Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 318iS M42B18 Jakoketjun vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arosuzi
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1197
    • -

    E30 318iS M42B18 Jakoketjun vaihto?

    Terve!

    Alkaa ääntämään sen verran pahasti, että pitää vaihtaa tuo ketju. Jotkut ovat sanoneet, että riittää pelkkä kiristimen vaihto, mutta sitte taas jotkut ovat suositelleet ketjunkin vaihtamista samalla. Miten asia nyt on, että kannattaako se ketju vaihtaa?

    Miten työläs itse homma on? Vaikea? Keskivaikea? Vaihdon teettäminen autokorjaamolla yms tulee maksamaan aivan liikaa meikäläisen lompakolle, joten ajateltiin jos toteutettaisiin vaihto veljen kanssa itse. Vinkit, neuvot yms ovat erittäin tervettulleita!

    Entäs mahtaisko netistä löytyä jonkinlaista korjaus opasta tjms m42 moottoriin? tai nyt edes e30 malliin. Alfamer:in korjausoppaassa BMW 3- ja 5-sarjat 1981-1991 ei käsitellä DOCH ja V8 -bensamotteja :(

    Edittiä sen verran, että mahtaako e36:sen ja e30 m42b18 jakopäät olla identtisiä?
    Last edited by arosuzi; 10-09-2005, 20:28.
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    M44:een löytyis ohjeita, pistä privaa jos on käyttöä.
    Last edited by Leka; 10-09-2005, 20:33.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • -Tk-
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 391
      • Jyväskylä

      #3
      Jos englanninkieliset ohjeet käy niin tuolla on jotain http://www.esatclear.ie/~bpurcell/318istimingchain.html

      Taitaa yleensä joutua uusimaan melkeinpä kaikki osat jakopäähän jos ei kiristimen vaihdolla äänet häviä ja ne osat maksaa kait 350-400e.
      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

      Comment

      • arosuzi
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1197
        • -

        #4
        Originally posted by -Tk-
        Jos englanninkieliset ohjeet käy niin tuolla on jotain http://www.esatclear.ie/~bpurcell/318istimingchain.html

        Taitaa yleensä joutua uusimaan melkeinpä kaikki osat jakopäähän jos ei kiristimen vaihdolla äänet häviä ja ne osat maksaa kait 350-400e.
        Kiitoksia tästä! Taisin eilen jo tuolta kattoakkin, mutten löytäny tätä juttua Ketjun ja kiristimen saa KL-Varaosasta yht. n.150e.

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2767
          • Espoo, HML

          #5
          Pelkän kiristimen vaihto kyllä riittää useimmissa tapauksissa.
          Toki kannattaa tarkastaa onko ketju missä kunnossa, jos on pahasti ääntänyt.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • mikko
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1762
            • kotona

            #6
            mun koneella pitäis olla ajellu 220-230tkm ja siinä ainaki oli kampiakselinalaratas siinä kunnossa että suosittelen sullekki vaihtaa suosiolla kaikki kamat.

            ei työnä paha homma

            Comment

            • eeki
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 1966
              • HKI

              #7
              Melkein kokeilisin ensin tuota kiristäjää, jos ääni häviää niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Hommana kuitenkin sen verran simppeli eikä tuo osakaan nyt ihan miljoonia maksa.. Kai sen sitten voi käyttää uudestaan jos tarvii ketjukin yms vaihtaa?
              Ducati 998 -02 //

              Comment

              • bmwm5e28
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 474
                • suomusjärvi

                #8
                Originally posted by mikko
                mun koneella pitäis olla ajellu 220-230tkm ja siinä ainaki oli kampiakselinalaratas siinä kunnossa että suosittelen sullekki vaihtaa suosiolla kaikki kamat.

                ei työnä paha homma

                Kuin myös kehoitan vaihtamaan kaikki jakopään kuluvat osat uusiin.
                Gentlemen prefer Blondes

                Dodge Challenger R/T 1970


                ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
                315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

                Comment

                • mika68
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1965
                  • ......

                  #9
                  Noin 200tkm kohdalla on ketjun ja kiristimen vaihdon paikka. Myös niiden kolmen "ketjunohjaimen" mikäli ovat kuluneet.
                  Ketjun katketessa on tuho täydellinen...

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Taitaa vain olla niin että tuo jakopään ketjun löysyys johtuu useimmiten kuluneista rattaista, eikä siis ainoastaan itse ketjusta tai kiristimestä(vaidappa esim.prätkään pelkät ketjut kuluneille rattaille...).
                    Pelkkä ketjun vaihto on usein aika lyhytaikainen ilo, koska uusi keju nopeuttaa vanhojen rattaiden kulumista entisestään. Eli mielummin pelkkä kiristin, tai sitten koko paketti kerralla.

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      #11
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎