Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 324td kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tapio87
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 235
    • Haapajärvi

    e30 324td kolisee

    Eli koneesta kuuluu kolinaa (kytkimen suunnalta)
    Eli varmaan joku laakeri?kolinaa ei kuulu muulloin kun tyhjäkäynnillä, jos nostaa kierroksia vaikka 50-100 niin kolina loppuu.
    324tdic savukonerojekti
  • Hene
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 399
    • Joensuu

    #2
    Yleensä vanhemmista vaihelaatikoista alkaa se laakerointi kolisemaan kun tyhjäkäynti on pienellä, kolina pitäisi loppua kun painat kytkimen pohjaan mikäli se tulee vaihelaatikosta.
    X5 E53 3.0d

    Comment

    • mcpain
      Newbiemmer
      • Jul 2005
      • 21

      #3
      Originally posted by tapio87
      Eli koneesta kuuluu kolinaa (kytkimen suunnalta)
      Eli varmaan joku laakeri?kolinaa ei kuulu muulloin kun tyhjäkäynnillä, jos nostaa kierroksia vaikka 50-100 niin kolina loppuu.
      Varmaan on niinkun toi Hene tossa sanokin.. Jos kytkimen painaminen hiljentää kolinan niin syynä todennäkösesti painelaakeri!

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Painelaakeri ei edelleenkään pyöri silloin kun kytkin on ylhäällä!!!!!!!!!!Joten ääni tyhjäkäynnillä ei voi tulla siitä!

        Mahdollinen vika kohde ko.autossa on kaksoismassa vauhtpyörä tai laatikon pääakselin laakerointi! Epäillys kallistuu vahvasti vauhtipyörän suuntaan ,varsinkin kun puhutaan dieselistä.
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • tapio87
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 235
          • Haapajärvi

          #5
          Kolinaan näyttäs vaikuttavan sekin että onko autolla ajettu, kun auton laittaa käyntiin ei kolise.sitten jos ajelee vähänmatkaa (>10km)
          kolinaa kuuluu, mutta jos ajaa pitemmästi niin taas ei kuulu kolinaa...

          Edit. Kolina loppuu kun painaa kytkintä
          Last edited by tapio87; 16-10-2005, 11:57.
          324tdic savukonerojekti

          Comment

          • tapio87
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 235
            • Haapajärvi

            #6
            soittelin tänään muutamille korjaamoille.Toisessa ei tuntunut olevan mitään tietoo ko. mallin bemusta, ja toisessa sanoi heti että vauhtipyörän vaihtoon.Siinä sitten totesin ukolle että pitää vissii alkaa etsimään käytettyä vauhtipyörää johon sain heti vastauksen "ei se siellä kestä". Eli kannattaako ostaa suosiolla uusi vauhtipyörä (jotai vähän alle 1000€) vai alkaa metsästämään hyvää käytettyä? Ja vielähän ei ole varmaa että onko tuo vauhtipyörä paskana, eli millaisia oireita tulee vauhtipyörän särkymisestä? Oman auton kone kehrää kuin kissa, mutta kolisee tyhjäkäynnillä.Korjaaja käski soitella parinviikon päästä uudelleen, eipä millään viittis oottaa nuin kauaa.Eli tietäiskö kukaan hyvää ja halpaa korjaamoa Haapajärven lähialueella?
            324tdic savukonerojekti

            Comment

            • Tumppa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1812
              • Oulu

              #7
              onko kolahdellut sammuttaessa? pitänyt sellaisen klonk äänen kun sammuttaa? jos tekee noin niin vika on aika varmasti vauhtipyörässä...tosin en poissulje myöskään sitä laatikon kytkinakselin laakerointia jossa välystä ja pienillä kierroksilla kalkattelee ja kaasua kun painaa niin loppuu kolinat..
              F31 320d LCI

              Comment

              • kujk
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 20
                • Kauhava

                #8
                kolinaaa

                Uuden vauhtipyörän saa n 450 -500 € ja jos joutuu vaihtamaan kierroslukuanturin niin satku lisää... Vauhtipyörän vaihto on niin työläs homma
                että en käytettyä laittaisi, jos vaikka hajoo vuodenpäästä uudestaan...
                Ensin kuitenkin tarkastaisin mm käynnistinmoottorin, vaihteiston ja moottorin kiinnityspisteet, lisäksi kytkinkotelon pohjalevyn irtiotto paljastaa jos vauhtipyörästä on jousia poikki....

                Comment

                • susi123
                  Newbiemmer
                  • Sep 2004
                  • 20
                  • Vihti

                  #9
                  tds vauhtipyörä

                  Laita tds:n vautipyörä sinne se kestää.Siinä ei ole jousia vaan siinä fulkanoitu kumilla kaksi erillistä vauhtipyörää yhteen jota joustavat.Käytettynä löytyy ihan hyviä esim täällä on myynnissä.Itse olen vaihtanut niitä ja se menee heittämällä sun m21 moottoriin vaikka onkin m51:tä.Kytkin on myös sama.
                  Olen aika varma että sulla on toi vautis rikki.
                  1995-1998 BMW 324td touring -90
                  1998-2000 BMW 324d -88 ja 324td touring -91
                  2000-2002 BMW 324td -89
                  2000-2008 BMW 525 TDS TOURING -98 ja 525 TDS TOURING -97
                  2008-->> MB Vito 2001 112 cdi
                  2008-2014 BMW 120d -05
                  2009-->> BMW 530dM -02
                  2014-->> BMW X5 40dM -12

                  BMW diesel power 21v kokemuksella

                  Comment

                  • Happo
                    BTCF Member
                    • Sep 2004
                    • 922
                    • Kauhajoki

                    #10
                    Originally posted by tapio87
                    Eli tietäiskö kukaan hyvää ja halpaa korjaamoa Haapajärven lähialueella?
                    Kysy Autokorjaamo H. Erkkilältä sitä vaihtoa. Sijaitsee Raudaskylällä tiilitehtaan liepeillä. Ite oon ainaki keskittänyt huollot sinne. Osaavat tehdä ja ovat edullinen paikka.
                    Ford S-Max 2.0
                    Kilpuri VW Golf III VR6
                    ex:

                    F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                    Comment

                    • tapio87
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 235
                      • Haapajärvi

                      #11
                      nostettiin auto eilen nosturille, ajateltiin että nostetaan ylös, laitetaan kone käyntiin ja kuunnellaan.No eihän se tietenkää ruennu kolisee monta tuntia tutkittiin, välillä sammutettiin kone ja välillä annettiin käydä.Ei mitään ylimääräsiä ääniä .Mutta tänään aamulla taas kolisi.Ei kai se auta muu ku viedä pajalle jossa purkavat.450-500€ uus vauhtipyörä sillon se on sama laittaa uus, kun eräs seppä puhui tonnista.Niin m51 vp menee heittämällä tuonne, onko m21 ja m51 painossa ym eroja?Tai mtään eroa joka vaikuttas koneen käyntiin tai muuhun?Se vaan ihmetyttää ettei kolise kylmänä...?niin ja korjaamo on löytyny.
                      324tdic savukonerojekti

                      Comment

                      • kujk
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 20
                        • Kauhava

                        #12
                        Tehtaanpaappa on tarkoittanut sinne M21:n oman vauhtipyörän. Kestää taatusti sen aikaa mitä autoa käytät. Eipä tarvi ruveta kikkailemaan anturien kanssa että boxi saa oikeen kierroslukutiedon. Tosin M21:seen ei saa enää vanhemman version vauhtipyörää jossa kierroslukua haistellaan 2-tapista vaan uudemmassa ja parannetussa mallissa on 6-tappia...Mutta ainakin jo 10.87 mallisessa td:ssä oli uudempi malli...

                        Comment

                        • Lakeson
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 649
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by tapio87
                          nostettiin auto eilen nosturille, ajateltiin että nostetaan ylös, laitetaan kone käyntiin ja kuunnellaan.No eihän se tietenkää ruennu kolisee monta tuntia tutkittiin, välillä sammutettiin kone ja välillä annettiin käydä.Ei mitään ylimääräsiä ääniä .Mutta tänään aamulla taas kolisi.Ei kai se auta muu ku viedä pajalle jossa purkavat.450-500€ uus vauhtipyörä sillon se on sama laittaa uus, kun eräs seppä puhui tonnista.Niin m51 vp menee heittämällä tuonne, onko m21 ja m51 painossa ym eroja?Tai mtään eroa joka vaikuttas koneen käyntiin tai muuhun?Se vaan ihmetyttää ettei kolise kylmänä...?niin ja korjaamo on löytyny.
                          Sanoisin että laatikon öljyillä on paljon tekemistä tuon kolinan kanssa. Kylmänä on öljy jäykkää, jolloin laatikko ei kolise, lämmettyään alkaa vasta 'roklottamaan'. Ei teidän nosturitestailussa kolissu, koska laatikon öljyt ei juurikaan lämpene paikallaan käytettäessä. Jos vika on vautipyörässä, niin miksei se kolisis jatkuvasti, kylmänäkin..

                          Vastaava kolina -ilmiö esiintyy omassakin autossa pidemmän ajon jälkeen. Testaisin kyllä jäykempiä öljyjä ennen vauhtipyöräsavottaa.
                          Ei mopolla mahottomia..

                          Comment

                          • susi123
                            Newbiemmer
                            • Sep 2004
                            • 20
                            • Vihti

                            #14
                            m51 vauhtipyörästä

                            Ei ole painossa mitään eroa kestavyydessä kylläkin koska m51 on tarkoitettu suuremille tehoille ja väännölle.Olen vaihtanut useamman vauhtipyörän m21:seen ja aina ollut M51 vautis.Niitä saa n.150€ todella hyviä.
                            Niillä on ajettu vaihdon jälkeen yli 200tkm ilman mitään ongelmaa.
                            Ja mikä parasta se menee ihan heittämällä sinne.




                            Originally posted by tapio87
                            nostettiin auto eilen nosturille, ajateltiin että nostetaan ylös, laitetaan kone käyntiin ja kuunnellaan.No eihän se tietenkää ruennu kolisee monta tuntia tutkittiin, välillä sammutettiin kone ja välillä annettiin käydä.Ei mitään ylimääräsiä ääniä .Mutta tänään aamulla taas kolisi.Ei kai se auta muu ku viedä pajalle jossa purkavat.450-500€ uus vauhtipyörä sillon se on sama laittaa uus, kun eräs seppä puhui tonnista.Niin m51 vp menee heittämällä tuonne, onko m21 ja m51 painossa ym eroja?Tai mtään eroa joka vaikuttas koneen käyntiin tai muuhun?Se vaan ihmetyttää ettei kolise kylmänä...?niin ja korjaamo on löytyny.
                            1995-1998 BMW 324td touring -90
                            1998-2000 BMW 324d -88 ja 324td touring -91
                            2000-2002 BMW 324td -89
                            2000-2008 BMW 525 TDS TOURING -98 ja 525 TDS TOURING -97
                            2008-->> MB Vito 2001 112 cdi
                            2008-2014 BMW 120d -05
                            2009-->> BMW 530dM -02
                            2014-->> BMW X5 40dM -12

                            BMW diesel power 21v kokemuksella

                            Comment

                            • tapio87
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 235
                              • Haapajärvi

                              #15
                              Originally posted by Lakeson
                              Sanoisin että laatikon öljyillä on paljon tekemistä tuon kolinan kanssa. Kylmänä on öljy jäykkää, jolloin laatikko ei kolise, lämmettyään alkaa vasta 'roklottamaan'. Ei teidän nosturitestailussa kolissu, koska laatikon öljyt ei juurikaan lämpene paikallaan käytettäessä. Jos vika on vautipyörässä, niin miksei se kolisis jatkuvasti, kylmänäkin..

                              Vastaava kolina -ilmiö esiintyy omassakin autossa pidemmän ajon jälkeen. Testaisin kyllä jäykempiä öljyjä ennen vauhtipyöräsavottaa.
                              Juuri tämä on ihmetyttänytkin, eli miksi ei kolise kylmänä? Ja se että kolina loppuu kytkintä painettaessa..?Laatikossa on nyt automaattilaatikkoöljyt, mitä öljyä itse laitoit laatikkoon?Korjaamollekkin on jo soitettu, mutta vähä vielä epäilyttää tuo kun ei kolise kylmänä.
                              324tdic savukonerojekti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎