Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M3 kulutus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sievälä
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 529
    • Mänttä

    E30 M3 kulutus?

    Tuntuu aika suurelta ton mun pelin kulutus... Paljonhan tossa nyt on suhteessa kaupunkiajoo (+10 km työmatkaa), mutta silti tuntuu aika kummalliselta kun tankillisella pääsin ~ 300 km. Ei muuten mitään, mutta kun näillä nykysillä 98 hinnoilla alkaa lompsaan sattumaan pikkuhiljaa

    Taitaa käydä rikkaalla jostain syystä (mistä?) kun päästää kylmänä vähän mustaa savuakin ilmoille :oops: :?:

    Auto on katsastettu huhtikuun alussa ja sillon ei päästöissä ollu oikeestaan mitään poikkeevaa ainoostaan happee oli pakokaasuissa 4.92 ku 5.00 on se sallittu raja...
    G11 740e msport-17
    G21 320D xdrive msport -19 TAXI

    www.taksisakarisievala.com
  • M_Power
    Moderator
    • Jul 2003
    • 2758
    • Espoo, HML

    #2
    Ei kyllä ihan noin paljon kuuluisi viedä. Tietty riippuu ajotyylistäkin.
    Mikäs tankki sulla siinä on :?: (Mulla mahtuu 70 litraa sitä 98 M3:n tankkiin)

    Matka-ajoa suurin osa ja laskin kulutukseksi 8.6 litraa / 100km tankillisen aikana.
    Tuntuuhan tuo n. 12 litraa vievän, jos ajelee enemmän kaupunkiajoa.

    Kiinnostaisi mitä huoltoja sulla on tolle koneelle tehty :?:

    Alkuperäinen M ohjekirja kertoo seuraavaa.
    90km/h matkanopeus 5.8-6.2L/100km
    120km/h matkanopeus 7.5-7.8L/100km
    Kaupunkikulutus 11.6-12.4L/100km
    (mitäköhän matkanopeutta ite tuli ajeltua )
    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
    Team vier Zylinder!

    Comment

    • Sievälä
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 529
      • Mänttä

      #3
      Njoo näin tarkemmin ku ajattelee niin ei se ihan hirveesti viekään... Tossa kun on varmaan joku 40-45 litran tankki. Toi autohan on mulla vasta reilun kuukauden ollu niin ei oo tullu perehdyttyä kuinka iso tankki siinä on... Toihan on -87 316 alunperin niin joku pisempään tollasella ajellu vois kertoo kuinka iso tankki siinä on?

      Ainakin eilen näytti mittari et olis bensa melkein lopussa ku lainasin kaverill... Se sano et osti 10 eurolla bensaa ( ~ eli 8 litraa), ajo sillä vajaan 20 kilsaa ja palautti. Noh, nyt kävin tänään automaatista hakemassa 40 eupparilla (~33 litraa) löpöö ja viiminen puol litraa valukin sitten jo kylkiä pitkin :oops:

      Olis ihan jees kanssa tietää mitä huoltoja tohon on tehty; Ite oon vaihdellu klemmareita, letkuja ym. kun ne oli aika heikossa hapessa... Ja kun ohjautehostin vuoti niin sen sitten huollatin.

      Tohon on toi tekniikka tuotu saksasta joskus -95 (siihen asti on saksankielinen huoltokirja, n. 90 tkm).. Sen jälkeen auto onkin ollu suomessa ja vaan kesäkäytössä kuulemma. Harmi vaan että tältä ajalta ei oo mitään dokumentteja :?
      G11 740e msport-17
      G21 320D xdrive msport -19 TAXI

      www.taksisakarisievala.com

      Comment

      • sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

        #4
        Re: E30 M3 kulutus?

        Pitäis kyllä näkyä päästöissä mun mielestä (??) suurina HC-päästöinä (=hiilivety- =bensa-) jos käy kovinkin rikkaalla.. Tästä en kyllä mee ihan takuuseen. :oops:

        Toisaalta taas, toisin kun yleensä luullaan, niin laihalla käyminen kasvattaa helpommin/enemmän bensankulutusta kun rikkaalla käyminen. Laihalla näet yleensä väännöt katoaa aika pahasti ja joutuu laulattelemaan sitten aika korkeelta että auto liikkuu mihinkään ja muutenki ajamaan aina pedaali lattiassa että eteenpäin pääsee. Ainakin aiemmin, jos sulla on ollu letkuissa ja klemmareissa vikaa, niin on hyvin mahdollista et on auto käyny laihalla. Huomasitko et ois (ala-)väännöt parantunu ku korjailit?

        Kts. http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=20995
        Tuola sivutaan hetkellisesti jossain kohtaa myös laihalla käymistä/seosta yleensä..

        Ja musta savu ei kyllä kuullosta hyvältä.. En kyllä tiiä, et voiko rikas seos tehä semmosta vai kannattaisko epäillä jotain muuta.. :?

        Comment

        • Nakke
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 523

          #5
          Kaikki vanhemmat ruiskukoneet pölläyttelee hiukan putkesta kylmänä. ei hätää senosalta
          BMW E30 325i Touring -90(telakalla), BMW E30 320i -89, Kawasaki ZZR600 -93
          Ilo ilman E30 on teeskentelyä.

          EX: BMW E30 316i 2d -89, RIP. Ford escort 1,6 kent -77

          Comment

          • sqxo
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 902
            • no man's land

            #6
            Originally posted by Nakke
            Kaikki vanhemmat ruiskukoneet pölläyttelee hiukan putkesta kylmänä. ei hätää senosalta
            Palaako sielä sitten öljy? Vai voiko tosiaan johtua rikkaasta seoksesta (esim. ryyppy päällä kun kerta on kylmä kone kyseessä)?

            Comment

            • jvakeva
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2433
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by sqxo
              Originally posted by Nakke
              Kaikki vanhemmat ruiskukoneet pölläyttelee hiukan putkesta kylmänä. ei hätää senosalta
              Palaako sielä sitten öljy? Vai voiko tosiaan johtua rikkaasta seoksesta (esim. ryyppy päällä kun kerta on kylmä kone kyseessä)?
              eikös öljynkäry ole ainakin tähänmennessä ollu sinistä? :roll:
              B10 V8 # 108
              saab r560 8X4

              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

              Comment

              • Sievälä
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 529
                • Mänttä

                #8
                -

                No joo, en huomannu kyl mitään isompaa eroo tossa alaväännössä. Eikä se savu nyt niin mustaa ole, sellasta tumman sinistä´... Ja nyt kun laskeskelin vähän tarkemmin tota niin ei se matka-ajossa vieny ku 12 litraa, vaikka keskinopeuskin oli lähemmäs 130 (suljetulla rata-alueella saksan autobahnilla) :lol:

                Täytyy kuitenkin seurailla tilannetta :arrow:
                G11 740e msport-17
                G21 320D xdrive msport -19 TAXI

                www.taksisakarisievala.com

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #9
                  kulutus

                  omani vie matka-ajossa sen 8,5l ja kaupunki/seka ajossa n.11l, vaikka painaakin normi e30 koria sen250kg enemmän
                  kannatta kyllä tarkistaa seokset jos mustaa sauhuttaa. Ei terve s14 motti savuta, ei edes kylmänä. Sitä kun ei saisi, eikä kannatakkaan kierrättää ja vedättää yli 4000rpm ennen kuin öljyn lämmöt on 70astetta......
                  noinkin hienoa moottoria pitää kunnioittaa, eikä polkea kylmänä.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2758
                    • Espoo, HML

                    #10
                    Re: kulutus

                    Originally posted by jannmann
                    Sitä kun ei saisi, eikä kannatakkaan kierrättää ja vedättää yli 4000rpm ennen kuin öljyn lämmöt on 70astetta......
                    noinkin hienoa moottoria pitää kunnioittaa, eikä polkea kylmänä.
                    Oikeassa olet. Tosin ohjekirja sanoo, että pitää nousta yli 50 asteen ennen tuon 4000rpm ylitystä.
                    Olen odotellut yleensä öljyjen lämpenemistä tuonne 80 asteeseen ennen kovempaa ajoa.
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • Sievälä
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 529
                      • Mänttä

                      #11
                      -

                      Juu en minäkään tuota kylmänä polje, aina oon oottanu että öljyn lämmöt nousee päälle 70 asteen ja sitten nostanu vasta päälle 3500 kierroksen...

                      Mitenkäs, kuinka usein te öljyt/suodattimen vaihatte? Edellinen omistaja sano et on aika tarkka et 5000 km välein pitäs vaihtaa öljyt ja 10000 välein suodatin? Oon ite nyt 3000 ajanu ja just oli vaihettu öljyt + suodatin ku ostin ton, eli vielä pari tonnia menis kait.

                      Muutenhan toi tuntuu olevan ihan unelma peli, aika vähän ajettukin, mutta toi pieni pöllähdys kylmänä vähän hämää :roll:
                      G11 740e msport-17
                      G21 320D xdrive msport -19 TAXI

                      www.taksisakarisievala.com

                      Comment

                      • M_Power
                        Moderator
                        • Jul 2003
                        • 2758
                        • Espoo, HML

                        #12
                        Vaihdan Castrol TWS 10w-60 Motorsport öljyt ja aina samalla
                        alkuperäisen suodattimen 5000-6500km välein.
                        Ei noilla kannata huonoilla öljyillä ajella.
                        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                        Team vier Zylinder!

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #13
                          Originally posted by jvakeva
                          eikös öljynkäry ole ainakin tähänmennessä ollu sinistä? :roll:
                          No tuleeko bensasta sitten mustaa savua? Ei yleensä ainakaan niin paljon että se näkyis. Vai vetääkö sun biili mustaa savua? Ettei olis diiseli sitten? :lol: :lol: :lol:

                          Comment

                          • Sievälä
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2004
                            • 529
                            • Mänttä

                            #14
                            -

                            Ei toi savutuskaan niin pahaa oo, eikä sitä kyllä esiinny näin lämpösillä keleillä ollenkaan. Lähinnä sitten kun mennään tonne lähelle nollaa niin sillon se päästää tota savua. Tosin eikös melkein kaikki autot tee niin :P

                            Muitakin vinkkejä ja neuvoja lähinnä noista huolloista saa ja melkein pitääkin antaa, koska en juurikaan ymmärrä mitään tosta saksankielisestä huoltokirjasta... :roll:

                            Jeah, nyt hanskalokeron lukkoo vaihtamaan
                            G11 740e msport-17
                            G21 320D xdrive msport -19 TAXI

                            www.taksisakarisievala.com

                            Comment

                            • RiiQuu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1367

                              #15
                              Re: kulutus

                              Originally posted by M_Power
                              Originally posted by jannmann
                              Sitä kun ei saisi, eikä kannatakkaan kierrättää ja vedättää yli 4000rpm ennen kuin öljyn lämmöt on 70astetta......
                              noinkin hienoa moottoria pitää kunnioittaa, eikä polkea kylmänä.
                              Oikeassa olet. Tosin ohjekirja sanoo, että pitää nousta yli 50 asteen ennen tuon 4000rpm ylitystä.
                              Olen odotellut yleensä öljyjen lämpenemistä tuonne 80 asteeseen ennen kovempaa ajoa.
                              Mielenkiinnosta, ootteko koskaan katsonu kellosta tai perstuntumalta kauanko siihen suunnilleen menee normaaliajossa että öljylämmöt nousee sinne 70-80 asteeseen..?

                              Ois tarkoitus asentaa öljylämpö mittari tai varoitusvalo joka sammuisi kun öljyt tarpeeksi lämpimät että voi kepitellä. Kun oon niin kriittinen ton suhteen että öljytkin pitää olla lämpimät ennenkuin antaa hanaa.
                              Originally posted by Karhu
                              Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa - se on siis old school!
                              E30 325i Cabrio M-Technic I 1990 Cäbi©
                              E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                              G08 iX3 Charged Plus 2021 Volles Batterikiste🔋
                              "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎