Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Volvon jarruilla katsastuksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    E21 Volvon jarruilla katsastuksessa

    Onko kokemuksia, miten katsastuksessa ovat suhtautuneet Volvon jarrusatuloihin E21:ssä, kun niissä menee eteen kaksi putkea? Minulla on nyt kahdella letkulla renkaaseen mutta meinasin muuttaa niin että olisi yksi letku josta jakautuu kahdelle putkelle tolpassa.

    Takana on myös Volvon takasatulat modattu 315:n tukivarsiin alkuperäisen näköiseksi. Aikomuksena on rekisteröintikatsastuksessa saada 323:n alustalle kaikki.
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 714
    • Nokia

    #2
    Ihan tyytyväisiä olivat katsastuksessa. Ei mitään mutinoita mistään.

    Mulla on tosin kaksi jarruputkea kumpaankin etunurkkaan pääsylkältä. Toiset on laittaneet sellaisen T-haaran lähelle satulaa, jotta ovat saaneet Volvon jäähdytetyille levyille tarkoitetut nelimäntäiset satulat käyttöön.

    Takana mulla on E30 325i jarrusatulat adaptereilla tukivarsiin kiinnitettynä. Ei mitään ongelmia näistäkään leimalla.

    Sopii mielestäni E21:seen ihan hyvin toi setti.

    Mitkä jarrupalat sulla on edessä? Olen laiskasti etsinyt hyviä paloja ja ei ole oikein osunut hakutuloksiin varmuudella sopivia. Takana on Ferodon ds2500 ja jotain samantyylisiä meinasin.
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

    Comment

    • Tenttu
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 86
      • Joensuu

      #3
      Ei teillä ois kuvia näistä jarruista? Itse pitäs rakentaa eteen jäähdytetyt ja taakse levyt...
      e70 x5 sd -08
      e21 323i m50 turbo -79
      kp60 4a-gte -78

      Comment

      • e36coupe
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 714
        • Nokia

        #4
        Ei tässä puhelimessa oo just nyt mitään havainnollistavaa kuvaa.

        Eteen ne Volvon 4-mäntäiset menee työstämällä satuloiden reiät soikeaksi. Tarvinnee 2mm spacerin/prikan satulan alle, jotta keskittyy levyyn nähden. Satulat tarvii 2 jarruputkea, eli joutuu lisäämään E21:seen toiset linjat eteen (vaihtaa pääsylkän) tai lisää T-haaran siihen alkup. jarruletkuun ja siitä kahdella jarruputkella satulaan.

        Jarrukilpeä pitää leikellä vähän, koska Volvon satulat on isommat.

        Jarrulevyksi E21 323:n jäähdytetyt levyt.

        Taakse joutuu soveltamaan valituista osista riippuen enemmän tai vähemmän. Audin satuloita jotkut käyttänyt käsijarrun vuoksi ja jotkut E30 takajarrun osat. Vaihtoehtoja on useita. Itsellä on E21 323 käsijarrun osat ja E30 satulat ja levyt. Satuloiden kiinnitys adapterilevyn avulla. Googlaa niin löytyy kyllä vaihtoehtoisia rakennustapoja.
        Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

        Työn alla: E21 320/6
        Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16264
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by e36coupe View Post
          Googlaa niin löytyy kyllä vaihtoehtoisia rakennustapoja.
          Kuten https://www.google.fi/search?q=e30+w...+brake+upgrade

          Comment

          • Churchill78
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 76
            • Turku

            #6
            Volvon jarruista löytyy yksiputkisiakin malleja, 240 sarjasta vm. 90 eteenpäin. Kun näihin tuli ABS-jarrut niin sylinterit muuttuivat yksiputkisiksi.
            700-sarjassa on aina yksiputkiset jarrut jos niitä haluaa asentaa.

            Comment

            • Bansku
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2011
              • 1493
              • Savo

              #7
              Ainakin oma absiton -88 740 omistaa noi 2 letkuset etusatulat. Facelift 740 sitten on oikean mallisilla etusatuloilla. Ja takasatuloita taitaa olla myös kolmea erillaista.

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Minulla on takana 242/244-takasatulat jotka sopii bolt-on. Jarrukilpi on E30 325, samoin levy ja sisäosat, jotka näytti olleen varaosina samoja kuin 323i.

                Ainoastaan käsijarruvaijerille joutuu hitsaamaan kiinnityksen, pieni latan pala navan alle ja siitä saa kolmella porauksella 100% samannäköisen kuin 323i-mallissa. Helppo tehdä.

                Edessä on jotkut 240-satulat, sillä erotuksella että netissä myytävä adapteri, jolla saa muutettua yksiputkiseksi ei sovi, sillä lähdöt ovat eri tasossa. Adapteri vaatii että ovat samassa tasossa. Satulan pultin alla on normaali aluslevy.

                Ei ole ollut tarve viilata reikiä eikä jarrukilpeä. Nähtävästi näissä on pieniä variaatioita osien kanssa. Vaatii isomman kuin 14" tuon jälkeen ainakin noilla osilla. Jotkut kyllä ovat saaneet 13-tuumaisillakin netissä kasattua.

                Melko vaivaton operaatio kokonaisuudessaan.
                Last edited by TheLoial; 08-07-2016, 14:37.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎