Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä ratit sopivt bägilliseen e30een?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vleivo
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 708
    • Zürich Switzerland

    Mitkä ratit sopivt bägilliseen e30een?

    Sopivatko m tech 1 ja 2 ratit bägilliseen e30seen?

    Sopiiko Alpinan ratit missä mukana hub adapteri?

    Tottakai menee bägi pois mutta meneekö muuten paikalle?
    1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
    1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
    1991 Ford Mustang GT 5.0
    1994 BMW M5 3.8
    2011 H-D Fatboy Special
    2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4
  • ///Make
    BTCF Member
    • May 2007
    • 4683
    • Lahti

    #2
    Sopii ihan suoraan vaihtamalla. Miksipä BMW olisi tehnyt erilaisen ohjausakselin airbag-ratille?

    E: Piti fansista ihmetellä, ja on siinä joku ero... Kenties vain tuo kiekko vaihtoon, mikä on kuvassa alhaalla (vai riittääkö vain ettei piuhat ole kiinni). http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...er_spin_upper/ Kuitenkin monet niitä ratteja ovat vaihtaneet, varsinkin Amerikassa missä airbag-ratti on ollut yleisempi:think
    Last edited by ///Make; 01-01-2016, 12:14.
    Z3 3,0 Coupe -98
    E30 325E 4D -85
    Originally posted by TNT
    Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8531
      • Karhe

      #3
      Originally posted by ///Make View Post
      Sopii ihan suoraan vaihtamalla. Miksipä BMW olisi tehnyt erilaisen ohjausakselin airbag-ratille?

      E: Piti fansista ihmetellä, ja on siinä joku ero... Kenties vain tuo kiekko vaihtoon, mikä on kuvassa alhaalla (vai riittääkö vain ettei piuhat ole kiinni). http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...er_spin_upper/ Kuitenkin monet niitä ratteja ovat vaihtaneet, varsinkin Amerikassa missä airbag-ratti on ollut yleisempi:think
      Kyllä ne rattiakselit on erilaisia.

      Kaikki ratit kuitenkin sopivat, pienin muutoksin.

      Bägillisen rattiakselin yläpään booriosa on hieman pidempi, kuin ilman bägiä olevan. Jos haluaa vaihtaa bägiratin tilalle esim Tech2 ratin, niin vanha mäkeen ja uusi tilalle, mutta... Rattia ei pysty kiristämään normaalisti mutterilla, koska booriosa tulee ratista läpi asti ja näin ollen ratti ei kiristy. Helpoin ratkaisu on kun laittaa samanlaisen vahvan liukuholkin, kuvassa osanumero #4: http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzt...ikid=3830&vin= myös ratin yläpuolelle. Senjälkeen normaalisti prikka ja mutteri. Näin tehden tulee eteen toinen ongelma. Bägillisen ratti on normaalisti n.2,5cm lähempänä, kuin normiratti. Tarkoittaa sitä, että vilkku- ja pyyhkijänviikset ovat erilaiset ja tulevat myös tuon 2,5cm lähemmäs. Jos bägillisen viiksien kanssa käyttää normirattia, tulevat viikset lähes rattiin kiinni ja normaalisti rattia pyörittäessä tulee osuttua käsillä helposti myös viiksiin. Ratkaisu on vaihtaa myös viikset normimallista ja niitähän on maailma täynnä.

      Jos ei halua vaihtaa, tai ei ole saatavilla normimallin viiksiä, laittaa tuon em. ylimääräisen liukuholkin normiratin alle sen alkuperäisen kaveriksi. Eli silloin niitä on siellä kaksi päällekäin. Ratti tulee tällätavoin sen saman verran ulospäin, kuin bägirattikin. Tässä asennustyylissä tulee mukana uusi ongelma. Bägittömän ratti on alareunastaan ohuempi, joten rattiakselin suojamuovien ja ratin väliin jää tällä asennustavalla huomattava rako, joka ottaa heti silmään ja tuntuu siltä kuin ratti ei olisi riittävän syvällä.

      Parhaan lopputuloksen saa siis ensimmäisellä asennustavalla, tai vaihtaa koko booriakselin, suojamuovit yms bägittömästä, joka onkin jo paljon suurempi urakka.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • ///Make
        BTCF Member
        • May 2007
        • 4683
        • Lahti

        #4
        Miten en yllättynyt, että juuri T3:lta tulee tällaiseenkin hommaan tiukkaa faktaa...
        Z3 3,0 Coupe -98
        E30 325E 4D -85
        Originally posted by TNT
        Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

        Comment

        • vleivo
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 708
          • Zürich Switzerland

          #5
          Noniin, asia tuli harvinaisen selväksi! Kiitos T3.😎
          1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
          1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
          1991 Ford Mustang GT 5.0
          1994 BMW M5 3.8
          2011 H-D Fatboy Special
          2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎