Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325i tehostimenhammastangon huolto [HOWTO]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnatomiA
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 367
    • Pori

    E30 325i tehostimenhammastangon huolto [HOWTO]

    Pidemmän aikaa jo miettinyt, että mitä tehdä vuotavalle hammastangolle..
    Neuvoja on kyselty ja suurin osa vastauksista on ollut, että romuttamolta "uusi" niin pääsee "helpolla".
    Itse en tuota ole uskonut, koska jos hieman edes miettii tuota ratkaisua niin huomaa, että tuossa ei ole mitään järkeä!

    Toinen vaihtoehto oli että jostain tarttisi saada tiiviste-/korjaus-sarja.
    Sitten ei muuta kuin sarja hakuun, pienen foorumilta selvittelyn jälkeen selvisi että joku on jostain joskus sellaisen ostanut. No aluksi ongelmaksi tuli, että ketään ei myy kyseistä sarjaa ja alkuperäisosana ei edes uskalla kysyä...
    No huolto jäi sillä kertaa tekemättä, koska tiivisteitä ei mistään löytynyt ja kenelläkään ei ollut tietoa että mitä siihen voisi tarvita ja taas tuli vain että: "osta uusi romuttamolta, niin ei tartte tiivisteiden kanssa pelata"...
    Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa 100-150euroa maksavaa vuotavaa hammastankoa..

    Joten n. kuukausi sitten ajattelin että pakkohan sille tiputukselle on jotain tehdä ja aloin jälleen kysellä tiivisteitä, ja mites sattuikaan, että sarja löytyi jopa kahdesta paikasta:
    -KL-varaosista(tiivisteet 60e +asennussarja 9e)
    -Motonet(tiivisteet 55e asennussarjaa ei saatavana)
    Itse tilasin kl-varaosista josta sai myös tuon asennussarjan.

    Tuossa pari päivää sitten aloin purkamaan hammastankoa pois auton alta, öljyn keruu astia alle ja osia irroittamaan:
    1. Raidetangon sisemmät päät irti, ensin haitarikumi pois tieltä(puristettavat klemmarit päissä), sitten piti naputella vasaran ja ruuvimeisselin kanssa "sokat" pois mutterin päältä, mutterit auki.
    2. Ohjausnivel irti hammastangosta, voi ottaa kummasta päästä vain saa, eli pultti auki ja varovasti ruuvimeisselin ja vasaran kanssa levittää sitä kiristintä.
    3. Hammastankoon pumpulta/säiliöltä tulevat kaksi letkua irti.
    4. Hammastangon kiinnityspultit, 2kpl irti(läpi pultit, mutterit toisissa päissä)
    5. sitten varovasti pujottelemalla hammastanko pois autosta, asiaa helpottaa jos nostaa hieman moottoria, itse en nostanut ja mahtui tulemaan pois.

    -hammastanko kädessä ja pienen tutkimisen jälkeen alkoi purku.
    6. ensin letkut(vetämällä) ja putket(kiertämällä) irti.
    7. toisessa päässä tankoa pyöreä "sokka", jonka saa helposti kun kiertää sen ensiksi niin että sokan alku on sen reiän kohdalla josta lähtee pieni putki, sitten ruuvimeisseliltä reiän kautta työntää sokan pois.
    8. ohjausnivelle menevä "pystytanko" lähtee irti, kun ensin alapuolelta iso mutteri irti, jonka alla on pienempi joka myös pois, sitten yläpäästä musta suoja muovi pois ja sen alta pyöreä sokka jossa reiät pihtejä varten. Pieni lenkki sopii pystytangon yläpäähän josta kääntelemällä ja tosi varovasti toiseen päähän naputtelemalla tango tulee pois.
    9. poikittaistanko tulee pois sieltä päästä josta sokkakin otettiin pois, ensin työntää niin paljon kuin käsillä menee ja sitten naputtelee lopun matkaa ja samalla varoo ettei se tipu lattialle.
    10. osat nyt irti ja sitten yksitellen huolellisesti vaihtelemaan stefoja ja o-renkaita.

    jatkoa tulee kunhan saan kuvia esille.
    Last edited by AnatomiA; 18-07-2006, 16:27.
    | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

    | Design Rosendahl Oy |
    | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
    | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
    | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
    | http://www.designrosendahl.com |
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    #2
    Sen verran tyyppivika näissä kolmekymppisissä että eikö tämä olisi sticky juttu onnistuessaan?
    Last edited by Racink; 16-07-2006, 22:28.

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Saman homman kanssa painin itsekin viime syksynä. Romuttamoiltahan ei kannata mitään hommata, joten päädyin sitten etsimään yksityisiltä vaihto-osaa. Mielessä oli myös, että saanko vuotoa kaupanpäälle, joten ehdottoman tarkasti piti etsiä. Niinkin hyvä tuuri sitten sattui käymään, että löysin eräältä hepulta uudehkon hammastangon, jonka hän oli ehtinyt hommaamaan vähän ennen kolaria... No eipä ainakaan vielä ole ruikkinut delvaggia Pitääpä seurailla aihetta, jos joskus kunnostaisi tuon vanhan vaikka varalle.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • AnatomiA
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 367
        • Pori

        #4
        Nyt on havainnollistavia kuvia linkin alla:
        http://www.anatomia.biz/e30_325_hammastanko/

        asennuksessa totesin erittäin hyviksi apuvälineiksi stefojen pois ottamiseen erikokoiset hylsyt, ensiksi vertailemalla stefan kokoinen hylsy ja eikun naputtelemaan jatkovarren kanssa.
        Osa stefoista on aika tiukassa, eli voimaakin joutuu hieman käyttämään.

        Itsellä nyt hammastanko koossa, mutta vielä tarvitsee laittaa se autoon kiinni.
        Vastaan mielelläni kysymyksiin, jos joku on tekemässä kyseistä projektia.
        | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

        | Design Rosendahl Oy |
        | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
        | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
        | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
        | http://www.designrosendahl.com |

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4647
          • Tuusula

          #5
          Hyvä selostus & kuvat, kiitokset tästä
          Täytyy alkaa tilailemaan tiivistesarjoja niin saa nuo vuotavat tangot kuntoon
          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Kuvia voi varmaakin lainata kun pistetään tämäkin juttu FAQ:iin?
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • AnatomiA
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 367
              • Pori

              #7
              Originally posted by Leka
              Kuvia voi varmaakin lainata kun pistetään tämäkin juttu FAQ:iin?
              Tottakai, kuvat ovat vapaassa käytössä.
              | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

              | Design Rosendahl Oy |
              | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
              | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
              | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
              | http://www.designrosendahl.com |

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by AnatomiA
                Tottakai, kuvat ovat vapaassa käytössä.
                Hyvä juttu Täytyypä illalla tehdä valmiiksi.

                Edit: Löytyy nyt myös E30 FAQ:sta.
                Last edited by Leka; 21-07-2006, 18:06.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • AnatomiA
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 367
                  • Pori

                  #9
                  Pieni HUOMAUTUS vielä asentamisvaiheeseen,
                  STEFAT pitää sitten laittaa oikein päin, eli se puoli jossa on kolo/jousi tulee painepuolelle,
                  jolloin kun paine menee sinne koloon missä on jousi, niin stefa puristuu kohti akselia ja ulkokuorta.
                  | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

                  | Design Rosendahl Oy |
                  | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
                  | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
                  | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
                  | http://www.designrosendahl.com |

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by AnatomiA
                    Pieni HUOMAUTUS vielä asentamisvaiheeseen,
                    STEFAT pitää sitten laittaa oikein päin, eli se puoli jossa on kolo/jousi tulee painepuolelle,
                    jolloin kun paine menee sinne koloon missä on jousi, niin stefa puristuu kohti akselia ja ulkokuorta.
                    Tuo lisätty FAQ-ohjeisiin, kohta 11.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • maik
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 262
                      • Helsinki

                      #11
                      Upitaas tätä vähän.
                      Elikkäs itse aloitin juuri hammastangon purkamisen kun nurkista löytyi ylimääräinen, tämä on siis vanhempi malli jossa ei ole muuttuvaa välitystä.

                      Kaikki sujui hyvin kunnes oli poikittittaisen tangon irroitus edessä, tämä kun ei ole sama hammastanko jolle on ohjeet täällä ja e30.de sivuilla niin ei tule paukuttamalla ulos(ei ainakaan siltä vaikuta).
                      Purkaessä huomasin myös että tämähän ei ole yhtenäistä valua vaan kaksiosainen:think
                      Joten onko kukaan purkanut tälläistä tankoa?
                      Tässä vielä kuva:

                      Eli tuo nuolen osoittama möhkäle pyörii kun vääntää, tuon juuresta löytyy myös jonkinnäköiset lukitusrenkaat.
                      Last edited by maik; 10-02-2008, 11:58.


                      Comment

                      • maik
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 262
                        • Helsinki

                        #12
                        Joo eli kiertämällähän se irti lähti vaikka tiukassa olikin.
                        Tässä linkki ZF hammastankojen listaan josta voi olla apua esim. tangon tunnistamiseen:


                        Ja tässä kattavampi ohje englanniksi tuon uudemman E30 hammastangon kunnostamiseen:
                        http://home.comcast.net/~adamsjohn/325ic/work/SteeringRack/steeringRack.htm


                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎