Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valojen maadoitus (E30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Valojen maadoitus (E30)

    1. Searchilla en etsimääni löytänyt, elikkäs etuvalojen maadoitukset kiinnostaisi. parkkivaloihin olen vaihtamassa valkoset ledit, ja polttimoihin menee vaan plussa(?).
    2. Maadoittavatko parkit ja lyhyet samaan , ja minnepäin runkoa johdot menee? parkit nimittäin toimivat, mutta oikee etuvalo on pimeänä, vaikka virtaa saa, elikkä ei maadoita.

    Nuo ledithän tulee ihan vaan ulkonäön takia, niitä muutenki väsänny vähän joka paikkaan, esim. kämppään tunnelmavalaistus.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6712
    • PK-seutu

    #2
    Mistä oot mitannut, että saa virtaa? Mulla oli samoja ongelmia ja virtaa tuntu tulevan, ennenkuin tajusin, että se virta tuli kyllä siihen liittimeen asti (umpion takana), mutta ei polttimolle asti.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Originally posted by pyroz
      Mistä oot mitannut, että saa virtaa? Mulla oli samoja ongelmia ja virtaa tuntu tulevan, ennenkuin tajusin, että se virta tuli kyllä siihen liittimeen asti (umpion takana), mutta ei polttimolle asti.
      liittimestä mittailin, ja siis lähivalosta kyse, elikkä voihan se vika olla jossain siinä polttimon ja liittimen välissä. mistä nuo maadoitukset sitte lähtevät? parkkien maadoitus ainaki ois aika tärkee saada selville. maadoittavatko lähi/parkit suoraan umpioon ja siitä sitte yhellä johdolla runkoon vai miten?
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6691
        • .......

        #4
        itellä ainakin ajovalojen ja parkkien maadoituspiste on siinä kuskin puoleisen ajovalon takana olevan peitelevyn vieressä...
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #5
          Originally posted by Supra^
          liittimestä mittailin, ja siis lähivalosta kyse, elikkä voihan se vika olla jossain siinä polttimon ja liittimen välissä. mistä nuo maadoitukset sitte lähtevät? parkkien maadoitus ainaki ois aika tärkee saada selville. maadoittavatko lähi/parkit suoraan umpioon ja siitä sitte yhellä johdolla runkoon vai miten?
          Tämä selviää pelkällä kurkkaamisella umpion liitäntöihin...
          No näin jokatapauksessa on. Eli jokainen polttimo "maadoittaa" umpion runkoon ja rungosta lähtee yksi johto auton johtosarjaa pitkin auton runkoon.

          Maadoitusvikakin on helppo mitata. Kun valot "ovat" päällä ja mittaat auton rungon ja umpion rungon väliltä jännitettä - se ei saisi näyttää 0,1V enempää.

          Onhan sinulla polttimot ehjiä? Koita suihkuttaa liittimiin CRC:tä, mutta ei mielellään suoraan polttomon liittimeen, kun niillä on tapana kuumeta kovin (polttimoon kiinnitettävään liittimeen kumminkin voi suihkutella).
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #6
            Originally posted by kaol
            Tämä selviää pelkällä kurkkaamisella umpion liitäntöihin...
            No näin jokatapauksessa on. Eli jokainen polttimo "maadoittaa" umpion runkoon ja rungosta lähtee yksi johto auton johtosarjaa pitkin auton runkoon.

            Maadoitusvikakin on helppo mitata. Kun valot "ovat" päällä ja mittaat auton rungon ja umpion rungon väliltä jännitettä - se ei saisi näyttää 0,1V enempää.

            Onhan sinulla polttimot ehjiä? Koita suihkuttaa liittimiin CRC:tä, mutta ei mielellään suoraan polttomon liittimeen, kun niillä on tapana kuumeta kovin (polttimoon kiinnitettävään liittimeen kumminkin voi suihkutella).

            huomenna vasta pääsee taas autoa säätämään , mut pitää kattoo juu toi umpion ja rungon välinen jännite-ero.
            Polttimot ovat tietty ehjät, niin tyhmiä täällä sentään olla

            mutta siis oikealla puolella parkki toimii muttei lähivalo, eli varmaankin liittimessä jotain häikkää, taikka liittimen-umpion välissä? pitää kattoo huomen jospa sais jotain aikaseks.

            Mitä mieltä muuten ootte noista ledi-parkeista, kukaan toteuttanut, tuleeko hyvät?
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              #7
              Originally posted by Supra^
              Mitä mieltä muuten ootte noista ledi-parkeista, kukaan toteuttanut, tuleeko hyvät?
              Hyvät... Ei ainakaan pitkäikäiset, ellet sitten laita viimesenpäälle laadukkaita tuikkuja.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • gangsta
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 521
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Supra^
                liittimestä mittailin, ja siis lähivalosta kyse, elikkä voihan se vika olla jossain siinä polttimon ja liittimen välissä. mistä nuo maadoitukset sitte lähtevät? parkkien maadoitus ainaki ois aika tärkee saada selville. maadoittavatko lähi/parkit suoraan umpioon ja siitä sitte yhellä johdolla runkoon vai miten?

                Mun wanhassa e30conv.autossa oli joku sähköinsinööri vähän laitellu etulyhtyjä, ja kytkenyt johdot väärinpäin!

                Valot toimivat ihan ok, niin pitkään kun sitten vaihdoin polttimot ja putsasin umpio. Rupesi kipinät lentelemään ja sulakkeet palamaan.

                Sitten asiaa tuo maadotus tapahtuu, myös tuon umpionkiinnikkeiden kautta runkoon ja sittenhän sinne on vedetty vielä tuo maadoitus johdolla.

                Varmaan kannattaa hankkia, kytkiskaavio ja vetästä nuo paukkulangat vähän jykevämpään.


                Jos nyt varman päälle haluat laittaa noi sähköt, niin suosittelen vetämään tuo maaton suoraan akun (- napaan).

                Tai sitten katsot tungosta hyvän kohdan vedät ne johdot siihen.

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Originally posted by gangsta
                  Sitten asiaa tuo maadotus tapahtuu, myös tuon umpionkiinnikkeiden kautta runkoon ja sittenhän sinne on vedetty vielä tuo maadoitus johdolla.
                  Jos en nyt aivan väärin muista, niin E30:ssäkin on umpiokiinnikkeet muovia.
                  Eikä niitä umpioiden sähköjä ole suunniteltu siten, että maadoitus tapahtuisi suoraan runkoon umpiosta (siis ilman johtoja)...
                  Last edited by kaol; 22-09-2005, 10:44.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Originally posted by kaol
                    Hyvät... Ei ainakaan pitkäikäiset, ellet sitten laita viimesenpäälle laadukkaita tuikkuja.

                    kui? eks noi kuitenki kestä tärinää paremminki ku tavalliset polttimot, ja mitään kaupan tekeleitä en osta, tosin talvella voi tulla ongelmia, ku noi ei kylmyyttä oikeen kestä.
                    Ajattelin laittaa kaks tai kolme 5mm lediä/umpio, ihan perus valkoisia.

                    Kiitos noista maadoitus-infoista, taidanpa vetää runkoon kiinni miinukset suoraan, ihan varmuuden vuoks vaa. ja systeemistähän tulee sellanen että saa noi tavalliset parkit vaihettua suoraan takaisin ettei seuraavan omistajan tarttee ressata.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • gangsta
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 521
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by kaol
                      Jos en nyt aivan väärin muista, niin E30:ssäkin on umpiokiinnikkeet muovia.
                      Eikä niitä umpioiden sähköjä ole suunniteltu siten, että maadoitus tapahtuisi suoraan runkoon umpiosta (siis ilman johtoja)...

                      mun ex.kv.autossa oli ne wanhanmalliset umpiot, mitkä tosiaankin oli metallia.

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally posted by gangsta
                        mun ex.kv.autossa oli ne wanhanmalliset umpiot, mitkä tosiaankin oli metallia.
                        No siis eihän ne kokonaan muovia ole, mutta linkin osat 5,6,7,8 ovat muovia ja niiden läpi tulisi virran kulkea. Lisäksi umpion pinnassa on maali.

                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Masinol
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 988
                          • "Turku"

                          #13
                          Originally posted by kaol
                          Hyvät... Ei ainakaan pitkäikäiset, ellet sitten laita viimesenpäälle laadukkaita tuikkuja.

                          Ledit hakkaa hehkulankapolttimot mennen tullen jos puhutaan kestävyydestä. Eikä niissä ole juurikaan laatueroja. Ledien yksi huono puoli on ainakin valokeilan kapeus...
                          Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            Originally posted by Masinol
                            Ledit hakkaa hehkulankapolttimot mennen tullen jos puhutaan kestävyydestä. Eikä niissä ole juurikaan laatueroja. Ledien yksi huono puoli on ainakin valokeilan kapeus...
                            laitan kaks, ja peilaamaan umpiosta, ni että sais koko umpion loistamaan mut teen ton rojektin täs viikonlopun aikana ni katotaan miten käy
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by Masinol
                              Ledit hakkaa hehkulankapolttimot mennen tullen jos puhutaan kestävyydestä. Ledien yksi huono puoli on ainakin valokeilan kapeus...
                              Totta. Ja toinen huono puoli on lämmönkesto. Kannattaa joskus koittaa umpion lasia, kun tuut kyläringiltä.

                              Originally posted by Masinol
                              Eikä niissä ole juurikaan laatueroja.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎