Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 325i 1989 kat, hc-päästöt tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nakosilma
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 3

    e30 325i 1989 kat, hc-päästöt tyhjäkäynnillä

    Potilas: e30 325i 1989 katalysaattorilla
    Ongelma: hiilivetypäästöt tyhjäkäynnillä 1066 (sallittu 100), muut arvot OK. Raskas, epätasainen tyhjäkäynti. Nykimistä pintakaasulla.
    Esitiedot: Kansi remontoitu, samoin alakerta 10000km sitten, jossa yhteydessä alkuperäinen nokka-akseli hiottu alkuperäisiin mittoihin, ei ohivuotoa, ei imuvuotoa, rikkinäinen lambda vaihdettu uuteen. Suuttimet puhdistettu, ei merkittäviä tuottoeroja tms. Hammashihnan jako kohdallaan. Kipinä hyvä, tulpat juuri vaihdettu. Venttiilivälykset säädetty 0,25 kylmänä. Boschin merkkihuolto vääntänyt diagnoosia useamman tunnin, oman pohdinnan ja käsien öljyämisen lisäksi.

    Työhypoteesi: Kansiremontin yhteydessä nokka-akseli on hiottu (mahdollisesti) katittoman mallin spekseihin, josta johtuvat naurettavan korkeat hiilivedyt ja raskas tyhjäkäynti?

    Eli voiko kat ja ei-kat mallien nokkien luonne olla tosiaan niin erilainen, että ylläolevat oireet toteutuvat?

    Siinäpä arvon raadille pähkinä purtavaksi.

    EDIT: Itse itseäni korjaten,

    Ei ollut hiottu nokka syypää, vaan kantta purkaessa paljastui suorastaan legendan statukseen yltävä IMUILMAVUOTO, joita ei siis pitänyt herrain asentajain mukaan olla. Huohotinletkussa siis pikkusormenpään kokoinen murtuma.

    Säädön ykkösvaihe:
    -murtunut letku vaihtoon
    -Tiivisteliimaa joka jumalan väliin kaasuläppäkotelon tietämille
    -yksi pykälä ilmamäärämittarin jousta löysemmälle
    --->HC=186

    Säädön kakkosvaihe:
    -korvakuulolta ilmamäärämittarin jousi tasaisimman tyhjäkäynnin kohdalle, eli vielä kolme pykälää rikkaammalle
    -tyhjäkäynnin korottaminen läpän asentoa säätävällä ruuvilla 850-900 tienoille, vielä varmuuden vuoksi
    --->joutokäynnillä: CO=0,08 HC=50 CO2=14,20 02=0,45

    yli 2000rpm: CO=0,03 HC=15 Lambda=1,02 CO2=14,20 O2 0,39

    Lopputulos: Tyhjäkäynti on tasaisempaa kuin ennen, joskaan kolikkoa ei imusarjan päälle vieläkään tasapainoteta. Pintakaasunykiminen on vähäisempää kuin ennen mutta vielä paikoitellen senkin esiin saa.

    Mielenkiintoista olisi tietää paljonko tuo tyhjäkäynnin korottaminen vaikutti verrattuna ilmamäärämittarin säätämiseen. Siinä määrin korkea tyhjäkäynti nyt kuitenkin on, että kaasuläpän asennontunnistin on jo siirtynyt pois tyhjäkäyntiasennosta, eli sen pienen naksahduksen yli.

    Näin maallikon silmin tuo lambda-arvohan on laihan puolella, mutta onko sitten kyseessä Motronicin taloudellisuusasetus, sitä en tiedä. Tekisi mieli uskoa, että vieläkin jostain imuilmaa vuotaa, jos kerran seoksen rikastamisella noinkin hyvin tilanne parani. Pikku hiljaa alkaa vain kaikki liitokset olla jo tilkittynä ja takapiha täynnä tyhjiä Start Pilot -pulloja...

    Mutta kuten edellä todettua, kyseessähän on harrastus...
    Last edited by nakosilma; 17-05-2006, 21:38.
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    #2
    Ei kai autoon ole vaihdettu lastua? Itellä oli lastu jossa säädöt oli myöhäsellä niin HC oli myös yli 1000, oisko ollu 1300 tjsp. Vakio lastu takasi, niin palautui heti normaaliksi...

    Comment

    • nakosilma
      Newbiemmer
      • Jan 2005
      • 3

      #3
      Ei ole lastua...

      ...tai sanotaan, että viime vuonna ennen kansiremppaa ja alakerran laakerointia&rengastamista padan päästöt olivat aivan sallitun rajoissa ja tyhjäkäyntikin oli nykyistä tasaisempaa. Tällä välillä ei ole moottorinohjaukseen koskettu, tehty vain tuota yllä mainittua mekaanista kunnostusta.

      Täytynee laittaa todistetusti katti-mallin nokka paikalleen ja ihmetellä taas. Taitaa olla m20 vaan niin herkkää ja modernia teknologiaa, että yläkerran joutuu kymppitonnin välein käyttämään auki...No, harrastushan tämä on.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎