Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 lämppäri ei toimi, kone ei (enää) starttaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osmo
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 8
    • N/A

    E30 lämppäri ei toimi, kone ei (enää) starttaa!

    Auto on 316i -89. Selailin vanhoja, mutta lukekaa silti. Ajaessa laitoin lämppärin päälle, ei toiminut enää millään nopeudella, aamulla toimi viimeksi. Noh, laitoin sen 0-asentoon takaisin ja hetki meni kunnes alkoi kuulumaan rutinaa ja tuulilasi rupes alaosasta hiukan huurustumaan. Äkkiä auto parkkiin ja virrat pois! Tässä vaiheessa ilmassa oli "tuoksua" nesteen. Jalkatilasta löytyi ruiskeita kaasupolkimen yläpuolelta, johdoista jne. kuten myös lämppärin uumenista saattoi löytää samaa. Ei sulakkeita palanut, virrat tulee mutta auto ei käynnisty joten päästään hinauspuuhiin prkl. Kannattaako nyt alkaa ongelmaa etsimään tuolta lämmityslaitteen sisuksista ensinnä?

    Lisäys vielä, elikkä osa nro4 on autosta aivan syöpynyt ja täynnä vihreää väriä ja haisee pirun pahalle.
    Last edited by osmo; 30-03-2005, 10:21.
  • Heikki.Niemi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1180
    • Kalajoki-Bemareiden mekka

    #2
    Eli tuohan on sillon sähkönen kiertovesipumppu joka olisi palanut tai sulanut....Semmosta varmaan saat alkaa ettimään...
    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
    Ex-320i E30 m20b20 -86
    Ex-318i E30 m20b20 -87
    Ex-320i E30 m20b20-83

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Eli "ylimääräinen vesipumppu" lienee tiensä päässä. Se vihreä töhnä saattaa olla joko hapettumaa tai sitten sinne on kertynyt/saostunut jäähdytysnestettä oikein kunnolla. Veikkaisin että hapettumaa.

      Eli tiivisteet on pettäneet ja vesi päässyt sinne sähkömoottorin puolelle ja senhän tietää mitä siitä ajan kanssa seuraa. Se hapettuu ja aiheuttaa lopulta oikkarin.

      Etsippä kytkikset ja selvitä miten ja mihin ko. pumppu on kytketty. Mistä saa virtansa ja mistä maansa?

      Seuraavaksi seurailet ko. johtoja, onko sulaneet jostain kohti tai onko johtojen kuori rispaantunut ja oikkarissa. Se nimittäin on voinut sulattaa/tuhota myös moottorin käynnin kannalta tärkeitä johtoja, esim. päävirtareleen piuhoja tms.

      Timo

      Comment

      • osmo
        Newbiemmer
        • Mar 2005
        • 8
        • N/A

        #4
        Hapettunuthan se on ja pahasti, ihan täysin...

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Onko käynnistysongelmaan löytynyt vielä ratkaisua?

          Timo

          Comment

          • ari.kivinen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 51
            • Kylmäkoski

            #6
            ja jos tarvetta on niin tampereelta löytyisi ylimääräinen vesipumppu.
            pistä privaa jos kiinnostaa.

            -ari-
            -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

            Comment

            • osmo
              Newbiemmer
              • Mar 2005
              • 8
              • N/A

              #7
              Joo onglema on jo selvinnyt, starttihan se on paskana. Autoa hinatessa auto käynnistyi sitten ja ajoin kotiin, eli starttimoottori oli ajaessa kärähtänyt (miten se on mahdollista?) ja siitä oli ne hajut tulleet. Lämppärin nesteet on sitten ilmeisesti olleet siellä jo ennen kuin ostin auton. Tosiaan, lämmityslaite toimii nyt taas. Tossa kuvassa on toi pumppu, kannattaako vaihtaa? Sitten hiukan lämppärin vuotoa...
              Last edited by osmo; 05-02-2020, 18:48.

              Comment

              • ari.kivinen
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 51
                • Kylmäkoski

                #8
                eipä tuo pumppu vielä kamalan pahalta näytä, kaikki vastaantulleet vähän tihkunut. tällä erää löytyy yksi tihkumaton ja käyttöautossa vuotaa n. 0.5litraa kuukaudessa lämppärin kilkkeet näyttää aikas pahalta, jos tarviit uutta kalustoa niin löytyy tippumattomat vehkeet tampereelta tuohon lämppäriin.

                -ari-
                -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2016
                  • Kangasala

                  #9
                  Tutulta näyttää....mulla "korkkas" aivan samoin elkein toi lämmityslaitteen venttiili siitä lämppärikennon päästä...oon vaan niin köyhä että porasin siitä niittaukset auki, putsasin ja pistin 4mm ruuveilla kasaan..toimii....Se kiertovesipumppu pyörii vain kun lämpötila-asetus lämmönsäätimeltä ei ole kylmällä ja moottorin lämpötila on kohonnut "riittävästi". Mulla ei tota kiertovesipumppua enää edes ole, letkut on yhdistetty kupariputkella toisiinsa, "ongelmana" on lähinnä talvella kun tyhjäkäynnillä ei tahdo kierto riittää kennolla, ajossa kyllä.
                  Last edited by schwarze; 01-04-2005, 08:58.
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Startti saattaa rikkoontua ajon aikanakin. Eihän siihen tarvita kuin kosteutta sisuksiin ja sen johdosta oikosulku. Varsinkin jos sinne on kertynyt hiilipölyä tahi muuta paskaa sisuksiin, niin helpohkostikin moinen sattuu.

                    E23:ssa osa vesiletkuista kulkee startin päältä ja kummoista vuotoa niissä ei tarvita jos se sopivaan paikkaan starttia valuu.

                    Timo

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎