Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325IX kannen rakentelua + muuta virittelyä

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • partymaster
    BTCF Member
    • Jan 2018
    • 16
    • Järvenpää

    E30 325IX kannen rakentelua + muuta virittelyä

    Alkuun vähän tausta tietoa autosta. Eli kyseessä on vuosimallin 1986 katalysaattoriton 325IX mihin on tehty motronic päivitys 1.0 -> 1.3. Tämän lisäksi autossa on Simmonsin putkisto pakosarjalta eteenpäin, sekä suurennettu kaasuläppä joka on saman kokoinen kun imusarjassa oleva aukko (64mm) koneen alakerta tuntuu olevan kunnossa vaikka autolla on ajettu 280tkm. Kone ei syö öljyä, mutta pölläyttelee vähän öljykäryä jos on seisonut pitkään ja venttiilikoneisto naputtaa. Nämä viittaavat luultavimmin kuluneisiin venttiilin nostajiin mistä syystä olisi tarkoitus tehdä kansiremontti.

    Löysin raakakannen missä on paikallaan venttiilit ja jouset. Kysyisinkin nyt teiltä kokeneemmilta ammattilaisilta miten kansiremontti kannattaisi tehdä ja mitkä muutokset / viritykset ovat hintalaatu suhteeltaan kannattavia kun samalla olisi tarkoitus hakea vähän lisää tehoa ja laittaa kireämpi nokka.

    - Jos laitan koneeseen esim. SCHRICK Nockenwelle 284°/272° nokan
    täytyykö samassa vaihtaa kireämmät venttiilien jouset?

    - Onko rosteriventtiilit hintansa väärti vai riittääkö three angle valve job ja
    vanhojen venttiilien ehostus?

    - Jos hankin uudet venttiilit tuoko ylikoko venttiilit merkittävää etua tässä
    tapauksessa?

    - Kannattaako kantta porttailla sen kummemmin vai vaan puhdistaa kanavat
    karstasta? Onko suosituksia kansipajasta mistä voisi lähteä kyselemään?

    - Kyseinen malli on korkeapuristeinen 9,7:1 malli niin kannattaako /
    pystyykö kantta laskemaan yhtään enempää kuin on pakko varsinkaan jos
    laittaa kireämmän nokan? Raakakannessa on merkit jäljellä mistä näkee
    onko sitä laskettu niin niiden mukaan ei ole laskettu

    - Mikä kannentiiviste ja pultit olisivat suositeltavat tähän kokonaisuuteen.
    Koneessa on nyt kiinni ne alkupään pultit mitkä ovat tunnetusti
    heikkokestoiset

    - HD keinut on varmasti järkevä hankinta kun me tuntuvat olevan noiden
    kansien heikko lenkki ja kestävät varmasti paremmin kireämpää nokkaa

    Näiden lisäksi löytyy 19lbs suuttimet, sekä M50;sen vihreät suuttimet, sekä toinen imusarja, jonka kanavat on hiottu vastaamaan kooltaan kannen kanavia niin, että välissä ei ole kynnystä. Kannen vaihdon yhteydessä tarkoitus laittaa myös peltisatsi.

    En ole vielä päättänyt lähdenkö M30 AFM + 19lbs suuttimet + SSquid chip linjalle vai kokeilenko Millerin MAF kittiä vaiko suoraan laajakaista lambda + Megasquirt ohjaukselle. Näistä viimeisin kiinnostaisi jos ostaisi suoraan valmiiksi kasatun boksin tai plug and play Megasquirt Gen2 boksin.

    Megasquirtin säätely vähän vaatii tutkiskelua, mutta aihepiiri kyllä kiinnostaa kovasti. Löytyisikö PKS seudulta Megasquirt velvoa, joka voisi auttaa säätöjen kanssa pientä korvausta vastaan?

    Mielipiteitä ja ehdotuksia miten olisi järkevää toimia kun hakusessa olisi muutama lisähevosvoima ja hyvä kansi myöhemmälle mahdolliselle alakerran stroukkaukselle / jatkoviritykselle.

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16493
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by partymaster View Post

    Koneessa on nyt kiinni ne alkupään pultit mitkä ovat tunnetusti
    heikkokestoiset
    :think

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      :think
      Tuon ikäisessä on vielä kovat kannenpultit jos ei ole vaihdettu. Kovia on joskus katkeillut ja kansia hajonnut kun nokka on painanu katkenneen pultin kannan vesitilaan tms. Torx-kantaisilla venyvillä pulteilla on ko.ongelma korjattu.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16493
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by JJT View Post
        Tuon ikäisessä on vielä kovat kannenpultit jos ei ole vaihdettu. Kovia on joskus katkeillut ja kansia hajonnut kun nokka on painanu katkenneen pultin kannan vesitilaan tms. Torx-kantaisilla venyvillä pulteilla on ko.ongelma korjattu.
        Itse olen 2 kpl. m20 kasannut käytetyillä kovilla ja koneet toimi, siitä on kohta 20 v. eli ne koneet on nykyään varmaankin joko turbotettu tai paalattu mutta en ole kuullut että olisivat ainakaan vakiona hajonneet.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Menee off topiciksi:
          On kai ne suurimmassa osassa kestänyt. Olisko ollut valmistusvirheellisiä pultteja joku erä. Kuitenkin BMW on 80-luvun lopulla alkanut käyttämään venyviä pultteja tilalla. Taisi olla tehtaan huoltotiedotekkin tuosta.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2561
            • .

            #6
            Selvästi on luettu jenkkitollojen kirjoituksia. three angle valve jobi tarkoittaa kolmeen kulmaan hiottua venttiilin istukkaa. Ihan hyvä juttu jenkkien vanhoissa patarautapäristimissä, joissa on vakiona yhteen kulmaan hiotut istukkapinnat. Sanomattakin jo lienee selvää, että Bemarin kannessa on siis vakiona kolmeen kulmaan hiotut istukat. Toki niitä voidaan parantaa. Asiansa osaava moottorikoneistamo tietää mitä tehdä, kunhan asiasta heille vinkkaa. Venttiileinä menee hyvät vakiot alkuperäiset. Halvat tarvikkeet on usein alkuperäisiä huonompia. Niitäkin voi muotoilla virtauksen parantamiseksi. Kanavien muotoilu auttas aina, kunhqn tietää mitä tekee. Jos ei tiedä, niin paree olla sattumatta purseiden poistoa lukuun ottamatta. Karstaa on korkeintaan pakopuolella. Imupuoli putsautuu koko ajan bensan suihkutuksesta.

            Suihkusta puheen ollen unohda kaikki afm ja maf - höpinät. Samaan rahaan ja vaivaan asentaa vaikka speeduinon, joka on huomattavasti parempi.

            Kantsii muuten lukea ennemmin tän foorumin vanhoja viritysjuttuja ja unohtaa amerikkalaisten jutut.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • partymaster
              BTCF Member
              • Jan 2018
              • 16
              • Järvenpää

              #7
              Kiitos kaikille hyvistä vastauksista!

              Ei ole paljoa tullut tänne kirjoiteltua niin oli mukava huomata, että asiallisia vastauksia kysymyksiin tuli vaikka osa niistä saattoi olla tietämättömän tyhmiä kysymyksiä. Joo oikein arvasit jenkkifooruumeita on tullut melkoisesti lueskeltua.

              Kannessa on tosiaan kiinni kuusiokulmaiset pultit. Onko nämä ns. kertakäyttöisiä ja kannattaa uusia kansirempan yhteydessä?

              Kantta en ajatellut lähteä itse porttailemaan vaan jätän sen ammattimiesten hommiksi. Venttiilijouset kannattaa varmaan kuitenkin uusia uusiin alkuperäisiin jos vaihtaa kireämmän nokka-akselin vai voiko vanhoja jotenkin elvyttää / mitata onko ne vielä riittävässä kunnossa.

              Laitan toki sitten sen vanhan kannen kiertoon seuraavalle niin kun se on kuitenkin irrotettu täysin toimivasta autosta saanko siitä merkittävästi paremman hinnan jos myyn sen kokonaisena? Hyvin todennäköisesti toki kannen seuraava omistaja tekee sille saman homman ja sen teki myös se henkilö keneltä tuon kannen ostin.

              Täytyykin tutkia tuota speeduinoa kuin en ole siihen sen kummemmin perehtynyt. Saakohan sitä plug and play tyyppisenä ratkaisuna tai löytyisikö täältä joku joka voisi auttaa sen kasaamisessa? Kun tuon hiton AFM;n saisi korvattua MAP anturilla niin sekin nostaisi jo tehoja kivasti. Samalla sytytys ennakko pitäisi saada säädettyä 98 oktaaniselle kun nytkin tulee pääsääntöisesti tankattua sitä tai Shell V Poweria vaikka Motronic ei taida osata ottaa siitä täysiä hyötyjä irti.

              Tuleeko teille muita suositeltavia virityksiä tuohon kokonaisuuteen? Tiedän, että kunnon tehot saadaan vaan turbottamalla kone, mutta jotenkin tuo vaparivirittely kiinnostaa enemmän ja vaikka mitään isoja tehoja sillä ei saadakaan on omasta mielestäni moottorin viritys ja säätäminen auton laiton kiinnostavin asia ja on kiva nähdä juuri miten mikäkin viritys vaikuttaa ja mihin.

              Unelmissa olisi jossain kohtaa rakentaa kuitenkin se 2.8 - 3.1 litran vapari stroukkeri ITB plenumeilla ja sellaisella putkistolla, että koko kylä raikaa kun sen läpi kiihdyttää.

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2561
                • .

                #8
                Sanoit et sulla on jokin varakansi? Lähdetääs ihan perusjutuista liikkeelle eli mikä kansi se on? M20b25-moottorin alkuperäisen kannen tuntee 885-loppuisesta numerosarjasta. Jos kannessa on joku muu numerosarja tai ei ollenkaan, niin kansi on eri. Tarkista tämä asia ensin.

                Schrick tekee kyllä hyviä nokkia. Myös Catcams tekee hyviä nokkia. Heillä ainakin pari löysintä vaihtoehtoa menee vakiorojuilla, siis jousilla, keinuilla jne. Liian rajua nokkaa ei kannata valita, vaikka kuinka haluais. Kireä nokka vaatii puristuksia joita sun moottoriin ei helposti saa ilman isoja osamuutoksia.

                Speeduinosta löytyy foorumiltakin juttua. Kysy vaikka Pazi88:lta tekisikö hän sulle sellaisen. Hän on hyvä tekemään niitä. Niitä on olemassa plug-and-play -versioitakin m20-moottoriin.

                Myös m20:n virityksestä löytyy paljon hyvää kinaa foorumilta. Aloita vaikka tästä ja jatka sieltä tähän. Myös hakusanalla m20* and virit* löytyy varmasti vuosien takaa eri viritystopikkeja moottori- ja projektipuolelta.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • partymaster
                  BTCF Member
                  • Jan 2018
                  • 16
                  • Järvenpää

                  #9
                  Kiitoksia näistä vinkeistä. Täytyy lähteä tutkailemaan noita vanhoja keskusteluja. Itseltä ei löydy taitoa rakennella sitä Speeduinoa niin täytyy jutustella Pazi88:n kanssa jos hän pystyisi sellaisen minulle rakentelemaan.

                  Ja tosiaan tuo varakansi jota ajattelin työstää on samanlainen 885 loppuinen kuin nykyinen. Ajatuksena oli värkkäillä tuo varakansi valmiiksi uusilla osilla ja heittää sitten vanhan paikalle ja laittaa vanha myyntiin.

                  Joo eiköhän 272 nokallakin saisi vähän potkua nykyiseen verrattuna kun tuossa katalysaattorittomassa mallissa vakio nokkakin on vähän laimeampi kuin uudemmassa katalysaattorisessa mallissa. Puristukset tuossa tosin isommat kuin uudemmassa mallissa 9,7:1 vs 8,8:1

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Onko m20 ylikokoketju jo luettu?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • partymaster
                      BTCF Member
                      • Jan 2018
                      • 16
                      • Järvenpää

                      #11
                      Joo oon lähtenyt lukemaan niitä. Niissä piisaa hetkeksi aikaa luettavaa ja niistä löytyy hyvää tietoa M20:sen virittelystä mistä kokemusta ja tietämystä ihmisillä tuntuu olevan. Toki varmasti tehojen kannalta olisi järkevämpää vaihtaa joku uudempi kone, mutta joku tuossa vanhassa kunnon M20:ssä viehättää ja muutenkin halua pitää auton suht orkkishenkisenä.

                      Comment

                      • muuris
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Hieman ot mutta oliko tämä auto partyilla lauantaina, väri hopea ja rekkari **P-325?

                        Alkuperäisenä säilyneeseen ei kannata enää konetta vaihtaa, M20:ssäkin on potentiaalia ja venttiilien naputuksen puuttuessa äänimaailmakin parempi kuin uudemmissa
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by muuris View Post
                          Hieman ot mutta oliko tämä auto partyilla lauantaina, väri hopea ja rekkari **P-325?

                          Alkuperäisenä säilyneeseen ei kannata enää konetta vaihtaa, M20:ssäkin on potentiaalia ja venttiilien naputuksen puuttuessa äänimaailmakin parempi kuin uudemmissa
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • partymaster
                            BTCF Member
                            • Jan 2018
                            • 16
                            • Järvenpää

                            #14
                            Moro!

                            En ollut Partyillä. Mun auton rekkari MKI-927. Oliko sielläkin komea 325IX? Harmi kun en ollut näkemässä.

                            Comment

                            • muuris
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by partymaster View Post
                              Moro!

                              En ollut Partyillä. Mun auton rekkari MKI-927. Oliko sielläkin komea 325IX? Harmi kun en ollut näkemässä.
                              Oli kyllä, omistaja oli myös samalta suunnalta jos en väärin muista.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎