Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30: ei starttaa ... (vikaa löydetty)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • htk
    BTCF Member
    • Aug 2003
    • 323
    • Juankoski

    E30: ei starttaa ... (vikaa löydetty)

    325iX -86

    tätä samaa ongelmaa on varmaan ollu miljoonassa autossa mutta auttakaa silti, ei löytyny haulla kunnon vastauksia.
    elikkäs
    Auto kyllä lähtee pyörimään kun vähän työntää. startti pyörii kun yhdistää startin päähän tulevat piuhat.
    Startista ottaa sen ohuen johdon irti niin bensa pumppu alkaa pyöriä (virrat päällä) näin vissiin kuuluukin olla.
    virta avaimesta kääntää ei tapahdu mitään.

    solenoidissa vikaa?
    Onko startilla joku rele?
    Mahdollisesti virtalukossa vikaa?
    mistä alkaa vikaa etsiä / rajata?


    - HTK
    Last edited by htk; 06-07-2006, 21:08.
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 888
    • Valkeakoski

    #2
    Jos jakarilla paukuttaminen auttaa niin eiköhän se solenoidissa se vika ole?
    ota startti pöydälle ja vaihda solenoidi ja samalla vaikka hiilet!
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • htk
      BTCF Member
      • Aug 2003
      • 323
      • Juankoski

      #3
      ei siis hakkaaminen auta. Tarkoitin että yhdistää startin johdot niin pyörii. (edit, ei sitten vissiin pyöriny)
      Miten pystyy testaamaan onko virtalukko rikki?
      On sen verran hankalassa paikassa startin ylempi kiinnitys pultti ettei turhaan kehtaisi ottaa irti.
      Last edited by htk; 06-07-2006, 21:15.

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Mulla oli tasan sama ongelma omassa E30. Otappa ensin se ratin alasuoja pois (2kpl ruuvia). Sen jälkeen joko irrotat sen yläsuojan kokonaan, taikka raotat sitä pikkasen, että näet sieltä vasemmalta puolelta ne virtalukolle menevät piuhat jotka on siihen virtalukon pohjaan kolvattu kiinni.. Tarkista ne.

        Itsellä oli (ja on vieläkin ) virtalukon pohjan kiinnikkeet niin kuluneet että välillä lonksahtaa hieman "pois paikoiltaan", ja avaimesta ei tapahdu mitään ennenkuin työntää sormilla virtalukon pohjaa sisäänpäin.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • 324tdic2d
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 136
          • Kemi, Oulu, Vaala

          #5
          Ensimmäisenä kannattaa vaihtaa ratin alle startin rele, rele on sellainen perusrele mitä käytetään esim. valojen kytkennöissä. En kyllä tosin oo nyt aivan varma onko kaikissa e30:ssä ko. relettä, mulla on kahdessa ollu ja kolmatta ei ole tarvinu vielä sinne asti purkaa nähdäkseni asian.
          Itellä meni tv. autosta noin 2kk välein startin rele paskaksi, en vieläkään tiedä mikä sitä niin paljon rasitti ettei kestäny kauaa. Kaupasta sylillinen niitä releitä ja hyvin kulki.
          325iA Cabriolet 3/1987
          330d 6/2003

          Comment

          • htk
            BTCF Member
            • Aug 2003
            • 323
            • Juankoski

            #6
            Otiin virtalukon päästä sen muovi liittimen (mihin on johdot tinattu) irti ja kokeilin siitä kääntää meisselillä, ei vaikutusta. Eli ilmeisesti virtalukko ehjä.
            Pitää kokeilla sitä relettä huomenna vaihtaa, luulen että se on pelkästään vilkkujen rele.
            ja sen jälkeen irroittelemaan starttia.
            Jos solenoidi on rikki niin naksaahtako se ollenkaan?

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by 324tdic2d
              En kyllä tosin oo nyt aivan varma onko kaikissa e30:ssä ko. relettä, mulla on kahdessa ollu ja kolmatta
              Automaateeja?

              Koskaan en ole manuaalissa nähnyt tota relettä.
              Olli.

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by htk
                Otiin virtalukon päästä sen muovi liittimen (mihin on johdot tinattu) irti ja kokeilin siitä kääntää meisselillä, ei vaikutusta. Eli ilmeisesti virtalukko ehjä.
                Pitää kokeilla sitä relettä huomenna vaihtaa, luulen että se on pelkästään vilkkujen rele.
                ja sen jälkeen irroittelemaan starttia.
                Jos solenoidi on rikki niin naksaahtako se ollenkaan?

                Ei naksahda jos solenoidi on paskana. Se rele joka siinä rattipylvään alla roikkuu on VILKKURELE. Startin relettä ei käyttöoppaasta eikä autosta löydä, ei ainakaan tuosta omasta E30 320i '86 L-jetistä, ei tietoa motroniceista. Koititko laittaa sormia sinne väliin ja painella ja vähän runkata eestaas sitä v-lukon pohjaa samalla ku pidät avainta kokoajan käynnistysasennossa?
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • 324tdic2d
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 136
                  • Kemi, Oulu, Vaala

                  #9
                  Itseasiassa kyllä ovat olleet kaikki automaatteja..hmm. Tutkin silloin aikonaan kun vähän samantapaista vikaa oli, niin puhumani rele on tavallaan vain virtalukolta tulevan "start" piuhan välissä ja piuhan toinen pää oli suoraan startin solenoidinavassa. Omassani ko. piuha oli muistaakseni mustan värinen.
                  Taisinpa ajella autolla pari viikkoa vieläpä sillä tavalla, että käynnistääkseni auton yhdistin ratin alta punaisen (virtalukolle menevä pää +12V) ja mustan (startin solenoidi) piuhan. Myöhemmin huomasin aikalailla piilossa olevan releen ja sen jälkeen tuli vaihdettua ko. relettä useammin. Kerkesimpä ennen releen vaihtoa vaihtaa toisesta e30:sta startin, virtalukon ja virtalukonpohjan sekä osan välissä olevista piuhasarjoista.

                  Epäilen, että bensapumpun rele ja virtalukko on jotenkin yhteydessä toisiinsa, jos näin on niin tämä tiedonkulku on syytä tarkistaa. <- Joku muu vahvistakoon tämän.
                  325iA Cabriolet 3/1987
                  330d 6/2003

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by 324tdic2d
                    Itseasiassa kyll&#228; ovat olleet kaikki automaatteja..hmm. Tutkin silloin aikonaan kun v&#228;h&#228;n samantapaista vikaa oli, niin puhumani rele on tavallaan vain virtalukolta tulevan "start" piuhan v&#228;liss&#228; ja piuhan toinen p&#228;&#228; oli suoraan startin solenoidinavassa. Omassani ko. piuha oli muistaakseni mustan v&#228;rinen.
                    Taisinpa ajella autolla pari viikkoa viel&#228;p&#228; sill&#228; tavalla, ett&#228; k&#228;ynnist&#228;&#228;kseni auton yhdistin ratin alta punaisen (virtalukolle menev&#228; p&#228;&#228; +12V) ja mustan (startin solenoidi) piuhan. My&#246;hemmin huomasin aikalailla piilossa olevan releen ja sen j&#228;lkeen tuli vaihdettua ko. relett&#228; useammin. Kerkesimp&#228; ennen releen vaihtoa vaihtaa toisesta e30:sta startin, virtalukon ja virtalukonpohjan sek&#228; osan v&#228;liss&#228; olevista piuhasarjoista.

                    Ep&#228;ilen, ett&#228; bensapumpun rele ja virtalukko on jotenkin yhteydess&#228; toisiinsa, jos n&#228;in on niin t&#228;m&#228; tiedonkulku on syyt&#228; tarkistaa. <- Joku muu vahvistakoon t&#228;m&#228;n.
                    Musta keltainen toi piuha, menee manuaalissa suoraan lukolta startille. Automaatissa rele est&#228;&#228; starttaamisen vaihde p&#228;&#228;ll&#228;.

                    Tottahan toki virtalukko ja pa-pumpun rele ovat tekemisiss&#228; toisensa kanssa, virtalukko katkoo mm. p&#228;&#228;virtarelett&#228; ja p&#228;&#228;virtarele mm. pa-pumpun relett&#228;
                    Last edited by Rocla; 06-07-2006, 10:23.
                    Olli.

                    Comment

                    • htk
                      BTCF Member
                      • Aug 2003
                      • 323
                      • Juankoski

                      #11
                      kaverin kanssa saatiin viimein startti irti. Olipahan show vaihteeksi pari jatkoo ja niveltä...

                      mutta ihan jumissa ei ihme ettei lähde käyntiin. Pitää käydä hommaamassa kunnostettu käynnistysmoottori niin ei tarvii ihan heti irrotella uudelleen.

                      onkohan startin vikaa että about 2vuoden ajan on jättänyt starttaamatta silloin tällöin mutta kun on vähän aikaa odotellut niin lähtee käyntiin?

                      kiitoksia neuvoista, eiköhän tämä tästä jokupäivä käynnisty.
                      "päivä ajoa ja viikko huoltoa"

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎