Joo menin ostamaan uuden Boschin lämppärintuulettimen kun meinas entinen vähän kettuilla ja tämä uusi puhallin itsessään toimii helvetin hyvin. Eli puhallustehoa riittää paljon enemmän entiseen verrattuna. Kaikki pitäisi olla kunnossa mutta 4-asennossa alkaa kuulua melkoinen jyrinä. Joka ei oo mun mielestä normaalia. Asennot 1-2 ok, asento 3 resonoi hyvin vähän muttei häiritsevästi.
Mitä olen tehny:
- Mittasin siipien etäisyydet vanhasta moottorista, merkkasin paikat uuteen moottoriin ja naputtelin ne kiinni. Tässä huomautuksena että kun laitoin siipeä paikoilleen niin tuin akselin toisen pään puunpalalla jotta se ei rasittaisi moottoria kun naputtelin siipeä paikalleen.
- Asensin sen moottorin about samaan asentoon missä se alunperin oli. Mulla sen moottorin asento oli niin että ne kaksi johtoa osoitti taivasta kohti eikä niitä nähny siitä tulipellin luukusta suoraan. Testaus - ei ongelmia. Ei jyrise ollenkaan eikä siivat ota mihinkään kiinni.
- Sitten tulee ne neljä suojaa itse puhaltimelle. Testailin että jos jättää yhden laittamatta niin ei resonoi ollenkaan. Kaikki paikoilleen niin jyrisee.
Ongelmanratkaisua:
- Purin koko paketin taas. Tässä vaiheessa laitoin pätkän jeesusteippiä siihen moottorin alaosaan jossa se vastaan niihin kiinnikkeisiin korissa. Eli ikäänkuin pehmusteeksi. Ei auttanu yhtään mitään.
- Huomasin että oikeanpuoleinen siipi on aika lähellä sisempää reunaa siinä pyörimisurassaan. Isäntä kävi konsultoimassa että se vois aiheuttaa voimakkaan ilmavirran vuoksi resonanssia. No keskitin sitä siipeä hieman mutta ei edelleenkään vaikutusta. Nyt ne on niin keskellä urissaan kun vain voi olla. Jyrisee nelosella.
Onko sillä moottorilla joku tietty asento missä se pitää olla? Jos on niin mistä sen näkee/tietää?
Kun laittaa moottorin paikoilleen niin tuleeko se oikeasta reunasta ihan kiinni siihen muovikiinnikeeseen johon myös se klipsi kiinnitetään? Siis jos moottori on jo siinä paikallaan, niin sitähän voi hieman siirtää oikealle (auton edestä katsottuna) siihen asti että se muovikiinnike stoppaa sen. Tosin kokeilin ihan pienen välyksen jättämistä mutta ei vaikutusta.
Vai onko se sitten niin että se puhaltaa niin voimakkaasti nyt uudenkarheana että se ääni kuuluu väkisinkin? Ja sellaisen äänen pitäisi kuulua? Teillä jotka ootte vaihtaneet uuden moottorin niin koveniko reilusti se itse puhaltimen ääni kun käyttelee eri nopeuksilla? Vai säilyykö hiljaisena riippumatta missä asennossa puhaltaa?
Mitä olen tehny:
- Mittasin siipien etäisyydet vanhasta moottorista, merkkasin paikat uuteen moottoriin ja naputtelin ne kiinni. Tässä huomautuksena että kun laitoin siipeä paikoilleen niin tuin akselin toisen pään puunpalalla jotta se ei rasittaisi moottoria kun naputtelin siipeä paikalleen.
- Asensin sen moottorin about samaan asentoon missä se alunperin oli. Mulla sen moottorin asento oli niin että ne kaksi johtoa osoitti taivasta kohti eikä niitä nähny siitä tulipellin luukusta suoraan. Testaus - ei ongelmia. Ei jyrise ollenkaan eikä siivat ota mihinkään kiinni.
- Sitten tulee ne neljä suojaa itse puhaltimelle. Testailin että jos jättää yhden laittamatta niin ei resonoi ollenkaan. Kaikki paikoilleen niin jyrisee.
Ongelmanratkaisua:
- Purin koko paketin taas. Tässä vaiheessa laitoin pätkän jeesusteippiä siihen moottorin alaosaan jossa se vastaan niihin kiinnikkeisiin korissa. Eli ikäänkuin pehmusteeksi. Ei auttanu yhtään mitään.
- Huomasin että oikeanpuoleinen siipi on aika lähellä sisempää reunaa siinä pyörimisurassaan. Isäntä kävi konsultoimassa että se vois aiheuttaa voimakkaan ilmavirran vuoksi resonanssia. No keskitin sitä siipeä hieman mutta ei edelleenkään vaikutusta. Nyt ne on niin keskellä urissaan kun vain voi olla. Jyrisee nelosella.
Onko sillä moottorilla joku tietty asento missä se pitää olla? Jos on niin mistä sen näkee/tietää?
Kun laittaa moottorin paikoilleen niin tuleeko se oikeasta reunasta ihan kiinni siihen muovikiinnikeeseen johon myös se klipsi kiinnitetään? Siis jos moottori on jo siinä paikallaan, niin sitähän voi hieman siirtää oikealle (auton edestä katsottuna) siihen asti että se muovikiinnike stoppaa sen. Tosin kokeilin ihan pienen välyksen jättämistä mutta ei vaikutusta.
Vai onko se sitten niin että se puhaltaa niin voimakkaasti nyt uudenkarheana että se ääni kuuluu väkisinkin? Ja sellaisen äänen pitäisi kuulua? Teillä jotka ootte vaihtaneet uuden moottorin niin koveniko reilusti se itse puhaltimen ääni kun käyttelee eri nopeuksilla? Vai säilyykö hiljaisena riippumatta missä asennossa puhaltaa?
Comment