Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 facelift

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Väntsä
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 62
    • Seinäjoki

    e30 facelift

    Siis kertokaas mulle että kuinka helposti pystyy vaihtamaan muovi puskurit peltisten tilalle. Jonkun verran jo on hajua, mutta jos joku kertoo kuinka se oikeasti tapahtuu.. Mitä osia pitää vaihtaa.. ym. Joo ja searchia en jaksa käyttää... Kiitoksia etukäteen vastauksista!
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    #2
    Taakse joudut vaihtamaan peräpellin+valot +eteen hiekka pellin....jos hyvin teekee!!
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #3
      facelift-mallimuutokset (8/1987)

      Olivat lyhyesti sanottuna seuraavat; (rustailen sekaan muitakin saman ajan muutoksia.)
      316i ja 318i saivat uuden moottorin (M40) Suomeen tuotiin aluksi vain mallia 318i, 316 tuli Suomeen kaasarimallina. 324td:ssä otettiin käyttöön E28-mallisarjasta tuttu moottori. Samanaikaisesti tuli käyttöön DDE-tekniikka. (digitaalinen diesel-elektroniikka) Tämä tekniikka mahdollisti mm polttonesteen kulutusmittarin käytön. td sai myös uudentyyppisen pakokaasuahtimen ja lyhyemmän hehkutusajan vaativat hehkutulpat. E30 cabrio-valikoima laajeni, 320i-versio tuli markkinoille. Samalla molempiin cabrio-malleihin (2.0i ja 2.5i) tuli vakioksi ohjaustehostin, 2.5i-cabrio-malliin myös alumiinivanteet, koko 6J*14.

      Vaihteisto- ja alustamuutokset; 320i/324d kaksiputki-kaasuiskunvaimentimet. 316/316i/318i/324d; muuttuvalla välityksellä varustettu ohjausvaihde. 318i; 195/65 R14-renkaat. 316/316i/318i/324d; pyörissä täyskapselit. 320i/A; vetopyörästön välityssuhde muutettu 3,91/3,64 ->4,10:seen, eli yhtäläiseksi kat-autojen kanssa. Kaikissa 6-syl bensamalleissa polttonestesäiliö suureni 64 litraan, mutta cabriossa 62 litraan. M3sen etuakseliston tukivarret alumiinisiksi. Kaikissa malleissa, pl iX cabrio ja M3, sama maavara.
      Ulkopuoliset varusteet; takalokasuojissa alemmaksi "vedetty" pyöränaukon alareuna, pl cabrio ja M3. Uudet puskurit (pl. cabrio) kontrastiväreissä tai iX:ssä auton värisinä, shadow-line tuli siis erikoisvarusteeksi. Uusi etualahelmapelti pienellä etuspoilerihuulella. Korin eturakennetta muutettu korjausystävällisemmäksi. Etuhinaussilmukat, kierrettävissä puskuriin, takana myös. 2.5:n ja M3 saivat vakiovarusteeksi keskuslukituksen. Uusi takaseinämäpelti, alemmaksi vedetty, peittää paremmin teknisiä rakenteita (pl cabrio ja m3) Musta rekisterikilven aluslevy, pl cabrio ja M3. Kaikki ikkunankehykset ilman kromilistoja pl cabrio, kapeammat tuulilasin ja takalasin tiivistekumit. Kaikki sivulistat mustina, pl cabrio. iX; molemmat ulkopeilit auton väriset, uudistetut kynnys- ja pyöränaukon kaaren muovit. Uudet korivärit. Uudet kuomuvärit cabrioon. Uudet sisävärit ja kankaat.
      Sähkölaitteet; Ellipsoidi-lähivalonheittimet (hymyvalot), uudet sumuvalot, pl cabrio ja M3, uudet, kookkaammat takavalot, muutettu valojen sijoittelu, musta reunus, pl cabrio ja M3. Uudella asteikkojaotuksella varustettu polttonestemittari, sovitettu suuremmalle polttonestesäiliölle (6-syl mallit) 318i:ssa vakiona rpm-mittari ja polttoaineen kulutusmittari.
      Elektronisella lämpötilansäädöllä varustettu lämmityslaite.
      Erikoisvarusteet; M3; Elektroninen iskunvaimennustehon säätö (EDC) ja renkaat 225/45 VR16 kevytmetallivanteilla 7.5J*16.
      Tekniset tiedot; katson teknisten tietojen mikrofilmiä; nro 1/9.87
      Last edited by nullzwei; 26-12-2005, 02:33.

      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by nullzwei
        Tekniset tiedot; katson teknisten tietojen mikrofilmiä; nro 1/9.87
        Eikä, olitsä kuutamoduunis??? Kiitti nasevasta datasta! Selvennys; Kromit siis katos ainoastaan puskureista ja lasilistoista, ei tippalistasta. (pl. Shadowline, M3)
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2766
          • Espoo, HML

          #5
          Originally posted by nullzwei
          M3sen etuakseliston tukivarret alumiinisiksi.
          Tämä kuitenkin esim. ETK:n mukaan vasta 9/88.
          Itse olen myös nähnyt vuoden -88 alkupuolella tehtaalta lähteneitä autoja alunperin teräksisillä tukivarsilla.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            #6
            Originally posted by M_Power
            Tämä kuitenkin esim. ETK:n mukaan vasta 9/88.
            Itse olen myös nähnyt vuoden -88 alkupuolella tehtaalta lähteneitä autoja alunperin teräksisillä tukivarsilla.
            Tiedä sitten, mikä on oikein, mutta tämä mun tietolähde on sellainen tehtaan paapalta hommattu BMW Technik-asiakirja, mikä on päivätty 8/87 Münchenissä... jaa perskeles, se paperi onkin 30 km päässä. (Mutta tarkistin kyllä päiväyksen kahteen kertaan, vaikka olinkin kuutamohommissa.) Täytyy tarkistaa päiväys, vielä kerran, myöhemmin. Mutta voihan se olla niinkin, että Motorsport GmbH ilmoitti päätehtaalle heti kun kerkes, että olemme alkaneet käyttää alumiinisia alatukivarsia. Ja voi se olla niinkin, että teräksisiä tuli valimolta liian iso tilaus ja ne piti käyttää pois, vaikka älömiinisiä olikin jo valmiina. Ei olisi penarilla mitään uutta... Nää on näitä juttuja, joihin on niin pirskatin vaikeaa saada selvitettyä sitä lopullista totuutta, ainakaan täällä kylmässä Suomessa.
            Btw. Nuo tiedotteet, mitä mulla on, on SAKSASSA käännetty suomen kielelle. Ja joskus on kyllä pirun vaikea tulkita, mitä kääntäjä on todella oikeasti tarkoittanut. Silti. Uskaltaisin jollain tavalla luottaa noihin lippulappuihin, MUTTA aivan kuten ETK:iin.

            Kaikki sivulistat mustina, pl cabrio. Hmm, hmm, eiköhän tuo tarkoittane myös sitä tippalistaa. Vetoan lippulapun sijaintiin -> 30 km far away.
            Last edited by nullzwei; 27-12-2005, 00:22.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎