Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325 -89 tyhjäkäynti seilaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Merlin
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 144
    • Rmk

    E30 325 -89 tyhjäkäynti seilaus

    Ongelma alkoi tyhjentyneen akun jälkeen. Koitettu käynnistää apukaapeleilla ja sen jälkeen hinaamalla mutta lopulta piti hakea uusi akku. Käynnistyy siis normaalisti ja käy käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä vallan hyvin. kaasuttamisen jälkeen paluu tyhjäkäynnille tapahtuu melkein sammumisen kautta normaaliksi eli pumppaa hetken ja sitten rauhottuu. Ajossa kun painaa kytkyttimen pohjaan jää tyhjäkäynti pumppaamaan aina siihen asti kun auto ollut hetken pysähtyneenä ja sitten palaa taas normaaliksi.

    Oon mitannu ilmamäärämittarin ja todennu että vastus arvo muuttuu ihan lineaarisesti kun läppää liikuttaa. kaasuläppäpotikka antaa oikeet arvot eli sekin taitaa toimia. ecun lämpötila-anturin koitin mittailla mutta sen kunnosta en oo varma.

    auttakeehan miestä mäessä ja kertokaas mitäs tässä nyt vois mättää. onko sieltä hajonnu jotain ku koitti kaapeleilla käyntiin ja akku tais olla oikosulussa. vai hajosko jotai siinä hinausyrityksessä? Muuten siis toimii hyvin mutta toi tyhjäkäynti vähän tosiaan harmittaa.
    2006 525 iX
  • Jasu
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2110
    • Tampere / Isojoki

    #2
    Jos imupuolella ei ole vuotoja niin vika on tyhjäkäynninsäätimessä.
    Volvo S80 V8
    Mercedes C250d
    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

    Comment

    • Merlin
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 144
      • Rmk

      #3
      tyhjäkäynti säädin/lisäilmaluisti liikkuu vapaasti ja mitatessa antaa oikeat arvot. vuotoja en hetsilleen löytänyt ja ilmanputsari-kaasuläppä haitarikumikin on uusi.
      2006 525 iX

      Comment

      • Jasu
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2110
        • Tampere / Isojoki

        #4
        Voi se vika silti siinä olla. Ne kun toimii silloin tällöin. :wink: Kokeiles ottaa liitin irti siitä ja katot että vaikuttaako?
        Volvo S80 V8
        Mercedes C250d
        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

        Comment

        • kuutoskone
          Newbiemmer
          • Mar 2004
          • 12
          • Pori

          #5
          Mulla kävi eilen aivan samalla tavalla kun irrotin akunkengät ja laiton vähän ajan päästä takas (e30 325i '90). Ennen akun irroitusta kone kävi normaalisti tyhjäkäyntiä eikä nykinyt tyhjäkäynnillä vaihde päällä ajettaessa. Nyt tyhjäkäynti soutaa ja on välillä n.500 rpm ja välillä normaali n.700 rpm. En tiedä mistä johtuu, mutta yhteinen nimittäjä tässä ongelmassa on varmaankin tuo akun irroitus tai tyhjeneminen. Irroitin akun ihan normaalisti, virrat oli pois päältä eikä tapahtunut mitään oikosulkuja/lyönyt maihin.

          Autoni on saksantuonteja tuotu 2002 ja tuolloin siinä oli sama tyhjäkäyntioire, ehkäpä hiukan pahempi kuin nyt. Siihen vaihdettiin akkukin, kun vanha oli ihan loppu. Tuolloin käytin sitä korjaamolla ja BMW asiantuntija sanoi, että siellä on ruiskun suuttimet tukossa\likaiset ja kehotti ostamaan tankkiin laitettavaa suutinten puhdistajaa. Tein näin ja muutaman päivän kuluttua nykimiset ja tyhjäkäynti oli korjaantunut. Korjaaja sanoi kyseisten oireiden olevan tyypillisiä bemarin kuutoskoneille, varsinkin silloin kun niillä ei ole ajettu pitkään aikaan (omallani ei ollut saksasta tuonnin aikoihin ajettu yli kuukauteen).

          Näyttäisi siltä, että tuo akun irrottaminen\tyhjentyminen vaikuttaa jollain tavalla tyhjäkäyntiin. En tiedä resetoiko se jonkun ohjelman joksikin aikaa vai onkohan jostain sähköhommelista kyse, jolloin suuttimet ei olisi paineistettuna ja saattaisivat ahtautua tai jotain? Vai onko tämä akku\suuttimet vain yhteensattumaa, vastatkoon joku ketä paremmin tietää!

          Comment

          • Merlin
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 144
            • Rmk

            #6
            Tuo sun kokemus tuosta tyhjäkäynnin seilaamisesta kuulostaa niiiiin tutulta. Mullakin, kun auton sain vuonna 2002 niin heilui tyhjäkäynti todella paljon mihin auttoi silloin ecun lämpötila-anturin vaihto ja kaasuläppäpotikan säätö.

            Hmm, tarvinnee siis hakea jostain bensan sekaan lisäaine jos se auttais. Hassua että yksi tyhjä akku sekoittaa homman noin totaalisesti. Toki tarvitsee vielä lisäilmaluisti tsekkaa uudelleen ja vaikka hieman vielä koittaa putsata sitä.

            Mites muuten, vaikuttaako siihen tyhjäkäyntiin joku vauhtisignaali? Kun tuntuu että jos auto liikkuu ja heittää vapaalle ja odottaa että tippuis tyhjäkäynnille niin pumppaa siihen asti kun auto pysähtyy ja sitten rupeaa käymään taas ihan normaalisti turhia pumppailematta.
            2006 525 iX

            Comment

            • kuutoskone
              Newbiemmer
              • Mar 2004
              • 12
              • Pori

              #7
              Mulla säädettiin v. 2002 hiukan seossuhdetta, jonka jälkeen pakokaasupäästöt olivat ihanteelliset, olisi kuulemma ilman säätöäkin mennyt katsastuksesta läpi. Mitään osia ei vaihdettu/avattu. Ainoastaan tankkiin kaadettiin suutinpuhdistajaa. Vika ei korjaantunut heti, vaan noin ehkä muutaman päivän, korkeintaan viikon jälkeen. Korjaaja suositteli käsittelyä n. 5000 km välein.

              Oireet olivat tuolloin täsmälleen samat kuin kuvasit. Vauhdeista kytkin pohjaan ja tyhjäkäynti alkoi vaeltelemaan, paikallaan muistaakseni suht. hyvä. Signaaleista en tiedä. Nyt en ole vielä kerennyt paremmin tutkimaan nykyistä oiretta, muuta kun tyhjäkäynti ei ole normaali. Jos oireet jatkuvat pari päivää koitan suutinpuhdistusainetta.

              Comment

              • Merlin
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 144
                • Rmk

                #8
                No johan rupes käymään kunnolla, vika tais olla/on lisäilmaluistissa jonka otin irti ja käänsin toisinpäin ihan testimielessä, eli lähdöt vaihto paikkaa. tyhjäkäynti tasainen, oikeat kierrokset ja ei humppaa kierroksia.

                Kumminpäin sen pitäs alkujaan olla, kun siinä on se nuoli siinä luistissa, kaasuläpälle päin vai poispäin? Mulla on nyt niin että luistin nuoli osoittaa poispäin kaasuläpältä. Tankkiin lurautin myös jotain ruiskun/suuttimien puhdistusainetta minkä teho saattaa olla pelkästään henkinen.
                2006 525 iX

                Comment

                • bemari320mies
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 788
                  • Suodenniemi

                  #9
                  Jos autossasi on lambda-anturi pakoputkessa, niin sen toimivuus kannattaa tarkistaa. Oireet viittaavat siihen että anturi olisi rikki. Tällöin ruisku ei pysty pelkästään muiden anturien avulla päättelemään polttoaineannosta. Lambda-anturi antaa nk. takaisinkytkentätietoa ruiskulle, eli tiedon siitä millainen ruiskun antama polttoaineannos oli. Tarkista tuo anturi. Eikä se ole edes kovin kallis.
                  Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                  EX: BMW E34 525i -90
                  EX: BMW E28 528iA -85
                  EX: BMW 320i Taxi -86

                  Comment

                  • RiiQuu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1367

                    #10
                    Re: E30 325 -89 tyhjäkäynti seilaus

                    Originally posted by Merlin
                    Ongelma alkoi tyhjentyneen akun jälkeen. Kaasuttamisen jälkeen paluu tyhjäkäynnille tapahtuu melkein sammumisen kautta normaaliksi eli pumppaa hetken ja sitten rauhottuu. Ajossa kun painaa kytkyttimen pohjaan jää tyhjäkäynti pumppaamaan aina siihen asti kun auto ollut hetken pysähtyneenä ja sitten palaa taas normaaliksi..
                    Mulla on TÄSMÄLLEEN samanlaiset oireet kun on ollu akku poiskytkettynä.. :arrow: ajaa about 30-50 kilsaa erilaista ajoa, sammuttaa myös välillä :arrow: ongelma poistuu ja auto käy kuin unelma.. Pitäny tota enemmän ominaisuutena kuin vikana.
                    "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                    - - -
                    E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                    Cäbi©

                    E36 M3 Coupé 1996
                    G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                    Comment

                    • Masinol
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 988
                      • "Turku"

                      #11
                      Re: E30 325 -89 tyhjäkäynti seilaus

                      Originally posted by RiiQuu
                      Originally posted by Merlin
                      Ongelma alkoi tyhjentyneen akun jälkeen. Kaasuttamisen jälkeen paluu tyhjäkäynnille tapahtuu melkein sammumisen kautta normaaliksi eli pumppaa hetken ja sitten rauhottuu. Ajossa kun painaa kytkyttimen pohjaan jää tyhjäkäynti pumppaamaan aina siihen asti kun auto ollut hetken pysähtyneenä ja sitten palaa taas normaaliksi..
                      Mulla on TÄSMÄLLEEN samanlaiset oireet kun on ollu akku poiskytkettynä.. :arrow: ajaa about 30-50 kilsaa erilaista ajoa, sammuttaa myös välillä :arrow: ongelma poistuu ja auto käy kuin unelma.. Pitäny tota enemmän ominaisuutena kuin vikana.
                      Siinä vois olla vaikka joku ohjausboksin "opetusjuttu" tai jos lambda on rikki niin varaohjelma menee päälle vasta silloin eli tarkistakaahan ne lambdat. Niin ja katillista konettahan ei saa vetää käymään :arrow: jos ei lähekkän käymään putkeen menevä bensa vahingoittaa kattia.
                      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                      Comment

                      • Pluto
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1860
                        • Raisio

                        #12
                        Re: E30 325 -89 tyhjäkäynti seilaus

                        Originally posted by Masinol
                        Niin ja katillista konettahan ei saa vetää käymään :arrow: jos ei lähekkän käymään putkeen menevä bensa vahingoittaa kattia.
                        Näinhän sitä sanotaan, mutta kuka hinaa autoa kilometritolkulla ellei se heti hörähdä käymään?
                        Periaatteessa sitä ei sitten saisi startatakkaan kovin kauaa ellei heti lähde.
                        BMW F32 435d

                        Comment

                        • icebox
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 194
                          • Tampere

                          #13
                          Opelin viritelmistä ainakin a omegassa on tuo "ajo-opetus" joka kerta kun akku on irti pidemmän aikaa tai pääsee tyhjentymään. Noin 100km:n ajan auto vie hieman enemmän bensaa ja kulkee huonommin, käy epätasaisemmin (normaalia huonommin :lol: ) tai pikemminkin tyhjäkäynti seilaa väliä 650 - 1000rpm. Muistaakseni motronic oli kyseessä.
                          "Without Hope,
                          Without Fear"

                          Comment

                          • nemesis
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 617
                            • kymenlaakso

                            #14
                            joo, siinä kun irroittaa kun kengät niin käy niin että ruiskun boxilta katkee virta, jolloin sen "muisti" tyhjenee ja sitten menee aout 10min tms tyhjä käynnillä rytkäessä ja paukaessa että se "oppii" ja tajuaa taas kuvion nimen kun oot kytkenyt piuhat takasa j avääntänyt auton käyntiin, aivan normaalia, ei syytä huoleen niin kauan kun se pienen kikkaillun jälkeen taas käy normaalisti kun kengät on ollut irti.
                            E30 kesä-autona

                            Comment

                            • jblgti1200
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 39
                              • Varkaus

                              #15

                              -Jäälaatikko ->

                              Ensinnäkin,
                              tuo "kuvailemasi" omegan ajo-opetus kestää oikeasti n.5-10sek.
                              Kone pyörii jo sen jälkeen normaalisti (tasaisesti),ainakin 2 ja 3 litraiset.
                              Motronic niissä on,mutta kierrokset EI seilaa 650-1000rpm välissä,vaan seilaa tuon ed.mainitun ajan kork.150-200rpm verran normaalista poiketen.

                              Ja älä puhu että opelin kone pyörii huonommin (normaalia huonommin),
                              vaan eiköhän se ole tuo biimerin kone mikä säkättää ja rynkyttää... :f:
                              (lukuunottamatta m50 ja uudemmat)

                              No,tarkoitus ei ole mollata mitään merkkejä,mutta kannattaa miettiä aina mitä postailee ennen kuin on ajatellut asiaa...
                              -Opel Omega B Caravan 2.5 24v -
                              -Ford Sierra 2.0 Automatic -
                              -Ford Sierra 1.6 Turbo -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎