Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 sähkövikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 28
    • Kotka

    E30 sähkövikaa

    Pihasta löytyy tommonen E30 bemu, 1.8 kaasarimosalla, ongelmana on kiihdytettäessä semmonen "röpellys" ja tehottomuuden tuntu.. myös välillä kummallisesti valot mittaristossa ja edessä on aikasta himmeät mutta kun vähän antaa reippaammin kierroksia niin taas kirkastuu valot..

    Mistähän voisi vikaa lähteä etsimään? jonkun verran jo sähköosia uusittu paremman toiminnan toivossa mutta tuloksetta..

    Kummaa kyllä, vika ilmenee vain silloin tällöin, joskus saattaa jopa päivän tai parikin toimia ihan kunnolla, sitten yks kaks meno hyytyy ja tuntuu että viimeisetkin hevoset on karanneet sinne laitumille..

    ideoita?
    e30 316 -83
  • keeke
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 674
    • https://t.me/pump_upp

    #2
    laturi,akku??
    https://t.me/pump_upp

    Comment

    • jannel
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 283

      #3
      Moottorin maadoitus?

      Comment

      • Superi
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 28
        • Kotka

        #4
        Mitenhän tuota laturia voisi koettaa onko siinä enää mitään elämää jäljellä? tuntuu vähän hassulta ostaa uusi laturi jos vanhassa ei pakosta ole mitään vikaa..

        Tuo moottorin maadoitushan on hoidettu ilmeisesti sillä "maakarvalla" mikä tulee siihen akun viereen kiinni, se näytti aika kärsineeltä ja sitä oli edellisen omistajan toimesta hitsailtu.. täytyypä yrittää noista vaihtoehdoista sitten alkaa tutkimaan...
        e30 316 -83

        Comment

        • creatious
          BTCF Member 2006
          • Jul 2005
          • 194

          #5
          Toi moottorin maadoitus kannattaa hoitaa kuntoon ensiks.
          Sitten sen laturin kunnon voit testata yleimittärillä joko suoraan laturin navoista -jos mahdollista-
          tai vielä helpommin akun navoista.
          Mittaa tuo auton ollessa käynnissä luonnollisesti. Laita myös valot päälle ja tuuletin täysille, että noiden virrankulutus tulisi otettua huomioon.
          Vinkuuko sulla laturin hihna? Jos se on löysällä, ni toi latausjännite saattaa jopa vähän tippua.
          Last edited by creatious; 29-01-2006, 13:22.

          Comment

          • keeke
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 674
            • https://t.me/pump_upp

            #6
            no jos se maadoitusjohto on hitsailtu nii vaihda ihmeess....ei maksaa mont egee....ja ei ne laturin hiilet kalliitakaan oo.....joten molemmat vaihtoon vaan

            edit:olin vähän hidas...
            https://t.me/pump_upp

            Comment

            • Superi
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 28
              • Kotka

              #7
              Laturin hiilet oli kunnossa, oli vastaikään vaihdetut. Hihnakaan ei vingu, sekin on vasta uusittu..

              Seuraavaksi sitten tuo maajohtovirityksen korjaaminen.. paljonkos tosta laturista pitäs tulla sitä virtaa etten vahingossa polta yleismittaria.. ?
              e30 316 -83

              Comment

              • Splitter
                Newbiemmer
                • Aug 2005
                • 21
                • Itä-Suomi

                #8
                Originally posted by Superi
                Laturin hiilet oli kunnossa, oli vastaikään vaihdetut. Hihnakaan ei vingu, sekin on vasta uusittu..

                Seuraavaksi sitten tuo maajohtovirityksen korjaaminen.. paljonkos tosta laturista pitäs tulla sitä virtaa etten vahingossa polta yleismittaria.. ?
                Mittaa jännite akun navoista ja pitäisi olla 13,6V-14,2V kun koneessa on kierrokset jossain 3 tonnissa. Tyhäkäynnillä jännite laskee, jos on valot ja puhallin päällä.

                Uskoisin kuitenkin ongelmien johtuvan huonosta maadoituksesta. Maadoituspiste korissa kannattaa puhdistaa hiekkapaperilla puhtaaksi ja laittaa siihen kohtaan kuparitahnaa tms. ettei liitoskohta ruostu.
                E39 530 DA Touring M-sport

                Comment

                • kuukankorpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 634

                  #9
                  Originally posted by Superi
                  Laturin hiilet oli kunnossa, oli vastaikään vaihdetut. Hihnakaan ei vingu, sekin on vasta uusittu..

                  Seuraavaksi sitten tuo maajohtovirityksen korjaaminen.. paljonkos tosta laturista pitäs tulla sitä virtaa etten vahingossa polta yleismittaria.. ?
                  N.14,2volttii eli ei pelkoo et mittari kärvähtäis vaikka tulis vähä enemmänki

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #10
                    Originally posted by Superi
                    Laturin hiilet oli kunnossa, oli vastaikään vaihdetut. Hihnakaan ei vingu, sekin on vasta uusittu..

                    Seuraavaksi sitten tuo maajohtovirityksen korjaaminen.. paljonkos tosta laturista pitäs tulla sitä virtaa etten vahingossa polta yleismittaria.. ?
                    laturin ja korvakoiden välissähän on kumi puslat... joten laturillakin on oma maadoitus... tai pitäisi ainakin olla toimiakseen...

                    öljypohjasta kuskin puolelle runkoon pitäisi olla myös maadoitus...

                    jotain 13,5-13,8 voooolttia... laturista...
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • creatious
                      BTCF Member 2006
                      • Jul 2005
                      • 194

                      #11
                      Jos ei ongelma korjaannu maadoitusten uusimisen jälkeeen,
                      niin onhan tuo mahdollista, että jännitteensäätäjä on menny laturista. Sen tarkotus
                      on pitää jännite tasaisena kierrosten muuttuessa. Useimpiin latureihin saa tuon säätimen ostettua
                      erikseen ja ei siten tule kalliiksi, mutta joihinkin malleihin tuota taas ei saa...

                      Mutta ei kannata hätäillä ton kanssa vielä. Katsotaan nyt mitä jännitettä se laturi sieltä puskee ensin.
                      Ja jos saat kaverin siihen mukaan, niin toinen vois tarkkailla jännitettä akun navoista
                      samalla kun toinen nostaa hieman kierroksia (Tai jotenkin saat varpailla kaasuvaijeria näperrettyä ).
                      Jännitteen ei tulisi vaihdella suuremmin, jos tuo jännitteensäätäjä on kunnossa.
                      Last edited by creatious; 29-01-2006, 14:22.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎