Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ei lähde käyntiin enää. (e30 m20b25)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ranne
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 66
    • Eurajoki

    Ei lähde käyntiin enää. (e30 m20b25)

    Eli homma menee näin:

    - Viikko sitten auto parkkiin hiukan kallelleen, tämän jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin. Ajattelin että bensa vähissä vaikka valo ei ihan palanutkaan ja startilla pääsin tasaisemmalle ja käyntiin. Toimi tämän jälkeen ok.

    - Keskiviikko illalla piti taas lähteä, bensaa melko vähän, taaskaan ei kuitenkaan valo palanut lähimainkaan, eikä käyntiin. Kaadoin kannusta reilu kymmenen litraa ja pienen starttaamisen jälkeen käyntiin.

    - Perjantai aamulla ei enään käyntiin, bensaa puoli tankillista.

    Bensaa tulee konehuoneeseen kyllä. Eli pumpussa ei vikaa.

    Boksin olen avannut ja ei näkynyt hapettumia tms. Suuttimelle tulevaan johtoon kun olen kytkenyt yleismittarin niin kun laittaa virrat päälle, ei tule virtaa, eikä myöskään startatessa. Pitäisikö?

    Apuilmaventtiili/tyhjänkäyntimoottori/tasaaja pitää melko kovaa surinaa kun kytkee virrat päälle. Ja käymään on koitettu liitin kiinni ja ilman.

    Niin ja tulpat on siis kuivat, kait ne saa kuitenkin kastumaan jos ei vaikka sytytä ja paljon hinkkaa käymään?

    Eli varmaan sattumaa tuo että bensaa oli vähän kun joku paikka veteli viimeisiään...

    Eli apuja kaivataan, mitä pitäisi kokeilla & tehdä?

    Niin ja Motronic kyseessä.
  • HellFire
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 280
    • Turku

    #2
    Originally posted by Ranne
    Eli homma menee näin:

    Boksin olen avannut ja ei näkynyt hapettumia tms. Suuttimelle tulevaan johtoon kun olen kytkenyt yleismittarin niin kun laittaa virrat päälle, ei tule virtaa, eikä myöskään startatessa. Pitäisikö?

    Apuilmaventtiili/tyhjänkäyntimoottori/tasaaja pitää melko kovaa surinaa kun kytkee virrat päälle. Ja käymään on koitettu liitin kiinni ja ilman.
    Siis ei suuttimelle mun mielestä mitään jatkuvaa jännitettä tule edes startatessa. Pulssi tulee joka kierroksella, mutta se on kuitenkin aika lyhyt, eikä yleismittari ehdi siihen välttämättä reagoida.

    Kyllä sitä surinaa sieltä on mulla ainakin aina kuulunut.

    Ihan semmonen tuli mieleen, noista tyhjällä tankilla ajosta ja kallellaan käynnistämisestä, että jos sulla on vaan vähän vettä tankin pohjalla. Halpa ja helppo keino on heittää pullo Sinolia (tai mitä näitä puistokemisti tuotteita nyt on) tankkiin ja kokeilla sen jälkeen vähän pitempään starttailla.
    I wanted a faster horse.

    Comment

    • bemari320mies
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 788
      • Suodenniemi

      #3
      Motronicissahan suuttimille tulee jatkuva jännite (pääreleeltä) aina kun virrat on päällä, boksi sitten säätelee maadoitusta, eli pulssittaa, anturien antamien signaalien perusteella. Vai olenko ihan hakoteillä?
      Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
      EX: BMW E34 525i -90
      EX: BMW E28 528iA -85
      EX: BMW 320i Taxi -86

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by bemari320mies
        Motronicissahan suuttimille tulee jatkuva jännite (pääreleeltä) aina kun virrat on päällä, boksi sitten säätelee maadoitusta, eli pulssittaa, anturien antamien signaalien perusteella. Vai olenko ihan hakoteillä?
        Et oo, se on just näin, eli suuttimille pitää tulla jännite. Sama muissakin ruiskuissa.

        Comment

        • HellFire
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 280
          • Turku

          #5
          OK, mun moka. Eli maan ja suuttimen välissä pitää olla +12. Mutta jos mittaa suuttimen pinnien välistä jännitettä (virrat päällä, ei startatessa), niin ei kai siinä mitään silti näy, jos kerran maa puuttuu?
          I wanted a faster horse.

          Comment

          • bemari320mies
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 788
            • Suodenniemi

            #6
            Originally posted by HellFire
            OK, mun moka. Eli maan ja suuttimen välissä pitää olla +12. Mutta jos mittaa suuttimen pinnien välistä jännitettä (virrat päällä, ei startatessa), niin ei kai siinä mitään silti näy, jos kerran maa puuttuu?
            Jos mittaat suuttimen liittimen pinnien välistä yleismittarilla, niin silloin kun starttaat, sieltä pitäisi tulla lukemia.
            Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
            EX: BMW E34 525i -90
            EX: BMW E28 528iA -85
            EX: BMW 320i Taxi -86

            Comment

            • Ranne
              Bimmer Rookie
              • Nov 2003
              • 66
              • Eurajoki

              #7
              Joo eli tuleehan suuttimille virtaa kun laittaa mittarista toisen johdon maihin ja toisen jompaankumpaan johtoon.

              Miten tollanen suutin sitten oikein toimii kun molempiin tulee +12V?

              Jos kuitenkin on bensanpaineissa jotain häikkää tjsp... Starttasin konetta ja otin b-paineensäätimestä paluuletkun irti niin muutama tippa tuli bensaa. Eikös siellä kuitenkin pitäis sitä painetta sen verta olla että hiukan suihkuaisi...

              Mikä se pumpun rele on? 30 ja 87 piti kait yhdistää? Niin ja samaan syssyyn mitkä kaksi relettä on iskaritornissa olevassa rasiassa?

              Jos tuossa kerta on renkaan edessä pumppu niin tankissa tuossa ei enään kait toista pumppua ole?

              Mikä pitäis bensanpaine olla tuossa vehkeessä?

              Jos jotain hyvää hakee niin tulipa ainakin huomattua imuvuoto kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välisessä letkussa, monesta kohtaa paistoi päivä läpi. Sika korjasi.

              Comment

              • zJark
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 740
                • Ylöjärvi

                #8
                Bensapumpun rele on juuriki siinä tolpassa olevassa askissa (ainaki itellä oli)... omassa siä on kolme reletta ja muistaakseni se oli niistä keskimmäinen ja itse bensapumppu on tankissa... jonka juuri jouduin itsekin vaihtaa.. (e30 vm -89) yhtäkkiä loppu meno eikä v:lläkää käymää ja ku otti punpukätee vähä ravisteli ja kolisteli ja löi takas tankkii niin taas lähti käyntii, mutta ku sammutti ja koitti heti uudestaa niin ei toivookaa... vanha pumppu kyllä pyöri mutta ei ilmeisesti jaksanu tuupata ainetta keulille asti... sen enempää arpomati uus pumppu niin on pelittäny OK
                Releen testaat sillai että sähkökynä vaan pumpun piuhoje välii ja jos startatessa tullee virtaskaa niin se pitäis olla ok
                Last edited by zJark; 08-02-2006, 00:07.
                MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                Comment

                • Juubi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 999

                  #9
                  Originally posted by Ranne
                  Jos tuossa kerta on renkaan edessä pumppu niin tankissa tuossa ei enään kait toista pumppua ole?

                  Mikä pitäis bensanpaine olla tuossa vehkeessä?

                  Jos jotain hyvää hakee niin tulipa ainakin huomattua imuvuoto kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välisessä letkussa, monesta kohtaa paistoi päivä läpi. Sika korjasi.
                  Tankissahan se pumppu on motronic vehkeessä. Takapenkkien alla on tarkistusluukut josta pääsee käsiksi.

                  Bensanpaine pitäisi olla muistaakseni 3barin hujakoilla suhteessa imusarjan paineeseen. Kyllä sieltä paluupuolelta pitäisi bensaa tulla jos pumppu toimisi oikein.

                  Mitä todennäköisemmin siis pumpun vaihdolla saat autosi kuntoon.

                  Tuo haitarikumi kannattaa kyllä ihan uusia, ei ole kallis ja vanha kumi kyllä repeää sitten vierestä jos nyt on sattunut patentilla korjaantua hetkeksi.

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #10
                    Originally posted by Juubi
                    Tankissahan se pumppu on motronic vehkeessä. Takapenkkien alla on tarkistusluukut josta pääsee käsiksi.
                    Niin jos kyseessä ei ole mikään tv-kikkare (voipi olla silloin ulkoinenkin)
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • Maza
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 4321
                      • Kannus/Kokkola

                      #11
                      Originally posted by muggo
                      Niin jos kyseessä ei ole mikään tv-kikkare (voipi olla silloin ulkoinenkin)
                      Niin tai jopa ihan aito '85-88 motronic laite. Sisäinen pumppuhan tuli vasta '88->

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by zJark
                        Releen testaat sillai että sähkökynä vaan pumpun piuhoje välii ja jos startatessa tullee virtaskaa niin se pitäis olla ok
                        Omassa 540i:ssä oli tuon testin mukaan rele kunnossa, toisin kuitenkin oli, ei jaksanut sytyttää edes 5watin lamppua benspumpun johdoista, releen kontakti pinnat hapettuneet. Eli antoi kyllä sen 12v mittauksessa benspumpulle, mutta linja ei kestänyt yhtään kuormaa... Tosin hämynä pyöritti kyllä irtonaista tyhjää bensapumppua, mutta ei bensat sisällä.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • tagagummi
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 156
                          • kännykkä town

                          #13
                          Bensapumppu vialta haiskahtaa. Pumput on tosi hankalia : omassa e 30 kävi niin että kun otti konehuoneesta letkun irti, niin bensaa tuli, pistin letkun kiinni ja avasin paluuletkun ja starttasin ni ei tullut paluupuolelta mitään.
                          Pumpussa on " koplinki " sähkömoottorin ja pumpun " märkäpään " välissä. Tämä koplinki hyppää yli silloin tällöin, usemmiten silloin kun on painetta edessä, eli vapaalla paineella testatessa toimii useimmiten.
                          Jos on oikein viiteliäs niin voi pumpun ottaa auki ja uusia tuon koplingin, tosin ei niitä mistään tietääkseni saa ostaa mutta voi tehdä itse, siis jos on viiteliäs.
                          Mutta useimille riittää että hakee kaupasta uuden releen ja pumpun niin taas mennään mutkaista tietä näkymättömiin.

                          Comment

                          • mukko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 5965
                            • Uleåborg

                            #14
                            Originally posted by Maza
                            Niin tai jopa ihan aito '85-88 motronic laite. Sisäinen pumppuhan tuli vasta '88->
                            Jepaa, faceliftin + muiden 'parannustan' yhteydessä.. unohtui mainita vain.

                            Muuten, joskus tuo ex-cabrio (327i härpäke) teki saman, bensa loppui jonka jälkeen ainoa millä käymään sai oli se että tönättiin käymään, ei startilla lähtenyt. Syy ei koskaan selvinnyt koska sen jälkeen oli aina bensaa tankissa (tuolloinkin hyytyi 10m päähän bensikseltä )
                            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                            Save the World, Fuck The Fuel Economy
                            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                            Comment

                            • Ranne
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2003
                              • 66
                              • Eurajoki

                              #15
                              Niin, varsinainen kikkarehan tuo. 49.1%... Onhan siinä sitten sentään lederit. :p

                              Ja tosiaan pumppu on ulkoinen jos tankissa ei kerta siirtopumppua ole.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎