Announcement

Collapse
No announcement yet.

316 kaasarikone käynnistyy, sammuu yli -10 pakkasella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FW-190
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 35

    316 kaasarikone käynnistyy, sammuu yli -10 pakkasella

    Mikähän on vikana, kun 316 lämmityksestä (lohkol.) huolimatta ei jaksa käydä kuin 10-20 sek kerrallaan, kun pakkasta enemmän kuin n. -10 astetta?

    Eli kun käynnistää, niin käynnistyy hyvin, mutta sammuu noin 10-20 sek päästä. Tätä jatkuu noin 10 min, kun yrittää käynnistellä. Sitten käy hyvin.

    On vaihdettu sytytysjohdot, tulpat, virranj. kansi, pyörijä, puola, pensapumppu (sähköiseen). On näytetty parillekin korjaajalle (toinen tuntee kaasuttimet). Löytyi pari imupuolen ilmavuotoa ja ryypyn säätö oli väärin. Kaasutin on n. reilut 5 vuotta vanha uutena ostettu Weber. Mutta näistä huolimatta vika tuntuu jatkuvan.
    Last edited by FW-190; 20-02-2021, 12:35.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by FW-190 View Post
    On näytetty parillekin korjaajalle (toinen tuntee kaasuttimet)
    Tai luulee tuntevansa. Laihalla se on, bensan pinta alhaalla tai tyhjäkäynnin seosruuvi liian kiinni :think Nypyttääkö pienillä kierroksilla ?

    Comment

    • FW-190
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 35

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Tai luulee tuntevansa. Laihalla se on, bensan pinta alhaalla tai tyhjäkäynnin seosruuvi liian kiinni :think Nypyttääkö pienillä kierroksilla ?
      Tyhjäkäyntiruuvista on nostettu tyhjäkäyntiä. Käy kuin kello silloin, kun ko. vika ei vaikuta. Ongelma juuri se, että vika ei ilmene lämpimässä huoltotilassa.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16465
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by FW-190 View Post
        Tyhjäkäyntiruuvista on nostettu tyhjäkäyntiä. Käy kuin kello silloin, kun ko. vika ei vaikuta. Ongelma juuri se, että vika ei ilmene lämpimässä huoltotilassa.
        Tyhjäkäyntiruuvi on eri kuin seosruuvi joka löytyy ko. weberistä kuski puolen etukulmasta alareunasta, pieni talttapäämeisseli menee koloon suoraan edestä päin. Onko ko. ruuvin olemassaolo tiedossa/onko sitä säädetty ?

        Comment

        • FW-190
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 35

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Tyhjäkäyntiruuvi on eri kuin seosruuvi joka löytyy ko. weberistä kuski puolen etukulmasta alareunasta, pieni talttapäämeisseli menee koloon suoraan edestä päin. Onko ko. ruuvin olemassaolo tiedossa/onko sitä säädetty ?
          Kun kaasutin otettu käyttöön 5-6 vuotta sitten säädetty oikeisiin arvoihin (seos muistaakseni 4%). Päästömittauksista aina läpi. On suositeltu nostamista 6%, ja ilmeisesti tehtykin. Löytyy mm räjäytyskuva, jossa ko. ruuvi.
          Asut näköjään Asikkalassa, minä Lahdessa. Poikkeatko Lahdessa asioilla, voisitko samalla reissulla vilkaista?
          Last edited by FW-190; 20-02-2021, 18:25.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by FW-190 View Post
            Kun kaasutin otettu käyttöön 5-6 vuotta sitten säädetty oikeisiin arvoihin (seos muistaakseni 4%). Päästömittauksista aina läpi. On suositeltu nostamista 6%, ja ilmeisesti tehtykin. Löytyy mm räjäytyskuva, jossa ko. ruuvi.
            Asut näköjään Asikkalassa, minä Lahdessa. Poikkeatko Lahdessa asioilla, voisitko samalla reissulla vilkaista?
            Alempi kuva https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=20640 Jotakin säätöohjeita myös, en lukenut. Melko rikkaalla vaikka katsastuksessa co 4,5 % kelpaa. Anna numero, soitellaan, onko tämä e21 vai 30 ? Jotakin tiedän tuon koneen weberistä Kaasarin tyyppihän on näkemättä tuo dmtl 32/34 ?

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              Miten se ryypyn säätö oli väärin?

              Joku sielä jäätyy tai ryyppy ei vieläkään toimi, pysyykö paremmin käynnissä jos pumppaa kaasua ennen starttia ja sen jälkeen?
              Last edited by GOOFY; 20-02-2021, 20:09.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by GOOFY View Post
                Miten se ryypyn säätö oli väärin?

                Joku sielä jäätyy tai ryyppy ei vieläkään toimi
                Samoilla linjoilla.

                Comment

                • FW-190
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 35

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Alempi kuva https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=20640 Jotakin säätöohjeita myös, en lukenut. Melko rikkaalla vaikka katsastuksessa co 4,5 % kelpaa. Anna numero, soitellaan, onko tämä e21 vai 30 ? Jotakin tiedän tuon koneen weberistä Kaasarin tyyppihän on näkemättä tuo dmtl 32/34 ?
                  Moi
                  Kiitos neuvoista. E30, 1986. Alunperin oli Pierburg-kaasari, mutta isävainaa vaihtoi sen melkein heti perinteiseen Weberiin. Se kului loppuun ja mä vaihdoin tämän nykyisen viitisen vuotta sitten. Tyyppiä en muista varmasti, mutta varmaan tuo 32/34.
                  Mun nro on 0400-647919/ Oka

                  Comment

                  • FW-190
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 35

                    #10
                    Originally posted by GOOFY View Post
                    Miten se ryypyn säätö oli väärin?

                    Joku sielä jäätyy tai ryyppy ei vieläkään toimi, pysyykö paremmin käynnissä jos pumppaa kaasua ennen starttia ja sen jälkeen?
                    Ryypyn läppä ei mennyt kuin puoliksi kiinni.Nyt menee kokonaan kiinni. Käynnistän ryyppyä käyttäen, ei käynnisty hyvin ilman ryyppyä. Lohkolämmitintä käytetty normaalisti, myös reilusti yli suositusajan.
                    Olen mielestäni kokeillut kaikki tavat käynnistää, mutta reilun 10 asteen pakkasessa se:
                    käynnistyy-sammuu n. 10-15 sek päästä-melkein aina viidennellä käynnistyksellä käynnistyy- sammuu n. 10-15 sek päästä... Tätä toistuu n. 5-10 minuuttia. Sen jälkeen käy kuin kello.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      #11
                      Tässähän on alipainetoiminen ryypyn keventäjä eli läppä aukeaa jonkun verran kun kone käynnistyy ettei tukehdu bensaan. Toimiiko tuo systeemi ?

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        Nythän ei siis vielä ole ihan täyttä varmuutta että onko sielä se dmtl vai mahdollisesti vaikka dgv.

                        Sielä on ny siis sähkönen pumppu, paljonko sielä on painetta ja auttaako siis yhtään käynnistymiseen jos antaa pumpun pyöriä jonku aikaa ennen starttausta ja entä se kaasun pumppaaminen?

                        Tiiän että koneen pitäisi lähteä pumppaamatta käyntiin kun kaikki on kunnossa ja säädöt kohillaan mutta mitä ite olen sen reilun 20 vuotta ajanu kaasari koneisilla niin kyllä se auttaa monesti käyntiin lähtöön, oli sit 20 pakkasta tai 30 asteen helteellä lämpimällä koneella.

                        Ja milloin se alkoi oireilemaan, heti kaasarin vaihdon jälkeen vai pumpun vaihdon jälkeen. Eli onko se auto koskaan toiminu hyvin tolla kaasarilla?
                        Last edited by GOOFY; 21-02-2021, 15:13.
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • FW-190
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 35

                          #13
                          Originally posted by GOOFY View Post
                          Nythän ei siis vielä ole ihan täyttä varmuutta että onko sielä se dmtl vai mahdollisesti vaikka dgv.

                          Sielä on ny siis sähkönen pumppu, paljonko sielä on painetta ja auttaako siis yhtään käynnistymiseen jos antaa pumpun pyöriä jonku aikaa ennen starttausta ja entä se kaasun pumppaaminen?

                          Tiiän että koneen pitäisi lähteä pumppaamatta käyntiin kun kaikki on kunnossa ja säädöt kohillaan mutta mitä ite olen sen reilun 20 vuotta ajanu kaasari koneisilla niin kyllä se auttaa monesti käyntiin lähtöön, oli sit 20 pakkasta tai 30 asteen helteellä lämpimällä koneella.

                          Ja milloin se alkoi oireilemaan, heti kaasarin vaihdon jälkeen vai pumpun vaihdon jälkeen. Eli onko se auto koskaan toiminu hyvin tolla kaasarilla?
                          Joo. siis en muista tarkasti kaasarin tyyppiä.
                          On sähköinen pumppu. Motonetistä 70 €, paine joko 0,2 tai 0,3 bar. Olen mielestäni myös antanut pumpun käydä ennen starttia. Ei muistaakseni auta kaasun pumppaaminen. On toiminut hyvin n. 5 vuotta kaasarin vaihdon jälkeen, hyvin lähtenyt pakkasellakin käyntiin.
                          Siinä oli sellaista, että mekaaninen pumppu ei tuntunut toimivan kunnolla, ja korjaaja ehdotti ko. sähköistä pumppua, jolloin toimi hyvin (viime keväänä vaihdettu).
                          Tanä talvena ongelma ilmaantunut kovilla pakkasilla. On laitettu jäänestoa tankkiin, pidetty tankki aika täynnä. Maski keulassa. Olen lämmittänyt pumppua mm. tukankuivaajalla ja laittanut pyyhkeen viimasuojaksi.
                          Last edited by FW-190; 21-02-2021, 15:55.

                          Comment

                          • FW-190
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 35

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Tässähän on alipainetoiminen ryypyn keventäjä eli läppä aukeaa jonkun verran kun kone käynnistyy ettei tukehdu bensaan. Toimiiko tuo systeemi ?
                            Ok. Ilmeisesti toimii. Sain vinkin Autopartin Laatiselta, että käynnistyksen jälkeen avaa vähän ryyppyä juuri tuon takia, jos tuo keventäjä ei toimikaan. Mutta ei auttanut.
                            Voisiko tankin ja pumpun välisissä letkuissa olla joku ahtauma? Ne on varmaan ihan tehtaan jäljiltä.
                            Last edited by FW-190; 21-02-2021, 16:02.

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              #15
                              Voihan siellä olla joku tukossa mutta nyt vain pitäisi keskittyä siihen että se kylmyys aiheuttaa tota. Jos se käy ja kukkuu kun sen saa tulille niin häätyyhän sen pensaa saaha. Mietin tulppia ja sytkää mut jos se kuitenki toimii lämpimämmällä ilmalla.... Jotenki tuntus että vika on pumpussa:think
                              Last edited by GOOFY; 21-02-2021, 16:43.
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎