Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325i öljypohjan tiivistäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HarzaTheMan
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 458
    • Sawo

    E30 325i öljypohjan tiivistäminen

    Eli öljypohja vuotaa tuossa meikäläisen E30 325i:ssa ja se pitäisi saada tiiviiksi. Öljyä näkyy tulevan öljytikun läheltä öljypohjan tiivisteen välistä sen verran että vähän länttiä jää yön aikana auton alle.

    Minkälainen operaatio tuo öljypohjan tiivistäminen on? Mitä kaikkea pitää irroittaa että öljypohjan saa pois paikoiltaan? Entä onko jotain erityistä mitä pitäisi huomioida? Searchilla löytyi juttua että moottoria pitäisi nostaa muutama sentti, mutta pitääkö syyläri irroittaa, entä voiko vaihteisto olla kiinni? Vai onko etuakseliston ottaminen pois edestä helpompaa? Jos joku osaisi kertoa miten tuo tapahtuu niin ei menisi ihan harjoitellessa ja kokeillessa puolta päivää.
    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    Moottorin kumityynyjä löysälle, konetta ylöspäin ja raidetanko irti. Näin se lähtee.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #3
      Ei tarvii purkaa raidetankoo.
      Koneenkorvat irti kumityynyista ja konetta ylös vaikka ketjutaljalla..
      Nm, kk:t ja männät vaihtanu lohko paikallaan
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • HarzaTheMan
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 458
        • Sawo

        #4
        Tällasta juttua löysin searchilla:

        -vaihdelaatikon luota 4 13mm kannalla olevaa pulttia irti
        -vaihdelaatikon luota 4 torx-kannalla olevaa pulttia irti
        -vaihteiston ja moottorin välinen suojakoppa pois
        -10mm kannalla olevat pultit irti öljypohjasta

        Moottoria pitää nostaa ylöspäin ja moottorin kiinnikkeet (mutterit kumityynyistä) molemmin puolin irti. Löysää pari senttiä sen palkin kiinnityspultteja (2 kpl 17mm) missä moottorin kumityynyt ja hammastanko ovat kiinni. Näin saat tilaa sen verran että öljypohja mahtuu lähtemään pois.
        Voiko joku vahvistaa että kaikki em. toimenpiteet on tehtävä, vai pääseekö helpommallakin? Jos tuo suojakoppa pitää irrottaa vaihteiston edestä, niin mitähän kokoa tuo torx-pultti on ja onko se 6- vai 8-sakarainen pultti? ETK kertoo vain että kierre on M8 ja pituus 50/80 mm, mutta mikä kanta? Pitäis nimittäin sitten käydä sopiva hylsy siihen ostamassa. Nyt on viikonloppuprojektina raidetangon vaihto (sisä ja ulkopää) oikealle puolelle niin voisi samalla tuon vuodonkin laittaa kuntoon. Nosturi kyllä löytyy moottorin nostoa varten.

        Kävi muuten äsken paikallinen kerrostalokyttääjä huomauttamassa että autosi alla on öljyä joka voi levitä vaikka mihin ja voit joutua maksamaan puhdistuksen Otin asian tyyliin "mitä väliä" niin siitäkös se hermostui
        Last edited by HarzaTheMan; 29-09-2005, 15:20.
        ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          -vaihdelaatikon luota 4 13mm kannalla olevaa pulttia irti
          -vaihdelaatikon luota 4 torx-kannalla olevaa pulttia irti
          -vaihteiston ja moottorin välinen suojakoppa pois
          -10mm kannalla olevat pultit irti öljypohjasta

          - Moottorinkorvat kumityynyistä irti. 17mm kannalla.
          Muuta ei tarvitse irrottaa!

          Ne torxit saa auki muistaakseni 11mm 6 kulmasella hylsylläkin
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • HarzaTheMan
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 458
            • Sawo

            #6
            Homma tehty ja ei vuoda enää. Meni suunnilleen täällä kerrottujen ohjeiden mukaan, mutta sitä palkkia jossa ohjausvaihde on kiinni piti pudottaa pari senttiä alaspäin. Ja konetta piti nostaa noin 4-5 cm ylöspäin. Nostaminen tässä tapauksessa hoitui tunkilla vaihdelaatikon etureunasta. Kone nousi sen verran paljon ylöspäin, että flektin siivet ottivat kiinni flektin siipien ympärillä olevaan suojamuoviin ja imupuolen haitariputki venyi melko pahasti (otin putken irti kaasuläpältä kun huomasin sen). Myös syylärin ylävesiletku oli aika tiukilla. Torx-ruuvit sai auki 8mm ja 11mm tavallisilla hylsyillä.

            Jos olisi älynnyt irrottaa öljypohjan sisällä öljypumpun vieressä olevan jousella toimivan venttiilin (mikä on muuten sen tarkoitus?), niin olisi ehkä vähän vähemmällä moottorin nostamisella saanut öljypohjan pois. Venttiili on kierteillä kiinni.

            Tiivistämiseen käytin sinistä Loctite silikonitiivistettä, jonka lämpötilankesto on välillä -50...+250 astetta, tarkoitettu öljypohjaan, vesipumppuun yms. ja kestää erilaisia liuottimia, öljyjä ja kovaa painetta. Mitään muuta tiivistettä en väliin laittanut. Entinen tiiviste oli revennyt vauhtipyörän luota ja pullahtanut ulos, joten en ihmettele miksi vuoto oli noinkin selvä.
            ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎