Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325i laatikon kilpi & öljyt ja peräöljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HarzaTheMan
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 458
    • Sawo

    E30 325i laatikon kilpi & öljyt ja peräöljyt

    Missä kohti tuossa E30 325i:ssä on se vaihteiston kilpi, jonka mukaan määräytyy mitä öljyä laatikkoon laitetaan? Kun korjausoppaassa mainitaan oranssikilpinen ja kilvetön laatikko ja niille tietyt öljytyypit.

    Entä onko mitään "yleispätevää" öljyä, joka kävisi kaikkiin laatikoihin kilvestä riippumatta? Jokatapauksessa mitään halpaa p*skaöljyä en laita.

    Perässä on 25% kitkalukko, joten sinne laitan näillä näkymin Mobil VS500:sta. Paljonko sitä perään menee? Jostain olin katsovinani että 9 desiä...?
    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
  • Hartikainen
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 223
    • Warkaus

    #2
    Offtopicia kehiin;

    Mutta on tuo sinun jatke lähtöisin Varkaudesta? Sikäli niin, niin hyvästä paikasta lähtöisin
    '95 Bmw 740

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Originally posted by HarzaTheMan
      Missä kohti tuossa E30 325i:ssä on se vaihteiston kilpi, jonka mukaan määräytyy mitä öljyä laatikkoon laitetaan? Kun korjausoppaassa mainitaan oranssikilpinen ja kilvetön laatikko ja niille tietyt öljytyypit.

      Perässä on 25% kitkalukko, joten sinne laitan näillä näkymin Mobil VS500:sta. Paljonko sitä perään menee? Jostain olin katsovinani että 9 desiä...?
      Se lätkä on kytkinkopassa jos on. Perään öljyä niin paljon kunnes sitä valuu täyttöaukosta pois.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        #4
        perään menee 0.9 tai 1.7l riippuen onko iso vai pikkuperä...ja perään VS500:sta ku on lukollinen

        Comment

        • HarzaTheMan
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 458
          • Sawo

          #5
          Originally posted by Hartikainen
          Offtopicia kehiin;

          Mutta on tuo sinun jatke lähtöisin Varkaudesta? Sikäli niin, niin hyvästä paikasta lähtöisin
          Ei kun Seinäjoelta kävin hakemassa lauantaina, merkkiliikkeestä.

          Pitää tänään könytä auton alle katsomaan sitä kilpeä.
          Last edited by HarzaTheMan; 23-06-2005, 08:31.
          ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

          Comment

          • Bnito
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 334

            #6
            OT:

            Mitäs eroa on iso ja pikkuperällä ? Ite just vaihoin öljyt ja yllätyin ku ei litra riittänykkää, ainakin puoltoista litraa sinne uppos...Eli taitaa siis olla isoperä?
            F11 525 3.0 -10

            Ex E46 330d Touring -00
            Ex 316/325 '85

            Comment

            • HarzaTheMan
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 458
              • Sawo

              #7
              Pitäiskö siellä olla tuollanen kilpi niin kuin tässä kuvassa mikäli laatikkoon tulee Mobil ATF 220:aa? Ja muussa tapauksessa sitten Mobilube GX-A 80W:tä, kuten korjausopas kertoo?



              Ja miten nuo iso ja pieni perä eroaa toisistaan ulkoisesti? Oisko jollain kuvaa jommasta kummasta tai jotain tunnusta tms. josta ne erottaa? Osais sitten mennä ostamaan kerralla oikean määrän peräöljyä.
              Last edited by HarzaTheMan; 23-06-2005, 18:41.
              ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

              Comment

              • M.A.G.E
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 443

                #8
                Ainakin itselläni kilpi = tarra, joka on voinut lähteä vaikka alustapesussa irti.

                Comment

                • HarzaTheMan
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 458
                  • Sawo

                  #9
                  Hakua käyttämällä löytyi näköjään aika monta topicia tästä aiheesta, eli on moni muukin asiaa ihmetellyt. Voisi varmaan jonkunlaista juttua laittaa tästä tuonne FAQ:iin, niin ei tarviis kaikkien ihmetellä?

                  Jos noita haulla löytyineitä juttuja vähän tiivistäisin, niin se vaihteiston tarra löytyy näköjään jommalta kummalta puolen vaihteistoa, kuitenkin yleensä täyttöaukon vierestä tai kytkinkopasta. ATF-öljyä on foorumilaisten mukaan käytetty aika yleisesti, koska se on ohuempaa ja vaihteet toimii myös talvella paremmin sen kanssa. Kuitenkin noita paksumpia manuaalilaatikon öljyjä käyttämällä on laatikosta saatu erilaisia sivuääniä pois, mikäli siitä jotain iloa jollekin on.

                  Ison ja pienen perän ulkoiset erot on vielä vähän epäselviä, eli niistä kaipaisi tietoa ja kuvia. Lukkoperään öljyksi Mobil VS 500 tai Castrol SAF-XJ 75W-140 ja ei-lukolliseen ainakin Mobil VS 600. Lukkoperäöljyä voi laittaa myös lukottomaan, mutta ei toisinpäin.

                  Että näin itse itseäni tehostaen...
                  ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    E30 pikkuperän (typ 168) eroittaa siitä että perän poskilaakerien laipat on kiinni 4:llä pultilla, kuva. Isossa perässä (typ 188) nuo laipat on kiinni 6:lla pultilla.

                    Eikös se näin mennyt...
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • HarzaTheMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 458
                      • Sawo

                      #11
                      Tuolla bmwe30.netissä oli tuollanen juttu öljyn valinnasta vaihteistoon



                      Jos ymmärsin oikein, niin tuon perusteella öljypropun malli kertoo hyvin pitkälti käytettävän öljyn tyypin. Eli jos öljyproppu on perinteinen pultti (EXTERNAL) ja laatikon kyljestä löytyy vihreä laatta/tarra, niin öljynä tulisi käyttää Redline MT90 tai vastaavaa. Jos proppu on samanlainen, mutta laatta/tarra punainen, niin öljyksi esim. Redline D4 ATF.
                      Sitten taas jos öljyproppu on kuusiokolokannalla (INTERNAL), eikä laatikon kyljessä ole mitään laattaa/tarraa, niin öljyksi Redline MTL GL-4 70W-80 tai vastaavaa.


                      Tuossa meikäläisen kiesissä on kuusiokolokannalla tyhjennys- ja täyttöproput, enkä siellä mitään merkintöjä ole nähnyt (joku sarjanumero vaan), joten taitaa mennä nuo GL-4 70W-80 laatikkoon. Vaihtaa sitten ATF:ää jos ei hyvältä tunnu.
                      Last edited by HarzaTheMan; 28-06-2005, 18:20.
                      ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                      Comment

                      • HarzaTheMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 458
                        • Sawo

                        #12
                        Noniin, öljyt tuli vaihdettua jo joku aika sitten, mutta laitanpa tähän taas lisää juttua niin löytyy ainakin searchilla jos jotain kiinnostaa.

                        Eli laatikkoon laitoin Mobil Mobilube GX 80W-A öljyä. Kiertelin muutamia varaosaliikkeitä ja joka paikassa oli muuten samanlaista öljyä, mutta tuo A-kirjain puuttui. Sitten menin Kuopiossa Öljy-Jokerille, joka on erikoistunut öljynvaihtoihin ja sieltä löytyi juuri tuota oikeaa. Siellä kerrottiin, että BMW:n vaihteisto tarvitsee tuon A-merkinnällä varustetun öljyn. A tarkoittaa jotain lisäainetta, olikohan joku ammonium... tms. en muista enää Jos öljyssä ei ole A merkintää, niin sen hajukin on kuulemma ihan erilainen. Öljyä sain laatikkoon menemään noin 1,4 litraa, eli täyttöaukon alareunaan.

                        Perään laitoin Mobil VS500:sta, jota ei myöskään löytynyt muualta kuin Öljy-Jokerilta. 20 litran astiassa olisivat AD-liikkeestäkin myyneet. Perässä on kaksi 10mm kuusiokololla olevaa proppua ja kun tuossa on iso perä, niin öljyä meni noin 1,7 litraa jälleen täyttöaukon reunaan asti.
                        Last edited by HarzaTheMan; 14-07-2005, 18:21.
                        ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                        Comment

                        • Bnito
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 334

                          #13
                          Originally posted by HarzaTheMan
                          Noniin, öljyt tuli vaihdettua jo joku aika sitten, mutta laitanpa tähän taas lisää juttua niin löytyy ainakin searchilla jos jotain kiinnostaa.

                          Eli laatikkoon laitoin Mobil Mobilube GX 80W-A öljyä. Kiertelin muutamia varaosaliikkeitä ja joka paikassa oli muuten samanlaista öljyä, mutta tuo A-kirjain puuttui. Sitten menin Kuopiossa Öljy-Jokerille, joka on erikoistunut öljynvaihtoihin ja sieltä löytyi juuri tuota oikeaa. Siellä kerrottiin, että BMW:n vaihteisto tarvitsee tuon A-merkinnällä varustetun öljyn. A tarkoittaa jotain lisäainetta, olikohan joku ammonium... tms. en muista enää Jos öljyssä ei ole A merkintää, niin sen hajukin on kuulemma ihan erilainen. Öljyä sain laatikkoon menemään noin 1,4 litraa, eli täyttöaukon alareunaan.

                          Perään laitoin Mobil VS500:sta, jota ei myöskään löytynyt muualta kuin Öljy-Jokerilta. 20 litran astiassa olisivat AD-liikkeestäkin myyneet. Perässä on kaksi 10mm kuusiokololla olevaa proppua ja kun tuossa on iso perä, niin öljyä meni noin 1,7 litraa jälleen täyttöaukon reunaan asti.
                          Ite vaihdoin n 1kk sitten öljyt myös, mutta laitoin laatikkoon tosiaan tuota A:tonta öljyä, tarvii varmaan vaihtaa nuo A:lliset jos tuo ei noista nykysistä tykkää.
                          F11 525 3.0 -10

                          Ex E46 330d Touring -00
                          Ex 316/325 '85

                          Comment

                          • sqxo
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 902
                            • no man's land

                            #14
                            Mulle ovat AD-varaosasta (Lahti, Laune) myyneet Mobilin VS500:sta omaan purkkiin just sen verran kun olen halunnunut.

                            Motonetin keskustelufoorumin tietäjien mukaan ATF:n käyttö manuaalilaatikoissa syö synkroja pidemmän päälle, mutta en tiedä koskeeko tämä Bemaria. Ei varmaan ainakaan siinä tapauksessa, jos BMW itse suosittelee manuaalilootaan ATF:ää... Kts. http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4783

                            Comment

                            • omppuomppu
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 43
                              • sipoo

                              #15
                              Entäpäs iX?

                              Originally posted by HarzaTheMan
                              Eli laatikkoon laitoin Mobil Mobilube GX 80W-A öljyä.

                              Perään laitoin Mobil VS500:sta.
                              Itsellä E30 325iX ja eikös nyt sitten niin, että yllä mainitut öljyt voin tuohonkin laittaa laatikkoon ja periin?
                              Mutta... mitenkäs visko?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎