Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 täristys (Ratkaistu!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B.M.W.
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 20
    • Pori

    E30 täristys (Ratkaistu!)

    Ongelmana -88 e30 täristys. Noin 40km/h ja yli alkaa lievä täristys ja ongelma jatkuu nopeuden noustessa. Homma toistuu kahdella kunnossa olevalla vanne/rengasyhdistelmällä. Tärinä ei tunnu ratissa vaan ainoastaan "persuksissa" lievänä värinänä. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
    Last edited by B.M.W.; 19-12-2004, 20:22.
    Life has its way of getting even.
  • jvakeva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2433
    • Kouvola

    #2
    voimansiirron epätasapaino? kardaanin ymärillä jotakin?
    B10 V8 # 108
    saab r560 8X4

    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Kardaanin kannatinlaakerilta tuo kuulostaisi. Tai sitten taka-akselin puslat.

      Tuntuuko täristys rullatessakin? Vai pelkästään "vetopäällä"?

      Tarkista voimansiirto, sieltä päin vian luulisi löytyvän. Myös moottorin kannatin kumit kannattaa tsekata.

      Voimansiirrosta seuraavat:
      - vaihdelaatikon kannake ja siinä olevat kumikannakkeet
      - kardaanin kannatinlaakeri ("keskilaakeri")
      - taka-akselin kumipuslat, ne pystyasennossa olevat kumipuslat akselin molemissa päissä, takarenkaan etupuolella
      - perämurikan takakannatin (kumipusla)

      t: Timo

      Comment

      • B.M.W.
        Newbiemmer
        • May 2004
        • 20
        • Pori

        #4
        Kiitos vinkeistä! Tuo kardaanin tukilaakeri tuli itsellenikin ensimmäisenä mieleen. Tärinän voimakkuuteen ei vaikuta mikään, esim. kiihdytys, rullaus ym. Tärinä on suhteellisen vaimeaa mutta kuitenkin häiritsevää ja saa esim. kojelaudan resonoimaan lievästi. Autoon vaihdetaan ensi viikolla alustasarja ja samalla reissulla onnistuisi tuo laakerin ja puslien tarkastus.
        Life has its way of getting even.

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Sitä suuremmalla syyllä on ne tarkistaa. Se nimittäin muuttuu vieläkin häiritsevämmäksi kovemmalla alustalla.

          Kaikki muut on pikkujuttuja korjata, siis työn vaikeuden suhteen, paitsi ne taka-akselin kumipuslat. Ne on yksiä perkeleitä vaihtaa, varsinkin jos entinen on jotakuinkin finito. Se lähtee sieltä vain pikku palasina.

          Mutta tarpeellisella määrällä kärsivällisyyttä nekin saa sieltä irti. Uusien asentaminen saattaa myös synnyttää ärräpäitä muutaman kilon verran.

          t: Timo

          Comment

          • m-power
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 731
            • TAMPERE

            #6
            ei se välttämättä ole vaikeaa meinaan niiden taka akselin puslien kanssa jos on kunnon vehkeet.... multa jää kohta koko taka akselisto nurmikolle eli jos on tarvetta niin osta pois ja voin laittaa uudet puslat valmiiksi... mikä tietenkin näkyy hinnassa
            sitä saa mitä tilaa

            http://www.btcf.fi/showcar.php?id=420

            R.I.P. 327i
            R.I.P. 535i
            audi a6 2.7 t

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Niinpä, jos on oikeat vehkeet. Mutta kun ei ollut... . Oli turha mennä Veholle kyselemään (joo, siitä on AIKAA), lainaaminen ei tullut kyseeseenkään, mutta kun ei saanut edes näytille, edes paikanpäällä ei saanut katsoa. Ainakin E23:ssa läpipultti on kiinteästi rungossa, liikoja tiloja sisään/ulosvetimille ei ole, oikealla työkalulla menee paikoilleen aivan varmasti, ilman niitä teettää töitä.

              t :Timo

              Comment

              • B.M.W.
                Newbiemmer
                • May 2004
                • 20
                • Pori

                #8
                Autossa nyt FK automotiven AKX(halpa!) -40mm alustasarja ja tuntuu että täristys hieman vaimeni. Torstaina vaihdetaan kardaanin kannatinlaakeri. Täytyy vielä hieman kehua alustaa, loppuun ajettuihin iskareihin verrattuna auto muuttui slarpasta porkkeksi. Ja vielä kun olis tajunnu ottaa ton -60/40mm setin, vaikka on auto jo nyt mukavalla korkeudella. Täytyy laittaa kuvia kehiin kun otin ennen ja jälkeen operaatiota muutaman kuvan.
                Life has its way of getting even.

                Comment

                • B.M.W.
                  Newbiemmer
                  • May 2004
                  • 20
                  • Pori

                  #9
                  Ongelma näyttää ratkenneen!
                  Ostin kardaanin kannatinlaakerin valmiiksi mutta autoa paremmin purettaessa selvisi että vika onkin kardaanin ristinivelissä jotka aivan loppu! Uudet nivelet kehissä, mutta autoa ei päästy vielä koeajamaan. Täytyy todeta että ko. foorumi on todella toimiva, ainakin verrattuna vastaaviin joissa tulee vietettyä aikaa.
                  Täällä pyörii paljon immeisiä joilla on homma hanskassa, ja hanskat tallessa. Ihmetystä on myös herättänyt ReadTheF***ingManual kehoitusten puuttuminen!
                  Life has its way of getting even.

                  Comment

                  • tenutappi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 69
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Niin.. Samassa veneessä täs kuitenkin ollaan.. Eipä tääl ole kenelläkään mitään tarvetta alkaa v'ttuilee kenellekään, toisin kun joillain foorumeilla.. Ehkä bemarikuskit on sit uskollisii lajitovereita

                    (Filosofisuus on suoraan verrallista nautitun alkoholin määrään)
                    BMW M5 -92

                    Comment

                    • B.M.W.
                      Newbiemmer
                      • May 2004
                      • 20
                      • Pori

                      #11
                      Tärinä on hieman pahentunut syksyn aikana ja kuun vaihteessa auto oli katsastusmiehen syynissä ja tuomiona oli PERÄPÄÄN ISOJEN KUMIPUSLIEN VAIHTO!!!
                      hehheh, meinas itku päästä isolta mieheltä kun tuli mieleen tuohon liittyvät jutut joita olen tältä foorumilta lukenut. No onneksi tuossa naapurin huollossa on tuttu kaveri töissä ja lupas tehdä sen mukavaan hintaan. Auto on tällä hetkellä ilman taka-akselia ja samalla selvisi että perämurikkaa kannattava ?hela? on halki, tuo on ILMEISESTI ollut syypäänä tohon ristinivelien rikkoutumiseen.
                      Life has its way of getting even.

                      Comment

                      • B.M.W.
                        Newbiemmer
                        • May 2004
                        • 20
                        • Pori

                        #12
                        No olihan sinne uponnut myös uutta jarruputkea ja uudet takajarrusylinterit, illalla pääsee maistelemaan onko täristykset poissa.
                        Life has its way of getting even.

                        Comment

                        • rville
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 290
                          • Pori

                          #13
                          Vähän OT, mutta mikähän korjaamo on kyseessä?
                          Itse Porilaisena en ole löytänyt vielä sitä "omaa" korjaamoa...
                          - V -
                          Käytössä Amerikkalainen sähkövatkain... , vaimolla f21, kun nautitaan otetaan 964 tallista

                          Comment

                          • B.M.W.
                            Newbiemmer
                            • May 2004
                            • 20
                            • Pori

                            #14
                            No auto tuli ja tärinä vaimeni jonkin verran, ei kuitenkaan poistunut.
                            Auto muuttui kuitenkin hieman vakaammaksi/tukevammaksi.
                            Kustannukset 350€ = takapään isot kumipuslat, kaikki takapään jarruletkut, murikan kiinnityskumi, takapään jarrusylinterit + työ.

                            Ymmärrettävistä syistä en voi kertoa korjaamon nimeä.
                            Last edited by B.M.W.; 20-12-2004, 23:14.
                            Life has its way of getting even.

                            Comment

                            • qwe
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 133
                              • espoo

                              #15
                              varmaan yv:nä voi tuollaisia kertoa, jos joku lähiseudullasi haluaa saada asiallista palvelua kohtuu hintaan. edistää harrastusta
                              vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                              Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎