Selasin searchilla vanhat E30 ABS-topikit, otsikossa kuvattua ongelmaa on ilmeisesti ollut muillakin ja jotkin ovat tämän vuoksi poistaneet ABS käytöstä. Oikeita ratkaisuja ei näissä kuitenkaan ollut eikä topikit olleet dedikoitu tämän tyyppiselle ongelmalle.
Lähtökohta: '86 iX, joku edellinen omistaja oli poistanut ABS-releet hydrauliyksiköstä ja kytkenyt polttimon syttymään hetkeksi erillisen vilkkureleen avulla. Palautin alkuperäiset kytkennät, lisäsin (väliaikaisesti) tavalliset releet hyppyjohdoilla ABS-hydrauliyksikköön ja sain valon syttymään ja sammumaan oikein, ABS:kin toisinaan ruksuttelee.
-Kävelyvauhdissa nopeasti poljinta painaessa se on ajoittain kova eikä jarrutehoa ole, toisinaan ABS lisäksi hieman ruksuttaa
-ABS-valo syttyy 60km/h paikkeilla. Valo ei syty aiemman rivin ongelmista huolimatta jos vauhti pysyy pienenä.
-Anturit ja kehät putsattu, olivat aika siistit lähtöjäänkin
-Kaikki anturit mitattu, tasaiset ~1k ohm.
-Oskilloskooppia ei ole ollut käytössä eli signaalien parempi tutkiminen tekemättä
Jos tuon yhden anturin signaali on muita heikompi, se selittäisi ABS-valon syttymisen ja pienessä vauhdissa ABS ruksutuksen mutta ei mielestäni tuota että poljin on kova ja jarruvoima puuttuu. Näitä ongelmia ei ole kun valo syttyy ja ABS poistuu pelistä.
Onko kukaan onnistuneesti korjannut tällaista vikaa? Yhdessä anturissa on anturikaapeli mennyt ilmeisesti poikki ja siinä on huonosti tehty liitos, tämän korjaan seuraavaksi. ABS-pumpun putsaus varmaankin tämän jälkeen.
Lähtökohta: '86 iX, joku edellinen omistaja oli poistanut ABS-releet hydrauliyksiköstä ja kytkenyt polttimon syttymään hetkeksi erillisen vilkkureleen avulla. Palautin alkuperäiset kytkennät, lisäsin (väliaikaisesti) tavalliset releet hyppyjohdoilla ABS-hydrauliyksikköön ja sain valon syttymään ja sammumaan oikein, ABS:kin toisinaan ruksuttelee.
-Kävelyvauhdissa nopeasti poljinta painaessa se on ajoittain kova eikä jarrutehoa ole, toisinaan ABS lisäksi hieman ruksuttaa
-ABS-valo syttyy 60km/h paikkeilla. Valo ei syty aiemman rivin ongelmista huolimatta jos vauhti pysyy pienenä.
-Anturit ja kehät putsattu, olivat aika siistit lähtöjäänkin
-Kaikki anturit mitattu, tasaiset ~1k ohm.
-Oskilloskooppia ei ole ollut käytössä eli signaalien parempi tutkiminen tekemättä
Jos tuon yhden anturin signaali on muita heikompi, se selittäisi ABS-valon syttymisen ja pienessä vauhdissa ABS ruksutuksen mutta ei mielestäni tuota että poljin on kova ja jarruvoima puuttuu. Näitä ongelmia ei ole kun valo syttyy ja ABS poistuu pelistä.
Onko kukaan onnistuneesti korjannut tällaista vikaa? Yhdessä anturissa on anturikaapeli mennyt ilmeisesti poikki ja siinä on huonosti tehty liitos, tämän korjaan seuraavaksi. ABS-pumpun putsaus varmaankin tämän jälkeen.
Comment