Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 pohjien teko maalausta varten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    e30 pohjien teko maalausta varten.

    Eli pohjat pitäis tehdä aikalailla noka alueelle. Maalataan : Konepelti, molemmat lokarien kaaret, sekä etumaskista pari kohtaa.

    Maalari pyysi hiomaan 800 paperilla lähes koko nokkapellin jättäen kuitenki yläosan hiomatta jotta voi häivyttää värin.

    tuon nyt kykenen varmasti tekemään, ainut mikä arveluttaa on nuo kiven iskemät tuossa konepellin etu osassa, sekä sitten kaarien etuosassa. Vetäsin ronskisti parit isoimmat ruoste läntit pois hioen ihan peltiin asti. Voiko samoin tehdä noille pienille kiven iskemille joista ruoste hieman paistaa läpi. Seuraavaksi varmaan nuo isku kohdat kitataan....

    Noi kohat mistä olen hionut peltiin asti niin tulee hieman pykälää koska maalipinta kumminkin on hitusen korkeampi, tuleeko nuo kitata ihan tasaseks ja sit hierasta 800 paperilla sileäksi vimosen pinnan ?

    Sitten se maalari antoi mulle myös jonku pohja väri spray purkin jolla pyysi vetäseen konepellin hiotun alueen. tarviiko tota pohjaväriä yhtään hioa vai tekeekös maalari sen ?

    jos nyt joku joka maalaillut on voisi hieman neuvoa, ettei maalari joutuis hirveästi mun mokia korjailemaan.

    ihan vaik jos yleiset ohjeet tuota konepeltiä koskien sais ni ois jo paljon apuja
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85
  • jazma
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1115
    • Oulu

    #2
    Aiemmat paikkaustapasi pätee noihin kiveniskuihinkin. Katso miten pitkälle ruoste on levinnyt siellä kiveniskujen alla. Sehän selviää rapsuttelemalla. Jos tulee isoja paikkoja niin hio reunoja tasaiseksi ja kitti pellille ja kunnon ruosteenestomaalit päälle. Tosin kauanko ne pysyy siinä on oma juttunsa...kiveniskujen takia. Toisaalta konepellin voi saada paremmaksi jos hiot laidasta laitaan pellille ja siihen hiomamaalikerroksia. Toimi golffissa hyvin sen konepellin muodon ansiosta. Bemusta en tiedä...
    Jos pelkästään maalit lähteny niin jollain tikulla yms. lisää maalia siihen ja kiilloitat sen tasaiseksi.
    e30 318i

    Comment

    • Bnito
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 334

      #3
      Nyt on aikas lailla kittailut tehty konepellin osalta, perkeles että sai hioa

      Semmonen kysymys tuli eteen kun tota konepeltiä nyt aloin hiomaan 800 paperilla veden kera että kuinka paljon siitä tulisi hierasta pois? käykö esim jos pinta on ihan matan värinen eli ei kiiltele enää ( lakka pois) ?

      Otan kuvan tos jos tänää viel jaksan hiaroa tota. Saavat sit halukkaat haukkua
      F11 525 3.0 -10

      Ex E46 330d Touring -00
      Ex 316/325 '85

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Et kai nyt kumminkaan 800:lla vesihionnalla kitattuja alueita hionut?

        Comment

        • sakari0
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 67
          • Satakunta

          #5
          ...

          ......
          Last edited by sakari0; 07-09-2008, 17:55.

          Comment

          • jazma
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1115
            • Oulu

            #6
            Oon selvitelly tätä kitti pellille vai ei-juttua jonkin verran. Monet sanoo että kun karkealla hioo peltiä niin kitti tarttuu siihen hyvin. Kokeiltu, hyvin on pysyny.

            Maaleista: Joillain maaleilla on parempi tarttuvuus kitin kanssa ja ne siis sopii hyvin. Mutta jotkut taas eivät tartu hyvin. Kaipa se tärkein merkitys sillä on että jos tulee syvä naarmu eikä kitin alla ole mitään niin tietää miten siinä käy. Eli konepellissä pohjamaali alla saattaa olla ihan hyvä vaihtoehto.

            Eipä tuohon mun kokemuksilla ole yleistä vastausta. Viime kesänä kitit pellille jne. ja vielä ovat mukana.

            edit: käytä ihmeessä eri karkeuksia hioessa. Et tarvi 800 kuin viimeistelyyn. Tossahan on aivan hirveä homma jos sillä hinkutat koko ajan... Tosin mulle on riittäny kittiin 400. Eikä kannata vesihioa sitä! Vaikka kitti näyttää tiiviiltä se siltikin imee kosteutta. Toivottavasti et kovin paljoa ole kerenny tehdä vesihiomalla.
            Vesihionnat oon jättäny pois ja on kestäny paljon paremmin paikat!
            Last edited by jazma; 25-05-2005, 21:33.
            e30 318i

            Comment

            • Bnito
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 334

              #7
              Kitit hion 400 -> 800 tai jotkut kohat 600 -> 800, ja tosiaan kittiä jäi tosi vähän noihin kohtiin joita kittailin, kyseessä oli lähinnä nokkapellin etu kulmat joissa tuota kiven iskua oli. Vesi hion ainoastaan vasta tuon vasemman puolen konepellistä. Siksi vedellä että oli yhtä helvettia hioa ilman vettä koska paperit meni tukkoon muutaman vedon jälkeen. Kittiä tuun pistämään vielä lisää, koska sitä tosiaan on aikas olematon määrä siinä, täytyy vetää pohjat karkeammaks et pysyy paremmin tuo kitti, mut tosiaan kittaus kohdat on tosi pieniä eikä kittiä niihin paljo menekää, mutta viel joutuu hieman paikkaileen.

              Sen verta voin täs välis tokasta et tuli pieni mokakin tehtyä tosin korjasin sen.

              Eli bemun merkin revin vittuu siitä nokasta koska joku thyynin epeli oli sen joskus maalannu siniseks tjsp ja se mua ketutti siinä loistamas. Tyhmänä sit ajattelin et no helvetti kitataan koko paska umpeen....pari päivää meni ja kävin sateella kaveril poikkeemas, aamul kattelin ku oli jo kiti lohkeillu hieman laidoista...noh ei muutakun teräsharja porakoneeseen kiinni ja sit pöllys.

              Kuten sanovat tekemäl oppii..
              F11 525 3.0 -10

              Ex E46 330d Touring -00
              Ex 316/325 '85

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Mitähän mahtaa olla kittinä jos noin halkeilee???
                Kannattaa muuten hakea tuohon peruskarhennukseen ns."karhunkieli". Viininpunainen superfine on ok. Ei tarvitse rätätä veden kanssa, eikä mene tukkoon. Kitin voit=pitää hioa riittävän karkealla jotta pohjista tulee edes jossain määrin suorat. 120 karkeus on minimi. Siitä sitten 240 ja 400 kuivana. Kittiä vain hyvin karhennetulle(120 karkeus) alueelle, eikä MISSÄÄN TAPAUKSESSA mitään paukkupullo"pohjamaalia" kitin alle. Ehdottomasti parhaan ja kestävimmän tuloksen saat kun pyydät maalaria vetämään kaikkien korjaushiomiesi=orggismaalipinta puhki, 2-K hiomavärin kevyellä tasoitushionnalla. Eli lopeta näillä 600-800 vesihiomapapereilla "rättääminen" ja kitatut alueet 120-400 kuivalla ja pintojen karhennus viininpunaisella mirkan superfine "karhunkielellä".

                Comment

                • Bnito
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 334

                  #9
                  Eli täytyypi tuommonen karhunkieli käydä nappaamas.

                  Täytyy tänään hierasta noi kitit karheel pois ja pistää uudet päälle. Meinaatko hemi että nuo kittaukset vedetään vain 400 paperilla sileäks? eli ei esim hiota 800 sileeks?

                  Nois kuvis vasen puoli pellistä on hiottu, kaveri ainaki tohon totes et ois ok, mutta osaako ns. ammattilaiset tuosta kuvasta mitään sanoa ?

                  En tiä mimmoselta räpellykseltä nuo näyttävät teidän silmis, mutta maanantaihin asti on aikaa, joten vinkkejä otetaan ihan suosiolla, tässä kumminkin vasta "opiskellaan"

                  Nokka

                  Kaari

                  nokka2
                  F11 525 3.0 -10

                  Ex E46 330d Touring -00
                  Ex 316/325 '85

                  Comment

                  • nemesis
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 617
                    • kymenlaakso

                    #10
                    Riittää että vetäset 400:lla kitit karheiksi, siihen päälle hiontapohjamaalia (mielellään ns. kontrasti maalia, jolla näkee heitot,kupat jne) joka karhennetaan karhunkielellä (jos ei heittoja,kuppia tms).
                    Jos monttuja, heittoja löytyy, toivottavasti ne ovat pieniä, niin voit hioa tuota hiontamaalia esim 400:lla lastan kanssa että montut ja heitot häviää, jonka jälkeen koko hiontavärillä maalattu alue karhennetaan karhunkielellä (tämä poistaa mahdolliset hiontanaarmut jotka ovat tulleet 400:lla, ja lisäksi se karhentaa pohjamaalatun pinnan siten, että pintamaalik tarttuu hyvin).
                    Tämän jälkeen ei muutakuin pintamaalia suihkimaan.
                    E30 kesä-autona

                    Comment

                    • mth_84
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2003
                      • 178

                      #11
                      minkä takia täytyy hioa esim 400 tai jopa 800 kitti pinnat ennen pohjamaalausta?
                      itse ainakin tehdessäni viime vuodet ja ammattimaalarin oppien mukaan kitin karhennukseen riittää enintään 320, koska pitäähän pohjamaalille olla kunnon tartuntapinta ja vaikka 320 jääkin naarmuja pintaan, pohjamaali kyllä peitää ne (ainakin 2k pohjis).
                      Sitten pohjamaali karhennetaan 400 kauttaaltaan ja lopuksi karhuntussulla pinta vielä maalauskuntoon.
                      323i e21 entisöinti
                      Corolla HT xx-ge -75

                      Comment

                      • jazma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1115
                        • Oulu

                        #12
                        No tyylejähän on monia...Eihän tässä ollu kyse siitä ainoasta oikeasta tavasta tehdä niitä.
                        e30 318i

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Siis jos tästä nyt käsinhiontana/työnä lähdetään tekemään homma oikein(tyylejä voi olla monia...? mutta yksinkertaisemmillaan oikeita vain yksi), niin nyt ensiksi ne 400-800 hiomapaperit roskiin.
                          Kaikki korjattavat alueet hiotaan ihan reilusti 80-120 kuivahiomapaperilla puhtaaksi/karheaksi. Tämän jälkeen autokäyttöön tarkoitettua 2-K polyesterikittiä ohuella metallilastalla tasainen kaikki vaurioalueet+välialueet peittävä läpikuultamaton kerros. Ei mitään läiskiä sinne tänne, vaan ihan reilusti esim.10cm:n kaistale koko nokkapellin etureunasta. Karkea välihionta 80-paperilla hiontatukea käyttäen. Uusi kittaus koko alueelle.
                          Käsinhionta 80:llä vähintään 70x250mm hiontatukea käyttäen ja viimeistely oikaisu 120:llä. Peltiä ei saa tulla näkyviin kuin juuri ja juuri. Jos tulee, koko homma pisteeseen A. Kitatun/työstetyn alueen ympäriltä karhennus punaisella karhunkielellä. Vaurio=kitatulle/hiotulle alueelle ruiskutetaan 2-4 rundia laadukasta 2-K hiontaväriä. Seuraavana päivänä hiontavärin viimeistely/oikaisu joko 240-kuivana tai 600-märkänä. Puhki ei saa hioa missään tapauksessa tai muuten uusi hiontavärikerros. Viimeistely maalauspohjaksi 400-kuivana tai 800-märkänä. Mikäli viimeistely on tehty märkänä, kunnon kuivuminen, pesu ja kevyt pinnan läpikäynti punaisella karhunkielellä.
                          Nyt pinta on suora=peilaamaton, ei lovia eikä koloja, kitti ja kaikki vanhat väri/lakkarajat suljettu=betonoitu lopullisesti elämättömän hiontavärikerroksen alle.
                          Ei maalin/lakan jälkipainumista vuodenkaan kuluttua, eli mitään hiomaskraadeista kitinrajoihin ei ilmesty parin kuukauden kuluttua pintaan jne. Ei kitin halkeilua/jälkikutistumista eikä pelkoa korroosion iskemisestä.

                          Comment

                          • Bnito
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 334

                            #14
                            Huvä et joku osaa homman

                            Vihosta viimein muistan sen pohjavärin merkin jonka se maalari anto : Deltron 1-K Primer.

                            Onko toi ihan ok kamaa ?

                            Huomen jos läträis vähä enempi tuon kitin kanssa, ainut ongelma kohta on vaa tuon nokka pellin keski osa joka kohoaa hieman, just niissä kulmis hieman kukkaa jotka hiottu pois mutta liialla kitil se muoto menee vituiks.

                            Koitan huomen räpeltää hieman, pistän vaik kuvaa taas ni saa kommentoida.
                            F11 525 3.0 -10

                            Ex E46 330d Touring -00
                            Ex 316/325 '85

                            Comment

                            • Bnito
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 334

                              #15
                              Jees, eli tänään vien maalaukseen, koitan napsasta noista pohjista pari fotoa ennenkö vien ja sit viel ku tulee takas ni kaippa sitä sitten vois myös kuvan ottaa. Saa nähä mimmonen tulee, noi kaaret oli suht vaikee saada täysin suoriks kun autotalli oli hieman ahdas niin ei mahtunu tämmönen läskiperse venyyn hirveen akrobaattisiin asentoihin tuon kitin kanssa
                              F11 525 3.0 -10

                              Ex E46 330d Touring -00
                              Ex 316/325 '85

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎