Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 moottoriosien yhteensopivuus kat/ei kat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tagagummi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 156
    • kännykkä town

    E30 moottoriosien yhteensopivuus kat/ei kat

    Auto 325i e30 1989 kat. cab.
    Joku edellisistä omistajista vaihtanut autoon vuosimallin 86 lohkon ja m20b20 kannen. No se kansi korkkas äkkiä ja hankin paikalliselta koneistamolta täysin uuden kannen ( m20b25 ), ainoastaan nokka-akseli on vanha(m20b25 kat).
    Jos ei kat mallissa on puristukset 10,4 ja nokka kuitenkin vm. 89, eli 264 astetta, niin onko yhteensopivuus taattu, onko venttiilin osuminen mäntään todennäköistä???
    Tämän kannenvaihdon jälkeen lämpöongelmia on ollut huomattavasti vähemmän, mutta on ollut kumminkin.
    Normaalisti ongelma ilmenee seuraavasti : Kun käyttää auton lämpimäksi homma ok, mutta sammutappa auto hetkeksi kun poikkeet johonkin vaikka kahville ja starttaat lämpimänä niin jo ekassa risteyksessä alkaa lämpöviisari lievästi nykien pikkuhiljaa kiivetä reilu viivan yli puolenvälin, ja kun kerran kyseessä on uusi kansi niin en ole uskaltanut käyttää enempää vaan ajanut parkkiin johonkin hetkeksi, ja sitten kotiin.
    Tämän jälkeen vaihdetut osat: syyläri, ylävesiletkut, termari (tarvike), vedenlämpötila-anturi ja visko. Edellinen omistaja on ilmeisesti vaihtanut vesipumpun, kun on niin uudennäköinen, mutta todennäköisesti sekin tarvikeosa.
    Eli onko moottorikokonaisuuteni sillainen että ei toimi?
    Onko lämpöongelmienkin syy moottori vai vesipumppu?
    No tuon vesipumpun taidan kaivaa seuraavaksi jahka ehdin...
    searchilla löytyi kyllä kaikenlaista e30 lämmöistä, mutta ei mielestäni tällaista.
    Täällä on paljon viisasta porukkaa, toivottavasti apua löytyy...
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    #2
    Olet ilmeisesti varmistanut että sinulla ei se lämpömittari ole se joka ei toimi oikein? Tuo nykien liikkuminen vaan hiukan pistäis epäilemään mittariongelmaa...

    Comment

    • BMW 325I avo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 832
      • Tampere

      #3
      Originally posted by tagagummi
      Auto 325i e30 1989 kat. cab.
      Joku edellisistä omistajista vaihtanut autoon vuosimallin 86 lohkon ja m20b20 kannen. No se kansi korkkas äkkiä ja hankin paikalliselta koneistamolta täysin uuden kannen ( m20b25 ), ainoastaan nokka-akseli on vanha(m20b25 kat).
      Jos ei kat mallissa on puristukset 10,4 ja nokka kuitenkin vm. 89, eli 264 astetta, niin onko yhteensopivuus taattu, onko venttiilin osuminen mäntään todennäköistä??? ...
      Öö, siis edellinen omistaja oli vaihtanut autoon 86 lohkon(eli alakerran)? Entä sitten, eikö sekin ole matalapuristeinen 8.8 koska 85 jälkeen tehty? Ei kat mallissa on puristukset 9.7 ellei sun tapauksessa ole plaanattu lohkoa tai jotain.
      Edit: Virheen korjaus. Siis onhan se -86 korkeampipuristeinen eli 9.7:1.

      Itse ongelmaan en pysty sanomaan mitään muuta kuin, että jos nuo puristukset on 10.4 ja se olisi saatu lohkoa plaanaamalla, niin ei kai siinä ajoitus voisi mennä vikaan?
      Last edited by BMW 325I avo; 27-12-2005, 11:18.
      // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

      Comment

      • tagagummi
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 156
        • kännykkä town

        #4
        Puristussuhteista ei mulla mitattua tietoa ole, vaan tiedot on hankittu tältä foorumilta.
        Eli miten ne puristukset sit oikeesti on???
        Searchilla kun etsin niin jossain topicissa väitettiin että 1983 - 1987 on puristukset 10,4:1, ja 1988 - 1991 puristukset 8,8:1. Teho on kompensoitu nokka-akselilla, vanhemmassa 260 astetta ja uudemmassa 264 astetta.
        Onko nokka-akseli info oikein???
        Ja se viisari siis nousee siis melkein punaiselle, viisarin verran yli viimeisen valkoisen viivan, eikä niin kuin tuossa yllä kirjoitin.

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #5
          ookko naputellu sitä lämpö mittaria...?
          mulla aina silloin tällöin viisari nousee reilusti yli puolen välin... viisari palaa normaaliin ku läsäyttää kojelautaan vähän... mikähän siihen sit auttais?
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • BMW 325I avo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 832
            • Tampere

            #6
            Originally posted by tagagummi
            Puristussuhteista ei mulla mitattua tietoa ole, vaan tiedot on hankittu tältä foorumilta.
            Eli miten ne puristukset sit oikeesti on???
            Searchilla kun etsin niin jossain topicissa väitettiin että 1983 - 1987 on puristukset 10,4:1, ja 1988 - 1991 puristukset 8,8:1. Teho on kompensoitu nokka-akselilla, vanhemmassa 260 astetta ja uudemmassa 264 astetta.
            Onko nokka-akseli info oikein???
            Ja se viisari siis nousee siis melkein punaiselle, viisarin verran yli viimeisen valkoisen viivan, eikä niin kuin tuossa yllä kirjoitin.
            Kannattaa päivittää tietosi vaikka tästä linkistä mahle. Ja tosiaan tuo 9.4 puristuksinen on joku spesiaalijuttu eli kat=8.8 ja ei kat=9.7.

            Itsekin tein virheen tuolla ylhäällä, eli tuo vaihdettu lohko on tosiaan tod.näk se korkeapuristeisempi eli 9.7:1.

            Nokka-akseleissa on ero, mutta en muista asteita. Voi hyvinkin olla oikein nuo sun arvot.
            Last edited by BMW 325I avo; 27-12-2005, 11:16.
            // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

            Comment

            • tagagummi
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 156
              • kännykkä town

              #7
              Muutama päivä sitten putsasin kaikki helpot liittimet konehuoneesta elektrospraylla ja kuivattelin hyvin. Lämpömittari ei nyi enää yhtään, vaan nousee kauniisti varmaan aina punaiselle asti jos vain uskaltaisin käyttää. Kun lämmöt esim. yli puolenvälin, pistin sisään puhaltamaan luumaa ja tulihan sieltä niin pahuksen kuumaa että... Eli lämmintä tulee ja koneen lämmöt nousee eikä mikään mielestäni viittaa siihen että mittarissa olisi vikaa, kaikki mittarit toimii.
              Kaivoin sitten seuraavaksi sen vesipumpun pois. Näyttää hyvältä pumpulta. Pumppupään kiekon halkaisija 70mm ja lapojen määrä 14 kpl:tta. Materiaali näyttää valetulta raudalta tai alumiinilta.
              Lampun ja peilin kanssa tutkiskelin konehuonetta, yritin lähinnä etsiä jotain mikä selittäisi tätä lämpöongelmaa, niin huomasin että imusarjan puolelta kannen ja lohkon väli on täysin kuiva mutta pakopuolella on koko matkan lohkossa n. 5 mm:n ns. kosteusraja.
              Jos kansipulttien reikiä ei ole putsattu hyvin, voisiko esim. kannen pultit pohjata tai lika tuottaa lohkoon niin suuren paineen kantta kiristettäessä että lohkoon syntyy hiushalkeama???
              Miksi autoni lämmöt nousee???
              Jelpatkaa nyt e30 gurut miestä mäessä.

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11675
                • Kouvola

                #8
                Lämmöt jatkaa nousemista vaikka lämppärin laittaisi neloselle puhaltamaan kuumaa?
                Onko syylärin ylä- ja alavesiletku kuumia?
                Oletko kokeillu jollain muulla lämpömittarilla mitata jäähdytysnesteiden lämpötilaa esim termarin kohdalta?
                Nostaako kone lämpöjä normaalissa ajossa 80km/h vai pelkästään kaupungissa ajaessa?

                Comment

                • tagagummi
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 156
                  • kännykkä town

                  #9
                  Originally posted by Esko
                  Lämmöt jatkaa nousemista vaikka lämppärin laittaisi neloselle puhaltamaan kuumaa?
                  Onko syylärin ylä- ja alavesiletku kuumia?
                  Oletko kokeillu jollain muulla lämpömittarilla mitata jäähdytysnesteiden lämpötilaa esim termarin kohdalta?
                  Nostaako kone lämpöjä normaalissa ajossa 80km/h vai pelkästään kaupungissa ajaessa?
                  Jep.
                  molemmat letkut ovat kuumia. Kaksi letkua halkesi kesken ajon viime kesänä, tulikuumaa jäähdytinnestettä tuli kapiiniin konepellin alta yli tuulilasin.
                  Ei ole käytössä ollut muita lämpömittareita.
                  Mielestäni lämmöt nousevat myös normaaliajossa, hitaammin tosin. Kaupungissa joskus kun ei ole parkkista ihan lähellä ja lämmöt alkavat nousta, olen rivakkaalla kiihdytyksellä saanut hetkeksi lämpöjä alaspäin. Tämän vuoksi epäilin itse sitä vesipumppua, eli kun pumppu pyörii hitaasti ei esim. kierto ole riittävä.
                  No, käyn vielä vesipumpun kanssa paikallisessa bmw-liikkeessä kysymässä mielipiteen, niin saadaan se suljettua pois "syytettyjen" listalta.

                  Comment

                  • Jaska.T
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1527
                    • TaNpere

                    #10
                    Omassa m20b20 moottorissa lämmöt nousi paikallaan ollessa rajusti hajonneen viskon takia ja ne sai laskemaan kun lähti ajamaan vähän kovempaa.

                    G30 530e Msport
                    -------------------------------------------------
                    F30 330e Msport
                    E60 525d Msport LCI
                    E39 530d Touring
                    Ex E46 320i coupé
                    Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                    Ex ALPINA B6
                    Ex E34 525i Touring
                    Ex E36 328i Coupe
                    Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                    Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                    Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                    Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                    Never Drive Faster Than
                    Your GuardianAngel Can Fly

                    Comment

                    • ZoMbiE
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2583
                      • Lohja, Virkkala

                      #11
                      Sulla oli siis uus visko? Se tuli itelle kans mielee...
                      Missä kunnossa sulla on syyläri? Ettei sielt ole vaan niin paljo niit "ripoja" kateissa että se ei jäähdytä? Tai sit joku vesikanava kenties tukossa kannesta?

                      Comment

                      • tagagummi
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 156
                        • kännykkä town

                        #12
                        Originally posted by ZoMbiE
                        Sulla oli siis uus visko? Se tuli itelle kans mielee...
                        Missä kunnossa sulla on syyläri? Ettei sielt ole vaan niin paljo niit "ripoja" kateissa että se ei jäähdytä? Tai sit joku vesikanava kenties tukossa kannesta?
                        Viime kesänä uusittuja osia: visko ( merkkiliikkestä 180€ ), syyläri ( merkkiliikkeestä ), termari, vesiletkut, kansi on siis ihan uusi ( AMC-merkkinen ), kannessa vanhaa vain nokka-akseli, vedenlämpöanturi.
                        Muistaakseni toi koneistamon lasku oli jotain 1700€, mutta kaikki oli tosiaan uutta kamaa venttiileistä lähtien.

                        Kansiremontin jälkeen olen ajanut autolla n 800 ongelmallista kilometriä. Ei millään inspirois taas repiä sitä palasiks. Eikä se ropaaminen ongelmaa tuota mutta alkaa hintaa kertyä yhteen e30:sen konehuoneeseen jo aikalailla.

                        Voisko siellä lohkossa olla jotain vesikanavia tukossa? Onko vesikanavat erikohdassa -86 lohkossa kuin siinä -89 kannessa??? Pahus kun silloin kasatessa en huomannut pistää kaikkea ylös.

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2067
                          • Banshee - Jyväskylä

                          #13
                          Onko vaihdettu jäähdytin ja visko uusia vai käytettyjä ... meinaan ovatko ne sata varmaan ok-kuntoisia? Jos se puoli toimii niin laskeeko lämmöt paikaallaan ollessaan kun kierrokset nostaa tonne 3trpm korville? Jos laskee niin vesi ei kierrä kunnolla pienillä kieroksilla. Tahtoo sanoa että vesipumppu valmista ja/tai vesireikiä pois pelistä. Hukkaako vettä/tuleeko ilmalukkoa (termarikotelon ilmausnipasta ilmaa vaikkei pitäisi)?
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • tagagummi
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 156
                            • kännykkä town

                            #14
                            Originally posted by Tzeimi
                            Onko vaihdettu jäähdytin ja visko uusia vai käytettyjä ... meinaan ovatko ne sata varmaan ok-kuntoisia? Jos se puoli toimii niin laskeeko lämmöt paikaallaan ollessaan kun kierrokset nostaa tonne 3trpm korville? Jos laskee niin vesi ei kierrä kunnolla pienillä kieroksilla. Tahtoo sanoa että vesipumppu valmista ja/tai vesireikiä pois pelistä. Hukkaako vettä/tuleeko ilmalukkoa (termarikotelon ilmausnipasta ilmaa vaikkei pitäisi)?
                            Jäähdytin ja visko uusia. Viskon testasin seuraavasti ; auto kylmänä käymään, 6mm vanerista soiro jolla pidetään viskoa paikallaan, kun lämpömittari oli viivan vajaa puolenvälin tarrasi visko kiinni ja ohut vanerin kappala antoi myöden. En tiedä miten ammattimiehet sen tekee mutta minä totesin / testasin asian noin. Hommaan tarvitaan luonnollisesti kaksi, toinen starttaa ja istuu muutenkin kabiinissa antamassa lämpötilainfoa.

                            Jos antaa esim auton käydä tallissa tyhjäkäyntiä vartin ja lämmöt korkealla, niin ne saa hetkeksi laskettua kun käyttää siellä kolmessa tonnissa. Mutta jos käyttää autoa esim. 3 trpm niin kyllä loppupeleissä "keittää" nopeammin kuin tyhjäkäynnillä.

                            Vettä ei hukkaannu yhtään ja väri on hyvä. Öljykin on normaalia eikä sitäkään kulu. Viime kesänä hävis varmaan kolme 8 mm hylsyä kun ne oli hanskalokerossa kun ilmasin aina välillä tien päällä. Ei ilmaa silti yhtään tullut, eli mielestäni ilmalukkoa ei synny.
                            Kannenvaihdon jälkeen kyllä pari päivää tuli ilmaa mutta eikö se ole normaalia näissä hankalasti ilmattavissa kutosissa?

                            Comment

                            • Speedboys
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 545
                              • Kurikka

                              #15
                              Originally posted by tagagummi
                              Jäähdytin ja visko uusia. Viskon testasin seuraavasti ; auto kylmänä käymään, 6mm vanerista soiro jolla pidetään viskoa paikallaan, kun lämpömittari oli viivan vajaa puolenvälin tarrasi visko kiinni ja ohut vanerin kappala antoi myöden. En tiedä miten ammattimiehet sen tekee mutta minä totesin / testasin asian noin. Hommaan tarvitaan luonnollisesti kaksi, toinen starttaa ja istuu muutenkin kabiinissa antamassa lämpötilainfoa.

                              Jos antaa esim auton käydä tallissa tyhjäkäyntiä vartin ja lämmöt korkealla, niin ne saa hetkeksi laskettua kun käyttää siellä kolmessa tonnissa. Mutta jos käyttää autoa esim. 3 trpm niin kyllä loppupeleissä "keittää" nopeammin kuin tyhjäkäynnillä.

                              Vettä ei hukkaannu yhtään ja väri on hyvä. Öljykin on normaalia eikä sitäkään kulu. Viime kesänä hävis varmaan kolme 8 mm hylsyä kun ne oli hanskalokerossa kun ilmasin aina välillä tien päällä. Ei ilmaa silti yhtään tullut, eli mielestäni ilmalukkoa ei synny.
                              Kannenvaihdon jälkeen kyllä pari päivää tuli ilmaa mutta eikö se ole normaalia näissä hankalasti ilmattavissa kutosissa?
                              Itse olen ilmannut nämä kutoset kierroksilla aina n.2-3000 rpm termarin ilmaruuvi raollaan ja hyvin on tepsinyt.
                              "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                              BMW 530da
                              BMW 530i v8
                              BMW 330da
                              BMW 320d
                              BMW 316

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎