Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 324td: Kierrokset hukassa: Vika löytynyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -H-
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 16
    • Oulu

    E30 324td: Kierrokset hukassa: Vika löytynyt

    Auto: E30 324td touring 1990 (290tkm)

    Eli ongelma on sellainen että yhtäkkiä hävisi kierrokset koneesta. Auto lähtee normaalisti käyntiin ja tyhjäkäynti on ok. Kun painaa kaasua sievästi, niin kierrokset nousevat 2500:een saakka ja sen jälkeen kun painaa vielä vähän enemmän niin kierrokset tipahtavat tyhjäkäynnin tasolle. Ts. kaasu ei toimi kuin vähän alusta. Kaasupolkimen potentiometrin tilalla ollaan kokeiltu toista samanlaista, mutta sama efekti toistuu myös toisella samanlaisella potentiometrillä.

    Mistähän osaisi alkaa vikaa hakemaan?
    Last edited by -H-; 16-08-2005, 20:36.
  • Rocker
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1023
    • Suburb of SUUR-Oulu

    #2
    Luulisin että pumpun karan potikka, viittaa kyllä täysin siihen koska jos toisellakin potikalla kerran pelaa ok.
    T:Tero
    2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
    Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
    EX: 524Tda, 324TdicT
    Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
    ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

    Comment

    • -H-
      Newbiemmer
      • Jun 2005
      • 16
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Rocker
      Luulisin että pumpun karan potikka, viittaa kyllä täysin siihen koska jos toisellakin potikalla kerran pelaa ok.
      T:Tero
      Voikohan tuon pumpun karan potikan vaihtaa/korjata, vai täytyykö koko pumppu uusia?

      Comment

      • Rocker
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1023
        • Suburb of SUUR-Oulu

        #4
        Originally posted by -H-
        Voikohan tuon pumpun karan potikan vaihtaa/korjata, vai täytyykö koko pumppu uusia?
        Korjattavissa, dieselpajat vaihtaa koko murikan. Kannattaa vielä ennen kun rupeat remonttiin niin kysäses dieselpumppu pajalta mitä itse ovat mieltä tosta vian oireesta. Ettet turhaan tilaa sitä karan potikkaa
        T:Tero
        2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
        Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
        EX: 524Tda, 324TdicT
        Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
        ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

        Comment

        • -H-
          Newbiemmer
          • Jun 2005
          • 16
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Rocker
          Korjattavissa, dieselpajat vaihtaa koko murikan. Kannattaa vielä ennen kun rupeat remonttiin niin kysäses dieselpumppu pajalta mitä itse ovat mieltä tosta vian oireesta. Ettet turhaan tilaa sitä karan potikkaa
          T:Tero
          Onko se se musta mötikkä siinä pumpun kyljessä, jossa on kolme torx ruuvia ja yksi sellainen "kolmio"-kantainen ruuvi (ainakin tässä). Siihen tulee semmoinen paksu johtonippu sellaiselta pistokkeelta. Paljonkohan tällä osalla olisi hintaa?

          Comment

          • -H-
            Newbiemmer
            • Jun 2005
            • 16
            • Oulu

            #6
            Mistähän löytyis tämän 324td:n sähkökaaviot, lähinnä moottorin? 524td:ssä lienee samat. 525tds:n kaaviot kyllä löytyy, mutta liekkö siinä paljo eroja tuohon 324td:n koneeseen?

            Comment

            • saastuttaja
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 139

              #7
              Kannattaa tarkistaa myös vauhtipyörän anturin kunto.

              Tosin mulla rikkinäinen anturi oireili juuri päinvastoin, eli tyhjäkäynti hyppeli, mutta kun painoi kaasua yli 1500rpm niin auto pelasi normaalisti.

              Comment

              • nixu
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 55
                • Savo

                #8
                Niinpä niin...
                Myytävänä 524 TD:n mekaaninen syöttöpumppu...
                524 TD -85
                RR -76 perille asti

                Comment

                • Happo
                  BTCF Member
                  • Sep 2004
                  • 922
                  • Kauhajoki

                  #9
                  Ei ei ei!

                  Pyyntö: Jos sulla on käsissäsi alkuperäinen 324td Touring, niin älä kiitos mene vaihtamaan siihen mekaanista pumppua vaan korjaa vanha ja pidä auto näin originaali kunnossa. Kiitos.
                  Ford S-Max 2.0
                  Kilpuri VW Golf III VR6
                  ex:

                  F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                  Comment

                  • -H-
                    Newbiemmer
                    • Jun 2005
                    • 16
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Happo
                    Pyyntö: Jos sulla on käsissäsi alkuperäinen 324td Touring, niin älä kiitos mene vaihtamaan siihen mekaanista pumppua vaan korjaa vanha ja pidä auto näin originaali kunnossa. Kiitos.
                    Kyllä auto olisi tarkoitus säilyttää alkuperäisenä edelleen . Paikallisessa BMW-korjaamossa epäilivät että ohjausyksikössä jotain häikkää, olivat jopa kokeilleet jotain toista (käytettyä) yksikköä, jolla auto ei ollut lähtenyt edes käyntiin. Nyt odotellaan seuraavaa...

                    Comment

                    • -H-
                      Newbiemmer
                      • Jun 2005
                      • 16
                      • Oulu

                      #11
                      Apua tarvittas:

                      Eli jos joku joka omistaa 2.4td koneella olevan bemun, sähköisellä pumpulla, niin voisitko mitata seuraavat vastusarvot kaasupolkinmen potikalta:

                      Kaasu tyhjäkäynti asennossa:
                      Valkea-Vaaleanpunainen
                      Valkea-Ruskea
                      Ruskea-Vaaleanpunainen

                      Kaasu pohjassa:
                      Valkea-Vaaleanpunainen
                      Valkea-Ruskea
                      Ruskea-Vaaleanpunainen
                      Harmaa-Valkea
                      Harmaa-Vaaleanpunainen
                      Harmaa-Ruskea

                      Itse tutkiskelin vanhaa rikkinäistä ja totesin että noissa väleissä pitäisi jotain pientä resistanssia olla. Mittasin vastusarvot "uudesta", mutta ei oikein näytä pelittävän se "uusi", joten haluaisin verrata johonkin toimivaan. Jospa se tuossa olisi se vika. Olisiko joku 324td:n omistaja Oulun seudulla viikonloppuna, vois vaikka kokeilla toimivaa potikkaa tuohon.

                      Niin ja halukkaat voivat vaikka pistää viestiä privana.

                      Comment

                      • -H-
                        Newbiemmer
                        • Jun 2005
                        • 16
                        • Oulu

                        #12
                        Apua kaivattaisiin. Vika yhä "tallella", eikä löydy mistään. Kokeiltu on uutta osaa seuraavasti: Ohjausyksiköt, kaasupolkimen potikka ja pumpun karan potikka. Kaikilla variaatioilla sama vika toistuu, eli vika ei mitä suuremmalla todennäköisyydellä ole edellä mainituissa osissa.

                        Eli mistähän voisi vikaa lähteä hakemaan? Jokin anturi mahdollisesti vialla.

                        Jos joku osaisi kertoa, mitä tapahtuu jos esim. vauhtipyörän tai suuttimen anturi ei toimi/on kokonaan irti. Toistuuko samanlainen vika?

                        Vaikea tietää mikä noista vaikuttaa tuollatavalla käyntiin kun ei M21:n sähkökuvia tunnu löytyvän mistään. Eli kaasu toimii alusta ~10% sievästi painettuna oikein ja sen jälkeen kierrokset tippuu hieman yli tyhjäkäyntiarvoon ja on siinä vaikka kaasu olisi pohjassa. Joku suojaus tuolla menee päälle??

                        Comment

                        • Velho
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 267
                          • Tampere

                          #13
                          Ainoa anturi mikä tuollaisen suojauksen vois laittaa päälle on ahtopaineentunnistin mikä on suodatinjalan alla ja siitä menee letku imusarjaan.
                          Normaali suojaus tilanne on se, että ahdot nousevat jonkunverran yli 1bar niin tunnistin antaa boksille tietoa ja boksi ohjaa pumpusta syötöt pois.

                          Ja jos tuo 4 sylinterin suuttimessa oleva anturi on rikki tai liitin irti niin auto toimii melko normaalisti mutta on hiukan voimaton ja saattaa savuttaa, koska boksi ei tiedä ruiskutuksen alkamis hetkeä niin pumpun sähköinen ennakko on hiukan pielessä.
                          Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                          Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                          Comment

                          • -H-
                            Newbiemmer
                            • Jun 2005
                            • 16
                            • Oulu

                            #14
                            Voiskohan vika olla boksilta pumpulle menevässä johdossa. Minulla olisi sellainen teoria että kun jännite on tarpeeksi matala (kaasua ei painettu paljon) -> jännitetieto menee oikein perille saakka, mutta kun kaasua painetaan tarpeeksi -> Jossakin päin pumpulle menevä johto alkaa vuotaa esim. maihin ja jännite tippuu lähes nollaan. Ts. on niin heikko vuoto että ei matalilla jännitteillä vuoda lainkaan.

                            Voisko olla mahdollista?. Kenelläkään tietoa minkävärinen johto on tuo jossa pumpulle menevä tieto kulkee?

                            Tuokin on varmaan vaikea mitata tavallisella yleismittarilla, koska sen jännitehän on varmaan aika olematon ohmimittauksessa ja näinollen vuotoa ei tapahdu. Pitäisi varmaan jostain hommata eristysvastusmittari.

                            Comment

                            • Velho
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 267
                              • Tampere

                              #15
                              Kyllä tuo vikateoria on mahdollinen mutta mielestäni erittäin epätodennäköinen, koska jos vika on jokin kosketushäiriö niin vian oire muuttuisi eikä olisi aina samanlainen.

                              Kannattaa varmistua kokeilemalla että johtuuko tuo kyseinen vika siitä ahtopaineen tunnistimesta eli imusarjasta tuleva letku irti ja koeajolle, että vetääkö auto tappiin asti vai putoaako kierrokset entiseen tapaan.
                              Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                              Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎