Announcement

Collapse
No announcement yet.

Harkitsemassa E30 316i museorekisteröintiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • t0ki
    Newbiemmer
    • Dec 2009
    • 20
    • Tampere

    Harkitsemassa E30 316i museorekisteröintiä

    Ostin hiljattain itselleni vanhan E30.
    Nyt en saa päätettyä mitä teksin autolle, tarvisin vähän mielipiteitä.
    Olen aina haaveillut E30 m50b25 turbosta mutta tämä yksilö olisi myös aika hyvä museoaihio.

    Eli vähän tietoja autosta.
    -2-ovinen 316i vm -88
    -Zinnoberrot
    -Paksun alustamassakerroksen alla ruosteeton pohja
    -Ajettu 107tkm (todelliset kilometrit, omistushistoria tiedossa)
    -Huoltokirjat, ohjekirjat jne löytyy kaikki
    -Sisusta melkein uudenveroinen
    -Ei ole ikinä ollut nourison käytössä
    -Täysin orkkiskunnossa. Mihinkään ei ole tehty mitään patentteja. (hattuhyllyllä ei ole 6x9 kajareita ja etuvalojen pyyhkimetkin löytyy )

    Korin ulkopuoli vaatisi vaan vähän huomiota, väri haalistunut aika paljon sekä ruostetta löytyy kaikista lokareista.
    Sen lisäksi olin tekemässä jakopääremonttia ja huomasin nokkaakselin olevan tosi kulunut, siinä vaiheessa motivaatio museointiin lähti vähäsen ja olin jo irroittamassa moottoria ja sovittelemassa M50 paikoilleen.

    Mutta mikä on tämän auton kohtalo, kannattaako museoida? Minkä arvoinen tämä olisi museoituna? Tämänkuntoisia E30 ei nää joka nurkassa enää.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16362
    • Leppävirta

    #2
    Kuvittelisin kyseessä olevan M40 koneinen? Siinä tapauksessa nokka-akseliremppa on todella helppo homma, edes kantta ei tarvitse nostaa pois.

    Voisin melkein tänä päivänä sanoa että ennemmin museoi jos se vaikuttaa järkevältä kuin ruveta tekniikka muutoksia tekemään.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • icecold
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 2341
      • 🌍

      #3
      107tkm ajettu ja nokka-akseli loppu, no voihan se olla. :think

      Ehdottomasti pitäisin itse auton alkuperäiskunnossa.

      Edit: Pistä ihmeessä kuvia näytille.

      Comment

      • JiiVee92
        BTCF Member
        • Mar 2017
        • 931
        • Kouvola/Myllykoski

        #4
        Nokka-akselin yläpuolella oleva öljyputki menee tukkoon, ja se on nokka-akselin menoa. Uusi nokka-akseli, keinut, nostimet ja tärkeimpänä se öljyputki, sitten vaan kovaa ajoa. https://www.ebay.de/itm/NOCKENWELLEN...wAAOSw8lpZH8-k
        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
        NYT: E61 530xd -08 käyttis
        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

        Comment

        • TorQuel
          BTCF Member
          • Jan 2012
          • 1927
          • HKI / JKL / KHM

          #5
          Nokka-akselin ja oheishilujen remppa ei ylläkuvatulla tavalla ole ylitsepääsemätön operaatio. Vaikka 316 ei ehkä olekkaan erikoisimman päädyn kapistus, niin siitä huolimatta 2d suomihistorialla, hyvällä värillä ja matalilla metreillä on museoinnin arvoinen peli. Ihan suomen BMW kulttuurinkin kannalta.

          Turbohommiin ja muihin väkerryksiin riittää kyllä muunlaisiakin koppia pilattavaksi!
          Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2553
            • Kirkkonummi

            #6
            Palautus hyvään alkuperäiskäyttökuntoon, ruosteet pois mutta jos myllytys pelastaa maalipintaa muuten, niin antaa olla sellaisenaan ja säästää maalauksen hinnan muuhun. Siinä olisi sitten luotettava käyttöauto ja jos mieli muuttuu, niin jollain hinnalla sen saa aina eteenpäin. Moottorinvaihtoprojektit yms voivat olla huomattavasti vaikeampia jälkimarkkinoitavia.

            Keskustelun ulkopuolelta, milloin vm. -88 oleva auto tuli "vanhaksi". Herranen aika, ei edes 30-vuotinen vielä. Muistan itsekin vielä TM:n sivuilla ja TV:ssäkin olleet mainokset, tuntui silloin täysin mahdottomalta ajatukselta omistaa sellainen itse, varsinkin pari vuotta myöhemmin kun lama alkoi täysillä.
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Originally posted by Petteri75 View Post
              Keskustelun ulkopuolelta, milloin vm. -88 oleva auto tuli "vanhaksi". Herranen aika, ei edes 30-vuotinen vielä. Muistan itsekin vielä TM:n sivuilla ja TV:ssäkin olleet mainokset, tuntui silloin täysin mahdottomalta ajatukselta omistaa sellainen itse, varsinkin pari vuotta myöhemmin kun lama alkoi täysillä.
              Se on ollut kaikkialla muualla VANHA jo yli 20 vuotta. Täällä autoverotuksen ihmemaassa sitä ei vaan huomaa.

              Ja on-topic: pelasta se. Noita on tuhottu jo 90-luvulla aivan mielin määrin paalaamoon, joten jos se on oikeasti hyvä aihio niin pidä orggiksena. Tai jos tekniikanvaihto on sun juttu niin myy tuo jollekin hinkkailusta kiinnostuneelle ja osta joku vähemmän museoitavissa oleva raato tuunattavaksi.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • TorQuel
                BTCF Member
                • Jan 2012
                • 1927
                • HKI / JKL / KHM

                #8
                Originally posted by BeamR View Post
                Tai jos tekniikanvaihto on sun juttu niin myy tuo jollekin hinkkailusta kiinnostuneelle ja osta joku vähemmän museoitavissa oleva raato tuunattavaksi.
                Tälle vielä +1
                Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Pöh. Jos tuningia haluu harrastaa niin kannattaa aloittaa mahdollisimman hyvästä yksilöstä. Ihan tuhoontuomittu idea alkaa tekemään tuuning-E30:iä jostain paskaks potkitusta läpimädästä yksilöstä. Ai mistäkö tiedän tämän.

                  Jos vähänkin ajatuksella rakentaa, niin siitä autosta saa paremman/hauskemman käyttöesineen. Koska sitähän se on. Ajamisväline. Kohtuu pienellä panostuksella siitä saa pois paljon E30:mäisyyksiä jotka ärsyttää vakiovessassa. Jään odottamaan että entisöintioravat polttaa hihasa tästä..
                  Originally posted by Petteri75 View Post

                  Keskustelun ulkopuolelta, milloin vm. -88 oleva auto tuli "vanhaksi". Herranen aika, ei edes 30-vuotinen vielä. Muistan itsekin vielä TM:n sivuilla ja TV:ssäkin olleet mainokset, tuntui silloin täysin mahdottomalta ajatukselta omistaa sellainen itse, varsinkin pari vuotta myöhemmin kun lama alkoi täysillä.
                  Olet oikeassa, "vanha" ei kuvasta E30:iä. Oikea termi olisi "ihan v--n iänikuisen wanha".
                  Last edited by petrolhead; 31-01-2018, 09:17.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    #10
                    Youngtimereitähän nää 80-luvun härpäkkeet onkin, eli ei ne oikeasti vanhoja ole

                    Vähän niin kuin Petrooli tossa sanoi, niin jos meinaat alkaa rakentamaan jotain spessua peliä niin tee se hyvästä lähtökohdasta. Jos kyseessä olisi joku hienompi ja/tai harvinaisempi malli autosta kuin -88 316i niin sitten itsekin museoisin.

                    Mutta kun nyt rupeet rakentamaan, niin eikös se M50 turpo ole niiiiiin nähty? Helppoahan se on ja saa paljon tehoa halvalla, mutta mutta. Hitto se orkkismottikin hiposteltuna säväyttää allekirjoittanutta enemmän kuin ahdettu M50

                    Comment

                    • SanMiguel
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 1035
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Faktahan se on että näiden pikkukoneisten vähän ajettujen yksilöiden hinnat tai oikeastaan hintapyynnit on lähteneet karkaamaan. Mitä tuota nettiautoa on seurannut niin pyydetään jo lähes kohtuuttomia hintoja, toki sekin riippuu täysin ostajasta. Joku arvostaa alkuperäisyyttä, toista se ei säväytä sitte vähääkään. Eipä ne tunnu tuolla ainakaan liikkuvan tai omistajan vaihtuvan.

                      Itse en ainakaan nää museoinnilla minkään asteista rahallista arvon nousua, saatikka kuinka moni ostaja sitä loppujen lopuksi osaa arvostaa. Eikä siitä kannata sen suuremmin edes murehtia. toisin sanoen teet just niinkuin itse parhaaksesi näät ja mikä parhaimmalta tuntuu. Jos tuntuu siltä että m50turbo on ollut semmoinen pitkäaikainen haave, nyt olisi mahdollisuus tehdä semmonen niin do it! Joo on niitä monella pellin alla mutta mitä vittua sitte. mahdollisuuksien mukaan rakentaminen kannattaa aina aloittaa mahdollisimman hyvästä aihiosta. Se on sun auto ja teet sille just niinkuin haluat lisäks se tarkoittaa lähes poikkeuksetta sitä että joko e36 tai e34 saa purkutuomion
                      Last edited by SanMiguel; 31-01-2018, 09:41.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11131
                        • Oulu

                        #12
                        Niin sehän on ihan vaan siitä kiinni millaisen vehkeen itse haluaa. Museoi sen jos se lämmittää mieltä tai sit lyö sen m50 turbon sinne. Mikä on kyllä jo aika nähty juttu, mutta onhan se "helppo" ja "halpa" tapa saada oikeen mukava hauskanpito laite. Ja helpompi aloittaa ko. projekti ehjästä korista, mitä ei tarvi ekaa paria vuotta parsia kasaa. Mut samakai se mitä sille tekee, kuhan pitää liikenteessä eikä pistä paaliin. Miekäkin vaikka on tämmönen että mitään ei voi pitää vakiona, niin silti esim. jossain backwoodscruisingissa kiersin 100% originaalia oletettavasti museoitua e30 kauimman aikaa niistä autoista mitä siellä oli näkösällä.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Negatroni
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2016
                          • 188
                          • Oulu

                          #13
                          Museoon vaan. Hommaa jonku muu auto sudittelua varten. Tuosta auton arvosta sen verran että, mieti mikä säilyttää arvon jopa nostaa sitä. Se kone swappi, turbo ja lasikuitu puskureilla oleva auto vai tehdas alkuperäinen auto? M40 on hyyin ala arvossa oleva kone ja E30 poistuu käyttöauton roolista koko ajan yhä enemmän ja enemmän. Mutta kun miettii kuinka moni haluaa säilyttää M40 koneisen E30 auton harraste mielessä. Noh ne on aika harvassa kun harvalla on näin vähällä kilsoilla olevan laitos ja ne harvatkin puretaan. Eikä siinä nelosessa mitään erityistä vikaa ole. Vähän nukkuvahan se on tehon puolesta ja ääni maailman ei säväytä niin kun jonkun kutosen hurina mutta voihan se olla siisti kesä kruiseri.
                          E30 4D schwarz M60
                          E30 2D zinnoberrot
                          E24 resedagrün M90

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎