Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M20b25 lämmöt nousee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tagagummi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 156
    • kännykkä town

    E30 M20b25 lämmöt nousee

    Tästä aiheesta oli paljon kun searchilla hain, mutten mielestäni löytänyt mitään mikä olisi auttanut. Jos tiedätte jonkin topicin mistä asia selvii niin linkkejä/ vinkkejä vastaanotetaan ilomielin.

    Eli asiaan. Viime kesänä auto keitti. Ostin uuden kannen, termarin, vesipumpun, viskon, syylärin, paisarin korkin, 2 kpl ylävesiletkuja, mittaristoon vaihdettiin patterit, vedenlämpöanturit.
    Auto toimi sitten viileillä syyskeleillä ok. Talvella hieman ajelin ja auto toimi ok. Pari viikkoa sitten otin auton taas vaki käyttöön, avo kun on. Pari päivää sitten lämpöviisari nousi yli melkein kolmannelle viivalle ja melko pian laski keskelle, en ajatellut sen olevan mitään mutta seurailin mittaria kun ajelin ja sama toistui muutamia kertoja, kunnes eilen päätin että jospa siellä on päässyt ilmaa jostain ja se haittaa kiertoa, niinpä ilmasin ohjeen mukaan ja käytin sen jälkeen autoa jonkin aikaa tyhjäkäynnillä ja yhtäkkiä noin 4 sekunnin sisällä lämpöviisari nousi keskeltä punaselle, sammutin auton. Mittari ilmeisesti näyttää oikein kun vesi kiehui iloisesti, nappasin reippaasti ylävesiletkusta kiinni ja hyvin siinä kättä piti, nopeasti vois sanoa että vesi ei kierrä, mutta ennen kuin termarinkin asensin keitin se vedessä moneen kertaan ja se toimi hyvin ( ihan niin kuin vanhakin ). Kaikki osat olen ostanut merkkiliikkeestä mikä on tietenkin aika hölmöä mutta kun en ole ollut vakuuttunut tarvikeosien laadusta.
    No auto odottaa tallissa ja kantta taas irti ruvetaan kaivamaan, mutta on se nyt yks perkele ku tuhannen km:n välein tehhään kansiremontti. Ei vaiskaan, jottain vikaa hänessä on, toivottavasti selvii purkaessa jota mitä.
  • BMW 325I avo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 832
    • Tampere

    #2
    Pari tarkentavaa kysymystä.

    Originally posted by tagagummi

    Eli asiaan. Viime kesänä auto keitti....
    Ei ehkä liity nykyiseen ongelmaan, mutta minkä takia auto keitti edelliskerralla?

    Originally posted by tagagummi
    Pari päivää sitten lämpöviisari nousi yli melkein kolmannelle viivalle ja melko pian laski keskelle, en ajatellut sen olevan mitään mutta seurailin mittaria kun ajelin ja sama toistui muutamia kertoja
    Eli lämpö nousee ajaessa, ei pysähdyksissä? Eli ei liity sitten viskoon.


    Originally posted by tagagummi
    otin auton taas vaki käyttöön, avo kun on
    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      kuullostas nestekiertohäiriöltä....
      puhaltaako lämmintä? jos puhaltaa niin laskeeko lämmöt kun tyrkkää puhaltimen täysille?
      ettei vaan olisi syyläri tukossa? kokeile kädellä syyläriä kun auto on lämmin että onko tasaisesti lämmin jokapaikasta..
      jos asennuksissa on käytetty tiivisteliimaa niin se voi olla tukkinut syylärin...

      eihän mikään letku vuoda että vetäisi ilmaa nestekiertoon?
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • BMW 325I avo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 832
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Eepo
        kuullostas nestekiertohäiriöltä....
        puhaltaako lämmintä? jos puhaltaa niin laskeeko lämmöt kun tyrkkää puhaltimen täysille?
        ettei vaan olisi syyläri tukossa? kokeile kädellä syyläriä kun auto on lämmin että onko tasaisesti lämmin jokapaikasta..
        jos asennuksissa on käytetty tiivisteliimaa niin se voi olla tukkinut syylärin...

        eihän mikään letku vuoda että vetäisi ilmaa nestekiertoon?
        Itse poistin syylärin vikalistalta sillä, että iso letku syylärille ei ollut edes lämmin? Eli vesi ei pääsisi edes syltylle asti.
        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

        Comment

        • tagagummi
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 156
          • kännykkä town

          #5
          Keitti viime kesänä kun oli kansi noin kymmenen cm halki, ja vedet öljyn joukossa. Kannen olisi voinut korjata mutta puski kesikset päälle hitsarille, niin tulin siihen tulokseen että uutta vaan kaupasta, kun ei kerran olla venäjällä ja kaupat on tavaroita väärällään.

          Lämpö nousi pysähdyksissä ollessa.

          Otin siis paljain käsin ylävesiletkusta kiinni, välittömästi sammutettuani auton. Eikä ees näpit kärvähtäny. Itse mitään autoista tietämättä epäilisin että vesi ei kierrä.

          tiivisteliimaa en ole käyttänyt ollenkaan.

          Yksi asia minkä unohdin edellä mainita; tässä jossain vaiheessa kevättä auto oli pari päivää käyttämättä, ja kun läksin taas avoilemaan, tarkistin öljyt ja vedet. Tihrustelin hetken paisariin ja sen likaisuudesta johtuen en havainnut nestepintaa laisinkaan, mutta nestettä oli koska kun avasin korkkia hieman ja pistin nopeasti kiinni, niin ylivuotoletkusta alkoi nestettä tulemaan ja silloin näin nestepinnan paisarissa ja se oli täynnä ja ylävesiletku oli " kova " eli painetta oli järjestelmässä paljon, vaikka autoa ei ollut käytetty pariin päivään. Kaikissa edellisissä autoissani on kyllä paine hävinnyt järjestelmästä muutamassa vuorokaudessa.

          No pitemmittä puheitta taidan tästä lähteä talliin purkamaan mosaa niin jos vaikka selvis tää homma.

          Comment

          • Nikke2002
            Newbiemmer
            • Aug 2005
            • 18
            • Kokkola

            #6
            Olit ostanut uuden korkin paisuntasäiliöön. Huomaisitko kun väänsit korkin kiinni jos korkki vääntyi hieman vinoon, ihan kun se ei olisi ihan oikea korkki oikeaan paikkaan. Itellä oli samantyyppisiä ongelmia, voi olla että väänsin korkkia liian kireälle. Mulla loppui ongelmat kun pistin korkkia aika hellästi kiinni.

            Comment

            • turboix
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 581
              • p-laidun

              #7
              Termari ei välttämättä toimi,vaikka se kiehuvassa vedessä aukeiski ni se ei välttämättä aukee paineessa,ja jos oot se koneen keittäny sillä termarilla ni se on luultavasti entinen termari.
              BMW E46 330dA touring -00
              BMW e30 325tbo -86
              BMW e30 323ia cabriolet -83
              BMW e30 318i touring -89

              Comment

              • BMW 325I avo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 832
                • Tampere

                #8
                Originally posted by turboix
                Termari ei välttämättä toimi,vaikka se kiehuvassa vedessä aukeiski ni se ei välttämättä aukee paineessa,ja jos oot se koneen keittäny sillä termarilla ni se on luultavasti entinen termari.
                Hänellähän on ostettuna uusi termari.

                Tulikos sinne kabiiniin lämmintä ilmaa?

                Voiko olla, että se kansi olisi aiemmin haljennut jostain syystä, eikä vain vanhuuttaan? Eli keittänyt ensin ja sitten kansi halki ja vedet sekaisin.

                Voisiko siellä olla sama vanha vaiva edelleen? Jos kabiiniin tulee lämmintä ilmaa, niin voisiko syyläri olla isosti tukossa? Sitähän ei ole vaihdettu/tarkastettu.
                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                Comment

                • tagagummi
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 156
                  • kännykkä town

                  #9
                  Jos se paisarin korkki olisi ollut liian lujasti kiinni ( mikä on kyllä ihan mahdollista ), eikö se olisi ilmennyt heti eikä vasta parin viikon päästä??? Teoria kyllä mielestäni hyvä.

                  Termarin keitin ja lämpömittarilla seurasin sen aukenemista. Noin 78C alkoi termari aukenemaan hieman ja muistaakseni noin 85C se oli melkoisen sepposen selällään. Tein tämän useasti ja sekä uusi että vanha termari käyttäytyivät samalla tavoin.

                  Syyläri on ensimmäisen keittämisen jälkeen vaihdettu uuteen, mutta täytyypä tuo tukkeituneisuus tarkastaa anyway koska nyt se on helppo tsekata kun kaikki on osina.

                  Kabiiniin on tullut koko ajan isosti kuumaa ilmaa, eli olen ajanut 10C lämpötiloissakin eikä palelluta kun pistää lämppärin puhaltaan kuumaa.

                  Kansi on poissa nyt. Ei silminähtävää vauriota kannessa / tiivisteessä / lohkossa.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16500
                    • Asikkala

                    #10
                    tuli mieleen että oisko termari väärinpäin ? Uutta osaa paljon niin ei pitäis tollasta tehdä, eihän.

                    Comment

                    • jvakeva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2433
                      • Kouvola

                      #11
                      ihan näin päissäni utelen, että olisiko lohko halki?

                      ei tuollaisen keittämisen pitäisi etenkään kansirempan jälkeen normaalia olla..
                      B10 V8 # 108
                      saab r560 8X4

                      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                      Comment

                      • tagagummi
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 156
                        • kännykkä town

                        #12
                        Termaria ei saa väärinpäin. Tai saa mut sit ei mee koppa kii.

                        Toi lohkon halkeaminen on kyllä vahvasti mielessä ja siksi myös se nyt vaihdetaan.

                        Aikaisemmissa autoissa kun on ollut lämpöongelmia niin öljy menee veden joukkoon mutta tässä menee vesi öljyn sekaan, mielenkiintoista. Tietenkin se varmaan osaksi selittyy sillä että jos auton sammuttaa niin vesijärjestelmässä on painetta paljon pidemmän aikaa kuin öljypuolella. ...ja minähän sen sammutin.

                        Harmi vaan kun tää työ haittaa harrastamista...oon meinaan nytkin duunis kun näit kirjoittelen, vaix kuuluis olla koto nukkumas tai tekemäs jottain järkevämpää ku työtä.... no, elämä on.

                        Comment

                        • tagagummi
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 156
                          • kännykkä town

                          #13
                          Tässä kun nyt koko motti levällään tallin lattialla, niin olen yrittänyt etsiä syytä äkilliselle keittämiselle.

                          Paisuntasäiliö ; siitä lähtee kaksi ohutta letkua ja yksi paksu. Toinen ohuemmista on ylivuoto ja toinen menee syyläriin ylävesiletkun viereen. Tämä mikä menee syyläriin on joko tukkeessa tai siellä on jokin venttiili, koska ilma ei läpi mene vaikka vähän painettakin perään heittää, ei siis kumpaankaan suuntaan.

                          Eli viisaat nyt kertokaa juntille joka on hakannut puoli omaisuutta tähän moottoriin; kuuluuko ko. letkusta mennä ilma läpi molempiin suuntiin??

                          Comment

                          • Enska325i
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 333
                            • Masku

                            #14
                            Kuuluu kulkea.
                            E46 330i M-sport touring

                            ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                            sigpic

                            Comment

                            • tagagummi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 156
                              • kännykkä town

                              #15
                              No niin loppuyhteenveto.

                              Uusi kone paikoillaan ja noin puolentuhatta km:ää takana ilman minkäänlaista lämpöonkelmaa. Eli siis uuden paisarin letkuineen ostin ja sen pienen letkun joka menee syylärin ylävesiletkun viereen, kuuluu tulla lämpimäksi.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎