Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä sieltä hajosi? (jarrut, e30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emcii
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 124
    • vantaa

    Mikä sieltä hajosi? (jarrut, e30)

    Kävin tuossa katsastamassa autoa, ja jarrutesteri antoi takajarruille tehoksi puhtaat nollat molemmat etujarrut antoivat arvoksi muistaakseni 1.6
    Kun katsastuksen päätteeksi pääsin ajamaan autoa ulos hallista huomasin jarrupolkimen olevan melkein kuollut ja painuvan lähes pohjaan ennenkuin rupeaa ottamaan.
    Takajarrut siis kuolleet ja etujarruilla mennään (?), ihme juttu kyllä kun inssi ei pistänyt autoa ajokieltoon vaan antoi normaalin kuukauden korjausajan.. no eipä sillä kyllä kuitenkaan viitsi hirveästi kurvailla..

    Jarrut toimivat täydellisesti vielä ruutuun parkkeeratessani, joten ilmeisesti joku osa hajonnut inssin suorittaessa testiajoa hallin ympäri, johon siis kuuluu oleellisena osana lukkojarrutuksen testaus..

    Olisikos kenellekkään tapahtunut vastaavaa, tai muuten vaan tietoa mikä mahdollisesti hajonnut?? Ehtisi tänään käydä töiden jälkeen vielä varaosapuljussa, ennen talliin pääsyä
    Tämänhetkinen kauppakassi: Opel Insignia Sport Tourer 2.0 cdti -09
    Ex:
    Honda Accord Tourer DSL 2.2 i-CTDi Sport -06
    VW Passat Variant Highline 1.8T -99
    Renault Megane Coupe -98
    Bmw 316 1.8 -87
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    #2
    ...........
    Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:49.
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

    Comment

    • Aukes!
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2014
      • Riihimäki

      #3
      Joo mulla kerran kovan jarrutuksen jälkeen korkkas Mersusta jarrusatula ja just tollasekshan se meni


      - E60 -05 "too small to mention"
      ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

      Comment

      • emcii
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 124
        • vantaa

        #4
        Originally posted by muggo
        Jarruputki/sylkky korkannut ja nesteet pihalla?
        mutta jos jarruputki mennyt niin eikös se pumppaisi nestettä pihalle sitä mukaa kun jarrua painelee, kunnes nesteet loppuu? nyt etujarrut ovat vielä toimintakunnossa, tai ainakin sen aikaa kun sen kotipihalle ajoin
        Tämänhetkinen kauppakassi: Opel Insignia Sport Tourer 2.0 cdti -09
        Ex:
        Honda Accord Tourer DSL 2.2 i-CTDi Sport -06
        VW Passat Variant Highline 1.8T -99
        Renault Megane Coupe -98
        Bmw 316 1.8 -87

        Comment

        • Pite^
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 465
          • Haapavesi

          #5
          Originally posted by emcii
          mutta jos jarruputki mennyt niin eikös se pumppaisi nestettä pihalle sitä mukaa kun jarrua painelee, kunnes nesteet loppuu? nyt etujarrut ovat vielä toimintakunnossa, tai ainakin sen aikaa kun sen kotipihalle ajoin
          pistä nestettä purkkiin ja mee jonnekki asfatti/betoni alustalle ja pumppaa sievästi jarrua, ja kato mistä se mahdollisesti vuotaa, jos vuotaa!!!
          Team Ryyppymäki

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Näin. Eli jostainhan se täytyy vuotaa jos poljin on pehmeä=menee pohjaan.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              Originally posted by emcii
              Kävin tuossa katsastamassa autoa, ja jarrutesteri antoi takajarruille tehoksi puhtaat nollat molemmat etujarrut antoivat arvoksi muistaakseni 1.6
              Kun katsastuksen päätteeksi pääsin ajamaan autoa ulos hallista huomasin jarrupolkimen olevan melkein kuollut ja painuvan lähes pohjaan ennenkuin rupeaa ottamaan.
              Takajarrut siis kuolleet ja etujarruilla mennään (?), ihme juttu kyllä kun inssi ei pistänyt autoa ajokieltoon vaan antoi normaalin kuukauden korjausajan.. no eipä sillä kyllä kuitenkaan viitsi hirveästi kurvailla..

              Jarrut toimivat täydellisesti vielä ruutuun parkkeeratessani, joten ilmeisesti joku osa hajonnut inssin suorittaessa testiajoa hallin ympäri, johon siis kuuluu oleellisena osana lukkojarrutuksen testaus..

              Olisikos kenellekkään tapahtunut vastaavaa, tai muuten vaan tietoa mikä mahdollisesti hajonnut?? Ehtisi tänään käydä töiden jälkeen vielä varaosapuljussa, ennen talliin pääsyä
              ensimmäisenä varmaan kannattais katella että vuotaako nestettä ja jos vuotaa niin mistä ja sit tarkastaa takaa jarru sylinterit etteivät ole jumineet kiinni
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • emcii
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 124
                • vantaa

                #8
                Selvisihän se syy.. vuotaa sieltä perän kohalla olevasta t-liittimestä lähtevästä vasemmasta jarruputkesta.. Yritin tuossa irroitella putkia, mutta kaikki liitoskohdat tuntuvat olevan täysin kiinnijumahtaneita..
                Mielessä kävikin, että jos vetäisi kokonaan uuden putken takajarruille, eli laittaisi edestä uuden putken taakse t-liittimelle ja siitä jarruihin:
                http://www.realoem.com/bmw/showparts...51&hg=34&fg=15
                Onkos tuo nro.1, eli muoviputki pakollinen tuossa välissä, vai kannattaako t-liittimestä vetää suoraan putket jarruihin? nro.2 muoviputkea ei ainakaan tuossa itellä näyttänyt tällä hetkellä olevan ollenkaan, vaan nrot 13 ja 14 suoraan kiinni jarruissa..
                Tuntuu ainakin huomattavasti helpommalta kävellä varaosaliikkeeseen ja ostaa jarruputkea metritavarana, kuin alkaa roplaamaan noiden vanhojen letkujen kanssa eikä näyttänyt olevan edes kamalan hintaisia!
                Tämänhetkinen kauppakassi: Opel Insignia Sport Tourer 2.0 cdti -09
                Ex:
                Honda Accord Tourer DSL 2.2 i-CTDi Sport -06
                VW Passat Variant Highline 1.8T -99
                Renault Megane Coupe -98
                Bmw 316 1.8 -87

                Comment

                • Masinol
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 988
                  • "Turku"

                  #9
                  Originally posted by emcii
                  Selvisihän se syy.. vuotaa sieltä perän kohalla olevasta t-liittimestä lähtevästä vasemmasta jarruputkesta.. Yritin tuossa irroitella putkia, mutta kaikki liitoskohdat tuntuvat olevan täysin kiinnijumahtaneita..
                  Mielessä kävikin, että jos vetäisi kokonaan uuden putken takajarruille, eli laittaisi edestä uuden putken taakse t-liittimelle ja siitä jarruihin:
                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...51&hg=34&fg=15
                  Onkos tuo nro.1, eli muoviputki pakollinen tuossa välissä, vai kannattaako t-liittimestä vetää suoraan putket jarruihin? nro.2 muoviputkea ei ainakaan tuossa itellä näyttänyt tällä hetkellä olevan ollenkaan, vaan nrot 13 ja 14 suoraan kiinni jarruissa..
                  Tuntuu ainakin huomattavasti helpommalta kävellä varaosaliikkeeseen ja ostaa jarruputkea metritavarana, kuin alkaa roplaamaan noiden vanhojen letkujen kanssa eikä näyttänyt olevan edes kamalan hintaisia!

                  Älä nyt hyvä mies jätä pois niitä letkuja.
                  Ei ne jarruletkut (siis nuo sinun muoviputket) siellä turhaan ole. Ne on aina liikkuvien osien eli ripustusten yms jouston takia siellä. Jos laitat ilman niin kupariputki väsyy ja katkeaa ajan myötä. Myös jos autossa on kelluvat satulat niin ripustuksen ja jarrusatulan välillä täytyy olla myös letku.
                  Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                  Comment

                  • emcii
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2003
                    • 124
                    • vantaa

                    #10
                    Originally posted by Masinol
                    Älä nyt hyvä mies jätä pois niitä letkuja.
                    Ei ne jarruletkut (siis nuo sinun muoviputket) siellä turhaan ole. Ne on aina liikkuvien osien eli ripustusten yms jouston takia siellä. Jos laitat ilman niin kupariputki väsyy ja katkeaa ajan myötä. Myös jos autossa on kelluvat satulat niin ripustuksen ja jarrusatulan välillä täytyy olla myös letku.
                    itse asiassa kun aloin asiaa eilen vielä miettimään niin päädyin samaan tulokseen kanssasi, että ne ovat sielä juuri tuosta syystä... täytyy siis ostaa vaikka uudet semmoisetkin niin kestääpähän varmaan auton loppuelämän ajan sitten siellä (tuskin tällä enää montaa sataatuhattakilometriä veivataan, hehee...)
                    Tämänhetkinen kauppakassi: Opel Insignia Sport Tourer 2.0 cdti -09
                    Ex:
                    Honda Accord Tourer DSL 2.2 i-CTDi Sport -06
                    VW Passat Variant Highline 1.8T -99
                    Renault Megane Coupe -98
                    Bmw 316 1.8 -87

                    Comment

                    • himonussija
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 392
                      • Finland

                      #11
                      Esim. Motonetistä saa noita jarruputkia valmiiksi mitoitettuina ja taivutettuina eikä maksa paljoa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎