Announcement

Collapse
No announcement yet.

m10b16 turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa530
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 9
    • suomi

    m10b16 turbo

    Nyt olis ensimmäinen oma turboprojekti ja koneena otsikon m10.
    Vinkit sekä nippelitieto olisi tervetullutta ja tarpeellistakin. Autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään helmeä kunhan saisi rakentaa ja testailla.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Kysymyksesi on niin laaja ja kerrot tavoitteistasi niin vähän että voin vain suositella seuraavien ketjujen lukemista ajatuksella läpi. Kysy sitte lisää mitä jäi epäselväksi. Ja pari moottoritekniikan kirjaa kannattaa lukea läpi jos moottorinviritys ei ole ennestään tuttua.



    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Jamppa530
      Newbiemmer
      • Aug 2015
      • 9
      • suomi

      #3
      Suunnitelmat alkavat muokkautua lähemmäksi sitä mitä siitä lopuksi haluan.
      Eli m10b16 kaasariturbo
      moottoritekniikan tietoa löytyy jonkinverran mutta kaasariasioissa puuttellinen varsinkin turbokäytössä.
      autosta ei ratapeliä olla tekemässä vaan jotain pientä viikonloppukivaa tekemistä talven ajaksi ja viikonloppuajeluita kesäksi (toivottavasti).
      auto on kevyt jo koriltaan joten tehoa se ei tarvitse mutta jos nyt persdynolla uskaltais sataseen hepat heittää niin kelpaisi.
      sihinää rätinää ja pauketta naapureiden iloksi

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        Jätä alkuun se turbo pois ja kokeile pelkillä tuplilla plus muilla hilppeillä että miten se luonnistuu ja toimii. Silläkin saa jo ihan riittävästi rätinää ja pauketta aikaiseksi.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Jos 0ldsk00l kaasariturbomeininki kiinnostaa, niin Opel 60&70 foorumilla just joku möi paineistettua Weberin kaasaria jonka sä tarttet sinne hyrrän ja myllyn väliin. Normi kaasari ei kestä paineita.

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2560
            • .

            #6
            Originally posted by Macke View Post
            ...paineistettua Weberin kaasaria...
            Siis Weber 32/32 DAT esim. Oikeastaan ainut oikea turbokaasutin. Kyllä silläkin tehoa saadaan ihan riittävästi.

            Originally posted by Jamppa530
            m10b16
            Oletko periaatteen mies vai miksi haluat juuri m10b16-moottorin?

            Muutama tärkeä kysymys.

            - Onko etanolia lähistöllä saatavana?
            - Mites sytytyspuolen olet ajatellut hoitaa? Oldskool-meiningillä myös vai jotain ohjelmoitavaa kenties?
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Jamppa530
              Newbiemmer
              • Aug 2015
              • 9
              • suomi

              #7
              Originally posted by Freak View Post
              Siis Weber 32/32 DAT esim. Oikeastaan ainut oikea turbokaasutin. Kyllä silläkin tehoa saadaan ihan riittävästi.


              Oletko periaatteen mies vai miksi haluat juuri m10b16-moottorin?

              Muutama tärkeä kysymys.

              - Onko etanolia lähistöllä saatavana?
              - Mites sytytyspuolen olet ajatellut hoitaa? Oldskool-meiningillä myös vai jotain ohjelmoitavaa kenties?
              kaikkia muita koneita on ollut jo m20-m60 ja mikään ei sytyttänyt niinkuin m10
              etanoolia löytyy helposti ja sytytyspuolikin olis tarkoitus pitää oldskoolina.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Paljonko siitä härvelistä on tarkotus saada tehoa?
                1,8 litrainen kehittää helpommalla voimaa ja 2-litrainen vielä helpommin. Vai oletko sidottu johonkin sääntöihin iskutilavuudesta?

                En tiedä mitä termi oldskool tarkoittaa tässä, sun tarkoitus on kuitenkin parantaa? auton tekniikkaa. Jakaja ja kaasutin ei tee mitään mitä Mega 2 varustettuna sytkäohjauksella ei tekisi paljon paremmin.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Jamppa530
                  Newbiemmer
                  • Aug 2015
                  • 9
                  • suomi

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Paljonko siitä härvelistä on tarkotus saada tehoa?
                  1,8 litrainen kehittää helpommalla voimaa ja 2-litrainen vielä helpommin. Vai oletko sidottu johonkin sääntöihin iskutilavuudesta?

                  En tiedä mitä termi oldskool tarkoittaa tässä, sun tarkoitus on kuitenkin parantaa? auton tekniikkaa. Jakaja ja kaasutin ei tee mitään mitä Mega 2 varustettuna sytkäohjauksella ei tekisi paljon paremmin.
                  kaasareissa on mulle vaan jotain niin pervoa kaikkien ruiskumottien jälkeen että ei jaksa ruiskut kiinnostaa enää, samoin kuin tuossa säälittävän pienessä koneessa eli tehotavoitetta ei sinäänsä ole.
                  120hv takarenkaillta olis jo ihan riittävästi siihen asti että budjetti kasvaa, mutta tähän olis tarkotus lähteä ihan kattomaan että mitä siitä saa.
                  Vain se kaasariturbotuksen nippelitieto ja säätäminen vähän arveluttaa mutta eihän tuolla kiire ole.
                  Last edited by Jamppa530; 16-10-2017, 11:00. Reason: pilkkuvirhe

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    En usko että turbon laittaminen on välttämätöntä ollenkaan tuon tehon saavuttamiseksi.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #11
                      Mä tuolla aijemmin mainitsin että kannattaa kokeilla ensin vaikka pelkästään tuplilla mutta jos se turbo on se juttu jonka ympärille haluaa tehdä auton niin ymmärrän täysin. Mun auto on rakennettu tuplien ympärille ja mua ei haittais yhtään vaikka ruiskua ja turboa ei olis ollenkaa ikinä keksittykkään
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2044
                        • Riihimäki

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        En usko että turbon laittaminen on välttämätöntä ollenkaan tuon tehon saavuttamiseksi.
                        Kyllähän 120hv pyörätehon saavuttaminen 1,6 litran M10:llä ilman turboa vaatii jo aika paljon. Vai tarkoititko tilavuutta kasvattamalla?

                        On tuossa aloittajan ajatuksessa hyviäkin puolia vaikkei kaasariturbon rakentamista nykyaikana järkisyillä voikaan perustella. Tonnikuussatasia M-kymppejä tai niiden osia saa ilmaiseksi, tai melkein. Isommista lohkoista, 2-litraisen kampiakseleista ja ehjistä isoreikäkansista joutuu jo nykyään maksamaan ihan paperirahaa ja päälle joutuisi vielä ostamaan viritysosia. B16 koneeseen kun keksii sopivat männät ja löytää sen paineistetun kaasarin sekä sopivan ahtimen niin siinä se onkin. Noinkin maltilliseen tehotavoitteeseen tuskin tarvitaan mitään muita "viriosia". Kipinäpuolelle ehkä joku jämerämpi puola ja kärjetön jakaja.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎