Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 bensapumpun vaihto-ohje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Att1Tude
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 152
    • Joensuu

    e30 bensapumpun vaihto-ohje

    Väsäilen tällaista joutessaan eli tässä on raakaversio, jos jollain tulee mitään huomioon otettavaa niin saa sanoa


    Ihan ekaksi, tankin kannattaa olla hyvin tyhjä, homma on sen siistimpää sillä tavalla. Revlimitediltä löytyy kuvia tähän hommaan, nämä ohjeet menee noiden kuvien rinnalla


    alkaen 5.kuvasta:

    Takapenkki pois, suojamatto pois
    Kansi pois(4 ristipäätä)
    Pumppu näkyvissä. Tässä vaiheessa sammuta tupakki kun alkaa bensakaasuja olla ympärillä. Imurilla suurimmat kuivat pölyt pois jos mahdollista tai vastaavalla, hiekkaa tai pölyä voi joutua tankkiin muuten.
    Irrota johdot varovasti, liittimien muoviklipsut on 20 vuoteen mennyt aika haperoksi. HUOM: jos liitintä ei ole ja johdot on tinattu, ota akusta plusnapa pois (tai bensapumpun sulake pois ihan kumminpäin haluat) muutoin voi kipinöidä ja pamahtaa.
    Polttoainemittarin anturi on 4 8mm mutterilla kiinni, irroita ne. Anturi lähtee pois nostamalla. Sanomalehtiä anturin ympärille ja alle, kiikuta vaikka siksi aikaa ulos että ei joka paikka sotkeennu. Lisää sanomalehteä letkujen irroituksen ajaksi, itse vielä tulppasin molemmat letkut sanomalehdellä koska sopivaa pulttia ei löytynyt tuohon hätään(ei tuo sanomalehti kerkeä bensan sekaan sulaa mössöksi lyhyellä ajalla).

    Kun molemmat letkut on irti varmista että letkut on merkattu ettei vahingossakaan mene ristiin, vaikkapa nippusiteellä tai vastaavalla.
    Pumppu nousee tankista kiertämällä vasta-tai myötäpäivään en juuri nyt muista , sitä saa myös vähän kikkailla että se tulee sieltä ylös asti, hoksaa kyllä paikan päällä.

    Pumppu käsissä varmista että mitään irtonaista ei ole reiän ympärillä että ei tipu tankkiin mitään, ota pumpusta o-rengas talteen joka tulee pumpun ja tankin väliin, se voi sinne tankkiin tippua.

    Ekaksi koko mötikästä alaosan suodatin pois, se lähtee vetämällä tai vaikka meisselillä vääntämällä(sitä pitää kuparirengas paikallaan) eikä liikaa väkivaltaa tai lekaa koska voi hajota. Jos tuo pussi on repale niin siihen voi jostain vanhasta pussista ommella vaikka sähköjohdon säikeellä päälle uuden tiukasti ettei mitään suurempaa pääse pumppuun(tämän kuulin, itse nykäsin vanhan parilla nippusiteellä sopivalle vahvuudelle kiinni ja ei suurempia rakoja jäänyt, tulevaisuudessa selviää sulaako nippusiteet tankkiin )
    Pumppu irtoaa jalasta kun nostaa metalliliuskaa ylöspäin joka painaa pumpun ja jalan välillä olevaa mötikkää alaspäin,noissa kuvissa siis musta mötikkä pumppuosan päällä, ei kannata taivutella liikaa jottei se me poikki. Ei kannata säikähtää vaihtopumpun ollessa erikokoinen, tässä liuskassa on aika paljon varaa eripituiselle pumpulle.
    Johdot voi liittää vaikka tinaamalla tai tuolla kumiliittimellä mikäli sellainen on mukana.

    Itse uuden pumpun sarhaus paikalleen tuohon jalkaan tuotti minulla ongelmia koska se oli hieman erikokoinen myös pohjastaan niin sai tuota jalan pohjareikää vähän sivuleikkurilla suurennella että mahtuu timmisti kumin kanssa. Kuvissa tämä on totetutettu dremelillä. Melkeimpä jos mahdollista, tuohon väliin asennettaessa vaikka kaksi kumia(tai jotain vastaavaa) jos entinen näyttää koprukalta, tuota kautta pumpun ääni välittyy suurimmin tankkiin ja pitää sitten mekkalaa.

    Suodatin paikalleen, metalliliuskalla painetaan mötikkä(onko tämä takaiskuventtiili) ja pumppuyhdistelmä jalkaan niin ettei se sieltä irtoa. Ellet saa liuskalla painettua pumppua eli siellä on letkulla korvattu tuo välikappale, vedä vaikka nippusiteillä pumppu runkoon kiinni jotain pehmennysmattoa pumpun ympärillä käyttäen ettei ääni välity runkoon(noissa kuvissa on nippusiteillä laitettu pumppu kiinni pumpun jalkaan, kannattaa varmistaa että kestävät varmasti bensaa) Vaihdoin itse käytetyn pumpun tilalle jokin aika sitten jossa oli johdot katkaistu niin näki selvästi että mikä väri mihinkin. Pumpussa muutenkin yleensä on merkattuna plus ja miinus.Mikäli näitä värejä ei ole selvillä niin pumpun voi testata vaikka tupakansavulla puhaltaen pohjaan(ei tule muuta mieleen nyt) ja antamalla virtaa että virtaako oikeinpäin, bensalla on aika hankala alkaa tuota testaamaan(bensaa lentää joka suuntaan ellet väkerrä jotain siksi ajaksi) ja vettä en suosittele. Tuon savun luulisi olevan toimiva testikäytäntö.

    Tarkistetaan että tankissa ei ole mitään sinne kuulumatonta. Puhdistetaan tiivistepinnat, laitetaan pumppujalusta paikalleen o-renkaan kanssa. Pumppupaketti asettuu paikalleen vastakkaiseen suuntaan kääntämällä mitä purkaessa.

    Bensatankin anturi ei ole tässä vaiheessa välttämättä valunut tyhjäksi, sieltä lentää kaarella bensaa jollei siirtele sitä varovasti. Sanomalehteä alla siirtäen anturi paikalleen ja homma bueno. Mutterit kiinni, ja letkut kiinni vasta nyt niin ei tipu taaskaan mitään tankkiin. Tarkista liittimien kunto onko hapettumia, väännä vaikka pikkumeisselillä naaraspäätä tiukemmaksi varalta niin ei sammu ajossa auto tulevaisuudessakaan, parempi kontakti.

    Älä laita pumpun päällä olevaa kantta vielä kiinni että varmasti kuulee toimiiko pumppu-

    Sulakkeet yms kiinni, startaten normaalisti. Pumpun pitää surista tässä vaiheessa. Jos auto ei käynnisty pitemmänkään ajan päästä ota bensalinja irti ja katso tuleeko bensaa. Jos ei niin joku suuri sankari on kääntänyt jostain johtojen napaisuutta, pumppu jostain syystä falskaa liitoksestaan tankin sisällä tai on mallia maanantai.



    Muutoin tein itse tämän mukaan ja pumppu pelaa moitteettomasti, nippusiteiden sulamista odotellessa alimman suotimen ympäriltä ei tule olemaan pysyvä pumppu jokatapauksessa niin otetaan se riski nyt sen suotimen kanssa.

    Revlimitedin mukaan tuohon menee 2 tuntia mutta aprikoidessa näidenkin ohjeiden kanssa noin tunti korkeintaan.



    Itse kysymykset: Onko pumpun ja pumpunjalan välissä oleva mötikkä takaiskuventtiili? Kestääkö normaalit nippusiteet bensaa, epäilen että ei todellakaan kysympähän vaan, meinaan jos pumpun ympäri joku erehtyy laittamaan normi nippusidettä ja pumppu alkaa pitkän ajan kuluessa elämään tankissa niin runkokosketuksiahan siinä voi tulla :think näin siis jos sitä takaiskuventtiiliäkään ei ole mukana(onko se se edes), letku antaa periksi pitkässä ajassa.
    Last edited by Att1Tude; 04-02-2015, 01:19.
    ex.E30 316i'90
    ex.E36 320i'91
    Ja muita merkkejäkin on ollut, ja tulee olemaan.
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎