318i -90 M40 kat farkku 390 000km
Koitin hakea searchilla hieman "tilastoja" sähköisten polttoainepumppujen osalta, mutta en löytänyt selkeää vastausta.
Eukko puheli että jotain omituista VAIMEAA ääntä bemussa nykyään kuuluu, mutta ei oikein osannut kuvailla. Paljastui että takaosassa sähköinen polttoainepumppu tankin sisällä pitää hieman sirisevää/surisevaa ääntä jos on ihan hiljaista autossa (ja ympäristössä) eli vaikeata kuitenkin kuulla välillä kun kone käy. Ennen ei ole kuulunut kun kuin korkeintaan noin sekka ennen koneen käynnistystä kun aivan hiljaista (ei moottorimelua). Kun painaa hieman kaasua niin joko moottoriäänet peittävät vaimean äänen tai sitten sivuääni vain jotenkin katoaa ihankuin jokin vastus häviäisi, jolloin pumppu hiljenee? Onko kenties paineensäädin jotenkin hajoamassa kuormittaen hieman tyhjäkäynnillä polttoainepumppua ja kun lisää kakkua hieman koneeseen niin kuormitus häviää? Vai vain pumpun laakerointi (väljyys ylipäätänsä?) ikänsä takia alkaa ilmoittelemaan itsestään? Kun kädellä kokeilee tankin kylkeä tyhjäkäynnillä niin pieni tärinä/värinä tuntuu tietyssä kohtaa tankkia melko selvästi eli pumppu resoinoi runkoon... en vain tiedä onko kuinka normaali ilmiö tässä autossa? Jotekin myös tuntui että aamulla noin +14 ulkolämpötilassa kuului aluksi selkeämmin, mutta kun ajeli autolla noin 20km niin ehkä ääni väheni jonkin verran kun kenties polttoaine/auto (pumppu) lämpeni hieman?
Searchilla löysin jonkun topicin että monilla alkaa pitämään jonkin verran ääntä tankin sisäinen polttoainepumppu ja alkaa kuulumaan sisään? Miten on että saattaako pumppu silti kestää muutaman vuoden ennenkuin kunnolla pumppu laukeaa? Paljonko on yleensä ollut kilsoja kun on eka pumppu lauennut? Nyt mittarissa 390 000km ja ei löydetty edellisen omistajan kuitteja (noin 250 000km saakka) että olisi joskus pumppu vaihdettu, joten onko mahdollista että olisi jopa alkuperäinen pumppu? Hajoaako pumppu yleensä yllättäen vai varoitteleeko ensin jotenkin esim. sulake palaa silloin tällöin ennen lopullista niittiä (lisääntynyt sisäinen vastus), pitää hirveää ääntä, moottorin korkeat kierrokset tippuvat kun ei saa kunnolla polttoainetta (siirtopaine matala), kuumenee voimakkaasti (mitä ei havaitse oikeasti ajossa), tankin kyljessä voimakas särinä/tärinä kun kädellä kokeilee jne?
Kerran vuodessa olen ostanut noin 6e suutin/polttoainelinjaston "pesuaineen" ja laittanut tankkauksen yhteydessä tankkiin. Vaikea sanoa onko siitä ollut oikeasti apua vai onko ihan valohoitotuote. Tuli mieleeni että voiko jostakin lisäaineesta olla apua pumpulle? Ehkä tankatessa joku minimaalinen roska päässyt tankkiin ja rasittaa pumppua jos onnekkaasti onnistunut kiilautumaan sopivaan rakoon pumpun sisällä?
Paljonkos on auton polttoainetankin tilavuus? Tai jokin tankin tarkka malli jos satutaan varaosatiskillä sitä kysymään myöhemmin pumppua ostaessa? Käykö jonkun muun merkin pumppu tankkiin heittämällä ilman ihmeempiä askarteluita joka saattaisi olla halvempi?
Kerro "tilastoa" ilmoittaessasi autosi tarkat tiedot samalla, jotta voi jotain vertailua tehdä tähän ketjuun polttoainepumppujen kestävyydestä.
318i -90 M40 kat farkku 390 000km
EDIT: AIniin, polttoainesuodatin vaihdettu noin 2 vuotta sitten ja ajettu kai alle 10 000km, joten ei luulisi vielä olevan tukossa aiheuttaen turhaa lisää vastusta. Auto toimii ja kiihtyy muuten kyllä normaalisti vaimeasta sivuäänestä huolimatta. Viimeiset 2 vuotta myös tankattu 98 kun joskus sammuu liikennevaloihin jos vaikka hieman paremmin pysyisi käynnissä pienen paremman energiasisällön takia?
Koitin hakea searchilla hieman "tilastoja" sähköisten polttoainepumppujen osalta, mutta en löytänyt selkeää vastausta.
Eukko puheli että jotain omituista VAIMEAA ääntä bemussa nykyään kuuluu, mutta ei oikein osannut kuvailla. Paljastui että takaosassa sähköinen polttoainepumppu tankin sisällä pitää hieman sirisevää/surisevaa ääntä jos on ihan hiljaista autossa (ja ympäristössä) eli vaikeata kuitenkin kuulla välillä kun kone käy. Ennen ei ole kuulunut kun kuin korkeintaan noin sekka ennen koneen käynnistystä kun aivan hiljaista (ei moottorimelua). Kun painaa hieman kaasua niin joko moottoriäänet peittävät vaimean äänen tai sitten sivuääni vain jotenkin katoaa ihankuin jokin vastus häviäisi, jolloin pumppu hiljenee? Onko kenties paineensäädin jotenkin hajoamassa kuormittaen hieman tyhjäkäynnillä polttoainepumppua ja kun lisää kakkua hieman koneeseen niin kuormitus häviää? Vai vain pumpun laakerointi (väljyys ylipäätänsä?) ikänsä takia alkaa ilmoittelemaan itsestään? Kun kädellä kokeilee tankin kylkeä tyhjäkäynnillä niin pieni tärinä/värinä tuntuu tietyssä kohtaa tankkia melko selvästi eli pumppu resoinoi runkoon... en vain tiedä onko kuinka normaali ilmiö tässä autossa? Jotekin myös tuntui että aamulla noin +14 ulkolämpötilassa kuului aluksi selkeämmin, mutta kun ajeli autolla noin 20km niin ehkä ääni väheni jonkin verran kun kenties polttoaine/auto (pumppu) lämpeni hieman?
Searchilla löysin jonkun topicin että monilla alkaa pitämään jonkin verran ääntä tankin sisäinen polttoainepumppu ja alkaa kuulumaan sisään? Miten on että saattaako pumppu silti kestää muutaman vuoden ennenkuin kunnolla pumppu laukeaa? Paljonko on yleensä ollut kilsoja kun on eka pumppu lauennut? Nyt mittarissa 390 000km ja ei löydetty edellisen omistajan kuitteja (noin 250 000km saakka) että olisi joskus pumppu vaihdettu, joten onko mahdollista että olisi jopa alkuperäinen pumppu? Hajoaako pumppu yleensä yllättäen vai varoitteleeko ensin jotenkin esim. sulake palaa silloin tällöin ennen lopullista niittiä (lisääntynyt sisäinen vastus), pitää hirveää ääntä, moottorin korkeat kierrokset tippuvat kun ei saa kunnolla polttoainetta (siirtopaine matala), kuumenee voimakkaasti (mitä ei havaitse oikeasti ajossa), tankin kyljessä voimakas särinä/tärinä kun kädellä kokeilee jne?
Kerran vuodessa olen ostanut noin 6e suutin/polttoainelinjaston "pesuaineen" ja laittanut tankkauksen yhteydessä tankkiin. Vaikea sanoa onko siitä ollut oikeasti apua vai onko ihan valohoitotuote. Tuli mieleeni että voiko jostakin lisäaineesta olla apua pumpulle? Ehkä tankatessa joku minimaalinen roska päässyt tankkiin ja rasittaa pumppua jos onnekkaasti onnistunut kiilautumaan sopivaan rakoon pumpun sisällä?
Paljonkos on auton polttoainetankin tilavuus? Tai jokin tankin tarkka malli jos satutaan varaosatiskillä sitä kysymään myöhemmin pumppua ostaessa? Käykö jonkun muun merkin pumppu tankkiin heittämällä ilman ihmeempiä askarteluita joka saattaisi olla halvempi?
Kerro "tilastoa" ilmoittaessasi autosi tarkat tiedot samalla, jotta voi jotain vertailua tehdä tähän ketjuun polttoainepumppujen kestävyydestä.
318i -90 M40 kat farkku 390 000km
EDIT: AIniin, polttoainesuodatin vaihdettu noin 2 vuotta sitten ja ajettu kai alle 10 000km, joten ei luulisi vielä olevan tukossa aiheuttaen turhaa lisää vastusta. Auto toimii ja kiihtyy muuten kyllä normaalisti vaimeasta sivuäänestä huolimatta. Viimeiset 2 vuotta myös tankattu 98 kun joskus sammuu liikennevaloihin jos vaikka hieman paremmin pysyisi käynnissä pienen paremman energiasisällön takia?
Comment