Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316 2,3:ella katsastus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ufo777
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 371
    • Pohjanmaa

    E30 316 2,3:ella katsastus.

    Hello!



    Eli olen ens viikolla menossa katsastamaan mun 316 mihinkä olen vaihtanut 323:esta tekniikan (vuosimalli 83). Minulla on ne parperit jarruista ja alustasta jotka tarvitaan (kiitos ahtaja). Mutta nyt on pari kysymysmerkkiä vielä.
    Ensinäkin se katsastus mies sanoi että jos auto on uudempi kun 1.7.87 niin siihen tarvitaan pakokaasu testi (eli se kallis jos ymmärsin oikein). Kysyin jos riittää että on katti mutta se sanoi että se ei riitä. Ja mun auto on tottakai otettu käyttöön 10.7.1987. Eli miten mä sitten teen? Katoin netistä ja se on valmistettu 30.1.87. Meneekö se sen mukaan?
    Minun pitäis myös todistaa jotenkin mistä autosta se kone on otettu, mitenkä minä sen teen? Kirjoitanko vaan jonku kuitin kaverin kans joka on myynyt sen koneen mulle?
    Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

    Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    #2
    mun mielestä menee tuon auton valmisteajan mukaan ei sen millon otettu käyttöön, joku korjaa jos tietää...

    tuohon toiseen ongelmaan en osaa vastata
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by ufo777
      Hello!

      Kirjoitanko vaan jonku kuitin kaverin kans joka on myynyt sen koneen mulle?
      Jep. Tehkää vaikka kauppakirja, josta ilmenee luovuttaja-auton rekisterinumero ja/tai runkonumero..

      Comment

      • avr
        Bimmer Fanatic
        • May 2005
        • 290
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by ufo777
        Hello!



        Eli olen ens viikolla menossa katsastamaan mun 316 mihinkä olen vaihtanut 323:esta tekniikan (vuosimalli 83). Minulla on ne parperit jarruista ja alustasta jotka tarvitaan (kiitos ahtaja). Mutta nyt on pari kysymysmerkkiä vielä.
        Ensinäkin se katsastus mies sanoi että jos auto on uudempi kun 1.7.87 niin siihen tarvitaan pakokaasu testi (eli se kallis jos ymmärsin oikein). Kysyin jos riittää että on katti mutta se sanoi että se ei riitä. Ja mun auto on tottakai otettu käyttöön 10.7.1987. Eli miten mä sitten teen? Katoin netistä ja se on valmistettu 30.1.87. Meneekö se sen mukaan?
        Minun pitäis myös todistaa jotenkin mistä autosta se kone on otettu, mitenkä minä sen teen? Kirjoitanko vaan jonku kuitin kaverin kans joka on myynyt sen koneen mulle?
        Mul riitti rekisteriote autosta mistä oli kone otettu. Faktaa koneiden ja korien eroista sain autodatasta.

        Comment

        • ufo777
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 371
          • Pohjanmaa

          #5
          Ok, kiitos nopeista vastauksista. Mutta onko varmaa tietoa siitä pakokaasu testistä?
          Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

          Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

          Comment

          • ufo777
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 371
            • Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by avr
            Mul riitti rekisteriote autosta mistä oli kone otettu. Faktaa koneiden ja korien eroista sain autodatasta.

            Autodata? Mikä ja mistä se löytyy.
            Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

            Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

            Comment

            • avr
              Bimmer Fanatic
              • May 2005
              • 290
              • Vaasa

              #7
              Autodata

              Originally posted by ufo777
              Autodata? Mikä ja mistä se löytyy.
              Miten sen ny selittäis!? Se on semmonen tietokoneohjelma jossa on kaikkien eri automerkkien tiedot, koneista, jarruista jne. Ohjelma pitäis löytyy melkein kaikista korjaamoista, ja ainaski ruottalaisen amiksen autopuolella niil oli se, sieltä mä sen hommasin.
              Pakokaasuista ei oo hajuakaan?

              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1702
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by ufo777
                Ok, kiitos nopeista vastauksista. Mutta onko varmaa tietoa siitä pakokaasu testistä?
                Tämäkin asia käyty läpi ainakin 100kertaa aikasemmin.....
                Pelkkä katti riittää,et tarvitse mitään kalliita päästömittauksia.Päästömittaus 1992->uudemmat.
                Paitsi jos autosi on vähäpäästöonen,mitä tuon ikäiset 316:set eivät varmastikkaan ole!
                E24 635csi

                Comment

                • Ässä
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 374
                  • Nokia

                  #9
                  Kyseinen katsastusmies on väärässä. Jos auto on käyttöönotettu ennen 1.7.1987, koskee sitä päästöjen osalta ns. E-sääntö 15/03, eli katsastusta varten riittää normaali päästömittaus ( se, joka tehdään katsastusasemalla aina katsastuksen yhteydessä ).
                  Jälkeen 1.7.1987, mutta ennen vuotta 1992 käyttöönotettuja autoja koskee vuorostaan E-sääntö 15/04, mikä tarkoittaa sitä, että mikäli autoa ei rekisteriotteessa ole merkitty vähäpäästöiseksi, riittää katsastukseen katalysaattorin asentaminen ja normaalien päästörajojen alittaminen. Käytännössähän tämä tarkoittaa, että katista voi käytössä olla pelkät kuoret, jos vain päästörajat alittuvat. Asia kannattaa varmistaa suoraan AKE:lta, eikä uskoa, usein niin tietämättömien, katsastusmiesten puheita.
                  Porsche Cayman S
                  MB 200cdi W203

                  ex: BMW F36 420xd M-sport
                  ex: BMW e46 M3
                  ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                  ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                  ex: e36 M3 sedan
                  ex: e90 320d
                  ex: e30 320i (2.6) -87
                  ex: e39 520i -97

                  Comment

                  • ufo777
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 371
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Niin tuota minä olen kuullut aikasemmin mutta ajattelin että katsastus mies tiesi mistä puhuu. Huippu, ajattelin just romuttaa koko auto katsastus idea ja myydä auton osina. Kiitos kovasti, nyt pitää vaan kaivaa jostain katti. Eli ei ole väliä jos katti toimii tai ei? Meen kyllä katsastus kontorille maanantaina näyttämään auton niin voin jutella lisää sen miehen kans joka silloin tulee lomilta ja tietää vähän enemmän. Kiitos nopeista (ja positivisistä) vastauksista.
                    Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

                    Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

                    Comment

                    • Ässä
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 374
                      • Nokia

                      #11
                      Tuossa vielä suora lainaus Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta:

                      8 §


                      Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
                      1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

                      2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

                      3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan MYÖS täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

                      Sun tapaukseen soveltuu siis tuo kolmannessa kohdassa mainittu: Katalysaattorin asentaminen siis riittää -ainoa vaatimus on se, että alkuperäiset ( 316:sta koskevat ) päästörajat alittuvat. Normaalit vuosikatsastuksen yhteydessä mitattavat pakokaasurajat siis kyseessä. Lainsäädäntö on sellainen, että katalysaattori vaaditaan, mutta kunhan se siellä auton alla on ( vaikka siis ne pelkät kuoret ) ja päästörajat alittuvat, on auto tieliikennekelpoinen. Jos katsastuksessa tulee jotain ( katsastusmiehestä johtuvia ) ongelmia, kannattaa todellakin itse olla AKE:een yhteydessä, koska ei katsastusmiehet läheskään aina ole selvillä ajantasaisesta lainsäädännöstä.
                      Porsche Cayman S
                      MB 200cdi W203

                      ex: BMW F36 420xd M-sport
                      ex: BMW e46 M3
                      ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                      ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                      ex: e36 M3 sedan
                      ex: e90 320d
                      ex: e30 320i (2.6) -87
                      ex: e39 520i -97

                      Comment

                      • ufo777
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2003
                        • 371
                        • Pohjanmaa

                        #12
                        Soitin AKE:lle tänään. Se menee käyttöönotto päivän mukaan. Eli 9 päivällä meni ohi minulla :( Nyt vaan ja metsästää jostain katti.

                        Mutta muille tiedoksi vaan.
                        Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

                        Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎