihreän nesteen kirkkaaseen muistaakseni joku hd. Mitä vahinkoja väärän nesteen lisääminen aiheuttaa.
                          ajattelin että jos kaikki on putsattu hyvin niin eiköhän sen nesteen voi vaihtaa toisen merkkiin.

                          kiitos kaikille jeesistä.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎