Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 vannefit ja madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lese
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 220
    • Lavia

    E21 vannefit ja madallus

    En löytäny searchilla


    ...niin sopiiko E21 taakse 16*9 ET20 ja eteen 16*7,5 ET25?


    Mikä olisi mielestänne sopivin rengaskoko noihin vanteisiin? Sellainen semi german-lookki saa olla.



    Onko tälläisestä alustasarjasta kellään kokemusta?




  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 721
    • Nokia

    #2
    Linkkaamastasi alustasarjasta ei ole kokemusta, mutta näyttäisi olevan pikkutolpalliseen tarkoitettu. Ei siis "sovi" 323i malliin, eikä siinä tapauksessa että teet moottori swapin ja käytät 323i mallia vertailukohteena.

    9" takavanne on todella iso E21:een. Kyllä se sinne sopii, mutta ET saisi olla noin 12. ET 15 vannetta itse olen sovittanut ja näytti siltä, että takaa tukivarresta se "pokkaus" siinä kyljessä vaatii rälläkkää. Ei paljoa, mutta pari milliä voi olla pakko hioa pois. Jos on vakiot kaaret ilman mankelointeja niin voi olla ahdasta myös sillä suunnalla.

    Koska näistä kohta 40-vuotiaista on paha monesta sanoa onko orkkis kaaret vai vaihdeltu jo kertaalleen tai pariin kertaan niin turvallisin lienee sovittaa vannetta alle mikäli mahdollista. Tai kääntää se pokkaus kaaresta ylös ja ET sinne 12-15 nurkille.


    Eteen sovitin 16x7" ET25 vannetta ja se otti pahasti kiinni raidetangon päähän. Tuo kysymäsi ei siis alle sovi ilman kikkailuja. Pirusti spaceria väliin ja kaaren pullistelua vaatisi minun mielestäni.
    Last edited by e36coupe; 22-02-2021, 08:28.
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

    Comment

    • Lese
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 220
      • Lavia

      #3
      Originally posted by e36coupe View Post
      Linkkaamastasi alustasarjasta ei ole kokemusta, mutta näyttäisi olevan pikkutolpalliseen tarkoitettu. Ei siis "sovi" 323i malliin, eikä siinä tapauksessa että teet moottori swapin ja käytät 323i mallia vertailukohteena.

      9" takavanne on todella iso E21:een. Kyllä se sinne sopii, mutta ET saisi olla noin 12. ET 15 vannetta itse olen sovittanut ja näytti siltä, että takaa tukivarresta se "pokkaus" siinä kyljessä vaatii rälläkkää. Ei paljoa, mutta pari milliä voi olla pakko hioa pois. Jos on vakiot kaaret ilman mankelointeja niin voi olla ahdasta myös sillä suunnalla.

      Koska näistä kohta 40-vuotiaista on paha monesta sanoa onko orkkis kaaret vai vaihdeltu jo kertaalleen tai pariin kertaan niin turvallisin lienee sovittaa vannetta alle mikäli mahdollista. Tai kääntää se pokkaus kaaresta ylös ja ET sinne 12-15 nurkille.


      Eteen sovitin 16x7" ET25 vannetta ja se otti pahasti kiinni raidetangon päähän. Tuo kysymäsi ei siis alle sovi ilman kikkailuja. Pirusti spaceria väliin ja kaaren pullistelua vaatisi minun mielestäni.

      Kiitos vastauksesta. Parasta ehkä unohtaa nuo 16"....



      15x9" ET10 saattaisi sopia siis suoraan taakse. Noiden kaveriksi eteen olisi saatavana 15x7" ET20. Näihin sitten 10mm(?) spacerit niin saattaisi sopia?


      Mikähän olisi hyvä rengaskoko noihin? Sellainen sopivasti venytetty olisi ajatuksissa.

      Comment

      • e36coupe
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 721
        • Nokia

        #4
        "sopivan kokoinen" on valtavan lavea käsitys. Jollekin se on renkaat kyljet pystyssä, jollekin pieni pullistus ja osalle taas niin venynyt, että vanteen reunuksesta näkyy sisäpuoli...

        Kuvat on kivoja, niin käy kurkkimassa tyrestrech -sivustolta. Siellä voi syöttää minkälaista settiä haluaa katsella ja kuvia on melko paljon.

        Tuo 215/40-15 voisi olla 9" vanteelle sellainen minun käsitys german-lookista. Selkeä veny, mutta vielä ajettava ihan normaalissa käytössä.

        Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

        Työn alla: E21 320/6
        Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

        Comment

        • topiiz
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2011
          • 329
          • Rovaniemi

          #5
          15x9, eka kuva 195/40 toka 195/50.
          Last edited by topiiz; 14-01-2022, 15:04.
          e61 530xd Msport Lci

          Comment

          • e36coupe
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 721
            • Nokia

            #6
            Originally posted by topiiz View Post
            15x9, eka kuva 195/40 toka 195/50.

            Millä ET:llä?
            Lienee kaaren pokkaus rullattu pystyyn, mutta onko muuten mankeloitu? Tukivarteen ei tarvinnu koskea?
            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

            Työn alla: E21 320/6
            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

            Comment

            • topiiz
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2011
              • 329
              • Rovaniemi

              #7
              Täytyy kyllä todeta että en muista varmaksi, tuosta aikaa jo niin paljon..oliskohan ollu et13, ei tarvinnut tukivarteen koskea mutta lähelle meni, kaarenpokkausta ihan pikkasen taitettu( ei edes lyttyyn). Camberia oli senverran mitä madaltaessa tulee kun ei säätöjä ollut tehty..
              Last edited by topiiz; 26-02-2021, 12:31.
              e61 530xd Msport Lci

              Comment

              • Lese
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 220
                • Lavia

                #8
                Originally posted by topiiz View Post
                Täytyy kyllä todeta että en muista varmaksi, tuosta aikaa jo niin paljon..oliskohan ollu et13, ei tarvinnut tukivarteen koskea mutta lähelle meni, kaarenpokkausta ihan pikkasen taitettu( ei edes lyttyyn). Camberia oli senverran mitä madaltaessa tulee kun ei säätöjä ollut tehty..

                Paas pari kuvaa siitä sun vanhasta E21:stä missä näkyy koko auto. Löysin sun vanhan projektitopicin mutta kuvat oli kadonnut.


                Jos laittaa 7" eteen ja 9" taakse nii laittaisitko joka nurkkaan tuon 195/50 renkaat vai miten?

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by Lese View Post

                  Jos laittaa 7" eteen ja 9" taakse nii laittaisitko joka nurkkaan tuon 195/50 renkaat vai miten?
                  Eteen 195/50 ja taakse 205/50, tai 215/45
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Lese
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 220
                    • Lavia

                    #10
                    Originally posted by e36coupe View Post
                    Linkkaamastasi alustasarjasta ei ole kokemusta, mutta näyttäisi olevan pikkutolpalliseen tarkoitettu. Ei siis "sovi" 323i malliin, eikä siinä tapauksessa että teet moottori swapin ja käytät 323i mallia vertailukohteena.

                    Mistä noita isoja tolppia ootte hommannu?

                    Comment

                    • e36coupe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 721
                      • Nokia

                      #11
                      Originally posted by Lese View Post
                      Mistä noita isoja tolppia ootte hommannu?

                      Et avannut mitä haet takaa. Haluatko 323i mallin orkkis tolpat vai oletko tekemässä coilovereita?
                      Jos pikkutolppia haluaa käyttää coilovereihin niin sehän onnistuu leikkaamalla iskariputken pois ja hitsaamalla paksut coilit tilalle. Näissä on sitä pyöränlaakeria paria kokoa, eli jos tarkka on niin se tulisi swappien kohdalla olla se isompi mikäli 323i on se vertailumalli.

                      Walloth & Nesch myy uusia osia, mutta toki hintaa kertyy napojen kanssa jonkin verran.
                      Ebay ja btcf on ollut myynti-ilmoituksia.
                      Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                      Työn alla: E21 320/6
                      Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                      Comment

                      • Lese
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 220
                        • Lavia

                        #12
                        Originally posted by e36coupe View Post
                        Et avannut mitä haet takaa. Haluatko 323i mallin orkkis tolpat vai oletko tekemässä coilovereita?
                        Jos pikkutolppia haluaa käyttää coilovereihin niin sehän onnistuu leikkaamalla iskariputken pois ja hitsaamalla paksut coilit tilalle. Näissä on sitä pyöränlaakeria paria kokoa, eli jos tarkka on niin se tulisi swappien kohdalla olla se isompi mikäli 323i on se vertailumalli.

                        Walloth & Nesch myy uusia osia, mutta toki hintaa kertyy napojen kanssa jonkin verran.
                        Ebay ja btcf on ollut myynti-ilmoituksia.
                        Kiitos vastauksesta.

                        Ajoin takaa juuri tuota, että nyt kun alustaa ja jarruja päivittää ja kun kyseessä ei ole mikään museoauto niin toki voisin päivittää palikat vastaamaan 323 mallia jos joskus tulevaisuudessa vaikka innostuu vaihtamaan isomman moottorin.

                        Eli nykyisistä tolpista saa 323 vastaavat kun hitsaa paksummat coilit ja vaihtaa isot laakerit?

                        Lisäksi tarvitaan 323 jäähdytetyt levyt... ja sopiko ne 240 volvon satulat suoraan kiinni?

                        Mitä osia takapään levyjarruswappiin tarvitaan? Levyt ja satulat toki, mutta mitä muuta? Käsijarrukilkkeet ja vaijerit varmaan? Pitääkö satuloille tehdä kiinnikkeet?

                        Oliko muita eroja, joku paksumpi vakaaja vai? Ja 320/6 siis tämä minun pirssi
                        Last edited by Lese; 13-03-2021, 12:57.

                        Comment

                        • e36coupe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 721
                          • Nokia

                          #13
                          Originally posted by Lese View Post
                          Eli nykyisistä tolpista saa 323 vastaavat kun hitsaa paksummat coilit ja vaihtaa isot laakerit?

                          Lisäksi tarvitaan 323 jäähdytetyt levyt... ja sopiko ne 240 volvon satulat suoraan kiinni?

                          Mitä osia takapään levyjarruswappiin tarvitaan? Levyt ja satulat toki, mutta mitä muuta? Käsijarrukilkkeet ja vaijerit varmaan? Pitääkö satuloille tehdä kiinnikkeet?

                          Oliko muita eroja, joku paksumpi vakaaja vai? Ja 320/6 siis tämä minun pirssi

                          320/6 etutolpassa on sama iso laakeri kuin 323i tolpassa. Ero on siinä iskariputken halkaisijassa ja sen olisit tässä katkaisemassa ja korvaamassa coiloverilla. Täten voisi käyttää 323i verrokkina (edellyttäen, että katsastuksessa kelpuutetaan itse hitsattu osa).

                          "Turbo Volvon" satulat ei ole 100% bolt on, mutta satulan ruuvin reiät jos hioo ovaaleiksi niin sopii. Olikohan vielä "sivusuunnassakin" tarve prikalla vähän säätää.

                          Taakse tarvit 323i tukivarret, navat, tumppiakselit, laakerit, tiivisteet, kaikki käsijarruun liittyvät osat, jarrulevyt, satulat, palat ja vuosia sitten loppuunmyydyt jarrukilvet.

                          Tai otat riskin, että kelpaa katsurille ja hitsaat itse tekemäsi kiinnikkeet käsijarrulle ja jarrusatulalle niihin nykyisiin tukivarsiisi. Tässä tarvitset sitten vain kaikki käsijarruun liittyvät osat, jarrulevyt, satulat, palat ja vuosia sitten loppuunmyydyt jarrukilvet.

                          Tai otat riskin, että kelpaa katsurille ja hitsaat itse tekemäsi kiinnikkeen jarrusatulalle niihin nykyisiin tukivarsiisi ja käytät audin / VW jarrusatulaa johon kiinnittyy se käsijarruvaijeri. Vaijerin pää ei sovi suoraan, mutta saa muokkailtua.

                          Tai sitten hankit E28 taka-akseliston kokonaisuudessaan ja muokkaat sen sopimaan.

                          Tai jotain muuta.

                          Kallistuksen vakaaja myös tarpeen.
                          Last edited by e36coupe; 15-03-2021, 08:25.
                          Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                          Työn alla: E21 320/6
                          Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎