Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS kytkentäkaavio, kiitos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4319
    • Kannus/Kokkola

    E30 ABS kytkentäkaavio, kiitos

    Sellaiselle olisi tarvetta. Söörtsiä on käytetty ja vanhat jutut luettu läpi, mutta kytkistä ei silmiin osunut.

    Myöskin vinkit, neuvot ja vihjeet ABSin korjaukseen on tervetulleita. ABS valo palaa jatkuvasti, joten vika lienee jossain muualla kuin antureissa/hammaskehissä, jotka näyttikin ihan ok lukemia mitattaessa (sekä vastus-/ajonaikainen mittaus).
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Mittasitko antureilta tulevat signaalit oskilloskoopilla? Yleismittarilla mitattu jännitearvo ei nimittäin koko totuutta kerro. Signaalien taso ja muoto pitää olla samanlaiset akseleiden molemmilla pyörillä. Eli taka-askelin signaalit samanlaiset, kuin myös etuakselien. Akseleiden väleillä saattaa olla ja yleensä onkin eroja, johtuen erilaisista "hammaskehistä" etu- ja taka-akseleilla.

    ABS pumpun päällä oleva rele kannattaa tutkia. Siitä on ainakin ollut useastikin puhetta täällä.

    Ainakin tämä (http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=25242) löytyi heti hakusanoilla ABS* ongelma*

    Timo

    Comment

    • takatalvi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1019
      • Jokela

      #3
      abs

      tuolla oli kans jotain-> http://www.btcf.fi/forum/showthread....ht=kadonneiden
      BMW i3

      Comment

      • Maza
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 4319
        • Kannus/Kokkola

        #4
        Yleismittarilla mittasin. Tosin ajatuksena oli kyllä tutkia käyrien muoto oskilloskoopin kanssa... MUTTA koska ABS valo ei sammu missään vaiheessa niin rajasin anturivian ainakin tässä vaiheessa pois. Kuvittelisin, että jos antureissa on vikaa niin ABS valo sammuu aluksi ja syttyy uudestaan, kun lähtee ajamaan.

        Nuo vanhat jutut tosiaankin on luettu ja jotain ajatuksia onkin jo mistä vika voisi löytyä. Mutta ilman kytkentäkaaviota on paha lähteä tutkimaan. Eli jos jostain sellaisen saisin...

        Comment

        • Julle
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2002
          • 655
          • Oulu

          #5
          Minä saan hommattua sulle ne paperilla vaikka jo täksi illaksi, tarvitko muita sähkökaavioita?

          Ja vissiinki tarvit niitä -88 cabrioon?
          Last edited by Julle; 18-04-2005, 12:59.

          Comment

          • mika68
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2004
            • 1966
            • ......

            #6
            Kytkis löytyy mun alulle laittamasta stoorista "E30 ABS JARRUT".
            Haku päälle ja toiselta sivulta suora linkki kaavioon!!!
            Sitä mun vikaa metsästettiin pari kuukautta ja oireet oli aivan samat kuin sulla.
            Vika löytyi sulakeboksin ja ABS boksin välisestä plussa piuhasta. Sama plussa menee myös releelle.
            ALOITTAISIN VIAN MÄÄRITTÄMISEN SIELTÄ!!!!!!!

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4319
              • Kannus/Kokkola

              #7
              Kiitokset mika68:lle. Kytkis löytyi. En huomannut tuota vaikka ketjun jo luin.

              Kiitokset vaan jullellekin, mutta enää ei tarvi.

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4319
                • Kannus/Kokkola

                #8
                Boksi ei ainakaan saa virtaa... mistä lie sitten vika löytyisi.. Any ideas ? Ei millään jaksaisi alkaa seuraamaan johtoa ja tutkimaan joka helvetin paikan.

                Ps. Ei kellään ois lainata mustaa e30 cabriolettia jossa toimii abs jarrut ?

                Comment

                • mika68
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1966
                  • ......

                  #9
                  Pistin sulle privaa...
                  Kokeile tosiaan ryöstää se plussa muualta.
                  Ei siitä alkuperäisestä piuhanipusta ota "Erkkikään" selvää...

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19172
                    • -

                    #10
                    Katsoppa ettei vika löytyisi sieltä ratin alta olevasta kytkentähässäkästä.. ettei olis joku johto irti yms. Vinkiksi voisin myös sanoa että ABS:n sähköboxi joka tulee sinne ratin alle voi olla viallinen! Kokeile ensimmäiseksi jostakin toisesta autosta samanlaista ABS boxia. Noita viallisia ABS boxeja on tullut aikoinaan vastaan useita!

                    Luulisi ABS jarrujen korjaaminen olevan vielä melko helppo rasti.. itse olen aikoinaan asentanut aika moneen ABS jarruttomaan autoon BMW:n oman ABS järjestelmän ja voit uskoa että silloin on oltu kusessa. Siis esimerkiksi jos 318i -88:sta on rakennettu 325i mallia vastaava ja siirretty 325i ABS paketti autosta toiseen ilman että koko auton johtosarja vaihdettiin..
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Sattui tuossa käsillä olemaan E23:n ABS kytkis ja tutkailin sitä. Tuskinpa se E30:ssä kovin erilainen on, vaikka eri kokoluokan autoja onkin.

                      Eli tarkista nyt pumpussa olevat releet (tai rele), ainakin yksi siellä niitä on, mutta saattaa olla kaksikin.

                      E23:n kytkiksen mukaan noiden kahden releen kautta se virta jaetaan, sekä ABS boxille että ABS pumpun venttiileille. Minun kytkiksen mukaan siellä pumpun päällä on kaksi relettä, normaali 4 -napainen "päävirtarele" ja 5 -napainen ABS rele (tod. näk. erikoisrele ja käy vain ABS pumpulle). Tarkista molempien releiden toiminta.

                      4 -napaisessa normaalit pinnit, eli vetokelalle pinnit 85 ja 86, ja sitten ne pinnit 30 ja 87, jotka kytkeytyy yhteen kun rele "vetää". Eli kytke releen pinni 85 maihin ja pinniin 86 +12V, vetääkö rele? Kytkeytyykö pinnit 30 ja 87 yhteen (mittaa vaikka resistanssi ko. pinnien väliltä, pitää olla 0 ohmia)?

                      Abs releenkin voi tarkistaa samoin, siitä löytyy muuten samat pinnit, mutta lisäksi pinni 87b (tai 87c tai 87d, kuva on pikkaisen suttuinen). ABS rele on ns. "vaihtorele", kun rele "vetää", pinnit 30 ja 87 yhdistyy (samoin kuin normaalissakin releessä). Kun rele ei "vedä", pinnit 30 ja 87b on yhdessä.

                      Onko ne releet ihan varmasti/takuulla OK?

                      Minun kytkiksessä akulta tulee hydrauliikka yksikölle (pumpulle) 2 virta piuhaa, molemmat punaisia (kuten BMW:ssä yleensäkin). Pinniin 4 tulee 2.5mm2 piuha ja pinniin 13 tulee 4.0mm2 piuha, molemmat menee ko. pinnien kautta ko. releille. Kytkentä on siinä mielessä "hassu", että virta kulkee molemmissa releissä pinnin 87 kautta pinnille 30 (eikä päinvastoin, kuten yleensä). Eli kun rele "vetää", +12V kytkeytyy pinniin 30.

                      Kun releet on tarkistettu, tarkista että ko. releiden kannoille, niiden pinneihin 87 tulee aina ja koko ajan +12V. Molemmissa releissä.

                      ABS releen pinni 87b (tai 87c tai 87d, mikä sen nyt lienee onkaan) on kytketty maihin. Eli kun sen rele "wörkkii", pumpun venttiilit kytkeytyy joko +12V:iin tai maihin.

                      ABS ohjausyksikkö (ECU) saa käyttöjännitteensä 4 -napaisen releen kautta, jos oikein tulkitsin suttuista kuvaa, hydrauliikka yksikön pinnin 9 kautta ABS ECU:n pinniin 14. Tarkista että tämä piuha on OK.

                      Tarkista myös sen hydrauliikka yksikön liitin, ettei siinä ole hapettumia tahi muuta vikaa.

                      t: Timo

                      Comment

                      • Maza
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 4319
                        • Kannus/Kokkola

                        #12
                        Nonii.. varsinaista vikaa ei ole löytynyt vielä, mutta vedin "hyppyjohdolla" virtaa abs boksille ja ABS:t heräsivät toimimaan, joten kohta käy hakemassa autoon leiman uudelle moottorille.

                        Mutta edelleen hieman mietityttää, että mihin se boksin jännite sitten jää. E30 abseissa boksin jännite tulee pinniin nro 1.. mistä lie sitten tuleekin. Kytkiksen mukaan "main relay":ltä ja "early production" malleissa over voltage relay:n kautta. Ilmeisesti '88 ei ole enää "early production".

                        Onko se 5 pinninen rele ABS:n rele, joka sijaitsee abs boksin "takana" kuljettajan jalkatilassa. Siis siinä valkoisen pistokehässäkän alapuolella.. ? Sen toiminta hieman epäilyttää. Se kun "toimii" kun sen laittaa paikoilleen, mutta sen jälkeen ei tapahdu minkäänlaista aktiviteettiä...

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #13
                          Vika taitaa olla juurikin se erillinen ABS rele kuljettajan jalkatilassa. Sen sisällä pitäisi olla pieni hyppylanka, joka toimii ilmeisesti jonkinlaisena sulakkeena.
                          Ainakin itsellä tuo lanka oli poikki ja huomasin sen vasta toisella tai kolmannella kerralla kyseistä relettä avatessani. Nyt kestää...

                          Petteri
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎