Pidemmän aikaa jo miettinyt, että mitä tehdä vuotavalle hammastangolle..
Neuvoja on kyselty ja suurin osa vastauksista on ollut, että romuttamolta "uusi" niin pääsee "helpolla".
Itse en tuota ole uskonut, koska jos hieman edes miettii tuota ratkaisua niin huomaa, että tuossa ei ole mitään järkeä!
Toinen vaihtoehto oli että jostain tarttisi saada tiiviste-/korjaus-sarja.
Sitten ei muuta kuin sarja hakuun, pienen foorumilta selvittelyn jälkeen selvisi että joku on jostain joskus sellaisen ostanut. No aluksi ongelmaksi tuli, että ketään ei myy kyseistä sarjaa ja alkuperäisosana ei edes uskalla kysyä...
No huolto jäi sillä kertaa tekemättä, koska tiivisteitä ei mistään löytynyt ja kenelläkään ei ollut tietoa että mitä siihen voisi tarvita ja taas tuli vain että: "osta uusi romuttamolta, niin ei tartte tiivisteiden kanssa pelata"...
Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa 100-150euroa maksavaa vuotavaa hammastankoa..
Joten n. kuukausi sitten ajattelin että pakkohan sille tiputukselle on jotain tehdä ja aloin jälleen kysellä tiivisteitä, ja mites sattuikaan, että sarja löytyi jopa kahdesta paikasta:
-KL-varaosista(tiivisteet 60e +asennussarja 9e)
-Motonet(tiivisteet 55e asennussarjaa ei saatavana)
Itse tilasin kl-varaosista josta sai myös tuon asennussarjan.
Tuossa pari päivää sitten aloin purkamaan hammastankoa pois auton alta, öljyn keruu astia alle ja osia irroittamaan:
1. Raidetangon sisemmät päät irti, ensin haitarikumi pois tieltä(puristettavat klemmarit päissä), sitten piti naputella vasaran ja ruuvimeisselin kanssa "sokat" pois mutterin päältä, mutterit auki.
2. Ohjausnivel irti hammastangosta, voi ottaa kummasta päästä vain saa, eli pultti auki ja varovasti ruuvimeisselin ja vasaran kanssa levittää sitä kiristintä.
3. Hammastankoon pumpulta/säiliöltä tulevat kaksi letkua irti.
4. Hammastangon kiinnityspultit, 2kpl irti(läpi pultit, mutterit toisissa päissä)
5. sitten varovasti pujottelemalla hammastanko pois autosta, asiaa helpottaa jos nostaa hieman moottoria, itse en nostanut ja mahtui tulemaan pois.
-hammastanko kädessä ja pienen tutkimisen jälkeen alkoi purku.
6. ensin letkut(vetämällä) ja putket(kiertämällä) irti.
7. toisessa päässä tankoa pyöreä "sokka", jonka saa helposti kun kiertää sen ensiksi niin että sokan alku on sen reiän kohdalla josta lähtee pieni putki, sitten ruuvimeisseliltä reiän kautta työntää sokan pois.
8. ohjausnivelle menevä "pystytanko" lähtee irti, kun ensin alapuolelta iso mutteri irti, jonka alla on pienempi joka myös pois, sitten yläpäästä musta suoja muovi pois ja sen alta pyöreä sokka jossa reiät pihtejä varten. Pieni lenkki sopii pystytangon yläpäähän josta kääntelemällä ja tosi varovasti toiseen päähän naputtelemalla tango tulee pois.
9. poikittaistanko tulee pois sieltä päästä josta sokkakin otettiin pois, ensin työntää niin paljon kuin käsillä menee ja sitten naputtelee lopun matkaa ja samalla varoo ettei se tipu lattialle.
10. osat nyt irti ja sitten yksitellen huolellisesti vaihtelemaan stefoja ja o-renkaita.
jatkoa tulee kunhan saan kuvia esille.
Neuvoja on kyselty ja suurin osa vastauksista on ollut, että romuttamolta "uusi" niin pääsee "helpolla".
Itse en tuota ole uskonut, koska jos hieman edes miettii tuota ratkaisua niin huomaa, että tuossa ei ole mitään järkeä!
Toinen vaihtoehto oli että jostain tarttisi saada tiiviste-/korjaus-sarja.
Sitten ei muuta kuin sarja hakuun, pienen foorumilta selvittelyn jälkeen selvisi että joku on jostain joskus sellaisen ostanut. No aluksi ongelmaksi tuli, että ketään ei myy kyseistä sarjaa ja alkuperäisosana ei edes uskalla kysyä...
No huolto jäi sillä kertaa tekemättä, koska tiivisteitä ei mistään löytynyt ja kenelläkään ei ollut tietoa että mitä siihen voisi tarvita ja taas tuli vain että: "osta uusi romuttamolta, niin ei tartte tiivisteiden kanssa pelata"...
Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa 100-150euroa maksavaa vuotavaa hammastankoa..
Joten n. kuukausi sitten ajattelin että pakkohan sille tiputukselle on jotain tehdä ja aloin jälleen kysellä tiivisteitä, ja mites sattuikaan, että sarja löytyi jopa kahdesta paikasta:
-KL-varaosista(tiivisteet 60e +asennussarja 9e)
-Motonet(tiivisteet 55e asennussarjaa ei saatavana)
Itse tilasin kl-varaosista josta sai myös tuon asennussarjan.
Tuossa pari päivää sitten aloin purkamaan hammastankoa pois auton alta, öljyn keruu astia alle ja osia irroittamaan:
1. Raidetangon sisemmät päät irti, ensin haitarikumi pois tieltä(puristettavat klemmarit päissä), sitten piti naputella vasaran ja ruuvimeisselin kanssa "sokat" pois mutterin päältä, mutterit auki.
2. Ohjausnivel irti hammastangosta, voi ottaa kummasta päästä vain saa, eli pultti auki ja varovasti ruuvimeisselin ja vasaran kanssa levittää sitä kiristintä.
3. Hammastankoon pumpulta/säiliöltä tulevat kaksi letkua irti.
4. Hammastangon kiinnityspultit, 2kpl irti(läpi pultit, mutterit toisissa päissä)
5. sitten varovasti pujottelemalla hammastanko pois autosta, asiaa helpottaa jos nostaa hieman moottoria, itse en nostanut ja mahtui tulemaan pois.
-hammastanko kädessä ja pienen tutkimisen jälkeen alkoi purku.
6. ensin letkut(vetämällä) ja putket(kiertämällä) irti.
7. toisessa päässä tankoa pyöreä "sokka", jonka saa helposti kun kiertää sen ensiksi niin että sokan alku on sen reiän kohdalla josta lähtee pieni putki, sitten ruuvimeisseliltä reiän kautta työntää sokan pois.
8. ohjausnivelle menevä "pystytanko" lähtee irti, kun ensin alapuolelta iso mutteri irti, jonka alla on pienempi joka myös pois, sitten yläpäästä musta suoja muovi pois ja sen alta pyöreä sokka jossa reiät pihtejä varten. Pieni lenkki sopii pystytangon yläpäähän josta kääntelemällä ja tosi varovasti toiseen päähän naputtelemalla tango tulee pois.
9. poikittaistanko tulee pois sieltä päästä josta sokkakin otettiin pois, ensin työntää niin paljon kuin käsillä menee ja sitten naputtelee lopun matkaa ja samalla varoo ettei se tipu lattialle.
10. osat nyt irti ja sitten yksitellen huolellisesti vaihtelemaan stefoja ja o-renkaita.
jatkoa tulee kunhan saan kuvia esille.
Comment