318i farkku -90 M40 KAT noin 380 000km (kerran nokka-akseliremppa noin 250 000km)
Toukokuussa olisi tarkoitus taas mennä päästöt mittaamaan. Usein on ollut aika lähellä päästöjen kanssa, että joutuuko hieman säätämään ja pienellä toleranssilla saanut sitten kohdalleen. RVS lisäaine lisättiin noin vuosi sitten keväällä ja ei juurikaan parantanut päästöjä vaikka muuten kone kävi mielestäni hiljaisemmin jonkun ajan päästä (parani).
Tarkoitus on ennen päästömittausta ajaa auto normaalisti lämpöiseksi. Sitten 15-30min vaikka pykälää pienemmällä vaihteella ajaa (motarilla), jotta kone hieman huutaa polttaen mahdollista karstaa. Samoin käy kunnon humina pakoputkiston sisuksissa irrottaen mahdollisesti nokea seinämiltä, jotta ne eivät osaltaan sotke päästöjä.
Eukko ajaa vain reilu 4000km vuodessa ja yli 90% vain lyhyttä kaupunkiajoa melko rauhallisesti. Ajattelin (kalliin) lisäaineen takia vielä venyttää öljyjen vaihtamista kun ovat noin vuoden vanhat ja alle 5000km ajetut. Kerkeäisi sitten paremmin aineen vaikuttaa, mutta mitäs mieltä että onko järkeä? Vai sotkeeko tämä taktiikka (vanhat hyväkuntoiset öljyt+rvs) vain jonkin verran kuitenkin päästöjä jostakin syystä vaikka huudattavan ajon tekisikin ennen mittausta, jolloin epäpuhtaudet (polttoaine ja kondensiovesi) hyvin pitkälle seasta haihtuisivatkin?
Välillä mietin myös että onko tässä M40 kat tapauksessa kuinka suurta merkitystä polttoaineen valinnalla? Onko fiksumpaa tankata 95 vai 98 tässä tapauksessa kun mietitään PÄÄSTÖARVOJA? Ollaan tankattu mutu tuntumalla 98 bensaa koska joskus harvoin sammuu kone liikennevaloihin yllättäen jos vaikka mitättömän paremman energiatiheyden takia kone pysyisi paremmin 98 bensalla käynnissä?
Kerran vuodessa olen yleensä katsastuksen JÄLKEEN laittanut polttoaineen sekaan yhden pullon suuttimien puhdistusainetta, joka maksaa yleensä noin 6e ja lisätään lähes tyhjään tankkiin ennen tankkausta. Vaikea sanoa että onko oikeasti tarpeellista tai järkevää tehdä tämä kerran vuodessa (tv-shop valohoitotuote?), mutta niin olen kuitenkin lähes joka vuosi tehnyt kumpaankin perheen autoon. Aina vasta katsastuksen (päästömittauksen) jälkeen, jotta aine varmasti katoaa parin tankillisen jälkeen eikä mahdollisesti sotke päästömittausta. Mutta onko jollain kokemusta että sotkeeko merkittävästi päästöjä polttoaineen sekaan lisättävä puhdistusaine?
P.S. Vuosi sitten koneeseen vaihdettiin läjä osia ja pieniä pako/imu vuotoja myös tukittiin, joten oletan ettei perusjuttuja tarvitse nyt ihmeemmin tehdä tänä vuonna ja kone on siis tekniseti hyvässä kunnossa. Mietitään siis topiccia siis lisäaineen ja polttoaineen näkökulmasta päästöjen osalta ensisijaisesti...
Toukokuussa olisi tarkoitus taas mennä päästöt mittaamaan. Usein on ollut aika lähellä päästöjen kanssa, että joutuuko hieman säätämään ja pienellä toleranssilla saanut sitten kohdalleen. RVS lisäaine lisättiin noin vuosi sitten keväällä ja ei juurikaan parantanut päästöjä vaikka muuten kone kävi mielestäni hiljaisemmin jonkun ajan päästä (parani).
Tarkoitus on ennen päästömittausta ajaa auto normaalisti lämpöiseksi. Sitten 15-30min vaikka pykälää pienemmällä vaihteella ajaa (motarilla), jotta kone hieman huutaa polttaen mahdollista karstaa. Samoin käy kunnon humina pakoputkiston sisuksissa irrottaen mahdollisesti nokea seinämiltä, jotta ne eivät osaltaan sotke päästöjä.
Eukko ajaa vain reilu 4000km vuodessa ja yli 90% vain lyhyttä kaupunkiajoa melko rauhallisesti. Ajattelin (kalliin) lisäaineen takia vielä venyttää öljyjen vaihtamista kun ovat noin vuoden vanhat ja alle 5000km ajetut. Kerkeäisi sitten paremmin aineen vaikuttaa, mutta mitäs mieltä että onko järkeä? Vai sotkeeko tämä taktiikka (vanhat hyväkuntoiset öljyt+rvs) vain jonkin verran kuitenkin päästöjä jostakin syystä vaikka huudattavan ajon tekisikin ennen mittausta, jolloin epäpuhtaudet (polttoaine ja kondensiovesi) hyvin pitkälle seasta haihtuisivatkin?
Välillä mietin myös että onko tässä M40 kat tapauksessa kuinka suurta merkitystä polttoaineen valinnalla? Onko fiksumpaa tankata 95 vai 98 tässä tapauksessa kun mietitään PÄÄSTÖARVOJA? Ollaan tankattu mutu tuntumalla 98 bensaa koska joskus harvoin sammuu kone liikennevaloihin yllättäen jos vaikka mitättömän paremman energiatiheyden takia kone pysyisi paremmin 98 bensalla käynnissä?

Kerran vuodessa olen yleensä katsastuksen JÄLKEEN laittanut polttoaineen sekaan yhden pullon suuttimien puhdistusainetta, joka maksaa yleensä noin 6e ja lisätään lähes tyhjään tankkiin ennen tankkausta. Vaikea sanoa että onko oikeasti tarpeellista tai järkevää tehdä tämä kerran vuodessa (tv-shop valohoitotuote?), mutta niin olen kuitenkin lähes joka vuosi tehnyt kumpaankin perheen autoon. Aina vasta katsastuksen (päästömittauksen) jälkeen, jotta aine varmasti katoaa parin tankillisen jälkeen eikä mahdollisesti sotke päästömittausta. Mutta onko jollain kokemusta että sotkeeko merkittävästi päästöjä polttoaineen sekaan lisättävä puhdistusaine?
P.S. Vuosi sitten koneeseen vaihdettiin läjä osia ja pieniä pako/imu vuotoja myös tukittiin, joten oletan ettei perusjuttuja tarvitse nyt ihmeemmin tehdä tänä vuonna ja kone on siis tekniseti hyvässä kunnossa. Mietitään siis topiccia siis lisäaineen ja polttoaineen näkökulmasta päästöjen osalta ensisijaisesti...
Comment