Nollailin tossa huoltovaloa.noh lähti inspection teksti ja punavalo pois mut nyt palaa rivi vihreitä koko ajan! mites ton joulukuusen saa himmeäksi?! Nollaus tapahtui yhdistämällä navat 7 ja 19.
'89, 316i :juo
Eiks se nollaus mee tälleen: Kytke sytytys virta. Kytke led-testilamppu navan 7 ja maadotuksen väliin. Kolmen sekunnin kuluttua syttyy kolme vihreetä lediä. Katkaise sytytys virta.
Eikä sen navan 19 välille
If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.
Juu kävin kattomassa ohjeet jotka oli hyvät,tosin valokuusi palaa vieläkin Taitaa olla ne huoltovalojen akut loppu :( Mistäköhän niitä saa ja mitä ne mahtaa maksaa...rrkele...
Juu kävin kattomassa ohjeet jotka oli hyvät,tosin valokuusi palaa vieläkin Taitaa olla ne huoltovalojen akut loppu :( Mistäköhän niitä saa ja mitä ne mahtaa maksaa...rrkele...
no akkujen löytäminen ei ole vaikeaa mutta akkujen vaihtamiseen tarvitsen aikaaa.. :lol: luulisisi että sähköliikkeissä noita akkuja löytyisi..
Jaa, mun käsityksen mukaan ne vihreet pitääkin siihen syttyä nollaamisen jälkeen kun sytytysvirta on päällä ja sammua sitten kun auto käynnistyy. Siitä ne sitten sammuilevat yksitellen kertoen että millon sun tulis vaihtaa öljyt tai tehä suurempi huolto.
Jaa, mun käsityksen mukaan ne vihreet pitääkin siihen syttyä nollaamisen jälkeen kun sytytysvirta on päällä ja sammua sitten kun auto käynnistyy. Siitä ne sitten sammuilevat yksitellen kertoen että millon sun tulis vaihtaa öljyt tai tehä suurempi huolto.
Mut mulla se joulukuusi palaa kokoajan,siis vaikka auto on käynnissä :roll: pimeellä vähän rassaa mut olkoon nyt sitten kunnes jaksaa purkaa koko mittariston.... :?
Sinne voi juottaa :juo mitkä tahansa AA-kokoiset akut, vaikka biltemasta!
Siellä ne ainakin on halpoja.
Kolmeen mittaristoon vaihtanut ja aina onnistunut ja loppunut kaikki mittarien vittuilut....
Kunhan ei juota alkaaliparistoja (eli niitä "tavallisia"). Nikkeli-Cadmium (NiCd) tai Nikkeli-metallihybridi (NiMH) akkuja 2 kappaletta, kokoa AA.
Niitä toisaankin saa melkein mistä vaan, vaikka lähimmästä "super marketista" ostaisit, ruokaostosten yhteydessä. Itse ostin viimeksi CityMarketista, elektroniikka puolelta.
Käsillä on hyvä olla valmiiksi:
- (Hyvä) juotoskolvi, mieluummin lämpötilasäädettävä tai muutoin tarpeeksi tehokas, kolvin kärki ei saa olla liian pieni (terävä).
- Tina-imusukkaa, jolla voit sananmukaisesti imeä vanhan tinan pois
- Hyvälaatuista juotostinaa
- "Fluxia", ainetta joka parantaa juotettavuutta, varsinkin niihin akkujen napoihin. Muista että akkua ei saa hirvittävän kauaa lämmittää, sen vuoksi juottaminen pitäisi käydä nopeasti.
Kolmea alinna mainittua tarviketta saa "komponentti/elektroniikkakaupasta".
Kun piirilevy on käsilläsi,
- imusukalla imet tinat pois akkujen jaloista (niillä millä se on kiinnitetty piirilevyyn) ja
- irroita vanhat akut.
- Irroita varovasti ne vanhojen akkujen "jalat", voit joutua käyttämään lievää väkivaltaa.
- "Fluxia" akun napaan ja "esitinaa" sitä hieman, sen verran että saat tinan siihen hyvin tarttuman. Toista sama toiseen päähän. Toista toiselle akulle.
- Katso että akut ovat oikein päin ja juota "jalat" kiinni akkuihin. Nyt se onnistuu helpommin, koska esitinasit ne.
- Tinaa akut piirilevylle, samalla tavoin kuin vanhakin.
- Jos vanhan akun kiinnitys oli varmennettu, liimalla, sitomalla nipusiteellä tms., tee itse samoin. Varmistetaan että akku ei irtoa tärinän vaikutuksesta, nehän ovat piirilevyn painavin komponentti.
Kasaa mittaritaulu, laita paikoilleen ja nollaa service/inspection -ilmaisin.
Joo -o, sama juttu. Vaihdoin akut ja nyt palaa vihreät ledit koko ajan, toimii muuten oikein eli ledit sammuvat yksitellen niinkuin pitääkin, keltainen ja inspection syttyvät silloin kun pitääkin.
Mutta perkele kun ne jäävät palamaan auton käydessä, kylmemmällä ilmalla ne vilkkuu ja sammuillee välillä mutta kun auto lämpenee, jää leditkin sitten palamaan. Jossain piirilevyllä on kaiketi vielä häikkää kun lämpö-laajeneminen aiheuttaa sen valojen päälle jäämisen. :(
En ole jaksanut oikein jumpata enään sen mittariston kanssa mutta kaiketi se vika pitää etsiä, onkos kellään ideoita mistä alkaisi vikaa hakemaan ? Iso vika se ei ole koska kaikki toimii, ledit vaan jäävät palamaan auton käydessä. Olisikohan kytkentäkaavio liikaa toivottu ? :shock:
Comment