Potilas: e30 325i 1989 katalysaattorilla
Ongelma: hiilivetypäästöt tyhjäkäynnillä 1066 (sallittu 100), muut arvot OK. Raskas, epätasainen tyhjäkäynti. Nykimistä pintakaasulla.
Esitiedot: Kansi remontoitu, samoin alakerta 10000km sitten, jossa yhteydessä alkuperäinen nokka-akseli hiottu alkuperäisiin mittoihin, ei ohivuotoa, ei imuvuotoa, rikkinäinen lambda vaihdettu uuteen. Suuttimet puhdistettu, ei merkittäviä tuottoeroja tms. Hammashihnan jako kohdallaan. Kipinä hyvä, tulpat juuri vaihdettu. Venttiilivälykset säädetty 0,25 kylmänä. Boschin merkkihuolto vääntänyt diagnoosia useamman tunnin, oman pohdinnan ja käsien öljyämisen lisäksi.
Työhypoteesi: Kansiremontin yhteydessä nokka-akseli on hiottu (mahdollisesti) katittoman mallin spekseihin, josta johtuvat naurettavan korkeat hiilivedyt ja raskas tyhjäkäynti?
Eli voiko kat ja ei-kat mallien nokkien luonne olla tosiaan niin erilainen, että ylläolevat oireet toteutuvat?
Siinäpä arvon raadille pähkinä purtavaksi.
EDIT: Itse itseäni korjaten,
Ei ollut hiottu nokka syypää, vaan kantta purkaessa paljastui suorastaan legendan statukseen yltävä IMUILMAVUOTO, joita ei siis pitänyt herrain asentajain mukaan olla. Huohotinletkussa siis pikkusormenpään kokoinen murtuma.
Säädön ykkösvaihe:
-murtunut letku vaihtoon
-Tiivisteliimaa joka jumalan väliin kaasuläppäkotelon tietämille
-yksi pykälä ilmamäärämittarin jousta löysemmälle
--->HC=186
Säädön kakkosvaihe:
-korvakuulolta ilmamäärämittarin jousi tasaisimman tyhjäkäynnin kohdalle, eli vielä kolme pykälää rikkaammalle
-tyhjäkäynnin korottaminen läpän asentoa säätävällä ruuvilla 850-900 tienoille, vielä varmuuden vuoksi
--->joutokäynnillä: CO=0,08 HC=50 CO2=14,20 02=0,45
yli 2000rpm: CO=0,03 HC=15 Lambda=1,02 CO2=14,20 O2 0,39
Lopputulos: Tyhjäkäynti on tasaisempaa kuin ennen, joskaan kolikkoa ei imusarjan päälle vieläkään tasapainoteta. Pintakaasunykiminen on vähäisempää kuin ennen mutta vielä paikoitellen senkin esiin saa.
Mielenkiintoista olisi tietää paljonko tuo tyhjäkäynnin korottaminen vaikutti verrattuna ilmamäärämittarin säätämiseen. Siinä määrin korkea tyhjäkäynti nyt kuitenkin on, että kaasuläpän asennontunnistin on jo siirtynyt pois tyhjäkäyntiasennosta, eli sen pienen naksahduksen yli.
Näin maallikon silmin tuo lambda-arvohan on laihan puolella, mutta onko sitten kyseessä Motronicin taloudellisuusasetus, sitä en tiedä. Tekisi mieli uskoa, että vieläkin jostain imuilmaa vuotaa, jos kerran seoksen rikastamisella noinkin hyvin tilanne parani. Pikku hiljaa alkaa vain kaikki liitokset olla jo tilkittynä ja takapiha täynnä tyhjiä Start Pilot -pulloja...
Mutta kuten edellä todettua, kyseessähän on harrastus...
Ongelma: hiilivetypäästöt tyhjäkäynnillä 1066 (sallittu 100), muut arvot OK. Raskas, epätasainen tyhjäkäynti. Nykimistä pintakaasulla.
Esitiedot: Kansi remontoitu, samoin alakerta 10000km sitten, jossa yhteydessä alkuperäinen nokka-akseli hiottu alkuperäisiin mittoihin, ei ohivuotoa, ei imuvuotoa, rikkinäinen lambda vaihdettu uuteen. Suuttimet puhdistettu, ei merkittäviä tuottoeroja tms. Hammashihnan jako kohdallaan. Kipinä hyvä, tulpat juuri vaihdettu. Venttiilivälykset säädetty 0,25 kylmänä. Boschin merkkihuolto vääntänyt diagnoosia useamman tunnin, oman pohdinnan ja käsien öljyämisen lisäksi.
Työhypoteesi: Kansiremontin yhteydessä nokka-akseli on hiottu (mahdollisesti) katittoman mallin spekseihin, josta johtuvat naurettavan korkeat hiilivedyt ja raskas tyhjäkäynti?
Eli voiko kat ja ei-kat mallien nokkien luonne olla tosiaan niin erilainen, että ylläolevat oireet toteutuvat?
Siinäpä arvon raadille pähkinä purtavaksi.
EDIT: Itse itseäni korjaten,
Ei ollut hiottu nokka syypää, vaan kantta purkaessa paljastui suorastaan legendan statukseen yltävä IMUILMAVUOTO, joita ei siis pitänyt herrain asentajain mukaan olla. Huohotinletkussa siis pikkusormenpään kokoinen murtuma.
Säädön ykkösvaihe:
-murtunut letku vaihtoon
-Tiivisteliimaa joka jumalan väliin kaasuläppäkotelon tietämille
-yksi pykälä ilmamäärämittarin jousta löysemmälle
--->HC=186
Säädön kakkosvaihe:
-korvakuulolta ilmamäärämittarin jousi tasaisimman tyhjäkäynnin kohdalle, eli vielä kolme pykälää rikkaammalle
-tyhjäkäynnin korottaminen läpän asentoa säätävällä ruuvilla 850-900 tienoille, vielä varmuuden vuoksi
--->joutokäynnillä: CO=0,08 HC=50 CO2=14,20 02=0,45
yli 2000rpm: CO=0,03 HC=15 Lambda=1,02 CO2=14,20 O2 0,39
Lopputulos: Tyhjäkäynti on tasaisempaa kuin ennen, joskaan kolikkoa ei imusarjan päälle vieläkään tasapainoteta. Pintakaasunykiminen on vähäisempää kuin ennen mutta vielä paikoitellen senkin esiin saa.
Mielenkiintoista olisi tietää paljonko tuo tyhjäkäynnin korottaminen vaikutti verrattuna ilmamäärämittarin säätämiseen. Siinä määrin korkea tyhjäkäynti nyt kuitenkin on, että kaasuläpän asennontunnistin on jo siirtynyt pois tyhjäkäyntiasennosta, eli sen pienen naksahduksen yli.
Näin maallikon silmin tuo lambda-arvohan on laihan puolella, mutta onko sitten kyseessä Motronicin taloudellisuusasetus, sitä en tiedä. Tekisi mieli uskoa, että vieläkin jostain imuilmaa vuotaa, jos kerran seoksen rikastamisella noinkin hyvin tilanne parani. Pikku hiljaa alkaa vain kaikki liitokset olla jo tilkittynä ja takapiha täynnä tyhjiä Start Pilot -pulloja...
Mutta kuten edellä todettua, kyseessähän on harrastus...
Comment