Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytin järjestelmän kanssa rupee ideat loppumaan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Henksiii
    BTCF Member
    • Oct 2020
    • 29
    • Finland

    Jäähdytin järjestelmän kanssa rupee ideat loppumaan.

    Moi,
    Nyt tarvittais kipeesti apua. Oon omistanut e30 325iX kohta kolme vuotta. Kun ostin auton jäähdytys järjestelmä toimi hyvin ja kone kävi viileänä, ensimmäisen huollon yhteydessä vaihdoin vesipumpun ja samalla jäähdytin nesteet. No siitähän se kaikki sitten lähti liikkeelle sen jälkeen ihan sama millä ohjeilla oon sen ilmannut niin lämmöt välillä pysyy tasan 90 ja auto toimii kuin unelma ja sitten taas välillä lämmöt nousee ja meinaa keittää, lämpömittari välillä nykii tuhatta ja sataa. Painetta letkuissa on paljon mutta olen lukenut että se olisi normaalia m20b25 koneelle. Kansi ja kansi pahvi ehjiä molemmat. Eikä muutenkaan mitään vuotoja missään. Mikä nyt neuvoksi kaikkeni yrittäny mut mikään ei tunnu toimivan.

    Vielä loppuun esimerkki: Hain auton tänään tallista talvisäilöstä ja lähdin ajamaan kotiin päin (matkaa noin 1h) ensimmäiset 45min auto toimi hienosti ilman mitään ongelmia, mutta sitten alkoi perinteinen lämmöt rupesivat nousemaan (ei lähellekkään punaiselle mutta niin että mittari oli 3/4 viivalla) ja mittari nyki välillä, pysähdyin bussi pysäkille avasin pellin ihmettelin mitään ei näyttänyt olevan vialla käynnistin auton auto toimi 5min normaalisti kunnes sama uudelleen. Mikä homma??

    Autoa ei missään tapauksessa uskalla käyttää tyhjäkäyntiä paria minuuttia pidempään sillä mittari rupee nopeesti kiipeemään ja nykimään.

    Kaikki ideat alle vaan mitä tulee mieleen katson kaikki läpi mitä laitatte ja tarkoituksena olisi tilata uusi letkusarja. Ja mikä termostaattikotelosta lohkon kylkeen menevän pikku letkun idea on? Kyseinen letku korjattuna metalli putken palasella edellisen omistajan toimesta, mutta tuntuu hassulle jos se olisi syy sillä auto toimi normaalisti kun sen ostin.

    Tämä ärsyttää suunnattoman paljon koska auto toimii muuten kuin morsian.
    Last edited by Henksiii; 28-04-2022, 23:54.
  • Henksiii
    BTCF Member
    • Oct 2020
    • 29
    • Finland

    #2
    Ainiin

    Ainiin muistin vasta nyt että alkuunsa räjähteli jäähdytysneste letkuja kunnes vaihdoin ne kaikki(paitsi sen pikkuletkun sillä sitä en löytänyt mistään). Olivat vissiin viä osa alkuperäisiä tai ainakin ne oli oem sillä bmw:n logot löytyi letkujen kyljistä olen miettinyt että entä jos tilaamani letkut ovat liian tiukka mutkaisia tai jotain vastaavaa joka voisi aiheuttaa kyseisen ongelman? Kuulostaa hölyn pölyltä mutta kaikki muut aisiat olen mielestäni käynyt läpi.

    Comment

    • anttti
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 655
      • Hellzzzinki by nite

      #3
      Ensimmäisenä tarkistaisin, että näyttääkö se mittari varmasti oikein? Hyppivä neula eritoten kuulostaa mittarivialta...
      vehkeet levällään...

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1852
        • Turku

        #4
        En tiedä onko tämä ajatukseni jo liian kaukaa haettu, mutta ymmärtääkseni erityyppiset jäähdytinnesteet sekoitettuna voi saada aikaa sakkaumia jäähdytysjärjestelmään ja nuo sakkaumat voi hetkellisesti tukkia kierron, jolloin lämmöt nousee.

        Voisiko olla mahdollista että edellinen omistaja on käyttänyt täysin eri tyyppistä nestettä (väärää tuolle moottorille) ja jäähdytinnesteen vaihdossa sinne jäi sitä vanhaa nestettä joka nyt on reagoinut uuden nesteen kanssa ja aiheuttaa tukoksia?
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Henksiii
          BTCF Member
          • Oct 2020
          • 29
          • Finland

          #5
          Originally posted by Silmaauki View Post
          En tiedä onko tämä ajatukseni jo liian kaukaa haettu, mutta ymmärtääkseni erityyppiset jäähdytinnesteet sekoitettuna voi saada aikaa sakkaumia jäähdytysjärjestelmään ja nuo sakkaumat voi hetkellisesti tukkia kierron, jolloin lämmöt nousee.

          Voisiko olla mahdollista että edellinen omistaja on käyttänyt täysin eri tyyppistä nestettä (väärää tuolle moottorille) ja jäähdytinnesteen vaihdossa sinne jäi sitä vanhaa nestettä joka nyt on reagoinut uuden nesteen kanssa ja aiheuttaa tukoksia?
          Kiitos nopeesta vastauksesta mutta oon siis oikeestaan 100% varma että asia ei ole näin. Vaihdoin kannen ja kannen tiivisteen viime kesänä (koska vanha kansi oli halki) ja silloin tein monen monta huuhtelua jäähditin järjestelmälle. Mutta mitäs jäähdytin nestettä näissä yleensä käytetään olen itse aina tehnyt seokset: https://m.motonet.fi/fi/tuote/609883...20l-sinivihrea

          Lisää ideoita vaan jos mieleen tulee!

          Comment

          • Henksiii
            BTCF Member
            • Oct 2020
            • 29
            • Finland

            #6
            Originally posted by anttti View Post
            Ensimmäisenä tarkistaisin, että näyttääkö se mittari varmasti oikein? Hyppivä neula eritoten kuulostaa mittarivialta...
            Olen miettinyt samaa ja mitä luin netistä hyppivä mittari voi johtua mittariston sähköviasta. Olen purkamut mittariston ja tutkinut sitä mutta en nähnyt mitään normaalista poikkeavaa. Mitenhän mittaria kannattaisi kokeilla?

            Comment

            • Henksiii
              BTCF Member
              • Oct 2020
              • 29
              • Finland

              #7
              Ja taas ainiin

              Sanottakoon nyt vielä että kun mittari hyppii miljoonaa ja pitää kättä puhaltimen edess joka puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa ilma tuntuu välillä viilenevän samaan aikaan kun mittari hyppää. Ja hetkenpäästä nousevan takaisin polttavan kuumaksi.

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1852
                • Turku

                #8
                Originally posted by Henksiii View Post
                Sanottakoon nyt vielä että kun mittari hyppii miljoonaa ja pitää kättä puhaltimen edess joka puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa ilma tuntuu välillä viilenevän samaan aikaan kun mittari hyppää. Ja hetkenpäästä nousevan takaisin polttavan kuumaksi.
                Mikä puhallin?
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Henksiii
                  BTCF Member
                  • Oct 2020
                  • 29
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by Silmaauki View Post
                  Mikä puhallin?
                  Puhallin joka puhaltaa kennon läpi auton sisälle lämmintä ilmaa. Eli siis kun pitää kättä puhaltimen kanavan edessä

                  Comment

                  • Henksiii
                    BTCF Member
                    • Oct 2020
                    • 29
                    • Finland

                    #10
                    Vielä tämä

                    Tämäkin tuli mieleen että kun autoa kaasuttaa paikallaan 2000-3000rpm paisarin korkki auki lämmöt tasan 90 eikä nyi eikä lämmöt hiivi ylös. Heti kun laittaa paisarin korkin kiinni viatkin tulee

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 1852
                      • Turku

                      #11
                      Onko vikakoodeja luettu? Ne olisi hyvä ihan ekaksi selvittää.
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2718
                        • .fi

                        #12
                        Originally posted by Silmaauki View Post
                        Onko vikakoodeja luettu? Ne olisi hyvä ihan ekaksi selvittää.
                        ollaan E30 topikissa, ja M20 kyseessä. arvaat varmaan loput? näistä ei pahemmin koodeja lueta
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1852
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by aae30 View Post
                          ollaan E30 topikissa, ja M20 kyseessä. arvaat varmaan loput? näistä ei pahemmin koodeja lueta
                          Sorry, oon vähän uudempien kanssa paininut.
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • Henksiii
                            BTCF Member
                            • Oct 2020
                            • 29
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Sorry, oon vähän uudempien kanssa paininut.
                            Pystyn kyllä koodit lukemaan kun töistä löytyy adapteri, mutta muistaakseni ei ollut viimeksi mitään koodeja kun testerillä resettasin huoltovälin.

                            Comment

                            • kalevik
                              BTCF Member
                              • Apr 2009
                              • 957
                              • Salo

                              #15
                              Vesipumppu ?

                              Itsellä oli M51D25 moottorissa ihme sekoilua lämpöjen kanssa, vesipumpun muovinen pumppupyörä toisinaan luisti.
                              E61 525i, Suzuki VS1400
                              Exät: Jaana, Susanna, Maija

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎