Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 ix touring-89. Haisee palaneelle/kytkimelle???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • blury
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 229
    • Seinäjoki

    325 ix touring-89. Haisee palaneelle/kytkimelle???

    Elikkäs meikäläiselle aivan uusi tuttavuus tälläinen 4 veto bembbu.

    Ongelma: aina ajon jälkeen auto haisee kärylle (niinkun kytkin luistais ja käryäis) Kytkin pitää moitteetta.

    Autokin kyllä vetää kaikilla 4 pyörällä varsin mallikkaasti.
    Mitähän tuo ns. jakolaatikko pitää sisällään? onko siellä jokin kitka tsydeemi mikä voisi olla syy hajulle??
  • Cee.Koo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 354
    • Twilight zone

    #2
    Tarkista nyt ekaksi ettei mikään jarru laahaa, jos vaikka joku satula on jumissa.
    Jakiksesta en osaa sanoa mitään, siellä saattaa olla visko tai sitten vaan pelkkä tasauspyörästö.
    With jap crap, life sucks and then you die

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #3
      Jarrun laahaamista minäkin ehdottaisin ensimmäisenä, se kyllä haisee jos kunnolla jumii. Kyllä siellä jakolaatikossa on sen planeettapyörästön kaverina visko, samoin kuin perämurikassa. Ihan perusasia, onhan siinä nyt varmasti joka kulmassa samanlaiset pyörät? Jotkut on erikokoisia pyöriäkin niihin viisaudessaan suunnitelleet, sillä jo saattaisi saada keskiviskon haisemaan. Nimittäin jos kerran kaikilla neljällä nätisti vetää, niin ei niitä viskoja sitten oikein mikään muu voi kiusata. Sitten kun etukardaani pettää, niin joutuu viskokin jo koville.. Mutta kesti se senkin.
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Jarruista kannattaa varmaan ensimmäisenä perehtyä käsijarrun jarrukenkien ja vivuston toimintaan.
        Helppohan se on toki laahaaminen testata, kapulat rekaiden eteen ja taakse, vaihde vapaalle, käsijarru pois, tunkilla yksi kulma ilmaan ja rengasta pyörittämään käsin. Viskot antaa kyllä sen verran periksi että hitaasti pyörittämällä selviää purkamatta laahaamiset.

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #5
          Originally posted by Juubi
          Viskot antaa kyllä sen verran periksi että hitaasti pyörittämällä selviää purkamatta laahaamiset.
          Kyllä yksittäisen takapyörän pyörittäminen on aika tuskallista touhua, pahasti saa jarru laahata ennenkuin se siitä erottuu. Siinä pitää kuitenkin samaan aikaan saada sekä takavisko että keskivisko antamaan periksi, jos vain yksi pyörä on ilmassa.
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • blury
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 229
            • Seinäjoki

            #6
            Kyllä pyörät on saman laisia. Kaivauduin auton alle ja oikeen perinteisesti haistoin sitä jakolaatikko murikkaa. Oli aika voimakas haju,siellä ainakin jokin haisee (tai siinä lähellä). Haju tuli nytkin voimakkaasti nenään kun avasi konepellin....
            jarrut ei laahannu, eli ei kuumene mitenkään ylimääräsesti.


            Taitaa vaan räjähtää koko paketti!!

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Olikos jakolaatikko erityisen kuuma?
              Last edited by Juubi; 27-11-2005, 21:10.

              Comment

              • Meisseli
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1003
                • Kotka

                #8
                Ja onko katsottu jakolaatikon öljymäärää? Siellä ei sitä litraakaan ole, joten se vuotaa äkkiä pois jos joku paikka tihuttaa.
                Eioo penaria alla enää.. :(

                Comment

                • blury
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 229
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Meisseli
                  Ja onko katsottu jakolaatikon öljymäärää? Siellä ei sitä litraakaan ole, joten se vuotaa äkkiä pois jos joku paikka tihuttaa.

                  No niin. No sehän siellä todennäköisesti on vikana,jos se kuivana pyörii niin eiköhän se haise. Se näytti kyllä kostealta,eli varmaan jostain tihuuttaa.

                  Mitähän öljyä siellä käytetään? Ja vaihto,mistä?

                  Niinkun jo sanoin, tämä 4 veto juttu on kyllä mulle aivan uutta.

                  Comment

                  • Meisseli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1003
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by blury
                    Mitähän öljyä siellä käytetään? Ja vaihto,mistä?
                    ATF on sinne oikea liukaste. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, eli tuossa räjäytyskuvassa osa numero 6, kuusiokolotulppa laatikon etupuolella, on tarkistusreikä. Sen alareunaan asti pitäisi öljyä olla. Vanhat öljyt tulee tietysti ulos lootan pohjasta, osa numero 21 on tyhjennysproppu.
                    Eioo penaria alla enää.. :(

                    Comment

                    • blury
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 229
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Kiitos hyvistä vinkeistä. Vaihdan/lisään pikapuoliin öljyt sinne laatikkoon.
                      Infformoin lähteekö vika vai ei.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Katso samalla minkälaiset öljyt valutat ulos: Jos neste on kuin mansikkahilloa (hyytelöä seassa), on viskosta mennyt jo tiivisteet.
                        ---

                        Comment

                        • blury
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 229
                          • Seinäjoki

                          #13
                          No niin oljyt vaihdettu,öljy oli aivan sakean mustaa...??

                          Atf:ää meni melkein litra, suurinpiirtein samanverran tuli poiskin.

                          Täällä on tullu paljon lunta ja on aika liukasta, yritin tossa polkea masiinaan vauhtia oikeen kunnolla. Koko ajan vain suttuuaa, joten oikeen kunnon kuormitusta ei saa aikaiseksi.

                          Niin ja onko tuolla laatikossa millainen lukko/jakaja?? Samanlainen kuin kitka perässä (kasa levyjä päällekkäin), vai?


                          Raportoin lisää myöhemmin..

                          Comment

                          • Meisseli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1003
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by blury
                            No niin oljyt vaihdettu,öljy oli aivan sakean mustaa...??
                            Niin ja onko tuolla laatikossa millainen lukko/jakaja?? Samanlainen kuin kitka perässä (kasa levyjä päällekkäin), vai?
                            Mustaa öljyä? Ei tainneet sitten olla sitä mitä piti, kyllä kai ATF on aina punertavaa eikä sen väri pitäisi kovin ihmeesti tuollaisessa paikassa muuttua.

                            Siellä laatikossa on sellainen vekkuli planeettapyörästö joka toimii tasauspyörästönä, niin että voimasta jaetaan aina 37% eteen ja 63% taakse. Sen lisäksi siellä on sitten viskolukko siltä varalta että pito jostain päästä karkaa. Kuvassa möykky numero 32, sen sisällä on kitkalukon tapaan levyjä, joiden välissä on silikoninestettä. Koko lootan toimintaperiaate on aika ovela, itse en sitä kuvista tajunnut ennenkuin aikani käsissäni pyörittelin noita osia. Ehkä olen vaan tyhmä, mutta en sitä osaa kyllä sen paremmin selittääkään, jospa se fiksummille aukenisi kuvaa katselemalla.
                            Eioo penaria alla enää.. :(

                            Comment

                            • blury
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 229
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Mustaa se oli...

                              Taidan purkaa tuollaisen laatikon, sain kaupanyhteydessä ehjän mukaan.
                              Parhaiten selviää itsellekkin sen toiminta kun sen puran.
                              (saa samalla tarkistaa onko se todella ehjä)

                              Voiko se silikoni neste jotenkin karata sieltä välistä, onko edes se visko purettava?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎