Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E21 takapyörän napa löystyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw18m40
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 85
    • Äänekoski

    BMW E21 takapyörän napa löystyy

    Moi,

    Onko tietoa/syytä miksi E21 levyjarrullinen takapyörän napa ei pysy tiukalla tai on välyksellinen vetoakselin päähän?

    Vaikka navan mutterin vetää kunnolla kiinni, niin pari liihdytystä ja taas napa/rengas lonksuu. Siis pyörän pultit ovat/pysyvät kiinni ja laakerissa ei tunnu välystä, mutta napa vetoakselin booreihin tuntuu välykselliseltä. Pyörän navan mutterikin pysyy kiinni, kun lukitesokkakin pysyy paikallaan.
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2044
    • Riihimäki

    #2
    Sen se tekeen jos akselin spoorit on sökönä. Mulla meni nollakakkosesta joskus samoin.
    Tiedäthän toki napamutterin momentin mikä oli jossain päälle 300Nm eli kunnolla kiinni tarkoittaa aika pitkää vartta?
    Last edited by racing02; 09-05-2017, 11:41.

    Comment

    • Bmw18m40
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 85
      • Äänekoski

      #3
      Kiitoksia!

      Jos vika johtuu booreista, niin onko tietoa, käykä rumpujarrullisen ja levyjarrullisen vetoakselin päät ristiin (siis se johon pyörän napa kiritään)? Kun rumpujarrullisen vetoakselin pää löytysi nurkista....

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2044
        • Riihimäki

        #4
        Napa on ainakin erilainen. Akseli taitaa olla kaksilitraisissa rumpujarrullisissa sama mutta pikkukoneisissa ohuempi. Enpä osaa sanoa pystyisikö rumpujarrullisen napaa soveltamaan. Yleensä molemmat osat kannattaa vaihtaa koska luultavasti molemmissa on kulumaa.

        Levyjähän ei ole ollut kuin 323i:ssa minkä osat on hieman harvinaisia. Mulla on ollut setti (akselit ja navat molemmille puolille) mutta en muista olenko myynyt. Täytyypä katsella hyllystä.

        Comment

        • Bmw18m40
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 85
          • Äänekoski

          #5
          Joo itse navoissa on eroa, ja mulla on levyjarrullisen napa, lähes tulkoon uusi. Mietin lähinnä tuota rumpujarrullisen vetoakselin päätä, että käykö se levylliseen napaan tai tukivarteen, tai onko booreissa eroa.

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by Bmw18m40 View Post
            Joo itse navoissa on eroa, ja mulla on levyjarrullisen napa, lähes tulkoon uusi. Mietin lähinnä tuota rumpujarrullisen vetoakselin päätä, että käykö se levylliseen napaan tai tukivarteen, tai onko booreissa eroa.
            E21:n vetoakselit on pulttikiinnityksellä perän ja navan laippoihin. Siihen ei boorit vaikuta. Riittää kun molemmissa on 10mm pultinreiät, niin sopii. Vanhemmissa vm.75-78 malleissa on 8mm vetarinpultit ja 79-83 10mm pultit.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Bmw18m40
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 85
              • Äänekoski

              #7
              Näinhän se on. Pyörän napa ei pysy tiukalla pyörän navan ja vetoakselin pään välistä, boorista, vaikka napamutterin vetää tiukkaan. Ja tämän takia mietin onko vetoakselin pää/boorit samat (käykö ristiin) rumpujarrulisessa ja levyjarrulisessa, jos juurikin sen vetoakselin ulkopään vaihtaisi.
              Last edited by Bmw18m40; 10-05-2017, 19:36.

              Comment

              • basso72
                BTCF Member
                • Dec 2004
                • 1837
                • Ylä-Pinsiö

                #8
                Originally posted by Bmw18m40 View Post
                Joo itse navoissa on eroa, ja mulla on levyjarrullisen napa, lähes tulkoon uusi. Mietin lähinnä tuota rumpujarrullisen vetoakselin päätä, että käykö se levylliseen napaan tai tukivarteen, tai onko booreissa eroa.
                Rumpujarrullisen navan akseli (osa,johon vetoakseli kiinnitetään) käy,jos se on 320/6 mallista. Muut rumpujarrulliset ei käy,ovat pienemmälle laakerille/ohuempia,28mm vs.30mm. Uusi maksaa ~110€,osa 33 41 1 123 869.
                sigpic
                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                320i -77

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2044
                  • Riihimäki

                  #9
                  Arvelinkin että nämä kävelevät varaosakirjastot löytää jossain vaiheessa paikalle antamaan faktatietoa.
                  Tarkistin että multa löytyy hyllystä 323i tumppiakselit ja navat. Voin myydä ne settinä joskin sopivan hinnan keksiminen voi olla vaikeaa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎