Eli ongelmana on se että akun virta ei riitä starttaamiseen parin päivän seisomisen jälkeen.Mittailin äskön yleismittarilla akun navoista heti sammuttamisen jälkeen, ja se näytti jotain ~12.5V laski pikkuhiljaa noin 12.3V johon pysähtyi.Sulakkeita revin irti tuon virran laskemisen aikana ja ei tuntunut vaikuttavan mitään.Sitten otin laturin piuhat irti ja auto käyntiin,aluksi tyhjäkäynnillä isommasta laturin navasta ei tule yhtään virtaa..pienemmästä tulee ~11V kun laittaa mittarin pienemmän navan ja (sinisen) johdon väliin,sitten kun mittarin laittaa pienempään napaan ja maihin niin ei tule yhtään virtaa.Kaasuun kun koskee että kierrokset käy noin yli 3000rpm ni alkaa isommasta navasta tulemaan tyhjäkäynnillä ~50V ja kun kierrokset nousee punarajalle, tippuu virta johonkin ~11V:n hujakoille.Pienemmästä navasta tulee tällöin kierroksista riippumatta ~14V.Onkohan tämä laturi nyt ihan kunnossa?Latausvalo palaa yleensä aina kun käynnistää niin kauan kun kierrokset nousee yli 3000rpm...??Auto kun on käynnissä akun navoista mittaamalla tulee ~15V.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 Laturiongelma..
Collapse
X
-
Akun navoista mitattaessa latausjännitteen pitää olla rapiat 14 volttia, niinkuin siula suurinpiirtein näyttääkin olevan.
Mittaapas akun jännite navoista käynnistyksen aikana? Laskeeko hyvinkin alas? Jos näin niin siinä ei riitä enää hönkä. Onhan siellä tarpeeksi akkuvettä ja ootko ladannu akun täyteen akkulaturilla ja kokeillu sitten käynnistää parin päivän päästä?
Jos siula on akkuhapon mittari, niin lataa akkulaturilla akku täyteen ja mittaa sitten kennoista mittarilla mitä se näyttää. Jos joku tai useampi kennoista on mykkänä, akku on entinen.
-
-
Originally posted by TheLoialAkun navoista mitattaessa latausjännitteen pitää olla rapiat 14 volttia, niinkuin siula suurinpiirtein näyttääkin olevan.
Mittaapas akun jännite navoista käynnistyksen aikana? Laskeeko hyvinkin alas? Jos näin niin siinä ei riitä enää hönkä. Onhan siellä tarpeeksi akkuvettä ja ootko ladannu akun täyteen akkulaturilla ja kokeillu sitten käynnistää parin päivän päästä?
Jos siula on akkuhapon mittari, niin lataa akkulaturilla akku täyteen ja mittaa sitten kennoista mittarilla mitä se näyttää. Jos joku tai useampi kennoista on mykkänä, akku on entinen.
Joo eli siis heti käynnistyksen jälkeen kun auto käy tyhjäkäyniillä navoista mitattuna jännite on ~12V,kun kierroksia käyttää yli 3000rpm on jännite sen jälkeen ~14V.Eli siis silloin kun latausvalo sammuu on jännite niinkuin pitääkin.Latausvalo alkoi palamaan laturin hiilien vaihdon jälkeen eli niissä taitaa joku mättää.Akku on uusi.
Comment
-
-
Kokeileppa vielä mitata jännite akun navoista kun on kone käynnissä ja kaikki sähkölaitteet päällä(ajovalot + pitkät, puhallin, takalasin lämppäri yms.). Jännite akun navoissa pitää olla n.14V. Jos on alle 13.5V, laturi on rikki. Jos jännite on hyvä eikä tipu kuormitettaessa, on vika akussa.
Jos sitte vika on laturissa, tarkista ne hiilet ja jännitteensäädin, jos akussa niin vaihtoon.
Comment
-
Comment