Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325iX etuvetarin suojakumit (FAQ?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    E30 325iX etuvetarin suojakumit (FAQ?)

    Kävin tänään hakemassa uudet suojakumit ja otin niistä pari mittaa ylös. 77e ei nimittäin tunnu ihan edulliselta, että jos ihme tapahtuisi ja joku löytäisi jostain noiden mittojen perusteella vastaavan kokoiset halvemmat kumit. Ulompi ja sisempi kuvattuna, mitat millimetreinä ja halkaisijat tietysti sisähalkaisijoita.

    Sen lisäksi löytyy sitten ihan numeroitakin. Ulommassa lukee VOLVO 432439 ja sisemmässä LÖBRO 2154 10 75 00001. Itsehän en nyt just uusia kumeja enää tarvitse, mutta ehkä näistä joku saa jotain hyötyä.
    Last edited by Meisseli; 13-08-2005, 15:43.
    Eioo penaria alla enää.. :(
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Uudet gummit on nyt pyörimässä auton alla, voisin kirjoitella pienen ohjeistuksen aiheeseen. Vaikka eiköhän kaikki iX:n omistajat ole noita jo joutuneet vaihtamaan..

    Homma alkaa sillä että pyörä irrotetaan jotta päästään käsiksi etunavan keskellä olevaan mutteriin. Sen ympärillä on lukkolevy joka kaivetaan irti. Käytännössä se menee tuhannen päreiksi joten uusi on parempi hommata valmiiksi.

    Sitten laitetaan pyörä takaisin paikalleen ja lasketaan auto maahan. Käsijarru päälle tai kaveri painamaan jarrua ettei auto liiku. Otetaan 30mm hylsy ja paljon vääntövartta jolla avataan se mutteri navan keskeltä. On yleensä erittäin tiukassa. Kun mutteri on saatu irti, on aika kokeilla itse vetoakselin tiukkuutta.

    Jonkun lyöntitapin ja ison vasaran avustuksella lyödään navan keskeltä pilkistävää vetoakselin päätä sisäänpäin. Voi lähteä helpostikin tai hyvinkin hankalasti. Isoa ulosvetäjää saattaa myös pystyä käyttämään hyväksi. Käytetään niin paljon väkivaltaa että vetoakseli on saatu selvästi liikahtamaan, se mahtuu liikkumaan jo tässä vaiheessa ainakin sentin tai pari sisäänpäin.

    Kun vetari on todistettavasti irronnut ikiruosteestaan, otetaan tolppa irti alatukivarresta. Mutteri auki ja pari napakkaa lyöntiä tukivarteen (pallonivelen suojakumia varoen) irrottaa sen. Jos ei, apua voi hakea kuumentamisesta tai jopa pallonivelen ulosvetäjästä.

    Nyt tolppa tulee ulospäin riittävästi, joten vetoakseli voidaan naputella kokonaan irti navasta. Enää ei tarvita kuin reipas nykäisy ja vetoakseli tipahtaa irti etuperästä. Osa öljystä saattaa tulla ulos perästä, ellei auton keula ole tarpeeksi perää ylempänä.

    Itse vetoakselista irrotetaan vanhat suojakumit klemmareineen, tyyli on vapaa. Sitten etsitään ulommasta vetonivelestä rasvan seasta levitettävä lukkosokka. Sitä levitetään ja samalla vedetään akseli irti nivelestä. Sisempi nivel aukeaa samalla tavalla, mutta sitä ei ole pakko avata.

    Vanhat rasvat kaavitaan pois ja nivelet putsataan huolellisesti. Sisempää kumia voi sovitella jo akseliin, se menee kyllä ulommaisen nivelen puolelta, vaikka vähän ahtaalta tuntuukin. Uudet rasvat sisempään niveleen ja kumi paikoilleen ja klemmareilla kiinni.

    Ulompaan niveleen voi olla mukavampi laittaa ensin kumi valmiiksi akseliin ja nivel kiinni, ennen kuin alkaa sotkea rasvan kanssa. Akseli menee pienellä yrittämisellä nivelessä olevaan sokkaan ihan vaan painamalla. Sitten rasvaus ja kumin kiinnitys.

    Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Muista lisätä öljyä jos sitä tuli ulos, tai miksei vaikka samalla vaihtaa koko öljyt.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • Satellite
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 141
      • Iisalmi

      #3
      nuo voi korvata niillä yleismallin vetarin suojakumeilla... maksaa jotai alle 10egee kipale... itse asentelin semmoset tuohon omaan nyt....
      tulee vähän halvemmaks ku noi originel osat...
      Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

      325 iX TIC vm -89 http://www.btcf.fi/showcar.php?id=4951
      käyttö lintta narina E -92

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎