Tallista löytyy otsikonmukainen vm -87 316, joka on ollut perheessä uudesta saakka. Auto ei ole ikinä ollut vakituisesti talvikäytössä. Joitain yksittäisiä aikanaan tehtyjä kevättalven mökkireissuja sillä ajettiin ja niidenkin jälkeen se aina pestiin ja laitettiin kuivaan talliin, jossa sitä on aina säilytetty. Auto on kunnoltaan hyvin säilynyt Suomi-autoksi ja sanoisin että kuntonsa puolesta se voisi olla museokuntoinen sellaisineen. Ruosteeton alta ja päältä, kaikinpuolin ehjä. Maalipintakaan ei ole haalistunut tallissa ja tuulilasin sisäänajosta ohjeistava tarrakin on pysynyt kiinni.
Autoon on kuitenkin vuosien varrella tehty joitain muutoksia, joiden palauttaminen alkuperäiselleen ei olisi suuritöinen tai välttämättä kalliskaan juttu, mutta mielelläni nämä autoon tehdyt parannukset siinä pitäisin sellaisenaan:
- Autoon on asennettu aavistuksen madaltavat jouset (näistä muutoskatsastusmerkintä)
- Autossa vanne-/rengaskokoa kasvatettu (tästä muutoskatsastus)
- Autoon on jälkiasennettu murto-/varashälytin
- Alkuperäinen elektroninen kaasutin korvattu ns. korvauskaasuttimella, jonka myötä manuaalirikastin
- Putkisto on vaihdettu rosteriversioon
Autosta ei ole tarkoitus luopua tai sen arvoa museoleimalla yrittää nostaa, mutta taloudelliselta kannalta ajatus museoleimasta houkuttelisi. Viimevuosien ajot kun rajautuvat lähinnä katsastuskäynteihin. Karahtaako ajatus museoleimasta noihin yllämainittuihin muutoksiin? Olisiko pääkaupunkiseudulla jokin taho jota tarvittavien palautustoimenpiteiden osalta voisi konsultoida viemällä auton näytille?
Autoon on kuitenkin vuosien varrella tehty joitain muutoksia, joiden palauttaminen alkuperäiselleen ei olisi suuritöinen tai välttämättä kalliskaan juttu, mutta mielelläni nämä autoon tehdyt parannukset siinä pitäisin sellaisenaan:
- Autoon on asennettu aavistuksen madaltavat jouset (näistä muutoskatsastusmerkintä)
- Autossa vanne-/rengaskokoa kasvatettu (tästä muutoskatsastus)
- Autoon on jälkiasennettu murto-/varashälytin
- Alkuperäinen elektroninen kaasutin korvattu ns. korvauskaasuttimella, jonka myötä manuaalirikastin
- Putkisto on vaihdettu rosteriversioon
Autosta ei ole tarkoitus luopua tai sen arvoa museoleimalla yrittää nostaa, mutta taloudelliselta kannalta ajatus museoleimasta houkuttelisi. Viimevuosien ajot kun rajautuvat lähinnä katsastuskäynteihin. Karahtaako ajatus museoleimasta noihin yllämainittuihin muutoksiin? Olisiko pääkaupunkiseudulla jokin taho jota tarvittavien palautustoimenpiteiden osalta voisi konsultoida viemällä auton näytille?
Comment