Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 raidetangonpään liian suuri kulma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    E30 raidetangonpään liian suuri kulma

    Kun autoa madalletaan, niin hammastanko tippuu alemmaksi mutta raidentangonpää on aina vaan samassa kohtaa. Itse olen joutunut siirtämään koko hammastankoa hieman alemmaksi ja auto on muutenkin aika tontissa. Joten raidetangonpää osoittaa aivan metsään. Optimaalisin olisi että raidetangonpää olisi täysin linjassa hammastangon kanssa silloin kun auto lepää renkailla.

    Tässä pari kuvaa josta selviää helposti mistä on kyse.
    Kuva1
    Kuva2

    Nyt kun ajaa hieman vauhdikkaammin tiukkaan mutkaan, niin ulompi rengas nousee hammastankoon nähden vielä korkeammalle ja kulma muuttuu vielä enemmän huonompaan suuntaan. Ohjaus alkaa takkuamaan kesken mutkan. Koska jostain kohti loppuu jousto kesken.

    Ratapäiville on turha mennä kun ei voi ajaa ilman takkuavaa ohjausta. Joten ongelmaan on yritetty keksiä ratkaisua.

    Jos jostain autosta löytyisi samalla kartiolla ja suht samalla jengalla olevat päät joissa olisi hyvin paljon erillainen kulma kun kuvissa esiintyvissä päissä. Tämä vaihtoehto pitää ensimmäisena kokeilla menemällä autotarvike liikkeeseen kaivamaan raidetangonpäitä. Vai olisiko jollain valmiiksi mielessä sopivat päät?

    Toisena vaihtoehtona on sitten siirtää pallonivelen kiinnityspistettä. Pistettä pitäisi viedä myös hieman taaksepäin että se mahtuisi tulemaan alaspäin. Jos ei vie taaksepäin niin ottaa vanteeseen kiinni. Taaksepäin viemisellä saataisiin samalla nopeampi ohjaus.

    Olisiko masalla ollut e30 cabin kanssa samanlaisia ongelmia?
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2048
    • Riihimäki

    #2
    No on kyllä todella päin helv..iä nuo kulmat. Rata-ajoa ajatellen muutenkin kuin jumittamisen takia erittäin huono geometria. Kun raidetanko on noin paljon eri kulmassa kuin tukivarsi, muuttuu auraukset jouston aikana ihan älyttömästi ja varmaan on kauhea ajaa. Valitettavasti en osaa auttaa, mutta ainoa oikea ratkaisu olisi nostaa hammastanko alkuperäiselle paikalle tai ehkä vähän siitäkin ylöspäin. Nähtävästi se vaan on mahdotonta/vaikeaa? Pelkkä mutkan tekeminen tankoon (mitä kai haet "erikulmaisella" nivelellä) ei auta geometriaan vaikka jumiongelma ratkeaisikin.

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Ne tosiaan on päin helvettiä. Tiedän että geometria muuttuu jousituksen mukana. Geometria muutoksen huomaa myös kun ajaa moottoriteillä johonkin heittoihin. Autoa joutuu oikeesti ajamaan aina välillä.

      Eli kiinnityspistettä on muutettava kääntövarressa. En nää sitä ongelmana kun jostain löytyy sopiva pora jolla saa oikean kokoisen kartion.

      Hammastangon ylös nostaminen on enemmän kun hankalaa koska siinä ihan yläpuolella lepää moottorin öljypohja. Sen takia sitä joskus laskettiin, että saatiin kone alas ja makamaan suorassa.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2048
        • Riihimäki

        #4
        Niin arvelinkin, mutta entäs öljypohjan muotoilu? Onko pumppu tms. hollilla pahasti?

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2048
          • Riihimäki

          #5
          Sitten kilpureissa on nähty sellasia palikoita raidetangon sisäpäässä millä sisäniveltä on nostettu hammastankoa ylemmäs. Ongelmana on hammastangolle tuleva vääntö eikä rakenteesta oikein saa riittävän jäykkää.

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Ihan hatusta vedetty idea, mutta tutki vielä(jos siis et ole tutkinut) että onko tuo jumittamisen aiheuttava kulma rattiakselissa eikä raidetangossa, Itselläni muodostui vanhassa Opelissa liian suuri murroskulma ohjausvaihteen ja rattiakselin väliin kun vaihdettiin nopeampi ohjausvaihde toisesta automallista. Tosin tuossa tapauksessa jumitus ei muuttuisi joustoliikkeen mukana.

            EDIT niin mikä siellä ylhäällä estää laittamasta ohajusvaihdetta vakio kohtaan? Voiskko e36 vaihde sopia yhtään ylemmäs, sitähän voi shimmata hieman e30 etupalkissa.
            Olli.

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              #7
              Originally posted by racing02
              Niin arvelinkin, mutta entäs öljypohjan muotoilu? Onko pumppu tms. hollilla pahasti?
              Öljypumppu ei muistaakseni ole mitenkään tiellä koska se on reilusti hammastangon etupuolella. Tuossa koneessa on öljypohja ja sitten vielä erillinen iso luukku koneen alla joka on kans öljypohjaa. Sitä iso luukkua pitäisi muokata. Ei sekään ole kun helvetisti työtä. Olettaen tietysti että luukun takana on tilaa.

              Originally posted by Rocla
              Ihan hatusta vedetty idea, mutta tutki vielä(jos siis et ole tutkinut) että onko tuo jumittamisen aiheuttava kulma rattiakselissa eikä raidetangossa, Itselläni muodostui vanhassa Opelissa liian suuri murroskulma ohjausvaihteen ja rattiakselin väliin kun vaihdettiin nopeampi ohjausvaihde toisesta automallista. Tosin tuossa tapauksessa jumitus ei muuttuisi joustoliikkeen mukana.

              EDIT niin mikä siellä ylhäällä estää laittamasta ohajusvaihdetta vakio kohtaan? Voiskko e36 vaihde sopia yhtään ylemmäs, sitähän voi shimmata hieman e30 etupalkissa.
              Ei ole rattiakseli joka jumittaa koska jumittaa vaan mutkissa.

              Tuo E36 ohjainvaihde on ollut jo kauan mielessä. Jostain kun vaan löytäisi E36 3.0L M3:sta koska siinä on nopein ohjaus. Sitä pystyy toki shimmaamaan ylemmäs. Yleensä shimmi on laitettu yläpuolelle mutta en nää mikä estäisi sen laittamista alapuolelle. Päästäisiin hieman ylemmäksi, mutta tuskin riittävästi. Pitää v-loppuna katsoa tarkasti paljon siellä olisi oikeasti tilaa nostaa sitä takas ylemmäs. Tilaa ei vaan ole missään suunnassa liikaa.

              Tässä vielä kuva E36 vaihteesta E30:ssä. Kuva3
              Last edited by Doni; 08-06-2006, 22:08.
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2842
                • Kyrsälä

                #8
                Taas on kaivettu nenää ja mietitty ratkasua.

                Tällainen tuli mieleen. Kuva4

                "liitoskohdan" saa tehtyä silleen että ei anna siitä periksi.

                Keksiikö joku haittapuolia?
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • wilperi
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 154
                  • HELSINKI

                  #9
                  Originally posted by Doni
                  Taas on kaivettu nenää ja mietitty ratkasua.

                  Tällainen tuli mieleen. Kuva4

                  "liitoskohdan" saa tehtyä silleen että ei anna siitä periksi.

                  Keksiikö joku haittapuolia?

                  hmm.. en oo iha varma mut jos tekee ton liitos palan ni pystyykös sen jälkee enää säätää kulmii???tai kylhä ne pystyy säätää mut vmäinen homma mun mielest
                  -03 skoda octavia RS



                  EX:
                  -97 E39 540ia
                  -97 E39 523
                  -08 BASHAN 300CC ROADSTER
                  -84 E28 "527"
                  - nissan bluebird 2.0slx (virhe ostos)
                  -84 E30 318
                  -84 E28 520

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Originally posted by wilperi
                    hmm.. en oo iha varma mut jos tekee ton liitos palan ni pystyykös sen jälkee enää säätää kulmii???tai kylhä ne pystyy säätää mut vmäinen homma mun mielest
                    Tuo ensimmäinen laatikko ohjainvaihteen molemmin puolin kuvastaa sisempää raidentangonpäätä joka pyörii ympäri. Siitä pystyy säätämään, ihan niinku normaalisti.
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • wilperi
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2005
                      • 154
                      • HELSINKI

                      #11
                      Originally posted by Doni
                      Tuo ensimmäinen laatikko ohjainvaihteen molemmin puolin kuvastaa sisempää raidentangonpäätä joka pyörii ympäri. Siitä pystyy säätämään, ihan niinku normaalisti.
                      jaa no sitte...
                      en oikee hoksannu tota kuvaa oikeen
                      -03 skoda octavia RS



                      EX:
                      -97 E39 540ia
                      -97 E39 523
                      -08 BASHAN 300CC ROADSTER
                      -84 E28 "527"
                      - nissan bluebird 2.0slx (virhe ostos)
                      -84 E30 318
                      -84 E28 520

                      Comment

                      • L.H
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2481
                        • Lohja

                        #12
                        Originally posted by Doni
                        Taas on kaivettu nenää ja mietitty ratkasua.

                        Tällainen tuli mieleen. Kuva4

                        "liitoskohdan" saa tehtyä silleen että ei anna siitä periksi.

                        Keksiikö joku haittapuolia?
                        Haittapuolena näin äkkiä keksisin ainakin katsastusmiehen.
                        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by Doni
                          Taas on kaivettu nenää ja mietitty ratkasua.

                          Tällainen tuli mieleen. Kuva4

                          "liitoskohdan" saa tehtyä silleen että ei anna siitä periksi.

                          Keksiikö joku haittapuolia?
                          Tämä auttaa ehkä jumittamisen mutta ei poista itse nivelgeometrian virhettä, koska nivelpisteet säilyvät vanhoissa paikoissa.

                          Petteri
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          • racing02
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 2048
                            • Riihimäki

                            #14
                            Originally posted by racing02
                            Sitten kilpureissa on nähty sellasia palikoita raidetangon sisäpäässä millä sisäniveltä on nostettu hammastankoa ylemmäs. Ongelmana on hammastangolle tuleva vääntö eikä rakenteesta oikein saa riittävän jäykkää.
                            En tiedä hiffasitko mitä tarkoitin yllämainitulla, mutta olisi ehkä siistimpi ratkaisu. Eli siis hammastangon päähän mihin normaalisti tulee raidetagon sisänivel laitetaankin ylöspäin osoittava teräskappale. Sen yläpäähän tehdään uusi kiinnitys sille nivelelle. Eli välikappaletta käyttäen nostetaan raidetangon sisempi nivel korkeammalle. Jos siirto on vain pari kolme senttiä tämä on ihan hyvä. Suuremmalla siirrolla alkaa vääntöä tulemaan turhan paljon. Tämä korjaa myös geometriavirheen eli on siinä mielessä huomattavasti parempi ratkaisu.
                            Hitto kun olis kuva niin ei tarviis selittää.

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              #15
                              Originally posted by racing02
                              En tiedä hiffasitko mitä tarkoitin yllämainitulla, mutta olisi ehkä siistimpi ratkaisu. Eli siis hammastangon päähän mihin normaalisti tulee raidetagon sisänivel laitetaankin ylöspäin osoittava teräskappale. Sen yläpäähän tehdään uusi kiinnitys sille nivelelle. Eli välikappaletta käyttäen nostetaan raidetangon sisempi nivel korkeammalle. Jos siirto on vain pari kolme senttiä tämä on ihan hyvä. Suuremmalla siirrolla alkaa vääntöä tulemaan turhan paljon. Tämä korjaa myös geometriavirheen eli on siinä mielessä huomattavasti parempi ratkaisu.
                              Hitto kun olis kuva niin ei tarviis selittää.
                              En noteerannu sun ekaa postausta kunnolla. Tuo kyllä varmasti toimii ja suhteellisen helppo toteuttaa.

                              Eilen ryömin auton alla, saan nostettua hammastankoa ~10mm ylemmäs uusilla kiinnityksillä. Kun sitä tiputettiin, niin vaihdettiin vaan ylempi kiinnitys palkin alle ja päinvastoin. Silloin oli vaan mielessä että "no nyt se on pois edestä" ja ei ajateltu mitään geometria jutskia.

                              Eli nostan hammastankoa seuraavaks ylemmäks ja katson mihin se riittää. Jos ei riitä niin sitten racing02 ehdottama asia.

                              Tässä välissä olisi hyvä tehdä sinne E36 M3 hammastanko, mutta niitä kun ei kasva joka puussa.
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎