Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Käsijarru-ongelma (Rumpujarrut)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lizard21
    Newbiemmer
    • Jul 2005
    • 14

    E30 Käsijarru-ongelma (Rumpujarrut)

    Terveppä terve!

    Olis pikkasen ongelmaa käsijarrun kanssa, ei perkule menny katsastuksesta läpi.
    Oikealla puolella jarruvoima 0.2 kN, eli aikasta olematon, vasemmalla kohtuu heikko 1.4 kN.

    Oon sieltä käkkärikahvan muttereista kiristäny jo ihan tappiin, ei vaikutusta. Vaijerit kyllä tuntuu kiristyvän, mutta eipä ota palat kiinni. Huomenna pitäis avata jarrut ja katsella sieltä. Voisko toi vaijeri(t) jumittaa johki? En ole ennen purkanu noita takarumpuja, niin pystyykö sieltä rummun sisältä jotenkin käkkäriä erikseen säätää? Samoja palojahan se ymmärtääkseni käyttää kuin normijarrutkin.

    Vinkkejä käkkärinsäätöön kaivataan.
  • flyingfinn_148
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 158
    • Nousiainen

    #2
    Mun tietääkseni käppärille on omat jarrupalat... ainakin muistaisin jostain tarvikelettelost kattoneeni..

    voi olal et ei pidä paikkaansa mut muut korjatkoon...
    Bemari sen olla pitää!

    e39 528ia touring -97

    Ex E36 325i -91
    Ex E36 325i -91
    Ex E30 316 -87

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #3
      Minulla oli sama ongelma viime vuoden katsastuksessa. Rumpujarruissa on vain yhdet jarrupalat, levyjarruissa on erilliset jarrupalat käsijarrulle. Oma korjaus meni siten, että otin rummun auki ja putsasin osat, eli herkistely riitti. Katso lisätietoja esim. Haynesin oppaan luvusta yhdeksän.

      Comment

      • avr
        Bimmer Fanatic
        • May 2005
        • 290
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by flyingfinn_148
        Mun tietääkseni käppärille on omat jarrupalat... ainakin muistaisin jostain tarvikelettelost kattoneeni..

        voi olal et ei pidä paikkaansa mut muut korjatkoon...
        Jos on levyt takana niin on kässärille omat jarrukengät, mut ei ku on rummut.

        Comment

        • Atlantikblau
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 76
          • Pietarsaari

          #5
          Haynesin mukaan ei pitäis melkein koskaan tarvita säätää niitä muttereita vaijerin päässä jos on rummut takana. Kirjan mukaan vika pitäis korjautua kunnon rumpujen putsauksella sekä voitelulla. HUOM! ei kannata voidella jarrukenkiä tai rumpujen jarrupintoja kovinkaan paljon rumujen sisällä pitäisi olla jonkinlaiset itsesäätävät ruuvit, jotka pitäisi säätyä sen mukaan kuin palat kuluvat. nämä kuitenkin voivat jumittua aika helposti ja sen takia kässäri ei ota kunnolla. voihan myös olla että palat on finaalissa
          316 - ei oo kiire mihinkään

          Comment

          • Lizard21
            Newbiemmer
            • Jul 2005
            • 14

            #6
            Kiitoksia kaikille, huomenna puran ja putsaan (ja toivottavasti myös kasaan ). Katsotaan mitä tulee...

            Comment

            • jannel
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 283

              #7
              Kuulostaapa tavanomaselta rumpujarrulta! Eli se automaattisäätö ei toimi!
              Löysääppä ne mutterit sieltä kahvan juuresta ja koita säätää rummun sisältä (pyöränpultin reiästä näkyy sopivassa asennossa semmonen hammastettu ratas) säädöt kohilleen niin eiköhän ala jarrut löytyyn! Periaatteessa ne kahvan juuressa olevat mutterit ei oo etes käppärin säätöä varten vaan niillä vaan otetaan "löysät pois" käsijarruvaijereista!

              Comment

              • Lizard21
                Newbiemmer
                • Jul 2005
                • 14

                #8
                Nonni, sitä tuli päivä aherrettua, säädettyä ja väännettyä.

                Elikkäs vanhat palat olivat totaalisen finaalissa, vanhat rummut samaten (sisä-halkasija yli sallitun). Eli ei muuta kuin vaihtoon. Vaihoin samalla asennussarjankin.

                Astetta hankalampi homma olikin jarrujen säätö, kenelläkään hyviä vinkkejä tähän. Säädin ne perstuntumalta sillai et tuntuis lukittavan molemmilta puolin samoihin aikoihin. Sitten katsastuksen dynossa varmaan näkee tarkemmin.

                Tässä parit kuvat, unohdin tietysti uusitusta asetelmasta / rummusta kuvat napata...






                Last edited by Lizard21; 13-12-2005, 20:37.

                Comment

                • Bmw_e30
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1260
                  • joutseno

                  #9
                  sillo ku rumpu menee nihkeesti paikallee nii on enemmänku hyvä...
                  ja kandee viel hioo se rummun jarrutus pinta hiomapaperil
                  btw kai sie ny vaihdat kengät myös toiselle puolelle
                  ex 325i -85 325i
                  325i soupe -92 325i

                  Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                  Comment

                  • Lizard21
                    Newbiemmer
                    • Jul 2005
                    • 14

                    #10
                    Hehheh, joo vaihoin molemmille puolille kengät ja rummut
                    Last edited by Lizard21; 13-12-2005, 20:40.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎