Ongelmana -88 e30 täristys. Noin 40km/h ja yli alkaa lievä täristys ja ongelma jatkuu nopeuden noustessa. Homma toistuu kahdella kunnossa olevalla vanne/rengasyhdistelmällä. Tärinä ei tunnu ratissa vaan ainoastaan "persuksissa" lievänä värinänä. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 täristys (Ratkaistu!)
Collapse
X
-
Kardaanin kannatinlaakerilta tuo kuulostaisi. Tai sitten taka-akselin puslat.
Tuntuuko täristys rullatessakin? Vai pelkästään "vetopäällä"?
Tarkista voimansiirto, sieltä päin vian luulisi löytyvän. Myös moottorin kannatin kumit kannattaa tsekata.
Voimansiirrosta seuraavat:
- vaihdelaatikon kannake ja siinä olevat kumikannakkeet
- kardaanin kannatinlaakeri ("keskilaakeri")
- taka-akselin kumipuslat, ne pystyasennossa olevat kumipuslat akselin molemissa päissä, takarenkaan etupuolella
- perämurikan takakannatin (kumipusla)
t: Timo
Comment
-
-
Kiitos vinkeistä! Tuo kardaanin tukilaakeri tuli itsellenikin ensimmäisenä mieleen. Tärinän voimakkuuteen ei vaikuta mikään, esim. kiihdytys, rullaus ym. Tärinä on suhteellisen vaimeaa mutta kuitenkin häiritsevää ja saa esim. kojelaudan resonoimaan lievästi. Autoon vaihdetaan ensi viikolla alustasarja ja samalla reissulla onnistuisi tuo laakerin ja puslien tarkastus.Life has its way of getting even.
Comment
-
-
Sitä suuremmalla syyllä on ne tarkistaa. Se nimittäin muuttuu vieläkin häiritsevämmäksi kovemmalla alustalla.
Kaikki muut on pikkujuttuja korjata, siis työn vaikeuden suhteen, paitsi ne taka-akselin kumipuslat. Ne on yksiä perkeleitä vaihtaa, varsinkin jos entinen on jotakuinkin finito. Se lähtee sieltä vain pikku palasina.
Mutta tarpeellisella määrällä kärsivällisyyttä nekin saa sieltä irti. Uusien asentaminen saattaa myös synnyttää ärräpäitä muutaman kilon verran.
t: Timo
Comment
-
-
Niinpä, jos on oikeat vehkeet. Mutta kun ei ollut... . Oli turha mennä Veholle kyselemään (joo, siitä on AIKAA), lainaaminen ei tullut kyseeseenkään, mutta kun ei saanut edes näytille, edes paikanpäällä ei saanut katsoa. Ainakin E23:ssa läpipultti on kiinteästi rungossa, liikoja tiloja sisään/ulosvetimille ei ole, oikealla työkalulla menee paikoilleen aivan varmasti, ilman niitä teettää töitä.
t :Timo
Comment
-
-
Autossa nyt FK automotiven AKX(halpa!) -40mm alustasarja ja tuntuu että täristys hieman vaimeni. Torstaina vaihdetaan kardaanin kannatinlaakeri. Täytyy vielä hieman kehua alustaa, loppuun ajettuihin iskareihin verrattuna auto muuttui slarpasta porkkeksi. Ja vielä kun olis tajunnu ottaa ton -60/40mm setin, vaikka on auto jo nyt mukavalla korkeudella. Täytyy laittaa kuvia kehiin kun otin ennen ja jälkeen operaatiota muutaman kuvan.Life has its way of getting even.
Comment
-
-
Ongelma näyttää ratkenneen!
Ostin kardaanin kannatinlaakerin valmiiksi mutta autoa paremmin purettaessa selvisi että vika onkin kardaanin ristinivelissä jotka aivan loppu! Uudet nivelet kehissä, mutta autoa ei päästy vielä koeajamaan. Täytyy todeta että ko. foorumi on todella toimiva, ainakin verrattuna vastaaviin joissa tulee vietettyä aikaa.
Täällä pyörii paljon immeisiä joilla on homma hanskassa, ja hanskat tallessa. Ihmetystä on myös herättänyt ReadTheF***ingManual kehoitusten puuttuminen!Life has its way of getting even.
Comment
-
-
Tärinä on hieman pahentunut syksyn aikana ja kuun vaihteessa auto oli katsastusmiehen syynissä ja tuomiona oli PERÄPÄÄN ISOJEN KUMIPUSLIEN VAIHTO!!!
hehheh, meinas itku päästä isolta mieheltä kun tuli mieleen tuohon liittyvät jutut joita olen tältä foorumilta lukenut. No onneksi tuossa naapurin huollossa on tuttu kaveri töissä ja lupas tehdä sen mukavaan hintaan. Auto on tällä hetkellä ilman taka-akselia ja samalla selvisi että perämurikkaa kannattava ?hela? on halki, tuo on ILMEISESTI ollut syypäänä tohon ristinivelien rikkoutumiseen.Life has its way of getting even.
Comment
-
-
No auto tuli ja tärinä vaimeni jonkin verran, ei kuitenkaan poistunut.
Auto muuttui kuitenkin hieman vakaammaksi/tukevammaksi.
Kustannukset 350€ = takapään isot kumipuslat, kaikki takapään jarruletkut, murikan kiinnityskumi, takapään jarrusylinterit + työ.
Ymmärrettävistä syistä en voi kertoa korjaamon nimeä.Last edited by B.M.W.; 20-12-2004, 23:14.Life has its way of getting even.
Comment
-
-
varmaan yv:nä voi tuollaisia kertoa, jos joku lähiseudullasi haluaa saada asiallista palvelua kohtuu hintaan. edistää harrastustavapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Comment
-
Comment