Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vetokoukkuasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yyzeta
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 3

    Vetokoukkuasiaa

    Tietääkö joku sopiiko vm -86 e 30 koukku vm -88 e 30 ??

    - Onko koukun asennus paha projekti vai onko parempi viedä suosiolla asiantuntijalle?

    - Onko autossa joku töpseli, johon koukun johdot voi kiinnittää vai otetaanko ne virrat jotenkin muuten?
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Pikaisesti katselin asiaa ETK:sta (koska et maininnut mallia, "arvoin" malliksi E30, 320i, 4 door, ECE) ja sen mukaan peräkoukku on erilainen. Muuttui 09/87, eli siihen asti oli sama kaikkiin edellisiin malleihin asti, 09/87 eteenpäin erilainen. (ETK:ssa vetokoukku = trailer hitch)

    Kuinka paljon erilainen? Sitä en osaa sanoa, enkä edes yritä arvata.

    Koukun asennus on yleensä "plug&play", eli kohtuu helppo rasti, jos kaikki originaalit osat on mukana, kaikki koukkuun liittyvät osat + johtosarja.

    E23:ssa (vanha 7 -sarja) homma oli tosi helppo. Koukun johtosarja asennettiin originaalin perävalojen johtosarjan väliin. Perävalojen liitin irti (korinjohtosarjan ja perävalojen johtosarjan välinen liitin), peräkoukun johtosarja niiden kahden liittimen väliin (eräänlainen T -haara) ja sähköt oli kytketty. Lienee samallalailla E30:ssä, jos originaali koukku kyseessä.

    Timo

    Comment

    • HellFire
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 280
      • Turku

      #3
      On erilaisia.

      Vanhemmissa malleissa koukku muistuttaa perinteistä vetokoukku mallia eli metrin palkin keskelle tulee se koukku osa kiinni ja palkin päissä on n. 25cm pätkät jotka menee runkopalkkien sisälle ja kiinnitetään pulteilla takaluukun pohjan läpi.

      Uudemmissa malleissa ei ole massivista vaakapalkkia ollenkaan, vaan koukun runko menee varapyöräkotelon alta ja kiinnitetään varapyöräkotelon etureunaan ja auton takapeltiin.

      En tiedä minkälaisella sovituksella menisivät ristiin, tosin se ei välttämättä auta mitään, koska koukun tyyppikilven pitää vastata auton mallia, tiedä sitten kuinka tarkkaan näitä syynätään.

      Mitään valmista liitintä ei vetokoukkua varten tietääkseni ole, eli tavalla tai toisella sähköt otetaan takavaloista. Voi olla että jostain sais adapterin jolla saisi sähköt elegantisti takavalojen johdotuksen "välistä". Suosituimpia tapoja lienee kuitenkin ryöstöliittimet/sokeripalat/juottaminen.
      I wanted a faster horse.

      Comment

      • yyzeta
        Newbiemmer
        • May 2005
        • 3

        #4
        Kiitti tiedoista! Nyt ei muuta kuin koukkua hommaamaan

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Tuopa harmittava takaisku, ei omaa johtosarjaa!! : (

          E23:ssa on/oli, ja asennuskin sen mukainen, eli hiton HELPPO. Jos ja kun liitoksia pitää tehdä, tee ne kunnolla. Unohda "rosvoliittimet" alkuunsa, niistä et saa kuin harmia. Jonkin aikaa ne saattaa pelata, sitten ne ajan myötä löystyvät.

          "Sokeripala" on ihan OK vaihtoehto, mutta juottaminen varmin.

          Jos juottaa, kannattaa tehdä se kunnollisella kolvilla, lisäksi hommata "fluksia". Se on ainetta joka parantaa juotettavuutta, jolla saat tinan tarttumaan vähän likaisempaankin paikkaan.
          * Ensin "fluksia" kohteeseen, sitten lämmität sitä kolvilla.
          * Sitten hieman tinaa perään, jotta saat tartuntapinnan aikaiseksi.
          * Seuraavaksi fluksia piuhan päähän ja lämmitys. Sitten tinaa perään.
          * Vasta sitten juotat johdon kiinni takalampun liittimeen, kuparikoskettimeen tms.

          Timo

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎