Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30:Jatkoa ratin tärinään jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flail
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 58

    E30:Jatkoa ratin tärinään jarruttaessa

    Jees elikkä,jarru otettiin auki ja toinen liukutappi oli aivan jumissa,noh se osa mis ne tapit o kiinni ni löyty sopivasti hallin nurkasta ja vaihettii(joku satulan osa vissii)..noh kumminkaan tärinä ei lakannu ja kun tossa tarkemmin sitä testailin(jarruttelin) ni aivan hiljasella vauhdilla ku potkii jarrua,niin huomasin että kyllä siellä jotain klappiakin on. Elikkäs ainoastaan nuo alapallonivelet ovat viime kesänä uusittu..mikäs muu siellä voi aiheuttaa klappia? Jarrut katottiin kyllä monta kertaa ja levyt olivat kyllä suorat ja mäntä liikku niinku pitääkin et kyl nyt ettisin tuota tärinänaiheuttajaa jostai muualta..

    Ja yrittäkää vastailla ihan virallisilla osan nimillä että osaan mennä ostoksille =)

    Kiitoksia ny
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    #2
    Pyöränlaakeri vois olla yks, E30:ssä ainakin tulee koko napa mukana... aika tyyris osa, mut kyl pitäis sit taas kestää, kai niillä jonku noin 200tkm ajelee..?

    Se kyllä pitäis jurnutusta jos ois menny.. raidetangonpäät ehkä? (sisemmät tai ulommat)

    Comment

    • mika68
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1965
      • ......

      #3
      Jos jarrut täristää rattiin pienessä nopeudessa, mutta tärinä loppuu kun painaa jarrut pohjaan on vika luultavasti kieroissa jarrulevyissä!
      Näin ainakin mulla, kun käytin E30 325i:n leimalla viimeviikolla.
      Konttorin rullilla näytti aivan tasaisilta vaikka täristää pienestä nopeudesta jarrutettaessa...

      Comment

      • flail
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 58

        #4
        Näkeekö noi silmämääräsesti nuo raidetangon päät,et pitäskö vaihtaa?
        Onko tuolla etupäässä muita niveliä mitkä vois aiheuttaa vapinan?


        Jarrulevyjä on katottu miljoona kertaa ja suoralta näyttävät.
        Laakereista on tuskin kysymys koska ei ne pidä minkäänlaista ääntä.

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Jumittaako jarrusatula?

          Timo

          Comment

          • mika68
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2004
            • 1965
            • ......

            #6
            Originally posted by flail
            Näkeekö noi silmämääräsesti nuo raidetangon päät,et pitäskö vaihtaa?
            Onko tuolla etupäässä muita niveliä mitkä vois aiheuttaa vapinan?


            Jarrulevyjä on katottu miljoona kertaa ja suoralta näyttävät.
            Laakereista on tuskin kysymys koska ei ne pidä minkäänlaista ääntä.
            Joopa joo... "Silmällähän sitä vatupassiakin katsotaan", mutta jarrulevyn suoruutta ei nyt aivan silmällä pysty toteemaan!
            Vaatii kyllä kiinnityksen sorviin ja heittokellon!

            Comment

            • ZoMbiE
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2583
              • Lohja, Virkkala

              #7
              Itsellä oli samaa ongelmaa, ja nyt tuntuu et ois palaamassa, ei se kyl kokonaan poistunut, mut levyjen vaihto paransi asiaa... täytyy alkaa niit nivelii yms tarkistelee.. ja toivoo et ei oo uudet levyt jo kierot

              Comment

              • flail
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 58

                #8
                jees elikkä,satuloista olivat parit liukutapit aivan jumissa..noh nehän vaihettiin ja tänään laitoin uudet levyt,ni nyt toimii kyllä tärisemättä..mutta se vaan että kuinka kauan..

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kyllä sen nyt pitäisi toimia kun kerran uusit myös liukutapit. Jos ne on jumissa, painaa satula aina uudetkin levyt jossain vaiheessa taatusti kieroiksi.
                  Levyn kieroutuminen on AINA oire jostain, ei varsinainen vika.

                  Comment

                  • Sickness
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 1923
                    • Helsinki

                    #10
                    Milläs liukutapit saa parhaiten puhtaaksi kun kauheasti ei viitsisi hiomalla ruveta pintaa naarmuttamaan? Mulla tapit liukuu herkän oloisesti satuloissa, mutta tapeissa on kuitenkin jotain mustaa karstaa pinnassa. Tuntuu hölmöltä olla putsaamatta niitä kunnolla kun nyt kerran ovat tuossa irrallaan.

                    Pari tuntia ovat lionneet liuottimessa, mutta sillä ei tuo musta karsta tunnu lähtevän..

                    EDIT: Enpä malttanut olla kokeilematta hiomalla: laitoin tapin kiinni poraan ja otin hienoa hiomapaperia kouraan ja pyöräyttelin siinä minuutin verran. Kaikki paska irtosi eikä tappiin jäänyt edes mitään jälkiä.
                    Last edited by Sickness; 31-03-2005, 12:24.
                    E39 520iA -02

                    Comment

                    • Pluto
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1860
                      • Raisio

                      #11
                      Originally posted by mika68
                      Joopa joo... "Silmällähän sitä vatupassiakin katsotaan", mutta jarrulevyn suoruutta ei nyt aivan silmällä pysty toteemaan!
                      Vaatii kyllä kiinnityksen sorviin ja heittokellon!
                      Hmm, itse katsoisin kyllä sen suoruuden ihan autossa paikoillaan. Voi se olla vinoon asennettukin, eli joku ruosterönä siellä levyn ja navan välissä. Eli heittokello vaikka iskaritolppaan ja mittaamaan.
                      BMW F32 435d

                      Comment

                      • Axel
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 67

                        #12
                        Mitä rasvaa muuten laitatte liukutappeihin? Liukutappihan on kiinni torxilla, mutta ainakin 45 tuntuu olevan kovin väljä. Onko tosiaan niin, että se on numeroa 47 tms. Olen kokeillut parilla (laadukkaalla) avaimella, joten niiden pitäisi olla mitoissaan...
                        Jäi ilmeisesti hiukan liian vähälle rasvalle noi tapit - nyt krahisee palat kiinni levyissä koko ajan...

                        Comment

                        • jmn78
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 117
                          • uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Axel
                          Mitä rasvaa muuten laitatte liukutappeihin? Liukutappihan on kiinni torxilla, mutta ainakin 45 tuntuu olevan kovin väljä. Onko tosiaan niin, että se on numeroa 47 tms. Olen kokeillut parilla (laadukkaalla) avaimella, joten niiden pitäisi olla mitoissaan...
                          Jäi ilmeisesti hiukan liian vähälle rasvalle noi tapit - nyt krahisee palat kiinni levyissä koko ajan...
                          Liukutapit on omassani kiinni kuusiokoloilla. Liukutappeihin käy mika tahansa yleisrasva.
                          Vain suunnaton tietämättömyys voi johtaa täydelliseen ymmärtämättömyyteen!!!!!!

                          Comment

                          • toofastforyou
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 286
                            • Rauma

                            #14
                            Pistetään oma ongelma tähän samaan kun on lähes sama. Autoon (E36 320) vaihdoin jarrusatulat, levyt ja palat, koska hakkasi rattiin ja polkimeen tuntui pumppausta (vähän kuin ABS-jarrut hakkais), mitä kovempi vauhti sitä kovempi tärinä. Osien vaihto ei auttanut ja tärinä jatkuu edelleen. Liukutapit OK.

                            Perjantaina auto menee huoltoon jossa koitetaan selvittää tärinän aiheuttajaa. Kerrotaan tänne sitten jos jotain selviää, mutta saa sanoa jos joku nyt jo keksii vian aiheuttajan.
                            "tää meidän valtio edustaa just semmosta perus-tekopyhää paskakasaa, jossa julistetaan sanaa mutta toimitaan toisin"

                            Comment

                            • Venture
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 278
                              • Kempele

                              #15
                              Itsellä tuota ratin tärinää esiintyi kans voimakkaasti jarruttaessa. Vaihoin etupään alatukivarren kumipuslat uusiin ja tärinä hävisi. Ja korimalli e30 Vaihtohomma ei ollut paha, kun niille puslille oikeat jekut keksi. Saat vaikka ne mun "special työkalut" lainaan, jos tuut Kempeleestä hakemaan ja vapaapäivälle jos sattuu ja palkasta sovitaan niin tuun itse niitä siihen viereen kans käyttämään
                              Last edited by Venture; 19-07-2005, 02:21.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎