Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M3 työn alle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    E30 M3 työn alle?

    Älkää hirttäkö jos tästä on ollu aiemmin juttua... Mielessä on alkanut pyöriä E30 M3 bemarin hankinta ja tarkoitus olis höystää sitä turbolla. Sopivia yksilöitä projektiin näyttäis löytyvän suht hyvin saksasta ja korimalli olis ainakin sellainen ettei niitä (ainakaan aitoja) tulis joka kadunkulmassa vastaan. Koneen kilsoillakaan ei olis niin hirveen suurta merkitystä koska se purettaisiin joka tapauksessa paloiksi ja vaihdettaisiin tarvittavat osat. Tehotavoite olis sellanen +300hv jonka pitäis kyllä tuollaista koppaa liikuttaa suht mukavasti luotettavuuden suuremmin kärsimättä. Niin ja ulkoasu pitäis olla suht alkuperäinen tietty

    Kuulostaako epätoivoiselta projektilta ja miten mahtaa voimansiirto, perä yms. Osat kestää? Itse ainakin uskoisin että pitäis toimia suht ok. Miten paljon vaikeampaa tohon ämmään on löytää ihan perus kulutusosia verrattuna perus e30 malleihin? Nyt vaan kommenttia niin katsotaan tuleeko "vettä myllyyn"
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Hmmh.. kuulostaa hyvältä
    Tosin noita E30 M3:sia ei kauhean hyvin löydy, todennäkösesti joutuu koria ja sisustaa remppaamaan rankalla kädellä, on meinaan hyväkuntosten M:ien hinnat pilvissä.. mutta samallahan noi hommat konerempan kanssa tekee

    Osia löytyy hyvin, tosin kaikissa osissa on "M-lisä" eli rahanmenoon kannattaa varautua.. Voimansiirron pitäs kestää ihan ok...
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      auton hinnaks oon arvioinu n. 5-7te saksassa + verot. Missä vuosimalleissa tai ylipäänsä M3 malleissa on katti? Evoissa sitä ei ainakaan oo mut ne taitaa pudota pois pelistä jo hintansa puolesta. Katti mallia kun ei oikein voi tohon turbo prokkikseen ajatella... Merkkaavat sen vielä vähäpäästöiseksi suomessa, jos katti on paikoillaan...

      Edit: Mitä rahanmenoon tulee niin eipä noi japanissa valmistetut riisipalikatkaan kovin halpoja oo ollu....

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #4
        Tutulla on aito e30 m3 turbolla. Autolla oli ajettu yli 300tkm ennen turbotusta. Kone on virtalan oppien mukaan tehty, wiseco männin n.8:1 puristuksilla ja muistaakseni nelos garretilla ja keulalla kunnon teetetty alucooleri. Moottorin ohjauksesta vastaa tatech. Isommilla suutimilla mut muuten vakio bensapuolella ei soppa riittäny penkissä yli 0.8bar ahdoille silti kone luovutti 390hp 490Nm.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2758
          • Espoo, HML

          #5
          Voimansiirto kestää kyllä mainiosti tuollaisia tehoja.
          Kone kannattaa tosiaan avata, tehdä perus remontti ja vaihtaa luonnollisesti männät.
          Kytkin ja asetelma kerralla sellaisiksi, että kestää varmasti isommankin tehonnousun.
          Kuitenkin nälkä kasvaa ja tuo 300hp on naurettavan helposti otettavissa ulos S14-koneesta.

          Itse en tuollaista projektia ole raaskinut alkaa tekemään.
          Tosin joskus on käynyt mielessä toisen S14-koneen ostaminen talliin.
          Täten voisi kätevästi valita pultattavan koneen tallista turbon ja vaparin välillä

          Osia saa todella hyvin yleeensä 2 päivän toimitusajalla. Luonnollisesti uusia on markkinoilla vain alkuperäisinä.
          Hinnat yleensä vähintään 2x 325i:n vastaavat osat,
          mutta kyllä se sitten palkitsee ajossa sekä osien kestävyydessä.

          Ilman katalysaattoria on autoja tehty Evojen lisäksi 1985-1989.
          Kat:lla kuitenkin osittain samanaikaisesti eli 1986-1991.
          Niin, että Kat:lla olevien valmistusmäärä ylittää ilman sitä olevien valmistusmäärän vuodesta 1987 alkaen.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • Rockwell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 1713
            • Helsinki

            #6
            Mistä löytää alle 7000€ E30 M3:sen?

            Onnea projektille, suomessa ei ole koskaan liikaa aitoja E30 M3:sia.
            BMW F31 330d M-Sport -13
            ex. BMW F21 116i -13
            ex. BMW 540i(g) Touring -01
            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
            ex. BMW 316g -99
            ex. BMW M5 Touring -92
            ex. BMW 535i -91
            ex. BMW M5 -91
            ex. BMW 325i Touring -90

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Markkinoita tutkailleena näyttää noita löytyvän... Tässä kohtaa tärkeintä olis siisti koppa sisältä sekä päältä ja vähän/ei ollenkaan ruostetta. Motorschaden ei haittais Mites esim KW:n 325 e30 säädettävät alustat; meneekö m:n tolppien tilalle heittämällä? Tukivarret M:ssä on kaiketi alumiinia mut onko niissä muuta eroa kuin valmistusmateriaali? Homma non nyt kartoitusvaiheessa ja keväällä olis aikomus alkaa autonmetsästykseen tosissaan...

              Comment

              • mortimer
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1079
                • Satulinna kaukomaan

                #8
                Originally posted by Juppe
                Mites esim KW:n 325 e30 säädettävät alustat; meneekö m:n tolppien tilalle heittämällä? Tukivarret M:ssä on kaiketi alumiinia mut onko niissä muuta eroa kuin valmistusmateriaali?
                tukivarret vaihtuu alumiinisiksi 9/88.

                325 etutolpat sopii "heittämällä". samalla tosin poistuu M3- jarrut, 5-pulttiset navat ja ämkolmosen eturipustuksen geometria...

                i3S -20
                E30M3 slotcar 1:32
                XKE FHC 1971
                Mgb Gt -66
                T6 -19
                E91 -08

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #9
                  alusta

                  kolmosissa on sekä alumiini, että teräs alatukivarsia...
                  tolpat saat kyllä sopimaan 325i:stä, mutta silloin putoaa pulttijako 5:stä neljään...... ja jos tolpassa ei ole kallistuksenvakaimen kiinnitystä, on ämmän vakaaja liian löysä jos se kiinnitetään alatukivarteen, niin kuin se 325i:ssä on.

                  jos todella löydät auton 5-7tonnilla, on varma asia se että sitä saa hitsata ja maalata ja uusia kaikki alustan osat.
                  Ei saksalainen ole niin tyhmä että kauppaisi ehjää ämmää puoleen hintaan.... Moottori vaurioisen voi ehkä saada edullisesti, mutta silloin ei saa olla yhtään kallista osaa rikki...
                  uusia n. hintoja: kampura 1000e, lohko 1000e, kansi 2000e....

                  eli jos koneesta tullu osat ulos, menee siihen rahaa kohtuullisesti, vaikka saisikin jostain osat käytettynä, lohko 500e, kampura, 500e, kansi 1000e

                  myös perusremonttiin menee rahaa jo helposti 3000eskoa ja jos tinkii jostain, voi olla varma että se kostautuu
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Eli käytännössä 325:n alustasarjaa ei kannata laittaa tohon... Valmista autoo en oo etsimässä ja joka tapauksessa siitä tulee varmaan pidempiaikainen rojekti... Löytyykö tohon M3:n alustaa esim powerflexiltä puslasarjoja? Osia tuskin kannattaa suomesta ostaa.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5857
                      • Joccis City

                      #11
                      m3

                      Kyllä siihen löytyy vaikka mitä osia, eri asia on sitten mitä kannattaa vaihtaa, riippuen käytöstä...
                      Ehjä ja huollettu vakioalusta on jo todella hyvä harraste rata-ajoon.
                      Liian extreme alustalla väsyttää vain korin.

                      Älä murehdi osien saatavuutta, murehdi sitä mistä löydät hyvän aihion projektiisi, tai jopa sitä että löydät liian hyvän aihion, mitä et uskalla lähteä muokkaamaan.....
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Joo olis hyvä jos sopiva löytyis. Kiirettä ei onneks oo. Pakko se turbo siihen on saada kun 200hv ei tunnu miltään ja +300hv tehot saa taatusti halvimmalla turbon kanssa. Turbo voi olla myös se kestävin vaihtoehto. Eipähän tartte tappaa konetta ainakaan liian kovilla kierroksilla...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎