Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 & ABS anturit ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    E30 & ABS anturit ?

    ABS ongelman kanssa olen nyt taistellut jonkin aikaa, eikä haullakaan mitään uutta aiheesta löytynyt, joten:
    ETK:lta katselin, että E30:sen ABS-anturit edessä olisivat erilaiset vasemmalla ja oikealla puolella. Takana anturit ovat samalla numerolla kummallakin puolella.
    Mitä eroa noilla sitten käytännössä on (johtojen pituus?) ja voiko noita kuitenkin vaihtaa onnistuneesti keskenään ? Itse en suuria eroja niissä pintapuolisesti nähnyt, mutta eipä tullut tarkkaan tutkittuakaan. Vastusmittauksen mukaan nimittäin toimivia antureita löytyy vaihtureiksi asti, mutta onko turha vaihdella.

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990
  • mike_e36
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 175
    • Iisalmi-Kuopio Finland

    #2
    Äkkiä kun yrittää muistella niin tais olla johtojen pituudessa ero...
    Ex bimmers: 4kpl e30 316, 2kpl 320 e30, 325 Cabrio(turbo), e34 520, e30 325IM, 2002 -71.
    -------------------------------------------------------
    320d e46

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Samanlaisia ne muuten on, mutta pituuksissa on eroja. Vastusmittaus on ihan luottettava keino tarkistaa niiden kunto. Jos suurinpiirtein samoja ohmi lukemia näyttää kaikki, niin kunnossa on.

      Yleensä toimimattomuuden syy on ruostuneet hampaat, siellä akseleilla. Mistä ne anturit ottaa pulssinsa. Varsinkin taka-akselilla tuppaavat menemään korroosion takia piloille ajan kuluessa. Etuakselilla ovat suojaisemmassa paikassa ja ongelmia ilmaantuu harvemmin.

      t: Timo

      Comment

      • Sami
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1332
        • Kajaani

        #4
        Nyt ei ole 100 % muistikuva mutta muistelen joskus ottaneeni irti irtotolpista väärän puolen anturin joka ei sitten käynytkään kyseiseen korjaukseen eli jouduin irroittamaan anturin myös toisesta varaosatolpasta....Muistelen vahvasti että jouduin irroittamaan juuri sen takia että ei käynyt paikoilleen tai kiinnitys ruuvin reikä ei käynyt tai vastaavaa....

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          E23:ssa ainoastaan kaapelin pituuksissa on eroja, toki etu- ja taka-akselilla on erilaiset (etuakselin vastaava ei käy taka-akselille). Mutta etuakselin vastaavat ovat periaatteessa vaihtokelpoisia vasemmalta oikealle ja päinvastoin, jos pituudet olisivat samat. Sama taka-akselilla.

          Edestä taakse tai päinvastoin => ei käy.

          t: Timo

          Comment

          • Heguli
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 815
            • www.e30m3.fi

            #6
            Tyhmä kysymys :shock: :oops: mutta mikä on kätevin tapa mitata noiden antureiden kunto ? Ja mistä ? :oops: Mitä mittarin pitäisi näyttää tarkalleen ? :oops:
            Die beste fahrt mit hosen an, BMW

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by Heguli
              Tyhmä kysymys :shock: :oops: mutta mikä on kätevin tapa mitata noiden antureiden kunto ? Ja mistä ? :oops: Mitä mittarin pitäisi näyttää tarkalleen ? :oops:
              Lyhyt oppimäärä :lol: http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=13833
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Heguli
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 815
                • www.e30m3.fi

                #8
                Jep, mutta mistä on kätevin / helpoin mitata antureiden kunto ? :oops: Toiseksi tuo " kulma ylös ja kaveri pyörittää pyörää " ei taida onnistua ix:ssä ?
                Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                Comment

                • petteriu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1164
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by Heguli
                  Jep, mutta mistä on kätevin / helpoin mitata antureiden kunto ? :oops: Toiseksi tuo " kulma ylös ja kaveri pyörittää pyörää " ei taida onnistua ix:ssä ?
                  Anturin pistoke irti johtosarjasta ja mittaa anturin vastuksen. Kannattaa mitata sama myös ABS-yksikön liittimeltä, jolloin näet onko ko. johto pyörältä yksikölle myös kunnossa.

                  Petteri
                  BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                  Comment

                  • Heguli
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 815
                    • www.e30m3.fi

                    #10
                    Joo, olen tosi hönö :oops: mutta kysyn nyt kuitenkin: johtosarjasta ? eli irtoaanko ne piuhat niistä antureista siellä pyörän puoleisessa päässä ? siinä oli sellainen kumihattu päässä mutta en tohtinut ruveta kiskomaan niitä irti ettei mene skeidaa sisään jatkossa. Mikä johtosarja :oops:

                    Kojelaudan alta liittimestä mittaamisen tajusin kyllä :P
                    Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                    Comment

                    • mikko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1747
                      • kotona

                      #11
                      Originally posted by Heguli
                      Joo, olen tosi hönö :oops: mutta kysyn nyt kuitenkin: johtosarjasta ? eli irtoaanko ne piuhat niistä antureista siellä pyörän puoleisessa päässä ? siinä oli sellainen kumihattu päässä mutta en tohtinut ruveta kiskomaan niitä irti ettei mene skeidaa sisään jatkossa. Mikä johtosarja :oops:

                      Kojelaudan alta liittimestä mittaamisen tajusin kyllä :P
                      joo kyllä se on helppo kun laitat johdot menee johtosarjalta vänkärille joka mittaa tunnistinpulssia ajon aikana, ix ehkä ainoo keino jos et saa koko autoo ilmaan.

                      kerran näin ku huollossa mittas 4wd pösön antureita niin että auto ilmaan ja 2 vaihteella tyhjäkäyntiä

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Älä siis irroita niitä antureita sieltä napojen lähistöltä. Niille löytyy liitoskohta (liitin josta sen saa "kahtia", anturin irti johtosarjasta) jostain kauempaa kun niitä seurailee. Yleensä etuantureiden liitoskohta on konehuoneen puolella, taka-antureiden jossain sisäpuolella (takapenkin alla tms.).

                        Ehkä paras tapa on etsiä missä on ko. autossa ABS boxi. Irroittaa sen liitin ja mitata ne resistanssit siitä liittimeltä. Tulee koko ketju tarkistettua (anturilta ABS boxille).

                        Kytkiksiä löytyy mm. täältä. Jos nyt ei ihan sinun automalliisi suoraan, niin ainakin vastaavaan korimallliin. Ne ABS:t on samanlaiset kaikissa malleissa, noin niinku yleensä.

                        Jos kaikki anturit on OK (sama resistanssi suurinpiirtein), seuraavaksi voi mitata ne kuten ehdotettiin, auton liikkuessa tai kaikki renkaat ilmassa rattaat pyörien. Mitata kunkin anturin tuottama jännite yleismittarilla. Pitäisi olla suurinpiirtein sama joka anturilta. Jos jostain sitä ei löydy, sitten vika on siellä akselinpäässä olevissa "hampaissa", joista anturi signaalinsa nappaa. Ruostuneet olemattomiin => ABS:t ei silloin toimi. Yleensä nimenomaan taka-akselilta.

                        t: Timo

                        Comment

                        • Heguli
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 815
                          • www.e30m3.fi

                          #13
                          No niin, nyt meni jakeluun

                          Kiitos
                          Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                          Comment

                          • Heguli
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 815
                            • www.e30m3.fi

                            #14
                            Noh niin, mittasin antureiden vastukset, 1.02 kohm kaikissa, nyt on boksin liitin irti ja mittailen liittimestä arvoja :shock:

                            ABS valohan syttyy noin 30-60 sek päästä auton käynnistyksestä, riippumatta siitä liikkuuko auto vai ei. Näyttää siltä että järjestelmä feilaa johonkin testiin ? :shock:

                            Kaikki näyttää kojelaudan alla neitseelliseltä, eli ei kyllä näytä siltä että sitä olisi koskaan ropattu. Ja sitä v..un relettä joka pitäisi löytyä boxin vierestä ei tietty näy missään... onkohan niitä muualla piilossa, paitsi ne kaksi siellä pumpun kannen alla ? :?
                            Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                            Comment

                            • Tom1s
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 669
                              • .

                              #15
                              Kannattaa tsekata myös boksin maadoitus.
                              Kaverilla syttyy absien varoitusvalo kun pistää valot päälle :shock: Siinäkin todennäköisesti maadoitusvika. Auto oli tosin eri merkkinen.
                              F31 328i M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎