Alkuun vähän tausta tietoa autosta. Eli kyseessä on vuosimallin 1986 katalysaattoriton 325IX mihin on tehty motronic päivitys 1.0 -> 1.3. Tämän lisäksi autossa on Simmonsin putkisto pakosarjalta eteenpäin, sekä suurennettu kaasuläppä joka on saman kokoinen kun imusarjassa oleva aukko (64mm) koneen alakerta tuntuu olevan kunnossa vaikka autolla on ajettu 280tkm. Kone ei syö öljyä, mutta pölläyttelee vähän öljykäryä jos on seisonut pitkään ja venttiilikoneisto naputtaa. Nämä viittaavat luultavimmin kuluneisiin venttiilin nostajiin mistä syystä olisi tarkoitus tehdä kansiremontti.
Löysin raakakannen missä on paikallaan venttiilit ja jouset. Kysyisinkin nyt teiltä kokeneemmilta ammattilaisilta miten kansiremontti kannattaisi tehdä ja mitkä muutokset / viritykset ovat hintalaatu suhteeltaan kannattavia kun samalla olisi tarkoitus hakea vähän lisää tehoa ja laittaa kireämpi nokka.
- Jos laitan koneeseen esim. SCHRICK Nockenwelle 284°/272° nokan
täytyykö samassa vaihtaa kireämmät venttiilien jouset?
- Onko rosteriventtiilit hintansa väärti vai riittääkö three angle valve job ja
vanhojen venttiilien ehostus?
- Jos hankin uudet venttiilit tuoko ylikoko venttiilit merkittävää etua tässä
tapauksessa?
- Kannattaako kantta porttailla sen kummemmin vai vaan puhdistaa kanavat
karstasta? Onko suosituksia kansipajasta mistä voisi lähteä kyselemään?
- Kyseinen malli on korkeapuristeinen 9,7:1 malli niin kannattaako /
pystyykö kantta laskemaan yhtään enempää kuin on pakko varsinkaan jos
laittaa kireämmän nokan? Raakakannessa on merkit jäljellä mistä näkee
onko sitä laskettu niin niiden mukaan ei ole laskettu
- Mikä kannentiiviste ja pultit olisivat suositeltavat tähän kokonaisuuteen.
Koneessa on nyt kiinni ne alkupään pultit mitkä ovat tunnetusti
heikkokestoiset
- HD keinut on varmasti järkevä hankinta kun me tuntuvat olevan noiden
kansien heikko lenkki ja kestävät varmasti paremmin kireämpää nokkaa
Näiden lisäksi löytyy 19lbs suuttimet, sekä M50;sen vihreät suuttimet, sekä toinen imusarja, jonka kanavat on hiottu vastaamaan kooltaan kannen kanavia niin, että välissä ei ole kynnystä. Kannen vaihdon yhteydessä tarkoitus laittaa myös peltisatsi.
En ole vielä päättänyt lähdenkö M30 AFM + 19lbs suuttimet + SSquid chip linjalle vai kokeilenko Millerin MAF kittiä vaiko suoraan laajakaista lambda + Megasquirt ohjaukselle. Näistä viimeisin kiinnostaisi jos ostaisi suoraan valmiiksi kasatun boksin tai plug and play Megasquirt Gen2 boksin.
Megasquirtin säätely vähän vaatii tutkiskelua, mutta aihepiiri kyllä kiinnostaa kovasti. Löytyisikö PKS seudulta Megasquirt velvoa, joka voisi auttaa säätöjen kanssa pientä korvausta vastaan?
Mielipiteitä ja ehdotuksia miten olisi järkevää toimia kun hakusessa olisi muutama lisähevosvoima ja hyvä kansi myöhemmälle mahdolliselle alakerran stroukkaukselle / jatkoviritykselle.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Löysin raakakannen missä on paikallaan venttiilit ja jouset. Kysyisinkin nyt teiltä kokeneemmilta ammattilaisilta miten kansiremontti kannattaisi tehdä ja mitkä muutokset / viritykset ovat hintalaatu suhteeltaan kannattavia kun samalla olisi tarkoitus hakea vähän lisää tehoa ja laittaa kireämpi nokka.
- Jos laitan koneeseen esim. SCHRICK Nockenwelle 284°/272° nokan
täytyykö samassa vaihtaa kireämmät venttiilien jouset?
- Onko rosteriventtiilit hintansa väärti vai riittääkö three angle valve job ja
vanhojen venttiilien ehostus?
- Jos hankin uudet venttiilit tuoko ylikoko venttiilit merkittävää etua tässä
tapauksessa?
- Kannattaako kantta porttailla sen kummemmin vai vaan puhdistaa kanavat
karstasta? Onko suosituksia kansipajasta mistä voisi lähteä kyselemään?
- Kyseinen malli on korkeapuristeinen 9,7:1 malli niin kannattaako /
pystyykö kantta laskemaan yhtään enempää kuin on pakko varsinkaan jos
laittaa kireämmän nokan? Raakakannessa on merkit jäljellä mistä näkee
onko sitä laskettu niin niiden mukaan ei ole laskettu
- Mikä kannentiiviste ja pultit olisivat suositeltavat tähän kokonaisuuteen.
Koneessa on nyt kiinni ne alkupään pultit mitkä ovat tunnetusti
heikkokestoiset
- HD keinut on varmasti järkevä hankinta kun me tuntuvat olevan noiden
kansien heikko lenkki ja kestävät varmasti paremmin kireämpää nokkaa
Näiden lisäksi löytyy 19lbs suuttimet, sekä M50;sen vihreät suuttimet, sekä toinen imusarja, jonka kanavat on hiottu vastaamaan kooltaan kannen kanavia niin, että välissä ei ole kynnystä. Kannen vaihdon yhteydessä tarkoitus laittaa myös peltisatsi.
En ole vielä päättänyt lähdenkö M30 AFM + 19lbs suuttimet + SSquid chip linjalle vai kokeilenko Millerin MAF kittiä vaiko suoraan laajakaista lambda + Megasquirt ohjaukselle. Näistä viimeisin kiinnostaisi jos ostaisi suoraan valmiiksi kasatun boksin tai plug and play Megasquirt Gen2 boksin.
Megasquirtin säätely vähän vaatii tutkiskelua, mutta aihepiiri kyllä kiinnostaa kovasti. Löytyisikö PKS seudulta Megasquirt velvoa, joka voisi auttaa säätöjen kanssa pientä korvausta vastaan?
Mielipiteitä ja ehdotuksia miten olisi järkevää toimia kun hakusessa olisi muutama lisähevosvoima ja hyvä kansi myöhemmälle mahdolliselle alakerran stroukkaukselle / jatkoviritykselle.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Comment