Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325ix - järkevästi lisää tehoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henris42
    Newbiemmer
    • Aug 2012
    • 9
    • Helsinki

    E30 325ix - järkevästi lisää tehoa?

    Moikka,

    Hommasin tuossa kakkosautoksi -90 325ix:n. Nyt alkaa toi pelti- ja alustapuoli olla OK kondiksessa, ja mielessä alkaa nyt siis olla moottoriasiat.

    Kone on parhaimmillaankin vain "tyydyttävässä" kondiksessa, kantta on hitsattu aika rumasti, eikä yhden venttiilin nakutus parane edes säätämällä...

    Eli jonkilainen koneremppa on selkeästi tulossa, ja kysymykseni on että onko kenelläkään hyviä vinkkejä mitkä olisi "helppoja ja halpoja" konsteja tehdä tuosta parempi? Tää ix tuntuu olevan tässä asiassa aika haastava, uudemman esim M50 koneen vaihto ei taida olla ton nelivedon kanssa kovin suoraviivaista..

    Halpuus on toki suhteellinen käsite, sinällään turbo tai stroker viritys kiinnostaa jos olisi selvät pelisäännöt. Systeemin pitäisi olla semmoista minkä pystyisi itse rakentamaan minimaalisin hitsauksin ilman että tarttee koko talvea uhrata..

    Ireland Engineeringin stroker systeemi on näemmä aika selkeä paketti, erityisesti kun sieltä saa nykyään ix:aan sopivat pakosarjatkin. Tietty tuo vaatii kohtuu sijoituksen. Turbotus taitaa olla aika paljon isompi projekti?

    Entä onko näkemyksiä kansista - onko tommoinen 885 hyvä pohja esim 272 nokalla?


    //HS
    --
    Z3M Coupe -98
    E30 325ix -90
    --
    Maserati Biturbo, Subaru Impreza... Nyt ei yhtään bemua.
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Ix:n kohdalla voisi olla hinta/työmäärä/hv suhde olla paras stroukkaamalla ja aftermarket ruiskulla.

    Kannattaa lukea m20 ylikoko topikit

    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • henris42
      Newbiemmer
      • Aug 2012
      • 9
      • Helsinki

      #3
      Joo hyvä pointti toi ruisku, vakiohan on vuodelta miekka ja kilpi...

      Onko kellään suosituksia tai hyviä kokemuksia? Olisiko joku MegaSquirt kelpo tämmöiseen? Kannattaisko modernisoida sytytystä samalla?

      Tietty pitää miettiä siltä kannalta onko ihan oikea "perseessä tuntuva" ero.
      --
      Maserati Biturbo, Subaru Impreza... Nyt ei yhtään bemua.

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6205
        • Helsinki

        #4
        Budjetti turbo prokkis olisi myös. Hinnoista en tiedä, toisille kallista toisille ei.

        Eli peruremppa ensin koneeseen jos on tarvetta.

        Tälläinen setuppi voisi olla budjetti.(itsellä oli)
        -Itse tehty downpipe+pakoputkisto
        -Välijäähdytin
        -Bmw 535 suuttimet+imm
        -Paksu vakio kansipahvi
        -Männistä siivu pois
        -Kannen porttaus
        -Sachs 618 asetelma+4-lapanen sintteri
        -Silloin sai pro-turbolta sellaiset "turbo" pakosarjan, eli ne tuli vakiopakosarjaan kiinni, sitten ne kääntyi ylöspäin, ehkä toimiva, mutta tekee myös itse
        -Joku kohtalainen turbo, itsellä oli Schwitzer S2A, vähän huono, siis katu käytössä, tekniikka vanhaa, heräsi suhteellisen korkealla

        Mutta tuosta setupista vaihtaisin isommat suuttimet, toisen laisen imm, tiestysti riippuu teho tavoitteista, ja sitten se tärkein eli moottorin ohjaus, kyllä tuo MegaSquirt on hyvä.

        En koskaan penkittänyt sitä, mutta kyllä voimaa oli, mutta tuossa sai varautua etuperän hajoaamiseen, myös ehkä etuvetari huoltoon, siis jos on madallettu, myös tuolla kytkimellä ei nyt ihan mikään kiva laite kadulla, mutta kyllä sillä ajoi.

        Täällä on paljon juttua budjetti rakentamisesta, suosittelen lukemaan ja etsimään. Esim, en tiedä mutta tuli mieleen, kun autosi on 1990, niin onko se vähäpäästöinen(se selvii katsastusasemalta) ja oliko se niin että nykyasetuksilla sai/pystyy turbottaa vähäpäästöisen ilman pussitestia, en muista mihin euroluokkaan tuo kuului.
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎